نگاهی به فصل دوم سریال«زخم کاری»؛
اخرین قسمت سریال «زخم کاری» فصل دوم با عنوان بازگشت، روز جمعه ۱۰ آذر پخش شد.اما در فصل دوم نتوانست رضایت مخاطب را به دست بیاورد؛ بنابراین با افت فاحش مواجه شد. همین انتقادات باعث شد تیم سازنده اعلام کنند که در فصل سوم مشکلات رفع خواهد شد.

به گزارش«سدید»؛ اخرین قسمت سریال «زخم کاری» فصل دوم با عنوان بازگشت، روز جمعه ۱۰ آذر پخش شد. فصل دوم این سریال در ۱۳ قسمت پخش و منتشر شد که بر اساس برخی اخبار فصل سوم آن قرار است در سال آینده پخش شود. جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک از مهم‌ترین بازیگران این سریال هستند. سریال «زخم کاری» در دو فصل خود فراز و فرود‌های مختلفی را طی کرد. به این نحو که در فصل اول بسیار موفق ظاهر شد؛ اما در فصل دوم نتوانست رضایت مخاطب را به دست بیاورد؛ بنابراین با افت فاحش مواجه شد. همین انتقادات باعث شد تیم سازنده اعلام کنند که در فصل سوم مشکلات رفع خواهد شد. حتی بازخورد‌های فضای رسانه‌ای هم نشان‌دهنده این مسأله است. درحالی‌که در فصل اول همه گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده قصه این سریال بود؛ اما در فصل دوم همه از این سخن می‌گفتند که چرا این‌قدر باگ دارد و ضعیف ساخته شده است. کار به جایی رسید که برخی اعلام کردند مهدویان به سریال آب بسته و دل به آن نداده است. در این مسیر البته مهدویان به جای همدلی با انتقاد‌ها موضع تهاجمی گرفت و با کنایه‌های بسیار به منتقدان حمله کرد.

ماجرای انتقادات به فصل دوم «زخم کاری»

یکی از انتقادات به این سریال این بود که چرا در فصل دوم، حضور جواد عزتی در نقش مالک کم‌رنگ شد. این در حالی است که مالک در فصل اول سریال بسیار خوب ظاهر شد و یکی از عوامل موفقیت سریال بود؛ اما درحالی‌که نام و شخصیت او حضور داشت؛ اما عملا مخاطب با حضور اندک او مواجه شد و همین امر بر نارضایتی مخاطب افزود. در واقع به‌نوعی یاری گرفتن از اسم جواد عزتی رخ داده، درحالی‌که او حضور چندانی در قصه ندارد.
یکی دیگر از انتقادات در فصل دوم سریال، معطوف به نقش میثم بود. کسی که بار اصلی قصه بر دوش او قرار داده شده بود؛ اما از منظر شخصیت‌پردازی و همچنین بازیگری، توان ایفای چنین نقشی را نداشت و به‌نوعی این مسأله کاریکاتوری به نظر می‌رسید.
اما نکته مهم دیگر در مورد فصل دوم این سریال این است که بازیگران جدید آن چندان موفق ظاهر نشدند؛ یعنی حضور آنان آورده‌ای برای «زخم کاری» نداشت یا ضعیف ظاهر شدند یا اینکه بسیار معمولی بودند. به‌عنوان مثال کامبیز دیرباز یا حتی مهران غفوریان، آورده‌ای برای سریال نداشتند و اسم آنان هم نتوانست سریال مهدویان را نجات دهد. تنها رعنای آزادی‌ور بود که با بازی خود توانست سریال را تا حدودی زنده نگاه دارد.

فرار مهدویان از پذیرش انتقادات

این انتقادات باعث شد که مهدویان هم بعد از اتمام سریال در پستی اینستاگرامی به آن واکنش نشان دهد. واکنشی که فرار از شکست و عدم پذیرش انتقادات بود. محمدحسین مهدویان در جواب منتقدانش، پستی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و با لحنی پیروزمندانه از کسب موفقیت در جذب مخاطب، نوشت: «اپیزود پایانی این فصل با ششصدوپنجاه‌ودو هزار نمایش ثبت شده در روز جمعه، رکورد تماشای آخرین قسمت یک سریال در روز اول نمایشش در پلتفرم فیلیمو را شکست. توجه کنید این فقط آمار روز اول پخش سریال است و نشان‌دهنده میزان تشنگی مخاطبان برای تماشای قسمت جدید. وگرنه میزان تماشای قسمت اول از فصل دوم سریال تاکنون از عدد یک میلیون‌وسیصد هزار نمایش گذشته و هنوز هم تماشایش ادامه دارد.» در همین زمینه روزنامه فرهیختگان با انتقاد از این سخنان مهدویان نوشت: «با اعلام تعداد مخاطبان فصل دوم سریال زخم کاری می‌توان امیدوار بود که پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی که تمایلی به انتشار اطلاعات خود ندارند، به سمت شفافیت در ارائه آمار بروند. چه خوب که پلتفرم فیلیمو، هزینه‌های تولید سریال زخم کاری و هزینه‌هایی که برای حجم گسترده تبلیغات این سریال داشته را هم به‌صورت شفاف اعلام کند. در سایه این شفافیت است که مخاطب می‌تواند در مورد هم‌وزنی هزینه‌های حول‌وحوش یک سریال با تعداد مخاطبانش قضاوت کند و شاید این سوال هم برایش مطرح شود که چرا یک پلتفرم خصوصی باید هزینه‌های گزافی را صرف یک اثر کم‌مخاطب کند؟»
این روزنامه در ادامه به مقایسه مخاطبان تلویزیون و شبکه نمایش خانگی پرداخته و نوشته است: «اقبال به سریال زخم‌کاری فصل اول که اتفاقا جزو پربازدید‌های فیلیمو است، در مقایسه با میزان مخاطبان سریال و برنامه‌های تلویزیونی نشانگان واضحی است از اینکه این مدیوم تصویری همچنان راه زیادی دارد تا بتواند رقیبی جدی برای تلویزیون شود. تلویزیون در همین روز‌هایی که بدترین وضعیت مخاطب را دارد و مدیرانش برنامه‌های جذاب را به مسلخ بردند، همچنان بیشتر از زخم کاری دیده می‌شود. سریال‌های تکراری تلویزیون همچون «یوسف پیامبر (ع)» و «جومونگ» که در تلوبیون بارگذاری شدند، تعداد مخاطب بیشتری از سریال زخم کاری دارند. البته این نشانه‌ای برای ذوق کردن و خوشحالی مدیران تلویزیون نیست و اگر آمار منتشرشده را با دقت کامل بررسی کنیم، زنگ هشدار برای تلویزیون را خواهید شنید.
به نظر کارشناسان، فصل اول «زخم کاری» به مراتب جذابیت و عناصر روایی بهتری از فصل دوم داشت؛ اما آمار‌ها تعداد بازدید بالاتری را برای فصل دوم نشان می‌دهد. فصل نخست «زخم‌کاری» در ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ به نمایش درآمد و بعد از ۱۵ قسمت در ۱۹ شهریورماه، به پایان رسید. فصل دوم در ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ به نمایش درآمد و در دهم آذرماه و بعد از ۱۳ قسمت به پایان رسید. این بالا رفتن تعداد مخاطب، نه به خاطر توفیق سریال «زخم‌کاری» که به خاطر این بود که مخاطبان تازه‌تری نسبت به دو سال گذشته به دست آورده است. مخاطبانی که بعید نیست ناامید از تلویزیون، حالا دلبسته سریال‌های شبکه نمایش خانگی شدند.»
مهدویان در مورد مسائلی که منجر به ضعف این سریال شده سخن نگفت، بلکه سعی کرد به‌صورت غیر رسمی انتقادات را رد کند. در واقع مهدویان نپذیرفته که فصل دوم دچار افت شده است البته در این میان نباید از برخی گمانه‌زنی‌های پلتفرم برای ارائه سریع آن و در نتیجه سرهم بندی شدن فصل دوم عبور کرد. به نحوی که برخی رسانه‌ها از فشار پلتفرم تولید این سریال خبر دادند و اعلام کردند که به دلیل موفقیت فصل اول، پلتفرم اصرار داشته که فصل دوم هر چه سریع‌تر به پخش برسد و همین سرعت، کیفیت را قربانی کرده و فصل دوم در جهت منفعت‌طلبی پلتفرم حرکت کرده است.
بااین‌حال مهدویان در سال‌های اخیر دچار حاشیه‌های مختلفی شده است. همین حاشیه‌ها به نظر می‌رسد به کار او آسیب زده است. به این معنا که از روند فیلم‌سازی حرفه‌ای خود فاصله گرفته و دچار افت شده است، درحالی‌که مهدویان نشان داده که فرد توانمندی در مقام کارگردانی است، همان‌طور که نشان داد بازیگر خوبی نیست؛ بنابراین مهدویان با عدم تمرکز و به مرور وارد شدن به فضای تجاری‌سازی، از مسیر اصلی خود فاصله گرفته است؛ بنابراین باید به این نکته اذعان داشت که فصل دوم «زخم کاری» نماد ارجحیت سود بر خواست مخاطب است و بر همین اساس از کیفیت فصل اول تا مقدار زیادی فاصله دارد و افت محسوسی را تجربه کرده است که حتی از بازیگران این سریال هم کسی از آن دفاع نکرد که نشان‌دهنده قبول داشتن این انتقادات از سوی خود عوامل این مجموعه است. هر چند که مهدویان فعلا ترجیح داده که از واقعیت فرار کند و با ارائه برخی آمارها، خود را تبرئه کند؛ در عین حال فصل سوم «زخم کاری» هم از سویی می‌تواند زمینه بازگشت مهدویان را فراهم کند و از سوی دیگر می‌تواند فرصت آخر او برای احیای «زخم کاری» را از بین ببرد.

/انتهای پیام/

منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha