راهیان نور می‌تواند نوعی گردشگری معنوی، مقدس و تداعی کننده عینیِ رخداد‌های ارزشی برای دانشجویان کشور باشد؛ لذا راهیان نور به عنوان یکی از نماد‌های حافظه جمعی دفاع مقدس، نه تنها انعکاس دهنده از خود گذشتگی رزمندگان گذشته است، بلکه دانشجویان را قادر می‌سازد تا به درک بهتری از مفاهیمی، چون دین، اسلام، وطن، ایثار و... دست یابند.
گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید - محمد بختیاری: اردو‌های راهیان نور تجلی رشادت و ایثارگری کسانی است که بهترین سال‌های عمر خود را وقف دفاع از دین و کشور خود کردند. برخی از جانشان گذشتند و اسوه شدند؛ برخی اعضای بدنشان را در راه آزادگی و مردانگی فدا کردند و برخی دیگر با اسارت خویش تاریخ‌ساز شدند. شهادت، جانبازی و یا اسارت یادگاری از بهترین و پاک‌ترین جوانان این کشور است که باید به بهترین شکل در میان نسل تحصیلکرده، فرهیخته و جوان فرهنگ‌سازی و تبیین گردد. گفتمان مقاومت و جهاد در راه خدا، برآمده از انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس که از مصادیق انقلاب اسلامی ایران است، نیازمند استمرار و نهادینه شدن است تا اساس گفتمان انقلاب بیش از پیش مستحکم گردد.

اعزام دانشجویان در قالب کاروان‌های راهیان نور برای بازدید از مناطق عملیاتی دفاع مقدس، احداث یادمان‌ها در برخی مناطق عملیاتی، برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، رزمایشی، هنری و... از مهم‌ترین کار‌ها و فعالیت‌های انجام شده در این مناطق است که توان جذب بالایی در افزایش نرخ گردشگری دفاع مقدس در میان دانشجویان و همچنین حفظ آثار و نشر ارزش‌های آن دوره مهم تاریخی و آشنایی نسل جدید با تفکر و فرهنگ ایثارگری و شهادت می‌باشد. اکنون اردو‌های دانشجویی راهیان نور یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های مثبت فرهنگی کشور است که با توجه به گسترش هجمه‌های جنگ نرم علیه قشر جوان، توسعه آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد. احیای اعتقادات، باور‌های دین و هویت ملی، و همچنین آشنایی با فرهنگ ایثار، شهادت و فداکاری از جمله مواردی است که باید به منظور حفظ ارزش‌ها و دستاورد‌های اجتماعی و فرهنگی آن دوره برای نسل جدید حفظ و بازتعریف شود.

در حقیقت راهیان نور می‌تواند نوعی گردشگری معنوی، مقدس و تداعی کننده عینیِ رخداد‌های ارزشی برای دانشجویان کشور باشد؛ لذا راهیان نور به عنوان یکی از نماد‌های حافظه جمعی دفاع مقدس، نه تنها انعکاس دهنده از خود گذشتگی رزمندگان گذشته است، بلکه دانشجویان را قادر می‌سازد تا به درک بهتری از مفاهیمی، چون دین، اسلام، وطن، ایثار و... دست یابند.

در انتها مسئله مهمی باید مورد توجه راویان دوره‌های راهیان نور قرار گیرد و آن جلوگیری از تحریف تاریخ دفاع مقدس است. رسانه‌های فارسی‌زبان معاند در سال‌های اخیر با طرح عملیات‌های روانی، طرح موضوعات انحرافی و نقل قول‌های بی پایه و اساس، اما عوام‌فریب، سعی در تخریب فرهنگ شهادت و ارزش‌های دفاع مقدس داشته‌اند. راویان این دوره‌ها با شناختی که از گلوگاه‌های حساس جنگ تحمیلی دارند می‌توانند قشر جوان و تحصیل‌کرده کشور را که از اهداف اصلی در جنگ نرم به شمار می‌آیند، با واقعیات و روایات صادق دفاع مقدس آشنا سازند.
ارسال نظر
captcha