مرور ظرفیتها و کارکردهای اجتماعی موسیقی نواحی در گفتگو با صادق چراغی؛
ما میتوانستیم از این ظرفیت بالای موسیقی در بالا بردن بیشتر وحدت و همدلی میان مردم استفاده کنیم که البته برخی ارگانها در تلاشاند تا یک کارهای مثبتی در این زمینه صورت بگیرد، اما چون یک اراده و عزم ملی برای این ماجرا وجود ندارد، میبینیم که تلاشهای دوستان گاها خنثی میشود و صکوکهای به وجود آمده باعث هدر رفت بودجهها میشود و متأسفانه آن همافزایی همهجانبه درباره موسیقی اقوام وجود ندارد و همه اینها از عدم نگاههای کلان فرهنگی نشأت میگیرد.
مرور ظرفیتها و کارکردهای اجتماعی موسیقی نواحی در گفتگو با نرگس ذاکر جعفری؛
ما در زمانی زندگی میکنیم که اصطلاحاً با پدیده جهانیشدن مواجهیم؛ دسترسی آسان این نسل به اینترنت و موسیقیهای روز دنیا مسئلهای غیرقابل کتمان است و بههرحال گریزناپذیر است و اینکه حالا نسل نوجوان و جوان ما چقدر میتواند با موسیقی نواحی و اقوام آشنایی داشته باشد، نباید از نقش رسانه غافل شد. علاوه بر رسانه، سازمانی مانند آموزشوپرورش که نقش آموزشی و تربیتی خاصی در فرزندان ما دارد، میتواند جایگاه مهم و اساسی در این خصوص ایفا کند.
بررسی ظرفیتهای اجتماعی موسیقی اقوام در گفتگو با سید فواد توحیدی؛
خود دولت در یک برههای باعث به حاشیه رفتن موسیقی نواحی شده است، حالا خودش باید دست به کار شود و با تغییر سیاستهای گذشته، اشتباهات خودش را جبران کند. موسیقی سال هاست که در کشور توسط حاکمیت سرکوب شده است و حالا باید با حسن نیت خود، به نحوی رفتار گذشته را جبران کند و حالا حضور پررنگ دولت و حاکمیت در کنار هنرمندان موسیقی نواحی میتواند باعث دلگرمی و قوت قلبی برای ادامه کار آنها باشد.
شیوه سیاست گذاری موسیقی نواحی در گفتگو با احمد صدری؛
پیش از انقلاب اغلب نوازندهها اصلا جایگاه مناسب اجتماعی نداشتند و مردم آنها را به عنوان مطرب میشناختند. حوزه موسیقی اقوام که حالا جایگاه والایی در جامعه دارند، خانوادهها با خیال راحت فرزندان خود را برای آموزش در نزد آنها میفرستند، پیش از انقلاب جایگاه پست و پایینی داشتند تا جاییکه کمتر خانوادهای حتی با آنها وصلت خانوادگی میکرد. اما حالا حجم زیادی از پژوهشها و اجراهای داخلی و حتی خارجی به این موسیقی اختصاص دارد.
بررسی ظرفیتها، کارکردها و ظرافتهای موسیقی نواحی در گفتگو با دامون شش بلوکی؛
موسیقی نواحی در واقع یک ویژگی و خاصیتی دارد که اهمیت آن را دو چندان میکند که این اهمیت بالا میتواند در تمامی حوزههای حکومتی مهم باشد. ما وقتی درباره موسیقی پاپ یا عامه پسند صحبت میکنیم، بالاخره موسیقی بدی نیست، یک ملودی، شکل و مورد مصرفی دارد. حتی موسیقی کلاسیک چه ایرانی و غربی یک ساختار و ساختمان مشخصی دارد، اما آنچه ما از آن به عنوان موسیقی نواحی و یا اقوام نام میبریم، یک کمپلکس فرهنگی است.
بررسی تأثیرات تغییر ذائقه جامعه و مسئله سیاستگذاری بر عرصه موسیقی نواحی در گفتگو با پیمان بزرگ نیا؛
موسیقی مکتبخانهای، موسیقی کودک و در کل این جنس از موسیقی آنقدر وسیع است که باید ساعتها درباره طبقهبندی آن صحبت کرد. موسیقی نواحی با یک خانواده ۲۰ هزارنفری در ایران بسیار وسیع و گسترده است؛ آنقدر غنی و ریشهدار است که میشود با پژوهش و تحقیق و بازخوانی آنها در جایجای کشور، بهراحتی کموکاستیهای موسیقی جامعه را پر کرد تا گوش مردم با جنس دیگری از موسیقی نیز آشنا شود. اما آنقدر با بیتوجهی به این نوع موسیقی و باز کردن درهای جامعه به موسیقی غربی و بیاصالت، گوش مخاطبان را پرکردهایم.
وضعیتسنجی سیاستگذاری حوزه موسیقی نواحی در گفتگو با محمدعلی مرآتی؛
چیزی که من را برای از بین رفتن سنتها و تلاش برای حفظ و شناساندن آنها نگران میکند، بحثهای تحت عنوان دهکده جهانی است که سعی میکند همهچیز به یک استانداردسازی واحدی برسد، به نظر من این رویکرد تفکرات امپریالیستی و بردهداری را در خود جای داده و این برای خود من یک خسارت بزرگی است که موسیقیها را ساده کنیم. یعنی فواصل این موسیقی را با غربیها برابر کنیم و اصطلاحاً به سمت علمی شدن گام برداریم. درصورتیکه ما اصلاً موسیقی علمی نداریم و این صرفاً یک پرستیژ و ژستی است که از طرف غربیها مطرحشده است.
دلایل خانهنشینی موسیقی نواحی در گفتگو با رضا مهدوی؛
یک موسیقی پاپ بیهویت بر فضای موسیقایی کشور غالب شده است و موسیقیدانان سنتی از میدان خارجشدهاند و نوازندهها و خوانندگان موسیقی محلی و نواحی همسالی یک بار در کرمان دورهم جمع میشوند و درنهایت یک مبلغی هم به آنها داده میشود. پس احیای موسیقی مقامی باید در کنار موسیقی شهری اتفاق بیافتد و چون اینکار هزینهبردار است و مدیران نمیخواهند این هزینهها را پرداخت کنند و شرکتهای خصوصی نیز فقط به فکر درآمد ماهانه و سالانه خود هستند و دوست دارند راه صد ساله را یک شبه طی کنند، کمتر این جنس موسیقی به شکوفایی خواهد رسید.
وضعیت سنجی جشنواره موسیقی نواحی در گفتگو با هوشنگ جاوید؛
چند جای کار لنگیده؛ چرا جامعه هنری موسیقی استانهای ما ناراضی هستند؟ آنها حق دارند، زیرا دولت جمهوری اسلامی هیچ حمایتی از آنها نمیکند و عدالت برای هنرمند اقوام معنا ندارد. یکی از ضعفهای انقلاب ما این است که هیچ بستر جهانی برای افراد برجسته پس از انقلاب فراهم نشده است. مدیران هیچ کاری برای هنرمندان برجسته بومی ایران نکردند.
جریان شناسی موسیقی ایران در قرنی که گذشت/ بخش دوم؛
بعد از انقلاب خدماتی به موسیقی مناطق و نواحی انجام شد. یکی از افتخارات من این است که اگرچه وزرای ما در اول انقلاب موسیقی نواحی را نمیشناختند، اما امروز وزرای ارشاد ما به لزوم توجه به موسیقی نواحی اهمیت میدهند. من امروز از مسئولان میپرسم چرا باید فرزندان اساتید دیروز موسیقی نواحی و مناطق همچون پدرانشان در فقر زندگی کنند؟ آنقدر نفی موسیقی کردیم که آتش بیار کار دشمن شدیم.