به گزارش «سدید»؛ سریال «خانه امن» داستانی واقعی از تقابل وزارت اطلاعات با داعش را بهتصویر میکشد، سریالی راهبردی که رفته رفته به نقاط حسّاس خودش نزدیک میشود، سریالی که بهگفته ابوالفضل صفری تهیه کننده خانه امن، به تهدیدات داعش و چگونگی طراحی کشورهای غربی و کمکهای مالی منطقهای به این گروه تروریستی میپردازد.
احمد معظمی، کارگردان سریال «خانه امن» در سومین تجربه همکاری خود با صفری در ساخت سریالهای امنیتی، جاسوسی از علاقه خود به این ژانر برایمان گفت و از اینکه با چه مشکلات پیچیدهای دست به گریبان شده تا این کار به آنتن شبکه یک برسد. در ادامه گفت وگو با کارگردان سریالی میخوانید که این شبها مخاطبان زیادی را جذب تلویزیون کرده است.
برای شروع مصاحبه بهتر است بگویید آیا داستان این سریال کاملا واقعی و بر اساس پروندههای امنیتی اطلاعاتی است یا تخیل نویسنده هم در سریال لحاظ شده است؟
میتوان گفت تقریبا واقعی است، ولی خب بخشی از داستان تخیل نویسنده است.
در قسمت ابتدایی سریال، با دستگیری یکی از فرماندهان داعش ماجرا شروع میشود، ولی در ادامه دیگر خبری از او در سریال نداریم و سراغ عملیاتهای دیگری میروید. همه این عملیاتها به هم ارتباط دارند و یا بیننده شاهد دیدن یک سری عملیاتهای امنیتی جداگانه است؟
داستان به صورت پازلی است که کنار هم چیده میشود و تمام آن به هم مربوط است. اصولا تروریستهای که رو به ایران سازماندهی میشوند حتی با تئوریهای مختلف یک نقطه اشتراک به نام سر منشاء دارند ما در این مجموعه سر منشاء را شخصیتی به نام کامران قرار دادیم که در روند داستان صدای آن را میشنوید و قرار است از طریق آن به سر اژدها برسیم در نتیجه باید منتظر نقطه اوج داستان باشید.
ساخت سریالهای امنیتی_جاسوسی معمولا در ذات خود با مشکلات فراوانی مواجه است برایمان از مشکلات ساخت «خانه امن» بیشتر بگویید؟
معظمی: تیمی که توسط تهیه کننده شکل میگیرد، بسیار حائز اهمیت است و آقای ابوالفضل صفری از ابتدا تیمی تشکیل داد که خروجی خوبی داشت، در فیلم سازی مشکلات زیادی وجود دارد و نمیتوان آن را منکر شد، ولی مشکل داریم تا مشکل که حد و اندازه آن نیز متفاوت است. با حمایتی که تهیه کننده از این فیلمنامه و روند اجرایی آن داشتند فقط با مشکلات جزئی مواجه بودیم و میتوان گفت تنها مشکل مان خطر کرونا بود البته باید گفت سختیهای فراوانی ساخت این گونه سریالها دارد خیلی باید انرژی و صبر داشت تیمی که فعالیت میکند باید صبورتر باشد. روند اجرایی یکسال و نیم زمان برد که توانستیم با انرژی زیاد تیم و حمایتهای تهیه کننده موفق باشیم.
همین الان دسترسی به شهرک سینمایی دفاع مقدس بسیار دشوار است و این خودش یک مشکل جدی است. ما مجبور شدیم برای ضبط چند سکانس به بیابانهای اطراف شهر برویم. اگر قرار باشد سکانسهای اکشن خوبی تولید شود، باید این پروسه از ابتدا تا انتها آسیبشناسی بشود. غیر از این باشد، نباید توقع خاصی باشد.
گرانیهای اخیر هم کار را بسیار سختتر از قبل کرده است. ابوالفضل صفری، تهیهکننده کار، برای خانه امن واقعا هزینه کرده است. او حتی خارج از برآورد هزینه کرده است، ولی مگر چند تهیهکننده حاضر هستند چنین هزینههایی داشته باشند؟ البته حق هم دارند. تمام تلاشمان را کردیم که استانداردها را رعایت کنیم.
با توجه به سابقهی ساخت سریالهایی همچون سارق روح، ترورخاموش و ... علاقه شخصی شما منجر به ساخت این سریال شده است یا رفاقت و همکاری که از قبل با آقای صفری داشتید؟ برای من فیلمنامه خوب از اهمیت زیادی برخوردار است، هر چند ژانر جاسوسی و اکشن جذابیت بیشتری دارد و البته که من در ژانر وحشت هم سریال ساخته ام، ولی علاقه من به این نوع سبک خیلی بیشتر است و علاقهای به ساخت سریالهای کمدی ندارم که امیدوارم روزی فیلمنامهای جذاب و عالی نظر من را در این خصوص تغییر دهد.
باتوجه به اینکه موضوع اصلی سریال، حضور تروریستی داعش در منطقه به خصوص ایران است، وقتی نام داعش و ایران میآید شاید بی اختیار یاد حادثه مجلس و حرم امام خمینی (ره) بیافتیم. آیا به آنها نیز اشاره کرده اید یا زوایای دیگری از حملات واقعی داعش که پر رنگ نشده است را خواستید به نمایش بگذارید؟ما به همه زوایای حضور داعش اشاره خواهیم کرد در ۵۰ قسمت که خواهید دید متوجه این روند میشوید و با طراحی آقای مرتضی اصفهانی که شناخت ویژهای در این خصوص دارند و به عنوان مشاور پروژه با ما همکاری داشتند این اتفاق بهتر طراحی شده است.
البته در مورد مسائل مربوط به حملات تروریستی داعش خیلی کمتر در سریالها اشاره شده؛ لذا سیما فیلم ومدیران آن جهت ساخت این سریال با توجه به موضوعیت داعش و مسائل مرتبط به آن حمایت زیادی کردند که نظیر کارهای، چون سارق روح، ترور خاموش وخانه امن که فیلمنامههای پر مغزی دارد ساخته شود. من به شخصه دنبال ساخت سریالهای اکشن نبوده ام و نیستم در نتیجه شما در روند داستان مشاهد میکنید که حتی به روابط انسانی و شخصی خانوادهها به خصوص خانوادههای امنیتی پرداخته شده است. در واقع یک برشی از شخصیتهای افراد جامعه و دغدغه هایشان به نمایش درامده است.
مجموعه خانه امن جدا از بخش سرگرم کننده اش برای تماشاچی میتوان گفت کلاس درسی است. خیلی از دیالوگها و صحنهها بیانگر پیامی برای بیننده است.
معیارهایتان برای انتخاب بازیگران این سریال به خصوص نقشهای اصلی چه بوده؟ چون برخی در فضای مجازی نسبت به برخی بازیگران این سریال و بازی هایشان انتقاداتی داشتند. اصولا سعی میکنم با تمامی بازیگران کار کنم، ولی همیشه تلاشم این بوده و هست که بر اساس آنچه که فیلمنامه نویس آقای حسین تراب نژاد برای ان تلاش فراوان کرده است و با توجه به جنس شخصیتها، بازیگرانی انتخاب کنم که بر نقش بنشینند و هم خوانی داشته باشند.
به طور مثال ما دو شخصیت اصلی داستان که آقایان پگاه و زندگانی ایفای نقش میکنند را میبینیم که مکمل هم هستند، نقش آقای پگاه با نوع شخصیتی آرام، صبور، متفکر و هوشمند در مقابل نقش آقای زندگانی با شخصیتی فعالتر و هیجانی بیشتر، که ترکیب آن کنتراس جذابی ایجاد کرده که معتقدم شاید هر کدام به تنهایی نمیتوانستند جذاب باشند، ولی در کنار هم بودن و تکمیل آن بر جذابیت و باور پذیری نقشها و روند کلی داستان اضافه کرده است.
در خصوص بازیگران دیگر هم من بارها در سریال سازی هایم بازیگران زن و مرد زیادی را به عرصه تلویزیون و سینما معرفی کرده ام که به طور مثال میتوان گفت در خصوص نقش منفی سامر و بیژن به عنوان داعش من بازخوردهای فوق العادهای از نوع بازی هایشان دریافت کرده ام.
بگذارید قدری شفافتر سوال کنم. برخی در فضای مجازی به استفاده از حمیدرضا پگاه در نقش مامور امنیتی انتقاد کرده بودند، چون او بارها این شخصیت را تجربه و بازی کرده است. آیا علت این انتخاب آن است که بازیگران زیادی برای بازی در این نقشها حاضر نمیشوند؟معظمی: اتفاقا بازیگران زیادی دوست دارند این نقشها را بازی کنند. این قصه کاملا بهروز است؛ چرا نخواهند بازی کنند. یک بازیگر باید درک و شعور بالایی از یک کاراکتر داشته باشد تا بتواند آن را دربیاورد. حمیدرضا این قابلیت را دارد. او بازیگری است که برای نقشاش وقت میگذارد. برخی از بازیگران برای خودشان آورده دارند. پگاه، زندگانی و حتی سامان صفاری نسبت به سریال قبل یعنی «دلدادگان» بازی کاملا متفاوتی ارائه کردهاند. بدون تعارف کارگردانی این ژانر در ایران کار بسیار سختی است؛ البته بعضی چیزها سلیقهای است و موافقان و مخالفانی دارد؛ درواقع ما نمیتوانیم همه را راضی نگه داریم.
با توجه به اینکه تقریبا یک پنجم سریال پخش شده است در ادامه گرههای جذاب جدیدی وجود دارد که بیننده را غافلگیر کند؟قطعا تلاش شده است که این اتفاق بیافتد لذا شاهد خواهید بود روند سریال هیجانات متعددی خواهد داشت و البته که خیلی جاها سعی شده هیجانات کاهش پیدا کند و با شخصیتها روند داستان ادامه پیدا کند تا تماشاچی منتظر هیجان بعدی بماند وکسل کننده نشود و دست مان خالی نماند در انتها با صحنههای جذاب زیادی مواجه خواهید بود که البته داستانی با تعداد بازیگران اصلی با این حجم پتانسیل باید به این سمت برود.
انتهای پیام/