آیین و اندیشه
برای خون­‌هایی که سنگفرش حرم را زیارت کردند
به مناسبت هشتاد و هشتمین سالروز واقعه گوهرشاد؛

برای خون­‌هایی که سنگفرش حرم را زیارت کردند

هنگامی که دستور تغییر لباس و تبدیل «کلاه پهلوی» به «کلاه بین‌المللی» موسوم به «شاپو» رسید و به فتح الله پاکروان، استاندار خراسان ابلاغ گردید، او بدون کمترین تاملی، دستور رضاخان را به اجرا گذاشت و در این زمینه، دستورات اکیدی به شهربانی خراسان و دیگر ادارات و عوامل تابعه صادر کرد.
چگونه مرکز گرایی به واگرایی قومی می‌انجامد؟
چگونگی سیاست‌گذاری اجتماعی در بلوچستان در گفتگو با ایمان کهوری؛

چگونه مرکز گرایی به واگرایی قومی می‌انجامد؟

این مردم شهدای خودشان را داشته‌اند، قهرمان‌هایی در مسیر انقلاب و جنگ داشته‌اند که با آن‌ها احساس نزدیکی می‌کنند، وقتی شما این‌ها را به دست فراموشی بسپارید و تلاش کنید روایت مرکز محور از انقلاب ارائه کنید، این جوان دیگر احساس همبستگی با شما نمی‌کند. مدل‌های اقتصادی که می‌آورند مدل‌های اقتصادی مرکز است، لذا در اینجا جواب نمی‌دهند و شکست می‌خورند. مدام مدل‌ها رنگ و پوسته خود را تلاش می‌کنند بومی نشان دهند، برای مثال مدیر طرح در منطقه لباس بلوچی می‌پوشد، غذای بلوچی بخورد یا تلاش می‌کند رویداد‌های محلی را شناسایی و در آن تأثیر بگذارد، اما باز همان هویت مرکز محور در محتوای کار‌ها عرضه می‌شود.
شهید بهشتی مرد گفتمان‌های نو
مروری اجمالی بر اندیشه «آیت‌الله سید محمدحسینی بهشتی» به بهانه سالروز ترور وی؛

شهید بهشتی مرد گفتمان‌های نو

وقتی که به آلمان سفر کرد، در آن‌جا هم دست از تشکیلات برنداشت و سعی کرد، جمعی را گرد آوَرَد و گفتمان‌های دینی نویی راه بیندازد. تقریبا در تمام زیست پنجاه‌ساله‌اش شجاعانه و متعبدانه برخلاف افکار پوپولیستی بعضی از قشریون، بر این باور بود که بایستی از همه‌ی افکار و اندیشه‌ها در تشکیلات دعوت به عمل بیاید. حتی هنوز زوایای مغفول مانده‌ای از افکار دیگر بهشتی باقی مانده؛ از جمله اعتقاد او به استقلال زنان است.
او هنوز با ما حرف دارد
به مناسبت چهل‌وششمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی و آنچه برای ما آورد؛

او هنوز با ما حرف دارد

شریعتی اما از سنخ دیگری بود. نواندیشی که سرنخ هم‌بستگی و عدالت‌خواهی را در بازگشت به خود و کندوکاو در دین می‌دانست و در این میان عقیده داشت که تنها تیری که باید در چله‌ی کمان عامه‌ی مردم باشد، اندیشه‌ی عدالت‌خواهی است. و خود شریعتی تماما با سرریز این نگاه در طارم فرهنگی نیز زیست می‌کرد.
رئیسعلی، دلیری از دیار دلوار
به مناسبت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری؛

رئیسعلی، دلیری از دیار دلوار

با شروع انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۷ شمسی، رئیسعلی حدود ۲۵ سال داشت، اما از جمله پیشگامان مشروطه‌خواه در جنوب ایران بود و از معدود رهبران تنگستان بود که صادقانه به مشروطیت ایمان داشت. او در این هنگام با محافل انقلابی و عناصر مشروطه‌طلب در بوشهر، تنگستان و دشتی همکاری کرد. هم-چنین در دوران دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار، علیه حکومت او در جنوب دست به اسلحه برد و به درخواست ملاعلی تنگستانی و سید مرتضی مجتهد اهرمی، بوشهر را از لوث وجود عناصر وابسته به دربار پاکسازی کرده و اداره امور گمرک و انتظامات را عهده دار شد.
اسلامِ اموی، اندلس را زمین زد!
مروری بر ماجرای سقوط اندلس و تمام آنچه پشت این پرده بود؛

اسلامِ اموی، اندلس را زمین زد!

به بهانه فتح اندلس به دست مسلمانان در سال ۹۲ هجری قمری و سقوط اندلس پس از ۸۰۰ سال، در این یادداشت ابتدا نگاهی گذرا بر علل سقوط اندلس به عنوان بزرگترین امپراطوری مسلمانان از زاویه نگاه ابن‌خلدون (طرح نظریه عصبیت) خواهیم پرداخت و پس از آن به کندوکاو شرایط جامعه آن دوره اندلس می‌پردازیم. تا دریابیم ضریب کدام یک از عوامل منقول در سقوط اندلس پررنگ‌تر بوده است؟
چگونه رمضان بهار قرآن می‌شود؟
شروط بهره‌مندی از هدایت قرآن در گفتگو با محمد کاشی‌زاده؛

چگونه رمضان بهار قرآن می‌شود؟

از مهمترین اهداف روزه‌داری همانطور که در آیه قرآن اشاره شده تقوا باشد. این تقوا یک تأثیر ویژه‌ای در انسان دارد. قرآن تنها برای متقین هدایت است. حالا مگر می‌شود قرآن کتاب هدایت برای یک انسان نباشد؟ بله می‌شود، اما مشکل از قرآن نیست، مشکل از فرد است.گمراه شدن فاسق در مواجهه با قرآن کنایه از همان آشکار شدن گمراهی است. پس شرط هدایت پذیری از قرآن تقواست
فدائیان اسلام؛ آغازگران انقلاب
نواب صفوی و یارانش چه می‌گفتند و چه می‌کردند؛

فدائیان اسلام؛ آغازگران انقلاب

همان زمان که کسی جرات و جسارت سخن گفتن از اسلام را نداشت، با انتشار برنامه حکومت اسلامی، بنیان‌های حکومت ایده آل مشروع دینی را به جامعه شناساند، به طوری که اکثر مبارزین و جهادگران در سال‌های مبارزه با رژیم شاه، تفکراتشان نشأت‌گرفته از حرکت شجاعانه و قاطعانه فدائیان اسلام بود و جان‌فشانی نواب و یارانش، بیش‌ازپیش اذهان مردم را روشن ساخت و بسیاری را به مسیر مبارزه با طاغوت کشاند.
از علم جهادی تا جهاد علمی
تدقیقی در واژه جهاد/ بخش دوم؛

از علم جهادی تا جهاد علمی

در دهه سوم پس از انقلاب، خصوصا با اوج گیری طرح بحث علم دینی و نرم افزار اداره حکومت اسلامی شکل گرفت. بدین بیان که گفته می‌شد دانش أمری تهی از بنیان‌های اخلاقی، هستی شناسانه و... نبوده و چنانچه انقلاب ما بخواهد امتداد پیدا کند، لازم است تا ارزش‌های خود را در عرصه علم کشانده و برای نیل به اهداف خود دانش بومی و اسلامی را بنیان بگذارد. در چنین فضایی از نظر برخی جهادی بودن یک مدیر به آن است که شیوه سیاست ورزی خود را به نحو اسلامی بنا نهاده و پیش ببرد.
یادداشتی پیرامون شورش اجتماعی به قلم کیوان سلیمانی؛

شورش اجتماعی ۱۴۰۱؛ از خانه تا خیابان

نارضایتی اجتماعی برخاسته از واقعیت، روایت و ذهنیت دال بر ناکارآمدی حاکمیت و ناپاسخگویی به جامعه و نانمایندگی جامعه، کلان‌علت اصلی اعتراضات اجتماعی است. در این وضعیت است که هر واقعه‌ای به‌مثابه جرقه‌ای در انبار انباشته از باروت عمل کرده و انفجار اجتماعی واقع می‌شود.
۴