مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد؛
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اینکه انقلاب اسلامی ایران یک نقطه عطف نیست بلکه یک جریان ادامه‌دار است.
به گزارش «سدید»؛  نشست «هنر و اندیشه در ادبیات انقلاب اسلامی» به مناسبت چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام مبارک دهه فجر و با مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از نویسندگان، عکاسان، تصویرگران و هنرمندان روز دوشنبه ۱۸ بهمن‌ماه در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان‌و‌نوجوانان برگزار شد.

کتاب را شناسنامه هویتی کانون می‌دانم
مهدی علی‌اکبرزاده؛ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست ضمن استقبال از گفتگو با اهالی قلم و هنر برای پیشبرد اهداف کانون عنوان کرد: من کتاب را شناسنامه هویتی کانون می‌دانم و اصلا کانون با کتاب و نشان مرغک پشت جلد کتاب‌هایش شناخته می‌شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: خوشبختانه کانون به نوعی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان به یک مجموعه قابل اعتماد و اطمینان در جهت نشر مفاهیم مختلف چه در بُعد تربیتی و چه در بُعد اندیشه‌ورزی و دیگر مفاهیم مورد نیاز کودکان و نوجوانان مبدل شده است.

وی افزود: خانواده‌ها کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان را از گذشته‌های دور پذیرفته‌اند. این اعتماد هنوز باقی است، حتی با قوت بیشتر و همچنان پرانرژی ادامه دارد و استقبال خانواده‌ها و بچه‌ها از آثار کانون بر این ادعا صحه می‌گذارد.

علی‌اکبرزاده نشست «هنر و اندیشه در ادبیات انقلاب اسلامی» را بهانه‌ای برای گفت وگوی بیشتر با صاحبان آثار کانون و استفاده از نکته نظرات آنان خواند و گفت: این گفتگو‌ها می‌تواند زمینه‌های طرح‌های بزرگی را ایجاد کند، زیرا جرقه خیلی از طرح‌های بزرگ از همین گفتگو‌ها و اتفاقات ساده روزمره می‌خورد.

ادبیات و هنر آدم‌ها را جاودانه می‌کند
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: همه انسان‌ها یک روز متولد می‌شوند و یک روز دیگر از دنیا می‌روند، اما چیز‌هایی از انسان‌ها که در قالب هنر و ادبیات باقی می‌ماند، می‌تواند او را جاودانه کند و دیگران به نیکی و افتخار از آن‌ها یاد کنند.

علی‌اکبرزاده در بخش دیگر صحبت‌های خود، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک نقطه عطف نیست بلکه یک جریان ادامه‌دار است، عنوان کرد: اهداف و ارزش‌های انقلاب مربوط به ۴۳ سال پیش نیست، بلکه مربوط به وظیفه انقلاب اسلامی در زمان حال است. یعنی کودکی که در کودکی انقلاب را شاهد بوده و امروز نویسنده و صاحب‌نظر و هنرمند و... شده است، یک وظیفه‌ای دارد، آن هم این است که جریان انقلاب و ارزش‌های آن را با لطافت و طراوتی که هنر اوست، به نسل جدید و آن کودکی که ۴۰ سال دیگر نویسنده می‌شود، منتقل کند.

وی کانون را مرجعی برای کتاب‌ها و آثار ارزشمند انقلابی خواند و افزود: همان‌طور که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان ما خانه مهربانی است، برای نویسندگان و تصویرگران و سایر هنرمندان این حوزه هم خانه است و اساسا خانه با بزرگ‌تر و کوچک‌تر معنا می‌شود.

امیر عبدالحسینی، پژوهشگر، مدرس هنر و گرافیست هم در سخنانی به جایگاه هنر پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: حوالی سال ۷۳ در پرونده‌ای با عنوان «پویانمایی و انیمیشن» با بزرگان این حوزه گفتگو می‌کردم و جالب است که تمام بزرگان انیمیشن و پویانمایی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند.

عبدالحسینی محتوای انیمیشن‌های پس از انقلاب را اشاره به مفاهیمی از جمله ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و ضد امپریالیستی خواند و گفت: چند سال بعد این مفاهیم تحت عنوان هنر انقلاب اسلامی مطرح شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به جنبش هنر و کانون‌های موسیقی موثر بعد از انقلاب عنوان کرد: هنر اعتراض از بخش‌های مهم هنر انقلاب است. هنرمندان انقلاب از آنجا که از بطن مردم بودند و دغدغه اجتماع را داشتند، کار‌هایی خلق می‌کردند که حرف مردم را می‌زد، با این همه از فضای هنری هم غافل نمی‌شدند.

محمدرضا اصلانی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات هم در سخنانی اظهار کرد: جوامع بشری پایبند یک‌سری ارزش‌ها و اصولی هستند مورد احترام همه جوامع است چرا که مطابق ذات و فطرت انسان است؛ بنابراین اگر اگر ضد ارزش‌هایی به جامعه تحمیل شد، با تغییر حکومت‌ها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، از این رو است که بعد از انقلاب خیلی از ارزش‌ها تغییر کرد.

اصلانی اضافه کرد: اگر از نقطه نظر رسانه‌ها و نشریات به انقلاب نگاه کنیم، قبل از انقلاب هم در روزنامه‌ها و مجلات صفحات داستان و شعر و... وجود داشت و طبیعی است که در تمام این نشریات ارزش‌ها نمود داشت، اما بعد از انقلاب این ارزش‌ها و نمود آن بهتر و بیشتر شد، به همین دلیل است که انقلاب اسلامی را انقلاب ارزش‌ها می‌نامند.

این نویسنده ضمن بیان اینکه بعد از انقلاب دگرگونی چشم‌گیری در کتاب‌ها و نشریات اتفاق افتاد، اضافه کرد: در تمامی نشریاتی که بعد از انقلاب چاپ و منتشر شدند، موضوعات جدیدی مانند مقاومت و پایداری و اتحاد مطرح شد که پیش از انقلاب چندان مورد توجه نبود. همچنین خلاف پیش از انقلاب که نشریات با محوریت نویسندگان پایتخت منتشر می‌شد، بعد از انقلاب اکثر نویسندگان جوان به‌ویژه از شهرستان‌ها با نشریات همکاری داشتند.

انتهای پیام/
منبع:ایکنا
ارسال نظر
captcha