مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: سال 88 اولین بازی ملی به نام گشتاسب بر اساس موتورهای بومی ساخته شد. این موضوع نشان داد که می‌توانیم به سمت بومی‌سازی موتورهای بازی که مهم‌ترین قسمت یک بازی است، پیش‌بریم و کنسول‌های بازی را بسازیم.

به گزارش فرهنگ سدید، دکتر بهروز مینایی مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانش یار دانشگاه علم و صنعت در هفدهمین شنبه انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در محل موزه ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: سال 68 گروه کوچکی از طلاب در قم، موسسه نور را راه‌اندازی و شروع به تبدیل کتاب‌های مکتوب به دیجیتال کردند که در آن سال‌ها بزرگانی همچون آیت‌الله مرعشی و رهبر معظم انقلاب از این حرکت استقبال کردند.

مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در آن دوره کامپیوتر xd  به‌طور گسترده وجود نداشت و افراد مشغول در موسسه نور، توسط یک کمودور که برای بازی بود و کمتر کسی می‌توانست از آن استفاده کند، مشغول به تایپ کتاب‌ها شدند.

وی گفت: موسسه نور دریکی از جشنواره‌های خارجی، برای اولین بار قرآن فشرده سازی شده، بر روی یک دیسکت را ارائه کرد که این کار در نوع خود بی‌نظیر بود.

مینایی تصریح کرد: سیستم‌عامل ملی جزو ضروریات اولیه کشور است که به آن کمتر پرداخته‌شده است زیرا سیستم‌عامل‌های کنونی در حال ارسال اطلاعات به خارج از کشور هستند.

وی ادامه داد: از دیگر ضرورت‌های بسیار مهم برای کشور وجود موتور جستجوگر بومی و پیام‌رسان بومی است که باید به این مسئله به صورت جدی پرداخته شود.

دانش یار دانشگاه علم و صنعت با اشاره به لزوم توجه ویژه به کسب‌وکار مجازی گفت: یکی از مهم‌ترین صنعت‌ها در هند، صنعت نرم‌افزار است که درآمد این صنعت سبز هند چندین برابر درآمد نفت ایران است.

عضوی هیئت‌امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: در سال 71 موفق شدیم، رتبه نخست منطقه در حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای را کسب کنیم.

وی تشریح کرد: شرکت‌هایی مانند یونیسفت و ea در حال ساخت بازی برای کشورهای منطقه مانند عربستان و ترکیه هستند، بااین‌حال این کشورها در جایگاه سوم منطقه قرار دارند.

مینایی با اشاره به ساخت اولین بازی حرفه‌ای رایانه‌ای گفت: سال 88 اولین بازی ملی به نام گشتاسب بر اساس موتورهای بومی ساخته شد. این موضوع نشان داد که می‌توانیم به سمت بومی‌سازی موتورهای بازی که مهم‌ترین قسمت یک بازی است، پیش‌بریم و کنسول‌های بازی را بسازیم.

مدیرعامل اسبق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به ظرفیت نرم‌افزارها در ایجاد کسب‌وکار پایدار اضافه کرد: حدود 1150 استارت آپ کشور در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعال هستند و 2 هزار نفر در این شرکت ها در حال تولید و ارائه محصول هستند.

مینایی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه محتوا باید کارهای مبنایی تر صورت بگیرد و هنرمندان، دانشجویان، طراحان و... دست در دست مهندسین و برنامه نویسان قرار دهند تا بتوانیم زیر ساخت های فناوری را به حوزه تجاری سازی گره بزنیم.

ارسال نظر
captcha