جامعه و اقتصاد - ساختارها و نهادها

جامعه و اقتصاد - ساختارها و نهادها
فرصت جنگ برای درک سیاست‌گذار از جامعه
جنگ ۱۲ روزه درباره ضرورت بازنگری در سیاست‌های اجتماعی چه می‌گوید؟
این جنگ نشان داد همچنان مؤلفه‌های اصلی هویت ایرانیان اعم از عرق به سرزمین و هم‌راستایی با نظام سیاسی برای حفظ تمامیت ارضی در آنان وجود دارد. به طوری که گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، با رویکرد‌ها و سیاست‌های حفظ سرزمینی و هویتی نظام سیاسی نیز همراه هستند.
ما محکومان سایبری هستیم!
بررسی ایده حکمرانی سایبری در جمهوری اسلامی در گفتگو با محمدرضا مالکی و محمد محمدی نیا/ بخش دوم؛
ما عملاً این حکمرانی سایبری را پذیرفته‌ایم و با آن تعامل می‌کنیم. وقتی این حکمرانی را پذیرفته‌ایم، شاید اندیشیدن به حکمرانی دیگری چندان صحیح نباشد. امروز بخش زیادی از حمل‌ونقل ما توسط شرکت‌هایی مانند «اسنپ»، «تپسی» و «ماکسیم» انجام می‌شود. اگر این سیستم متوقف شود، بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل عمومی دچار مشکل می‌شود. همین وضعیت در بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند VODها نیز وجود دارد. پس ما خواه‌ناخواه این مدل از حکمرانی را در عمل پذیرفته‌ایم.
حکمرانی در دنیای دیجیتال؛ وقتی شبکه‌ها خودشان را مدیریت می‌کنند!
بررسی ایده حکمرانی سایبری در جمهوری اسلامی در گفت‌و‌گو با محمدرضا مالکی و محمد محمدی نیا/ بخش اول؛
باید روایتی از سیر تاریخی توسعه در ایران معاصر داشته باشیم و مبتنی بر آن روایت، مسیر توسعه و بومی‌شدن در حوزه فناوری اطلاعات را ترسیم کنیم. این کار چندان ساده نیست. یکی از مهم‌ترین سختی‌های آن فقدان تاریخ‌نگاری درست در مورد اجزای مرتبط با این موضوع است. دست ما در این زمینه خالی است و برای ارائه روایتی درست، نیازمند کار مهم تاریخ‌نگاری هستیم.
چرا بازی‌کردن در زمین سایبر برای ما دشوار است؟
چالش‌های دیپلماسی سایبری ایران در گفت‌و‌گو با سیدرضا نقیب‌السادات/ بخش اول؛
تصمیم می‌گیریم، قرارگاه‌های سایبری و سازمان‌های متعدد هم داریم و اقداماتی را در این عرصه انجام می‌دهیم، اما در حقیقت هنوز نتوانسته‌ایم در آن نظامات حقوقی برای خودمان مقرراتی تعریف کنیم. اگر کشور ما بخواهد وارد این مقررات بین‌المللی شود، آن الزامات حقوقی و ملاحظات حقوقی ما چیست که من بتوانم در عرصه بین‌الملل طبق آنها عمل کنم؟
دانشگاه باید مسئول باشد
بررسی چیستی مسئولیت اجتماعی دانشگاه در گفتار فرهاد بیانی؛
در اساسنامه و در وب‌سایت دانشگاه‌های کشور، همه فقط به دنبال پیشرفت‌های کمی، بالارفتن رنکینگ، انجام فعالیت‌های مهم در حوزه فناوری، داشتن رتبه دانشگاهی در منطقه خاورمیانه، افزایش تعداد مقالات یا نوشتارهای بین‌المللی و... هستند.
دانشگاه باید با جامعه در تماس باشد
فراز و فرود دانشگاهِ ایرانی در مصاحبه با حسین پرویز اجلالی/ بخش دوم؛
مسئله‌ای که در ایام جنگ مطرح شد این بود که با آینده جوانان چه کنیم؟ عده‌ای به جبهه می‌روند و باز می‌گردند، عده‌ای هم اصلاً نمی‌روند. ابتکاری برای پاسخ به این سؤال به خرج دادند که منافع و مضرات خاص خودش را داشت؛ ایجاد دانشگاه آزاد اسلامی!
علوم‌انسانی از بی‌قدرتی رنج می‌برد
کم و کیف مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه در گفتگو با غلامرضا ذاکر صالحی؛
 در دانشگاه تهران که جزء دانشگاه‌های خوب کشور است، هنوز سیستم آموزش‌محور، متمرکز، دولتی و دیوان‌سالار مبتنی بر امتحان پابرجاست. در چنین سیستمی، هدف از تأسیس دانشگاه، تربیت انسان بوروکرات و فرد پشت‌میزنشین است و همه ما در چنین نظام و ساختار علمی رشد کرده‌ایم.
«مدرسه رایگان» و ایده‌ای که شکست‌خورده!
بررسی ابعاد اجتماعی عدم اجرای عدالت آموزشی بر جامعه ایرانی در گفتگو با پرویز امینی/ بخش دوم؛
آقای حداد در مورد مدارس غیرانتفاعی اسلامی گفته بود که منطقش، منطق مدارس اسلامی قبل از انقلاب است. خب پس جمهوری اسلامی را برای چه درست کردید؟ یعنی حوزه تعلیم تربیت ما محدود است. اگرچه ساختار سیاسی را عوض می‌کنم، ولی کل مدارس ایران را نمی‌توانیم اداره‌اش کنیم. به نظر من همان حرف خانم دکتر ماهروزاده در شبکه چهار درست است. مجری پرسید که خانم این حرف‌هایی که شما می‌زنید معنایش این است که جمهوری اسلامی در تعلیم‌وتربیت شکست‌خورده است؟ بله قطعاً این‌طور است. بلاتردید.
حکمرانی اقتضایی عدالت نمی‌آورد
بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی عدم اجرای عدالت آموزشی بر جامعه ایرانی در مصاحبه با پرویز امینی/ بخش اول؛
اگر آموزش‌وپرورش را از دست بدهیم، دیگر نابرابری، ساختاری می‌شود؛ یعنی تداوم نسلی پیدا می‌کند. یعنی یک کارگرزاده اراده و توانایی و انگیزه‌ای ندارد که بتواند از این فضا عبور کند. این نتیجه سیاست‌گذاری است که در خلأ تئوری نوشته می‌شود و این وضعیت فاجعه‌بار پیش می‌آید.
دانشگاه جای فکر است نه شعار!
فراز و فرود دانشگاهِ ایرانی در مصاحبه با دکتر حسین پرویز اجلالی/ بخش اول؛
دانشگاه فکر می‌سازد؛ از جمله فکر سیاسی و مأموریتش این است که محل خلاقیت و تولید اندیشه باشد. این تولید اندیشه در دوره جدید به اندیشه‌های کاربردی و تکنولوژی هم رسیده و از خودآگاهی آغاز می‌شود. از سؤال «ما که هستیم»؟ و «هویتمان چیست؟»