بررسی آثار سینمایی مذهبی دینی و نگاهی به کارنامه تولیدات چند سال اخیر کشور؛
اگر بخواهیم به مواردی اشاره کنیم که چرا سینمای دینی از تب و تاب افتاده و خیلی تداوم قابل اعتنایی نداشته است اولین موضوع می‌توان به کمبود منابع و امکانات اشاره کرد و دلیل بعدی نبود دغدغه مدیران و متولیان حوزه سینمایی است که این حوزه جریان‌ساز و پرمخاطب را در یک مسیر مطلوب دنبال کنند.

به گزارش«سدید»؛ مریم مقدس، یوسف پیامبر، ملک سلیمان، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، مختارنامه، بشارت منجی و... سریال‌های تاریخی - مذهبی هستند که روند خوبی را در سریال‌سازی داشته‌اند هم با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شدند و هم توانستند روند خوبی در جریان ساخت و تولید داشته باشند. اخیرا هم سریال سلمان توسط میرباقری و سریال موسی علیه‌السلام توسط میرباقری مراحل تولید را طی می‌کند، پروسه و روندی که از آغاز شکل گرفته و همچنان با تداومی جدی ادامه دارد.

البته سریال‌های همچون «مریم مقدس» و «ملک سلیمان»، ساخته‌های «شهریار بحرانی» از ابتدا در سینما نمایش داده شد و می‌توان گفت نمونه‌های قوی و قابل اعتنایی هم در سینمای دینی ما به حساب می‌آیند اما متاسفانه این حوزه در سینما خیلی تداوم و شکل‌گیری منسجمی نداشته و انگار سابقه‌ای را برای حوزه سینمای دینی نمی‌توان تصور کرد.

 

باید با برنامه‌ریزی، تنظیم منابع مالی و.. شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنیم که بتوان موازنه خوبی میان تولیدات و اقبال تماشاچی وجود داشته باشد و حوزه مذهبی و دینی سینما را تقویت کند و به سمت مطلوب بودن و مقبولیت پیش کشاند.

 

بهترین پروژه سینمای دینی؛ ملک سلیمان

«ملک سلیمان» به دلیل بهره‌گیری از فناورهای پیشرفته روز دنیا و فیلمسازی دیجیتال توانست این سبک در سینما را بسیار قابل اعتنا و سطح بالا نشان دهد، حتی در برنامه‌ریزی، طراحی و نوع ساخت و تولید، دکور عظیم، ساخت مکانیکی برخی از وسایل صحنه، طراحی موجودات افسانه‌ای، ایجاد سایت تخصصی پردازش تصاویر و.. تمام این موارد این فیلم سینمایی را در ردیف بیگ پروداکشن قرار داده است، پروژه‌ای عظیم که هر کسی به تماشای آن نشسته کیفیت بالای فیلم در خاطرش به خوبی حک شده است.

عدم جریان‌سازی و تداوم در سینمای مذهبی - دینی

اگر بخواهیم به مواردی اشاره کنیم که چرا سینمای دینی از تب و تاب افتاده و خیلی تداوم قابل اعتنایی نداشته است اولین موضوع می‌توان به کمبود منابع و امکانات اشاره کرد و دلیل بعدی نبود دغدغه مدیران و متولیان حوزه سینمایی است که این حوزه جریان‌ساز و پرمخاطب را در یک مسیر مطلوب دنبال کنند.

این روند باعث شده تا شاهد این باشیم که این سبک در سینما آثار درخوری را نبینیم حتی در محرم و صفر هم نمونه‌هایی که بتوانیم به آن استناد کنیم وجود نداشته باشد. تنها چیزی که از مسولان و مدیران شنیده‌ایم خودشان هم از وضعیت موجود رضایت ندارند و در سخنرانی‌ها و جلسات حرف از اصلاح و بهبود می‌زنند و حتی قصد دارند فقر تولیدات را تامین کنند که معمولا این شعارهای اصلاح و تامین منابع در حد همان حرف باقی می‌ماند.

مخاطب زیاد، تولیدات کم

اینکه مخاطب داشته باشیم اما تولیدات بسیار کم باشد اصلا همخوانی خوبی برای سینمای دینی نیست، این حوزه جدای از اینکه مضامین مذهبی و دینی دارد می‌تواند مسیر و جریان مناسبی را در جامعه ایجاد کند. پس باید با برنامه‌ریزی، تنظیم منابع مالی و.. شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنیم که بتوان موازنه خوبی میان تولیدات و اقبال تماشاچی وجود داشته باشد و حوزه مذهبی و دینی سینما را تقویت کند و به سمت مطلوب بودن و مقبولیت پیش کشاند.

 

منبع: تبیان

ارسال نظر
captcha