پویانمایی «بچه زرنگ» قرار است مهرماه امسال به سرگروهی پردیس کوروش اکران عمومی شود. این اثر محصول مجموعه «هنر پویا» ست که تجربه تولید آثار موفقی مثل فیلشاه و شاهزاده روم را در کارنامه دارد. این انیمیشن ایرانی که در جشنواره فجر با استقبال اهالی رسانه و منتقدان مواجه شد، شرایط اکران آن در ایام بازگشایی مدارس، تولید فصل دوم و اکران جهانی‌اش را بررسی کرده است.

به گزارش«سدید»؛ پویانمایی «بچه زرنگ» قرار است مهرماه امسال به سرگروهی پردیس کوروش اکران عمومی شود. این اثر محصول مجموعه «هنر پویا» ست که تجربه تولید آثار موفقی مثل فیلشاه و شاهزاده روم را در کارنامه دارد. این انیمیشن ایرانی که در جشنواره فجر با استقبال اهالی رسانه و منتقدان مواجه شد، شرایط اکران آن در ایام بازگشایی مدارس، تولید فصل دوم و اکران جهانی‌اش را بررسی کرده است.

سینمای کودک که چند دهه پیش نقطه قوت سینمای ایران بود، روز‌های خوبی را تجربه نمی‌کند. قبول دارید جنس اکران پویانمایی بچه زرنگ می‌تواند یک حمایت خوب از سوی سازمان سینمایی محسوب شود؟

ما سال گذشته تلاش کردیم یک نسخه از کار را برای حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آماده کنیم که این مهم انجام شد، ولی به هر حال این انیمیشن برای اکران در سینما‌های کشور تولید شده و مذاکرات ما از سال گذشته و بعد از حضور موفق در جشنواره فجر آغاز شد. با پخش‌کننده‌های زیادی مذاکره کردیم، ولی در نهایت با شرکت پخش فیلمیران برای اکران عمومی بچه زرنگ به توافق رسیدیم. نتیجه این ماجرا به اینجا رسید که قرارداد مربوط به اکران اثر یک‌شنبه ۱۲ شهریورماه با سرگروهی پردیس کوروش ثبت شد. بر همین اساس بعد از پر شدن زمان سرگروهی اثری که در حال حاضر سرگروه سینما کوروش است، نوبت به اکران بچه زرنگ می‌رسد.

با توجه به شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس و اینکه عمده مخاطبان بالقوه این اثر مشغول سال تحصیلی جدید می‌شوند، فکر نمی‌کنید بچه زرنگ به نوعی در فصل سوخته‌ای اکران می‌شود؟

بالاخره برای اکران آثار یک صفی وجود دارد و از طرفی هم ما درگیر آماده کردن مسائل فنی کار برای آماده شدن جهت اکرانش بودیم؛ بنابراین وقتی ما در صف اکران قرار گرفتیم، این بازه زمانی است. البته به نظرم این بازه فرصت مغتنم پس از ایام محرم و صفر است که می‌تواند به رونق مجدد سینما‌ها کمک کند. وظیفه‌مان این بود که کار را آماده کنیم و برسانیم و همانطور که گفتم تابع شرایط و قوانین شورای صنفی اکران هستیم. از طرف دیگر درست است که در ایام اکران بچه زرنگ اوقات فراغت بچه‌ها به نسبت تعطیلات تابستان خیلی کمتر می‌شود، ولی از آن طرف فرصت اکران‌های دانش‌آموزی برای کار فراهم خواهد شد.

با توجه به اثر‌گذاری بالای بحث تبلیغات برای بالا بردن مخاطب و فروش کار و از طرفی اینکه این اثر یک انیمیشن ایرانی است که نمایش و تجربه خوبی را در ایام جشنواره فیلم فجر پشت سر گذاشته است، برای تبلیغات برنامه خاصی در نظر دارید؟

به‌طور طبیعی ما یکسری کار‌های خلاقانه در بحث تبلیغات این انیمیشن را با توجه به تجربیات موفقی که در کار‌های قبلی هم داشتیم در نظر داریم و فکر می‌کنم به نسبت کار‌های قبلی ما (شاهزاده روم و فیلشاه) تبلیغات پیشروتری را انجام بدهیم. باید به این نکته اشاره کنم که در مجموعه هنر پویا یک تجربه‌ای انباشته شده است. مثلاً همچنان رکورد پرمخاطب‌ترین انیمیشن سینمایی مربوط به انیمیشن‌های فیلشاه و شاهزاده روم از تولیدات این کمپانی ایرانی است و حتی با فروش موفقی که دیگر انیمیشن‌های ایرانی داشتند همچنان آثار ما رکورددار است. جایگاه اول را فیلشاه دارد و جایگاه دوم هم در اختیار شاهزاده روم است. با توجه به این اتفاقات، یکسری تجارب انباشته شده داریم که امیدواریم با به کار گرفتن این تجارب و توجه به تکنیک‌ها و روش‌های نوین تبلیغاتی بتوانیم زمینه و شرایط اکران و گیشه موفقی را برای بچه زرنگ فراهم و ایجاد کنیم.

در واقع شما در کنار تجاربی که در عرصه اکران و نمایش کسب کردید، با به‌کار‌گیری روش‌های علمی و پژوهشی سعی در بهتر کردن شرایط اکران بچه‌زرنگ دارید؟

یک کار پژوهشی و مطالعاتی نسبت به کار‌های قبلی و در مورد نقاط قوت و ضعف آن‌ها صورت دادیم و تلاش می‌کنیم با به‌کار‌گیری این اقدامات علمی و پژوهشی و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت بتوانیم اکران خوب و موفقی داشته باشیم.

از فرصت‌های خوبی که برای شما وجود دارد برپایی جشنواره فیلم کودک در ایام اکران بچه زرنگ است. برنامه شما برای بهره‌برداری از فرصت این جشنواره چیست؟

با توجه به اینکه احتمالاً اکران عمومی بچه زرنگ پیش از آغاز برپایی جشنواره فیلم کودک اتفاق می‌افتد ما با مدیران جشنواره کودک مذاکره کرده‌ایم تا اگر بتوانند با لحاظ کردن این شرایط و با استفاده از اختیارات قانونی دبیر جشنواره، اجازه و فرصت حضور انیمیشن بچه زرنگ در جشنواره را بدهند. آمادگی داریم که کار را به جشنواره ارائه کنیم. البته فعلاً منتظر پاسخ مدیران جشنواره هستیم تا ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند.

چند وقت پیش شاهد رونمایی از اقلام فرهنگی و نوشت‌افزار‌هایی با محوریت کاراکتر‌های انیمیشن بچه‌زرنگ بودیم که یک اقدام حرفه‌ای در راستای تکمیل چرخه قهرمان‌سازی برای مخاطب محسوب می‌شود، در این مورد توضیح می‌دهید.
بچه‌ها با قهرمان اثر از طریق قوه تخیل خودش ارتباط برقرار می‌کنند که این مسئله باعث ایجاد یک همزیستی بین آن‌ها و کاراکتر قهرمان می‌شود که در نهایت تلاش می‌کنند آن چیزی را که در عالم ذهنی خودشان داشته‌اند به عالم واقع بیاورند و اینجا همان نقطه‌ای است که صنعت «مِرچَند دایز» یا «بازارپردازی» در دنیا شکل گرفته است. چرخه اثر‌گذاری یا چرخه قهرمان‌سازی برای مخاطب یک چرخه امتحان شده در جهان محسوب می‌شود که کار‌های مختلفی با طی کردن یک مسیر‌هایی این چرخه را ایجاد کرده‌اند و ما هم باید از این تجارب استفاده می‌کردیم. در اثر «شاهزاده روم» یک مواجهه پسینی با این موضوع داشتیم به این معنا که ما محصولی را تولید کرده بودیم، اما در مورد انیمیشن «فیلشاه» سعی کردیم نقاط هوشمندانه‌ای را در اثر قرار دهیم که بعد بتوانیم از آن‌ها در این عرصه استفاده کنیم. در انیمیشن بچه زرنگ دو نمونه تجربه قبلی و تجربیاتی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی این سال‌ها در حوزه کودک کسب کرده است را در کنار یکدیگر قرار دادیم و نتیجه آن این شد که در گام اول حدود ۱۴ تا ۱۵ محصول برای این اثر تولید شد که بخشی از آن‌ها نوشت‌افزار هستند و بخشی دیگر هم اسباب‌بازی است و یکسری محصولات دیگر طراحی شده و در حال تولید است که امیدواریم به ایام اکران اثر برسد.

امکان تولید رمان پی نما (داستان‌مصور) و حتی تولید فصل دوم انیمیشن بچه‌زرنگ را محتمل می‌دانید؟

حتماً کتاب کمیک‌استریپ و محصولات مشابه آن را در دستور کار داریم، اما اینکه برای توسعه این انیمیشن چه مسیری را طی کنیم بستگی به بازخورد‌هایی دارد که ما از این قصه‌ها و روایت‌ها دریافت می‌کنیم.

منبع: جوان
ارسال نظر
captcha