پایگاه تحلیلی سدید

تیتر یک
مدرنیزاسیون غیرایرانی با ایران چه کرد؟!
ایرانیان پس از شکست‌های سنگین از روسیه در دوره فتحعلی‌شاه با دنیای تازه‌ای مواجه شدند. آن‌ها با نگاه به دگرگونی‌های مهم جهانی دریافتند میان ایران و جهان درزمینه‌های گوناگون فاصله بسیار پدیدار شده؛ ازاین‌رو کوشیدند در این گستره درصدد نوخواهی برآیند اما ازآنجا که این تحولات قبل از آمادگی و پذیرش جامعه رخ داد؛ می‌بینیم که سنت درمقابل تجددوتحول ایستادگی می‌کند.
یادداشت و تحلیل
راهبرد
از شهادت تکفیری تا شهادت تفکری
یادداشت// محسن سلگی

از شهادت تکفیری تا شهادت تفکری

شهید بهشتی چه مثالِ مثالی و تمثالی برای شهادت همراه با شهود عقلی و شهود قلبی و شهود عملی است. او بهشت شهود و بهین و مهین است؛ او مهِ میهن است؛ ستاره استوار، رخش درخشانِ تعقل و تعبد و شهدِ شهدای هفت تیر است؛ عصاره عصر طلوع و عصیان علیه عصیان به‌منزله تندرویی و کج‌خویی بود.
نظام امت محور، جایگزین ایده دولت-ملت شود
بررسی لزوم تحول در ساختارها در گفتگو با محمد دادسرشت؛

نظام امت محور، جایگزین ایده دولت-ملت شود

در وضعیتی کنونی تمدن غالب در جهان، تمدن غرب است و قالب‌های ارتباطی نیز غربی هستند؛ جهان طی چند سده گذشته نظم نوینی به خود گرفته که از آن با عبارت دولت-ملت یاد می‌شود؛ این نوع حاکمیت عبارت است از دولتی مقتدر که محدوده‌ای را برای خود داشته و به مردمی که در آن زمین بوده‌اند، شهروندی داده است.
برای اصلاح امور جابه جایی اشخاص کافی نیست
مقدمه‌ای از ضرورت تحولات نظری در عرصه حکمرانی؛

برای اصلاح امور جابه جایی اشخاص کافی نیست

همچنان که مدیران پیر و ناکارآمد یکی از علل مشکلات امروز کشور هستند، روش‌های مدیریتی کهنه و پوسیده هم یکی دیگر از معضلات جدی عرصه اداره کشور هستند، از همین رو می‌توان عنوان ساخت که تعویض اشخاص کافی نیست بلکه تغییر نظریات و روش‌های حکمرانی مکمل آن است.
سخنی در باب ضرورت تحول نسلی
چرخش نخبگانی چگونه می تواند جسم بیمار حکومت و دولت را درمان کند؛

سخنی در باب ضرورت تحول نسلی

تحول نسلی در دهه پنجم انقلاب اسلامی، نخست یک ضرورت غیر قابل گریز است و در مرحله بعد راه برون رفت از مشکلات خواهد بود؛ تحول نسلی صحیح به معنای شکستن حلقه‌های بسته قدرت و باز کردن راه برای جوانان، در کنار بهره گیری از تجارب نسل‌های گذشته است.
اصول و لوازم یک تحول انقلابی چیست؟
بررسی مرزبندی میان نوآوری با بدعت در مسیر تحول؛

اصول و لوازم یک تحول انقلابی چیست؟

اسلام به تعبیری انقلابی دائمی است و به طبع آن، انقلاب اسلامی سال ۵۷ هم باید انقلابی دائمی باشد، به تعبیر بهتر جوشش و نوزایی انقلاب ۵۷ نباید خود را حصر در ساختار کرده و متوقف در آن بماند. اما این جوشش لازم است که در قالب اصولی درآید تا منجر به هرج و مرج نشود، در این نوشته در تلاشیم تا از اصول و لوازم تحول و جوشش انقلابی سخن بگوییم.
تحول حتمی است، لطفا با آن سینه به سینه نشوید
گفتاری در باب ضرورت تحول؛

تحول حتمی است، لطفا با آن سینه به سینه نشوید

انقلاب اسلامی ایران از ابتدا مبتنی بر سنت تحول در عالم، با رویه تحول خواهی شکل گرفت، محافظه کاری و پرهیز از تحول آن هم در شرایطی که بیش از پیش نیاز به تحول احساس می‌شود، قطعا قتلگاه انقلاب و ارزش‌های امام راحل (ره) خواهد بود.
اندیشه‌سیاسی در سفرنامه‌ها و متون‌تاریخی
میراث سیاست اندیشی ایرانی/ بخش پنجم؛

اندیشه‌سیاسی در سفرنامه‌ها و متون‌تاریخی

سیاست اندیشی در متون تاریخی، به دو گونه است؛ نخست، اندیشه سیاسی مورخ با صراحت بیان شده و وقایع تاریخی، بهانه‌ای برای بیان اندیشه سیاسی مورخ بوده؛ دوم، اندیشه سیاسی از مفاهیم واقعه، استنتاجات و نتایج موضوع، قابل استنباط است. متون دیگری که در این حوزه قابل توجه است، سفرنامه‌هایی هستند که متفکران یا سیاحان و اندیشه وران مسلمان نگاشته اند.
اندیشه سیاسی در متون سیاستنامه، دستورالوزرا و آثارالوزرا
میراث سیاست اندیشی ایرانی/ بخش چهارم؛

اندیشه سیاسی در متون سیاستنامه، دستورالوزرا و آثارالوزرا

قدر مشترک متون مربوط به سیاستنامه این است که این متون در زمینه سیاست عملی و روزمره، در زندگی مردم به طور مستقیم وارد شده و حتی گاهی از ذکر جزییات و دستورالعمل‌های بخشنامه‌ای غفلت نمی‌ورزد. نکته قابل رویتی که در برخی از این متون، به چشم می‌خورد این است که تدبیر و سامان، گاه به طرف عدالت به طور کامل سوق می‌یابد و گاه «مصلحت» و حفظ حاکمیت، روح کلی در نوشته‌ها می‌شود.
اندیشه سیاسی در اندرزنامه‌ها، خردنامه‌ها، فتوت نامه‌ها و متون ادبی
میراث سیاست اندیشی ایرانی/ بخش سوم؛

اندیشه سیاسی در اندرزنامه‌ها، خردنامه‌ها، فتوت نامه‌ها و متون ادبی

عمدتاً متون‌اخلاقی به قدرتمندان، درس مردم‌داری داده‌اند و یا اخلاق اجتماعی و سلوک سیاسی را برای گروه‌های مختلف مردم بیان کرده‌اند البته همه این رسائل را نمی‌توان در یک سطح ارزیابی کرد بلکه این ارزیابی باید باتوجه به دوران تاریخی، میزان معلومات و نفوذ نویسنده در حکومت و همچنین هدف نویسنده از نگارش باشد.
جنگ اصالت ندارد، اما دفاع مقدس است
درباره جنگ‌هایی که اسلام می‌پذیرد؛

جنگ اصالت ندارد، اما دفاع مقدس است

هوشیاری و زیرکی و دانایی در جنگ اصولاً یک اصل عقلایی و انسانی است و دین هم بر آن صحه می‌گذارد. در خصوص تقدس جنگ طبق این نظریه که اساسا دین جنگ را حداقلی میداند باید توجه داشته باشیم که اگر در مقام دفاع، جنگ رخ دهد، آن دفاع مقدس است پس ما دو چیز مقدس داریم، یکی اصل، و دیگری استثنا که دفاع است، هردو مقدس هستند.
۱