پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

حساسیت‌های بین فرهنگی
سیاوش ایمانی

حساسیت‌های بین فرهنگی

حساسیت بین فرهنگی به‌صورت توانایی به رسمیت شناختن دیدگاه‌های متعدد در مورد یک موضوع یا رفتار باهدف تصدیق ارزش‌های فرهنگی خود و دیگران تعریف‌شده است.
هويت ملي، برپایه اشتراکات
سیاوش ایمانی

هويت ملي، برپایه اشتراکات

ميان ملت و هويت ارتباط تنگاتنگي وجود دارد که داراي ویژگی‌هایی مانند اينکه اعضايشان باور كنند در ویژگی‌های مناسبي سهيم هستند؛ دوم هويتي بر خواسته از تداوم تاريخي؛ سوم هويت فعال و داراي تعامل مداوم؛ چهارم تعلق به مكان جغرافيايي؛ و پنجم داشتن فرهنگ عمومي است
همدلی درجه دوم با مردم!
سیاوش ایمانی

همدلی درجه دوم با مردم!

غرض آنکه فهمیدن این جزئیات برای سیاست‌گذار دنیای سرعت که به مدد برج نشینی از مقیاس انسانی فاصله گرفته است، سخت است و فکر می‌کند با توسعه استاندارد معیشتی، منتی بر سر ساکنان این مردم گذاشته است، غافل از آنکه با نگاه درجه دومی و از بالا به پایین اجر خود را با منت گذاشتن ضایع کرده است.
رسانه‌ها و انسجام ملی/ وظیفه رسانه‌ها همگرایی و توسعه در بین اقوام
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

رسانه‌ها و انسجام ملی/ وظیفه رسانه‌ها همگرایی و توسعه در بین اقوام

ابزار‌های رسانه‌ای تنوع فراوانی دارند و در گروه‌های مختلفی همچون دیداری، شنیداری، نوشتاری، ارتباطی و الکترونیکی دسته بندی می‌شوند. در هر کدام از این گروه ها؛ تعداد بسیاری از ابزار‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند: که شامل: گروه‌های ماهواره ای، سینما، تلویزیون، هنر‌های نمایشی و تجسمی، خبرگزاری ها، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه ای، کتاب ها، نشریات، روزنامه ها، تلفن، دورنگار، نمابر و... است.
زبان فارسی و نماد‌های ملی از مهم‌ترین عوامل همبستگی ایرانیان به‌حساب می‌آیند/ سه دوره تمدنی تاریخ ایران بر زبان فارسی اتفاق‌نظر داشتند/ بزرگان دینی، شخصیت‌های اسطوره‌ای و قهرمانان ملی، تجلی عینی هویت ملی هستند/ نقش هنرمندان اقوام در حفظ و توسعه زبان فارسی
گزارش «فرهنگ سدید» از مؤلفه‌های مؤثر در همبستگی ملی/ (۱)

زبان فارسی و نماد‌های ملی از مهم‌ترین عوامل همبستگی ایرانیان به‌حساب می‌آیند/ سه دوره تمدنی تاریخ ایران بر زبان فارسی اتفاق‌نظر داشتند/ بزرگان دینی، شخصیت‌های اسطوره‌ای و قهرمانان ملی، تجلی عینی هویت ملی هستند/ نقش هنرمندان اقوام در حفظ و توسعه زبان فارسی

زبان فارسی همواره از روزگاران کهن تاکنون، نقش بسیار مهمی در وحدت و یکپارچگی اقوام و مردم ایران عهده‌دار بوده است. تمام گروه‌های مختلف قومی و نژادی و زبانی در سه دوره تمدنی تاریخ ایران، اگر بر سر هر چیز دیگری ستیز و مخالفت داشته‌اند، دراین‌باره همیشه هم­سو و هم‌نظر بوده‌اند. نماد‌ها نیز تجلی عینی و فیزیکی هویت ملی‌اند؛ بنابراین افراد ملت خود را به آن‌ها متعلق می‌دانند و از مطرح‌شدن و درخشش آن‌ها در سطح بین‌المللی احساس رضایت و خشنودی می‌کنند.
نقش دشمنان خارجی درباره مسائل قومی ایران/ اختلافات قومی؛ خواب ابرقدرت ها برای ایران
«فرهنگ سدید» گزارش می‌دهد

نقش دشمنان خارجی درباره مسائل قومی ایران/ اختلافات قومی؛ خواب ابرقدرت ها برای ایران

آنچه مسلم است نقش قدرت‌های خارجی در تنش‌های قومی را نه‌تنها نباید نادیده گرفت بلکه باید در راستای بی‌اثر کردن این اقدامات هم تدابیری اندیشید یکی مهم‌ترین راهکارها در این حوزه افزایش شناخت مردم ایران به‌ویژه نسل جوان از اقدامات قدرت‌های خارجی در تضعیف و تجزیه ایران از طریق اقوام است
نقش منفی رقابت نخبگان قومی در قومگرایی
سیاوش ایمانی

نقش منفی رقابت نخبگان قومی در قومگرایی

بررسی نقش رقابت نخبگان قومی در تحولات جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد قبل از انقلاب اسلامی افرادی مثل قاضی محمد، شیخ خزعل در بسیج مردم و بروز ستیزش های قومی تأثیرگذار بوده‌اند و بعد از انقلاب اسلامی هم افرادی چون عبدالرحمن قاسملو، شیخ عزالدین حسینی و برخی شخصیت‌های مذهبی در وقوع منازعات قومی بعد از انقلاب نقش داشته‌اند.
نگاهی بر مخاطرات الگوی تکثرگرایی قومی فرهنگی
سیاوش ایمانی

نگاهی بر مخاطرات الگوی تکثرگرایی قومی فرهنگی

انتقادات مختلفی نسبت به تکثرگرایی فرهنگی وارد شده است؛ نقطه کانونی همه انتقادات این است که چندفرهنگ گرایی با برجسته‌سازی هویت‌ها و گرو‌ه‌بندی های فروملی در جهت تضعیف همبستگی ملی و جامعه‌ای عمل کرده و تشدید بالکانیزه شدن و بازخیزش نوقبیله گرایی را موجب می شود.
نگاه متعالی 40 سال پیش قانونگذار به اقوام؛ عمق راهبردی کاهش شکاف قومی
یادداشت/سیاوش ایمانی

نگاه متعالی 40 سال پیش قانونگذار به اقوام؛ عمق راهبردی کاهش شکاف قومی

به نظر می رسد در گفتمان انقلاب اسلامی ضرورت دارد به لحاظ ذهنی و روانی و گفتمانی با خلوص نیت که در رفتارهای ما ظهور و بروز خواهد داشت و برداشت های صادقانه از آنها شود، به اقوام نگاه کنیم و خودمان را در این جایگاه ندانیم که ما حق اقوام را بدهیم، بلکه به حق خودمان قانع باشیم و بعضا خودمان را بدهکار دانسته و در مقابل اقوام تواضع فکری و گفتمانی داشته باشیم، مثلا به لحاظ گفتمانی و مخاطبه با اقوام، حق به دیگران ندهیم بلکه برنداریم تا دیگران بردارند و به عبارتی تا در مفاهیم، ذهنیات و ته نشست های ذهنی به عدالت و تقوا نرسیم، عمق استراتژیک شکاف قومی را پاسخ نداده­ایم.
پربیننده ترین ها
آخرین عناوین