پایگاه تحلیلی سدید

آیین و اندیشه - دین پژوهی
جایی برای تردید نیست
مبانی نظام تربیتی استاد علی صفائی/ بخش سوم
مرحوم استاد همانند بسیاری از اندیشمندان اسلامی به ضعف اندیشه غزالی و دکارت اشاره‌کرده و از پذیرفتگی وجود خویش در جمله من شک می‌کنم سخن گفته است اما فراتر از آن به این نکته ظریف اشاره دارد که شک آغاز اندیشه نیست بلکه آغاز کار با سؤال است.
انسان فرزند طبقه، شرایط و موقعیت ‌ها نیست
مبانی نظام تربیتی استاد علی صفائی/ بخش دوم
انسان با ترکیب خود به حرکت و به آگاهی می­رسد و از شعور حسی و احساسی و از شعور عقلانی و توان تعمیم و تجرید و پس از آن قدرت سنجش و انتخاب برتر برخوردار می­شود. انسان با این­ها و با بیشتر طلبی و بهتر طلبی و تحرک خواهی برخاسته از آن به تأمین نیازهایش روی ­آورده و این همه تولید و تلاش را در عرصه اجتماع شکل داده است.
همه در طرح تربیت اویند حتی ابلیس
مبانی نظام تربیتی استاد علی صفائی/ بخش اول
تربیت را چه ایجاد زمینه و فراهم کردن مقدمات تغییر بدانیم و چه آن را رساندن و تغییر دادن متربی تفسیر کنیم به هر حال تلاشی است برای تحقق همۀ ظرفیت­ها و قابلیت­ها و رسیدن به همۀ آنچه می­تواند حاصل شود. مبانی جهان شناسانه تربیت نکاتی را در هستی را مورد توجه قرار می­دهد که در مسیر این تلاش قرار گرفته و بر آن اثر می­گذارند.
تولید دانش کارآمد نیازمند روش‌شناسی است
بررسی جایگاه متدولوژیک علوم انسانی اسلامی؛
در علوم‌انسانی رایج محقق از عقل و بینش خود استفاده می‌کند که قاعده را کشف کند، اما در علوم‌انسانی اسلامی، محقق قبل از اینکه قاعده را کشف کند تلاش می‌کند تا ادراک کند که مقصود الهی از خلقت انسان چه بوده است و بعد تمام استعداد و قابلیت‌هایش را برای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب به خدمت می‌گیرد.
مشورت در رهبری و رهبری شورایی
گفتاری منتشر نشده ازمرحوم آیت‌الله‌ حاج شیخ مجتبی تهرانی (ره)/ بخش دوم
مسئله‌ای طرح می‌شود دربارۀ وجود معیار‌های رهبر در افراد متعدد که باید توجه کنیم معیار‌ها بسیار دقیق و اساسی هستند و در این مرحله، جنبۀ تساوی پیش می‌آید. فردی انتخاب می‌شود که متقی باشد؛ یعنی تقوا داشته و عادل باشد. اگر افراد متعددی این خصوصیات را داشتند، معیار‌های دیگری در نظر گرفته می‌شود. حال اگر با همۀ این معیار‌ها بازهم تعدادی باهم در شرایط یکسانی بودند چه می‌شود؟
مردم در حکومت اسلامی و نظام ولایت‌فقیه
گفتاری منتشر نشده ازمرحوم آیت‌الله‌ حاج شیخ مجتبی تهرانی (ره)/ بخش اول
هرچه مرتبۀ این تقرب به خداوند بیشتر باشد، آگاهی نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین پیغمبران الهی غیر از نبوت، ولایت را نیز برعهده داشتند؛ یعنی از طرف خداوند به ولایت منصوب شدند تا برای تعادل روابط افراد اجتماع احکام الهی را تطبیق بدهند.
مفاتیح خودآگاهی
مفاتیح الجنان چه نقشی در حرکت‌های مردمی معاصر داشت؟
مفاتیح الجنان یک نوع خودآگاهی به مردم داده و ارتباط بین شیعیان و تقویم مذهبی‌شان را برقرار کرده است؛ لذا در زمینۀ هویت شیعی و از سوی دیگر تأثیر مناسبت‌های مذهبی در نهضت‌های سیاسی و اجتماعی قطعاً می‌توان به نقش این اثر با برکت توجه کرد.
دعا؛ مبارزه‌ای جمعی در یک وضعیت ناهنجار اجتماعی
یادداشت// متین محجوب؛
دعا به‌معنای آن نیست که ما چیزی به‌دست آوریم؛ دعا برای آن نیست که آن را جانشین مسئولیت‌های انسانی و عقلی خودمان بکنیم و در متن تشیع علوی که مظهر مکتب نیایش و بنیانگذارش، امام سجاد (ع)، «زیباترین روح پرستندۀ» تاریخ بشر و جامعه و فرهنگ ماست، نیایش، مکتبی است که تجلیگاه عشق، آگاهی نسبت به جهان و عرصۀ نیاز‌های بزرگ انسانی است. «دعا» جهاد و مبارزۀ اجتماعی و جمعی در یک وضعیت ناهنجار اجتماعی است.
پدر و مادر، مظهر ربوبیّت خداوند هستند
مقام ربوبیّت و پروردگاری والدین؛
هر چند که عبادت تنها منحصر برای خدا است، ولی ربوبیّت والدین اقتضائاتی دارد که نباید آن را نادیده گرفت؛ زیرا اگر قرار بود کسی عبادت شود، همانا والدین در این مقام در اولویت بودند و اینان می‌بایست معبود قرار گیرند.
سرپناهی برای جهان بی‌خانمان امروز
بررسی زمینۀ دعا از منظر جامعه‌شناسی دین در گفتگو با حسن خیری؛
در جهان امروز هویت‌های سیال و سیار پدید آمده؛ لذا توصیفی که امروز از جهان می‌کنند، حاکی از یک بی‌خانمانی است. رویکرد به دعا در این مقطع، توجه به خانمان است؛ یعنی توجه به این‌که بی‌پناه نیستیم، روح دعا به‌مثابۀ ملجأ و پناهگاه است.

هویت در عصر بی عالمی!

در جست‌وجوی کلاب‌هاوس

بازگشت به خویش، طرحی برای ساختن دوباره

مجموعه پوستر ماه مبارک رمضان

خوش‌درخشیده‌هایی که دولت مستعجل بودند

سپید‌هایی بین سطح و لطافت

بی‌توجهی دولت نرخ جمعیت را کاهشی می‌کند

روایت شیخ صدوق از استغفار ملائکه برای روزه داران

بررسی سریال‌های رمضان‌ ۱۴۰۰

درک مشترک از تعالی، گوهره هویت ایرانی

وحدت اخلاقیِ ادیان و صلح در جهان

عدم ارتباط منسجم میان نمایش خانگی، تلویزیون و سینما

چه چیزی روزه را از ریاضت غیردینی متمایز می‌کند؟

از روز اول شرطم عدم استفاده از چهره‌ها بود

مسئولانی که «می‌دانند» اما «نمی‌خواهند»

مهمانان ناخوانده نقده عاملان جنگ خونین ۳ روزه!

حمله به «اچ ۳» در ابتدای جنگ نیروی هوایی عراق را زمینگیر کرد

شایگان، از ایران فرهنگی تا هویت چهل تکه

نگاهی به سریال‌های ماه رمضانی و جای خالی کمدی!

چرا کیفیت سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی رو به افول است؟

پخش تلویزیونی و اکران آنلاین راه نجات سینمای یخ‌زده

به دنبال ایدئولوژیک‌سازی مسئله جمعیت!

تعویق معنا در غزل صائب

خانواده در حاشیه؛ آسیب‌ها در متن!

اعتراف آمریکا در حمایت از عراق

شعر هیأت باید عامیانه باشد، ولی در ورطه عوام‌زدگی نیافتد

جایی برای تردید نیست

آنتن ما نیاز به قهرمانان واقعی دارد، اما نه شتاب‌زده!

نرمش در کلام، آموزه مهم سبک زندگی اسلامی است

کتاب‌ها چگونه تبلیغ می‌شوند؟