پایگاه تحلیلی فرهنگ سدید

شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران زمین در دوران صفویه
«سدید» تاریخچه موسیقی ایران را بررسی می‌کند/ بخش چهارم

شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران زمین در دوران صفویه

روی کار آمدن سلسله‌ی صفویه، مُتمّم دوره انحطاط و زوال موسیقی علمی ایران زمین است. چنانکه که گفته آمد، پس از یورش مغولان به ایران، سیری قهقرایی، دامنگیر تمامی عرصه‌های علمی کشور، من جمله موسیقی گردید. گرداب این قهقرا، در ادوار سلطنت صفویان است.
شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران پس از ایلخانان تا پایان کار تیموریان
«فرهنگ سدید» تاریخچه موسیقی ایران را بررسی می‌کند/ بخش سوم

شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران پس از ایلخانان تا پایان کار تیموریان

پس از مرگ تیمور گورکانی، قلمرو او در میان دو فرزندش، شاهرخ و میرانشاه تقسیم گشت. هرات در قامت پایتخت شاهرخ، بزرگترین کانون علم و ادب و هنر روزگار خویش بود. پس از شاهرخ، فرزندش، که مردی با ذوق و هنر دوست بود، پس از چندی از حکومت کناره گرفت و اوقات خود را مصروف تالیف و تدوین کتب و نشست و برخاست با شعرا و هنرمندان ساخت.
وزارت و اداره ارشاد، موسیقی سنتی را وجه‌المصالحه خود قرار می‌دهند/ دست از سر مکتب اصفهان بردارید!
علی‌اصغر شاه‌زیدی:

وزارت و اداره ارشاد، موسیقی سنتی را وجه‌المصالحه خود قرار می‌دهند/ دست از سر مکتب اصفهان بردارید!

شرکتی که می‌خواهد کنسرت پاپ برگزار کند و توانایی برگزاری کنسرت سنتی را ندارد، گروه موسیقی مبتدی را با خواننده‌ای مبتدی در سالنی جمع می‌کند تا به‌صورت فرمالیته این کار را انجام داده باشد و این ظلم بزرگی است که ارشاد در حق موسیقی سنتی یا بهتر بگویم، موسیقی ایرانی می‌کند.
شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران‌زمین از حمله مغول تا ابتدای سلطه‌ی تیموریان
«فرهنگ سدید» تاریخچه موسیقی ایران را بررسی می‌کند/ بخش دوم

شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران‌زمین از حمله مغول تا ابتدای سلطه‌ی تیموریان

سیل خانمان برانداز مغولان، حرکت رو به تعالی تمدن و فرهنگ و هنر ایران، از جمله موسیقی را، از مسیر تکامل خارج نموده و در نشیبی قهقرایی قرار داد.
شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران‌زمین از آغاز تا حمله مغول
«فرهنگ سدید» تاریخچه موسیقی ایران را بررسی می‌کند/ بخش اول

شمه‌ای رونمایانه از وضعیت موسیقی ایران‌زمین از آغاز تا حمله مغول

از ریشه موسیقی در ایران زمین، قبل از حکومت مادها، اطلاع روشنی در دست نیست. صرفا می‌دانیم که ایرانیان، کهن‌ترین قسمت اوستا که به گات‌ها معروف است را با آوازی خوش زمزمه می‌کردند. در دوران ساسانیان، موسیقی در ایران زمین به حد اعتلای خود رسیده بود. اعراب هم دوره ساسانیان، از علم موسیقی بهره چندانی نبرده و یا به عبارتی بی بهره بودند. در موسیقی بزمی، الحانی داشتند که با شعر ادا می‌شد و به آن غنا می‌گفتند. غنا در اصطلاح آوازی ست که در مجالس لهو و لعب توسط زنان یا مردان اجرا می‌شود.
فعالیت در حوزه موسیقی با هدف شکار زنان و شانتاژ آفرینی علیه ایران اسلامی
شایعات غیرقابل تصور؛

فعالیت در حوزه موسیقی با هدف شکار زنان و شانتاژ آفرینی علیه ایران اسلامی

این نخستین باری نیست که درخشانی سر از یکی از شبکه‌های تلویزیون مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران بیرون می‌آورد. او مدتی طولانی‌ است که با شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله بی‌بی‌سی فارسی همکاری بسیار نزدیکی دارد.
سال شکست دامبول و دمبول‌ها
گزارشی از پرسروصداترین آلبوم‌های موسیقی97

سال شکست دامبول و دمبول‌ها

هر سال ده‌ها آلبوم موسیقی روانه بازار می‌شود. این آلبوم‌ها کم و بیش بازتابی از شرایط زمانه خود هستند. بعد از سیل آلبوم‌های سرخوشانه96 و هجوم موسیقی‌های به اصطلاح «شاد» به بازار موسیقی ایرانی، 97 سالی برای برائت از آن نوع موسیقی بی‌تعهد و مبتذل بود. پاگرفتن دوباره موسیقی اعتراضی، توجه به موسیقی عاشقانه فاخر و تولید موسیقی‌های ملی از برجسته‌ترین زمینه‌های موسیقایی در سال97 بود. البته نباید گمان کرد آنچه رخ داده صرفاً وابسته به تعهد هنرمندان است. به هر حال بازار در هر فصلی چیزی طلب می‌کند و آنچه در سال 97 رخ داد هم فارغ از خواست بازار نبود. دلزدگی مخاطبان از موسیقی‌های «بزن و بکوب»، کنسرت گیت حمید هیراد و شرایط خاص اقتصادی همه موجب شد دستور کار موسیقی در سال گذشته تغییر کند. در این گزارش پرسروصداترین آلبوم‌های سال97 را مرور می‌کنیم.
حاجی فیروز؛ لکه‌ای سیاه در بهارستان فرهنگ ایرانی
محسن رفیعی

حاجی فیروز؛ لکه‌ای سیاه در بهارستان فرهنگ ایرانی

رفیعی نوشت: هر ساله در ایام پایانی سال، شاهد حضور پدیده‌ای به نام حاجی فیروز هستیم. درمانده‌ای روی سیه کرده و سرخ پوشیده، که دایره‌ای زنگی را در دست گرفته و با ضرب آهنگ متقاطع آن، اشعاری سخیف را با لهجه‌ای غریب و زبانی الکن می‌خواند. این موجود ذلیل و متکدی مفلوک، از کدامین تعفنگاه تاریخی سربرآورده و از کدامین زهرآبه فرهنگی مرتزق گردیده است؟
بالاترین نقطه ضعف در حوزه موسیقی، عدم مدیریت صحیح است/ اوایل انقلاب موسیقی دلی بود، اکنون باندی شده است
جمشید عزیزخانی خواننده و آهنگ ساز در گفت‌وگو با «فرهنگ سدید»:

بالاترین نقطه ضعف در حوزه موسیقی، عدم مدیریت صحیح است/ اوایل انقلاب موسیقی دلی بود، اکنون باندی شده است

عزیزخانی گفت: موسیقی امروز آن قدر جان ندارد که خود را نگه دارد؛ از این رو نتیجه می‌گیریم بالاترین نقطه ضعف ما در حوزه موسیقی عدم مدیریت صحیح است.
بایسته‌های دنیای خرده فرهنگ‌های بومی
دکتر محسن رفیعی

بایسته‌های دنیای خرده فرهنگ‌های بومی

حرف‌دل که نه، بلکه درد دلی‌ست با دولتمردان مصدر نشین خوش خیال که در تقابل با هجمه‌های پی در پی کفتاران فرهنگ خوار، دستمال تفرعن در جیب عافیت نهاده و کاسه چه کنم در دست گرفته‌اند. خطاب با مسوولانی ست که در هیات مومنان صدبار از یک سوراخ گزیده، در عین شاهدی و تسلیمی، ناظران گذار حالات دشمنان فرهنگ ستیز از تهاجم به شبیخون و از شبیخون به جنگ نرم بوده و هستند.
۱