بالاخره افرادی در نظام خاص پرداخت فرهنگیان در قالب نظام رتبه‌بندی در سند تحول راه حل قانونی در مراجع قانونگذاری به تصویب رساندند، ولی کماکان این معضل نه مشکل و نه مسئله به قوت خود باقی است و دولتمردان علت اساسی را محدویت منابع اعلام می‌کنند و به ظاهر علت قابل قبولی است که دولت منابع محدود و مصارف فراوانی دارد.
گروه تعلیم و تربیت فرهنگ سدید - سید نصرت الله فاضلی: معضل معیشت فرهنگیان مورد اجماع جامعه و حاکمیت و احزاب و کانون‌های سیاسی و صنفی است و تاکنون هیچ یک از دولت‌های نظام موفق به استیفای حقوق معلمان بما هو حقه نشدند و هرکدام مرهمی بر این زخم مزمن گذاشتند.
عده‌ای چاره آن را در خصوصی سازی مدارس می‌دیدند و عده‌ای مشکل را در ساختار می‌دیدند و راه حل آن را در افزودن معاونت مشارکت‌ها و شورا‌های استان‌ها در آموزش وپرورش جستجو می‌کردند و عده‌ای در اخذ مالیات از کارخانجات تولیدی و عده‌ای در کاهش نیروی انسانی و بعضی دیگر در نظام هماهنگ پرداخت حقوق آن را مطالبه می‌کردند و بالاخره افرادی، نظام خاص پرداخت فرهنگیان در قالب، نظام رتبه‌بندی در سند تحول راه حل قانونی در مراجع قانونگذاری را به تصویب رساندند، ولی کماکان این معضل نه مشکل و نه مسئله به قوت خود باقی است و دولتمردان علت اساسی را محدویت منابع اعلام می‌کنند و به ظاهر علت قابل قبولی است که دولت منابع محدود و مصارف فراوانی دارد و سهم آموزش وپرورش در اولویت بودجه‌ای حداکثر ۱۲ درصد منایع عمومی دولت است. در این علت یابی چندین نقض وجود دارد؛
۱- عملکرد دولت نشان از آن دارد که آموزش وپرورش در اولویت دولتمردان نیست به خاطر اینکه آموزش وپرورش دیر بازده است و یا بازده آن کیفی است و بازده کیفی را نمی‌توان در گزارش عملکرد تدوین کرد.
۲- بعضی از دولت مردان اهمیت آموزش را خوب درک نمی‌کنند و یقولون با فواهم ما لیس فی قلوبهم در روز معلم چیزی می‌گویند و در قلب نظام تصمیم گیری یعنی سازمان برنامه وبودجه و هیات دولت چیز دیگری را تصویب می‌کنند.
۳- محدویت منابع و فراوانی مصارف سخن درستی است، ولی عدم وصول کامل منابع، منابع را مضیق کرده است و لذا کارمندان از جمله فرهنگیان باید با زندگی مضیق بسازند و بسوزند و منزلت‌شان آسیب ببیند به این دلیل که برابر با اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی دکتر پور ابراهیمی درسال ۹۶ تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد وصول مالیاتی داشته‌ایم و ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود داشت که در همان سال ۷۰ در صد آن کل بودجه آموزش وپرورش می‌شد و لذا اگر سامانه جامع مالیاتی و اراده مسئولان در وصول تام و تمام مالیات باشد، ۳۰ در صد از این مبلغ می‌تواند منابع نظام رتبه بندی را تامین نماید و ضمن رفاه معیشت فرهنگیان به ارتقای آموزش و کاهش فاصله دریافتی اساتید دانشگاه با دبیران مدارس شود و یا دولت به جای هدفمند کردن یارانه‌ها و شناسائی افراد نیازمند که سه دهک از ده دهک را شامل می‌شود به بیش از ۴۰ میلیون نفر یارانه می‌پردازد و سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص می‌دهد و اگر این منابع را فقط به یارانه بگیران مستحق اختصاص می‌دادند؛ حداقل ۱۰ هزار میلیارد صرفه جوئی می‌شد و می‌توانستند این منابع را به طرح زیر بنائی رتبه بندی اختصاص دهند. از این رو حقوق معلمان به مسلخ فرار مالیاتی و یارانه همگانی رفته است.
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

مصاف با کرونا

هشدار به ترس‌های بیمارگونه و نامعقول!

۲۲ میلیون جمعیت سالخورده در آینده نزدیک

چه‌کسی کرونا و دیگرچیز‌ها را روایت می‌کند؟

زخم‌های اقتصاد بر پیکر خانواده

پشت پرده گران شدن ملک در پایتخت چیست؟

رواج کرونا و شیوع حس‌گرایی

آئین‌نامه‌های داخلی هم دست و پای محیط زیست را بسته است

واکسن ایرانی از ایمن‌ترین واکسن‌ها

ایستاده کنار هم در برابر کرونا

هزینه بیکاری برای خانواده!

مدیریت بحران هنگام تزلزل ارتباط

واکسن ایرانی تا خرداد ۱۴۰۰ به بازار می‌آید

چرا نباید از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا وارد کرد؟

شوک بزرگ با ثبت ۴ مرگ مرتبط با تزریق واکسن فایزر

قوانین کرونایی و مسئولیت اجتماعی

ردپای تولید ارز دیجیتال در اطراف شهر‌ها

کرونای انگلیسی در ایران

مردم در رختخواب لخت شوند و در اتاق نشیمن لباس بپوشند

تاب‌آور‌ها افسوس نمی‌خورند

کرونا و مسئولیت اجتماعی

گره کور کنکور نظام قدیم قصد باز شدن ندارد

عامل آلودگی هوا مازوت نیست، بی مسئولیتی است!

به حاشیه رانده شده‌ها...

مشکل اول فهم متناقض از تهدید و فرصت است

بررسی عوامل بی انگیزگی دانش‌آموزان

عواقب روانی کرونا سال‌ها روان افراد را رنج خواهد داد

بازتاب گسترده نخستین تست انسانی واکسن ایرانی کرونا در رسانه‌های جهان

دین، پیروز چالش کرونا خواهد بود

موفقیت چشمگیر ایران در مدیریت کرونا با وجود تحریم‌ها و خباثت‌ها