آیین و اندیشه
پیامبر نمونه تام و تمام سیاست ورزی بود
بررسی الزامات سیاست ورزی در نهج‌البلاغه در گفتگو با دکتر عباسعلی رهبر/ بخش اول؛

پیامبر نمونه تام و تمام سیاست ورزی بود

امام علی (ع) در خطبه خود بعد از ستایش پروردگار متعال به صفاتی که تنها می‌توانسته از گنجینه علمی و معرفتی حضرتش سرچشمه گرفته و بر زبان مبارک ایشان جاری شود، به چندین صفت برجسته برای پیامبر اشاره می‌فرماید که به بحث سیاست هم مربوط می‌شود. از جمله عبودیت به درگاه باری‌تعالی، به این معنی که قبول بندگی درگاه حق‌تعالی، به‌منزله مسئولیت‌پذیری و قانون‌مندی در عرصه حیات سیاسی اجتماعی است؛ که این خصیصه به تمامی در حرکات و رفتار و گفتار پیامبر والامقام اسلام (ص) نمود و عینیت داشته است.
ذهن عدالت‌خواه در جامعه نهادینه و گسترده شده است
نگاهی به نسبت کیستی و کارآمدی در مشروعیت حکومت در گفت­گو با دکتر داود مهدوی زادگان؛

ذهن عدالت‌خواه در جامعه نهادینه و گسترده شده است

سوال اینجاست که به چه دلیل امروز مردم در هر امری توقع عدالت ورزی دارند؟! سطح عدالت خواهی نهادینه، عمیق و گسترده شده است. به این دلیل که ذهن عدالت خواه در جامعه نهادینه شده و همین کار را برای حکام سخت کرده است. در جامعه فاسد، ذهنیتی درباره عدالت وجود ندارد و از حکام انتظاری در این باره وجود ندارد. مگر اینکه فرد انقلابی و انذار دهنده‌ای شروع به مطالبه گری در این باره کند.
شهرِ گمشده اینجاست!
بررسی ویژگی‌های حکومت و جامعه مشروع در فضای تاریخ اندیشه سیاسی تشیع در گفتگو با حسن زورق؛

شهرِ گمشده اینجاست!

حل امور عمومی به عهده مردم گذاشته‌شده، تا جایی که محوریت دین و اسلام را با مخاطره مواجه نسازد. در چنین مواقعی، اما رهبر به‌صورت مستقیم وارد عمل می‌شود و خطر را از دین برمی‌گیرد. در جریان حمله ناو امریکایی به ایران، امام به روسای امر این‌طور می‌گویند که من اگر جای شما بودم، این ناو را می‌زدم! به ایشان گفته می‌شود که شما می‌توانید دراین‌باره تصمیم بگیرید، اما ایشان تصمیم دراین‌باره را به شورای مربوط واگذار می‌کنند و می‌گویند که منتخبان مردم باید دراین‌باره تصمیم بگیرند.
موفقیت دولت‌­ها در گرو حمایت مردم است!
به مناسبت قیام مردم به رهبری آیت الله کاشانی در آخرین روزهای تیرماه ۱۳۳۱؛

موفقیت دولت‌­ها در گرو حمایت مردم است!

استبداد داخلی دربار رضاخانی و پس از آن محمدرضا و استعمار و تهدیدات بیرونی انگلستان و اتحاد جماهیر شوروی که چشم طمع بر ذخایر نفتی جنوب و شمال ایران دوخته بودند، موجب همگرایی نیروهای ملی و مذهبی شد و همه خواهان استقلال سیاسی و اقتصادی و رهایی از چنگال استعمار شدند. آیت ‌الله کاشانی و رهبران مذهبی و ملی دیگر، مردم را به حمایت از مصدق و ملی‌ شدن صنعت نفت فراخواندند. اما آنچه در جریان این رویداد مهم تاریخی، کمتر شنیده و پرداخته شده، تلاش‌هایی است که مردم در هنگامه استعفای مصدق به رهبری آیت‌الله کاشانی ترتیب دادند. در این نوشتار پیرامون قیام مردم به رهبری کاشانی درست یک سال پیش از کودتا، می‌خوانیم.
ماجرای دیگ سفارت، پلوی ایرانی و لباسِ شاهی
ماجرای پناهندگی محمدعلی شاه به سفارت روسیه و ایام واژگون او؛

ماجرای دیگ سفارت، پلوی ایرانی و لباسِ شاهی

تهران فتح و دوره‌ی استبداد صغیر منقضی می‌شود. یک دور که در تهران بزنید، از هر گوشه‌و‌کنارش، فريادهای زنده‌باد مشروطه، پاينده‌باد آزادی بلند است. طولی نمی‌کشد که ولادیمیر پلاتونوویچ لیاخوف، بریگاد روس، شکست‌خورده شمشیرش را تقدیم سران آزادی‌خواه‌ می‌کند. کار تمام است. مقارن همین‌اوقات، محمدعلی شاه ششمین پادشاه از دودمان قاجار گفتمان با سران مخالف را برنمی‌تابد و بی‌خیال تاج و تخت کم‌عمرش، با اهل و عیال، رجال، دولت‌مردان و ۵۰۰ قزاق مسلح، به باغ سفارتی روس در شمیرانان‌ کوچیده و آن‌جا ملتجی می‌شود.
جهانی شدن در نهایت به رستاخیز قومیت‌ها می‌انجامد؟
نگاهی به بیم و امید‌های جهانی شدن برای قومیت‌ها؛

جهانی شدن در نهایت به رستاخیز قومیت‌ها می‌انجامد؟

برخی جهانی شدن را خصوصا با تأکید بر بعد اقتصادی آن، یک تهدید و خطر جدی برای قومیت‌ها می‌دانند. از منظر این گروه جهانی شدن به واسطه گسترش ارتباطات، افزایش مهاجرت‌ها، ازدواج‌های بین قومی، گسترش سبک زندگی شهری و از همه مهم‌تر، گسترش سرمایه‌داری و شیوه مصرف صنعتی، در نهایت منجر به کاهش حساسیت‌های قومی و تبدیل شدن آن‌ها به پس زمینه‌ای بی روح در هویت اشخاص می‌شود.
برای خون­‌هایی که سنگفرش حرم را زیارت کردند
به مناسبت هشتاد و هشتمین سالروز واقعه گوهرشاد؛

برای خون­‌هایی که سنگفرش حرم را زیارت کردند

هنگامی که دستور تغییر لباس و تبدیل «کلاه پهلوی» به «کلاه بین‌المللی» موسوم به «شاپو» رسید و به فتح الله پاکروان، استاندار خراسان ابلاغ گردید، او بدون کمترین تاملی، دستور رضاخان را به اجرا گذاشت و در این زمینه، دستورات اکیدی به شهربانی خراسان و دیگر ادارات و عوامل تابعه صادر کرد.
چگونه مرکز گرایی به واگرایی قومی می‌انجامد؟
چگونگی سیاست‌گذاری اجتماعی در بلوچستان در گفتگو با ایمان کهوری؛

چگونه مرکز گرایی به واگرایی قومی می‌انجامد؟

این مردم شهدای خودشان را داشته‌اند، قهرمان‌هایی در مسیر انقلاب و جنگ داشته‌اند که با آن‌ها احساس نزدیکی می‌کنند، وقتی شما این‌ها را به دست فراموشی بسپارید و تلاش کنید روایت مرکز محور از انقلاب ارائه کنید، این جوان دیگر احساس همبستگی با شما نمی‌کند. مدل‌های اقتصادی که می‌آورند مدل‌های اقتصادی مرکز است، لذا در اینجا جواب نمی‌دهند و شکست می‌خورند. مدام مدل‌ها رنگ و پوسته خود را تلاش می‌کنند بومی نشان دهند، برای مثال مدیر طرح در منطقه لباس بلوچی می‌پوشد، غذای بلوچی بخورد یا تلاش می‌کند رویداد‌های محلی را شناسایی و در آن تأثیر بگذارد، اما باز همان هویت مرکز محور در محتوای کار‌ها عرضه می‌شود.
شهید بهشتی مرد گفتمان‌های نو
مروری اجمالی بر اندیشه «آیت‌الله سید محمدحسینی بهشتی» به بهانه سالروز ترور وی؛

شهید بهشتی مرد گفتمان‌های نو

وقتی که به آلمان سفر کرد، در آن‌جا هم دست از تشکیلات برنداشت و سعی کرد، جمعی را گرد آوَرَد و گفتمان‌های دینی نویی راه بیندازد. تقریبا در تمام زیست پنجاه‌ساله‌اش شجاعانه و متعبدانه برخلاف افکار پوپولیستی بعضی از قشریون، بر این باور بود که بایستی از همه‌ی افکار و اندیشه‌ها در تشکیلات دعوت به عمل بیاید. حتی هنوز زوایای مغفول مانده‌ای از افکار دیگر بهشتی باقی مانده؛ از جمله اعتقاد او به استقلال زنان است.
او هنوز با ما حرف دارد
به مناسبت چهل‌وششمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی و آنچه برای ما آورد؛

او هنوز با ما حرف دارد

شریعتی اما از سنخ دیگری بود. نواندیشی که سرنخ هم‌بستگی و عدالت‌خواهی را در بازگشت به خود و کندوکاو در دین می‌دانست و در این میان عقیده داشت که تنها تیری که باید در چله‌ی کمان عامه‌ی مردم باشد، اندیشه‌ی عدالت‌خواهی است. و خود شریعتی تماما با سرریز این نگاه در طارم فرهنگی نیز زیست می‌کرد.
۳