پایگاه تحلیلی سدید

فرهنگ و هنر - فیلم و سینما
درد دل با پیکر شهید شهریاری نفس گیر بود
در گفتگو با مهدی صبایی مطرح شد؛
بازیگر سریال «صبح آخرین روز» گفت: من واقعا یک جا‌هایی این را حس می‌کردم که روح شهید بزرگوار در کلیت کار حضور دارد و به ما کمک می‌کند و این را در سریال‌ها و فیلم‌های دفاع مقدسی که تاکنون بازی کرده بودم از نزدیک لمس کردم.
اگر علما بگویند فیلمم سیاه است نابودش می‌کنم
در گفتگو با ابولفضل جلیلی نویسنده و کارگردان سینمای ایران عنوان شد؛
ابوالفضل جلیلی که دیروز برنده بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم شانگ‌های شده است می‌گوید که فیلم‌های من سیاه‌نمایی نیست بلکه بچه‌های سینمای من از دل سختی‌ها به سمت نور و روشنایی حرکت می‌گنند. مشکل ما این است که همه‌چیز را سیاسی می‌بینیم.
هم خوبِ کمدی، هم خوبِ جدی
جواد عزتی و این روزها در شبکه نمایش خانگی؛
اگر در جمعی اسم جواد عزتی بیاید احتمالا اولین نظری که همه حاضران جمع بر آن توافق می‌کنند این خواهد بود که او فیلم کمدی را همان‌قدر خوب بازی می‌کند که فیلم جدی و تلخ را؛
محبوبیت سریال‌های کره‌ای
چرا سریال‌های شرقی را دوست داریم؟
اگر براساس آمار، بیش از ۸۰ درصد سریال‌های پخش‌شده از تلویزیون ملی ایران پیش از انقلاب سهم آمریکایی‌ها بود، این سهم و عدد پس از بهمن ۵۷ به کشور‌های آسیای شرقی رسید. دلایل پخش سریال‌های آمریکایی قبل از انقلاب مشخص و بخشی از یک پازل بزرگ فرهنگی بوده است.
فاجعه آب فراتر از جدی است
در گفتگو با نویسنده و کارگردان مستند «تالان» مطرح شد؛
«تالان» اخطار می‌دهد که فاجعه آب فراتر از جدی است و باید تلاشی بیشتر در این راستا صورت بگیرد؛ تلاشی فرای چند بیلبورد تبلیغاتی و پیام‌های تلویزیونی. تالان از کشتی‌ای می‌گوید که سوراخ شده و همه ساکنانش غرق خواهند شد. این فیلم از آخرین نبض‌های زمین می‌گوید؛ زمین در مرحله احیاست و هنوز می‌شود برایش کاری کرد، اما وای به روزی که این مرحله بگذرد!
مجبور به همکاری با منوچهر هادی شدیم
گفتگو با تهیه کننده فیلم «گیسو»؛
هومن کبیری تهیه‌کننده سریال «گیسو» یا همان «عاشقانه ۲» درباره همکاری اجباری خود با منوچهر هادی به عنوان کارگردان این سریال و چالش‌های پیش رو برای ادامه این همکاری گفت.
دیالوگ‌هایم مستقیم دشمن را هدف قرار می‌دهد
گفت‌وگوبا «حمید عطایی» بازیگر سریال «صبح آخرین روز»؛
حمید عطایی گفت: دنیای بازیگری را با حضور در بزرگ‌ترین پروژه نمایشی کشور، سریال «مختارنامه»، آغاز کرد و در آن خوش درخشید. او سپس حضوری کمرنگ در دنیای فیلم و سریال داشت و با سریال «یلدا» ساخته «حسن میرباقری» دوباره به این فضا بازگشت.
بگوییم صنعت سینما، بخوانیم سینمادار
آیا با اکران دو فیلم جدید، مشکلات سینماداران حل می‌شود؟
طی ۱۶ ماهی که از ورود کرونا به کشور می‌گذرد، بحث‌های رسانه‌ای همواره روی سینما‌ها و سینمادار‌ها بوده تا سینماگران. آنجایی هم که از سینماگران صحبت شده، بیشتر بحث‌ها حول معیشت این طبقه بوده تا آنکه بخواهیم راجع‌به سرمایه‌سوزی‌های گسترده‌ای صحبت کنیم که از تلنبار تولیدات سینمایی کشور در صف اکران به وجود آمده است. پروسه‌ای که یک نتیجه آن، گسیل‌یافتن اهالی سینما به سمت شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌های اینترنتی بوده و آفات مختص به خود را پدید آورده است.
ما از عرضه سینمای ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا به جهان خجالت می‌کشیم
گفتگو با مهدی کلهر اولین معاونت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
مسئولین نخواستند سینمای ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا و خیلی‌های دیگر به جهان معرفی شود. فیلم‌های آنان بدنه خارج را تحت تأثیر قرار می‌داد، اما فیلم‌ها نگاه دفاع مقدس و دینی داشت که مدیران ما احساس می‌کردند روی اینکه این جنس آثار را به دنیا عرضه کنند ندارند!

عظمت میرزا جوادآقا ملکی تبریزی از دیدگاه امام خمینی

درد دل با پیکر شهید شهریاری نفس گیر بود

نقش مهمّ تربیتی همسران

اگر علما بگویند فیلمم سیاه است نابودش می‌کنم

راز‌های ناگفته یک «صندوق»

منافقین فقط خود را لایق حکومت کردن می‌دانستند

ازهمه‌جا رانده، اما دراینجا بالنده شدیم

هم خوبِ کمدی، هم خوبِ جدی

زاگرس در سکوت می‌سوزد

محبوبیت سریال‌های کره‌ای

تجلیل از برترین آثار موسیقایی با موضوع پیامبر اکرم (ص)

فاجعه آب فراتر از جدی است

دخترانگی در فرهنگ ایرانیان

پاداش مناسب در مقابل مشارکت مردم چیست؟

غبارآلودگی بیش از حد فضای مجازی

مجبور به همکاری با منوچهر هادی شدیم

پاداشی که محمدرضا رهبری برای تحمل اهانت‌ها گرفت

عدم شرکت در انتخابات کمک به انتخاب غیراصلح

همسر و برادر شهیدم واسطه ارتباطم با محور مقاومت‌اند

تولد غزل حماسی در عصر انقلاب

مردی که مطیع رهبر بود

الندگی اندیشه و عمل نظام اسلامی در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب

چراغ تلویزیون اینترنتی روشن شد

احیای کنشگری اهل فرهنگ

کشاورزی سازگار با محیط

ممالک زرنگ

سلبریتی پروری رسانه ملی، عامل دوری مردم از گروه‌های مرجع تخصصی

دیالوگ‌هایم مستقیم دشمن را هدف قرار می‌دهد

بگوییم صنعت سینما، بخوانیم سینمادار

نور، صدا، سیاست