قائم‌مقام روزنامه فرهیختگان گفت: اکنون رسانه‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین و اساسی‌ترین تفکرات و آرمان‌های انقلاب را نقد می‌کنند و این نشارن از مدارا انقلاب اسلامی با مطبوعات است.

به گزارش فرهنگ سدید، علی خضریان قائم‌مقام روزنامه فرهیختگان در شانزدهمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع مطبوعات و خبرگزاری‌ها که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی در پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی واقع در مجموعه فرهنگی سرچشمه  برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که فضای رسانه و مطبوعات بررسی می‌شود، رسانه به‌عنوان یک‌پایه دموکراسی در نظام مردم‌نهاد شناخته می‌شود.

رویکرد اصلی انقلاب اسلامی، بر پایه بیداری اجتماعی است

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی جایگزین رژیمی شد که فقط یک حزب و یک رسانه را می‌پذیرفت، ادامه داد: برخلاف تفکری که در قبل از انقلاب وجود داشت، رویکرد اصلی انقلاب اسلامی، بر پایه بیداری اجتماعی شکل گرفت.

خضریان تصریح کرد: رویکرد اصلی حضرت امام خمینی(ره) رفتار مدارا گونه با مخالفان بود. در ابتدا مخالفین را به رسمیت شناخت و سپس به آن‌ها آزادی بیان بخشید و این موضوع برخلاف رویکرد موجود قبل از انقلاب بود که همه برای بیان یک حرف باید عضو حزب رستاخیز می‌شدند.

وی با اشاره به غلبه نگاه انسانی امام خمینی(ره) بر نگاه ایدئولوژیک ایشان گفت: امام خمینی(ره) پس از انقلاب با دو کشور اسرائیل و آفریقای جنوبی قطع رابطه کرد و این قطع رابطه به خاطر رفتارهای نژادپرستانه‌ای این کشورها بود، این نگاه آزادی‌بخش موجب گسترش فرهنگ و آرمان امام خمینی(ره) شد.

برخورداری رسانه‌ها از امکان نقد اصلی‌ترین و اساسی‌ترین تفکرات و آرمان‌های انقلاب

قائم‌مقام روزنامه فرهیختگان با اشاره به فضای مطبوعاتی قبل از انقلاب و پس از انقلاب گفت: شرایط نسبت به دوران قبل از انقلاب  بسیار بهتر شده است و اصلاً این فضا قابل قیاس با رژیم گذشته نیست؛ البته تمام انتظارات انقلاب اسلامی و رهبری نیز برآورده نشده است.

وی تشریح کرد: اگر رژیم گذشته بر سرکار بود، ممکن بود به لحاظ کیفیت و آمار، تعداد رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به همین صورت وجود داشت اما سؤال اساسی این است که آیا رسانه‌ها اجازه بیان همه تفکرات را داشتند یا اینکه فقط خط فکری شاه و جریان خاصی مرتبط با دیکتاتوری را بیان می‌کرد؟!

نشریات دانشجویی یکی از بدنه‌های مهم رسانه کشور است

خضریان گفت: نشریات دانشجویی یکی از بدنه‌های مهم رسانه کشور محسوب می‌شوند و تا جایی پیش می‌روند که یک فرد دانشجوی فعال در نشریات، تندترین انتقادات را نسبت به رهبری و آرمان‌های انقلاب در محضر ایشان مطرح می‌کند.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: اکنون رسانه‌هایی وجود دارد که اصلی‌ترین و اساسی‌ترین تفکرات و آرمان‌های انقلاب را نقد می‌کنند و این نشان از مدارا انقلاب اسلامی با مطبوعات است.

خضریان در پایان با اشاره به وجود مشکلاتی در عرصه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: برخی رفتارهای سلیقه‌ای در حال ضربه زدن به جریان رسانه‌ای کشور است؛ اما مقایسه‌ها نشان می‌دهد که این مسیر رو به رشد و تحول زا بوده است.

ارسال نظر
captcha