دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «وحدت مذاهب اسلامی» که توسط «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» جمع‌آوری و به محضر شریف مردم ایران گزارش‌شده است.

به گزارش فرهنگ سدید، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود بنابراین پیشرفت  ایران اسلامی در طول این چهار دهه  بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد، ازاین‌رو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف را احصا و جمع‌آوری کرده است که در قالب سلسله نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» این دستاورد‌ها را ارائه می‌کند. در این گزارش دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «وحدت مذاهب اسلامی» ارائه می‌شود که به شرح زیر است:
۱- ج. ا. ا. اولین نظامی است که پس از صدر اسلام، پرچم وحدت را در بین مذاهب اسلامی برافراشت ودر طول ۴۰ سال براین اصول پایبند بوده است.
۲- در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل (ره) در پاسخ به سوال از ماهیت شیعی یا اسلامی انقلاب ایران فرمودند: انقلاب ما اسلامی است. برادران اهل سنت نیز برای پاسداری از دستاورد‌های انقلاب اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکردند که نمونه بارز آن شرکت فعال در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس دوشادوش برادران شیعه خود بوده است.
۳- پس از شروع نهضت اسلامی توسط امام خمینی (ره)، اهل سنت به پشتیبانی از مبارزات ایشان پرداختند. اعلام همبستگی علمای تراز اول اهل سنت سیستان و خراسان جنوبی از مواردی است که در تاریخ ثبت شده است. از بارزترین نمونه‌های همبستگی اهل سنت با انقلابیون می‌توان به همراهی و همکاری صمیمانه برادران اهل سنت ایرانشهر در زمان تبعید حضرت آیه الله خامنه‌ای (از سرشناس‌ترین مبارزین انقلابی) اشاره نمود. بطوری که ایشان فرمودند: «من در ایرانشهر احساس غریبی و غربت نداشتم».
۴- وحدت اسلامی در مبانی نظام جمهوری اسلامی نه به عنوان یک تاکتیک و ابزار موقتی برای نیل به اهداف یا حتی یک استراتژی، بلکه فراتر از استراتژی، به عنوان دکترین انقلاب اسلامی از گذشته تاکنون مطرح بوده است.
۵- ج. ا. ا. به منظور تبیین و نهادینه کردن دکترین وحدت در داخل کشور و سراسر جهان اسلام، اقدام به تاسیس و راه اندازی مجامع، کنفرانس ها، کنگره ها، موسسات، نهادها، سازمان‌ها و دانشگاه‌های متعددی نموده است که در نوع خود و در سطح کشور‌های اسلامی بی سابقه و کم نظیر می‌باشد.
۶- تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، دانشگاه مذاهب اسلامی، موسسات و پژوهشگاه‌های تقریبی در سراسر کشور ازجمله دارالاعلام الاسلامیه، پژوهشگاه تقریب، کنگره جهانی مقابله با تکفیر و. شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، برگزاری گردهمایی دانشجویان جهان اسلام، برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در سنوات مختلف، کنفرانس جهانی محبین اهل بیت (ع)، برگزاری مسابقات بین المللی قرائت کلام ا... مجید از جمله این اقدامات در نظام اسلامی می‌باشد.
۷- در اوج طوفان‌های عظیم دسیسه‌های نظام استکباری در جهت تفرقه انگیزی میان اهل تسنن و تشیع در جهان اسلام، نظام ج. ا. ا. دست از پایبندی به نظریه وحدت برنداشته و پرچمدار وحدت مذاهب اسلامی در جهان اسلام بوده است.
۸- علیرغم تمایزات مذهبی تشیع و تسنن، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قاطبه علمای اهل سنت و شیعه در دفاع از نظریه وحدت کوشیده و جمعی به شهادت رسیده اند.
۹- پس از انقلاب اسلامی خون شیعه و سنی برای دفاع از اسلام در هم آمیخت (فلسطین، سوریه، بوسنی و هرزگوین و...
شهادت جوانان شیعه در راه دفاع از آرمان مقدس قدس و فلسطین و شهادت جوانان تسنن در راه دفاع از حرم‌های اهل بیت، نقطه اوج تحقق نظریه وحدت است.
۱۰- در طول تاریخ اسلام، مودت، محبت و ارادت بین علمای اهل سنت و تشیع، آنگونه که اکنون وجود دارد، هیچگاه سابقه نداشته است.
۱۱- قانون اساسی ج. ا. ا. خود یک منشور وحدت است که التزام عملی ج. ا. ا. را به نظریه وحدت اثبات می‌کند.
۱۲- حقوق پیروان مذاهب اسلامی در همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر موازین اسلامی محترم شمرده شده است. (براساس اصل نوزدهم و بیستم قانون اساسی)
۱۳- به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ارائه خدمات علمی و رفاهی به همه حوزه‌های علمیه اعم از اهل سنت و شیعیان، تشکیل شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت باحضور و هدایت علمای اهل سنت در مرکز و مناطق اهل سنت موجب انسجام، نظم و بروزرسانی برنامه ریزی برای خدمت رسانی به این حوزه‌ها شده است.
۱۴- برای رفع دغدغه معیشت طلاب علوم دینی اهل سنت، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه سراسر کشور، تمامی طلاب اهل سنت را تحت پوشش خدمات رفاهی خود قرار داده است. از جمله این خدمات بیمه عمر، بیمه تکمیلی، اعطای تسهیلات بانکی، وام ازدواج، سهمیه عمره، بن معیشت طلاب متاهل، تجهیز مدارس به رایانه و تجهیز کتابخانه مدارس، شهریه اساتید و طلاب، شهریه به معمرین و خانواده‌های متوفی، و... می‌باشد.
۱۵- محصلین مدارس دینی اهل سنت از معافیت تحصیلی برخوردار و مدرک فارغ التحصیلی معتبر به فارغ التحصیلان اعطا می‌شود.
۱۶- پیش از انقلاب تعداد طلاب اهل سنت شاغل به تحصیل حدوداً ۳۰۰۰ نفر بوده است، اما در حال حاضر حدود ۱۱۰۰۰ طلبه علوم دینی اهل سنت در کشور به تحصیل اشتغال دارد.
۱۷- افزایش تعداد مدارس علوم دینی اهل سنت پس از انقلاب از ۱۰۰ مدرسه دینی در سراسر کشور به حدود ۳۵۸ مدرسه، نشانه اهتمام نظام ج. ا. ا. به تقویت روند ارتقاء علوم دینی اهل سنت است.
۱۸- پیش از انقلاب اقامه نماز‌های جمعه و اعیاد در اهل سنت به طور رسمی انجام نمی‌پذیرفت، اما پس از انقلاب اسلامی در سراسر مناطق سنی نشین نماز‌های جمعه و اعیاد مختلف اقامه می‌شود و در این حوزه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.
۱۹- تعداد مساجد اهل سنت کشور به نحو چشمگیری افزایش یافته است. پیش از انقلاب حدود ۴۰۰۰ مسجد برای اهل تسنن کشور وجود داشته است، اما در حال حاضر حدود ۱۷۰۰۰ مسجد در سراسر کشور به اهل تسنن تعلق دارد. به عبارت دیگر به ازای هر ۵۰۰ نفر برادر اهل سنت، یک مسجد وجود دارد.
۲۰- آزادی تشکیل احزاب، جمعیت ها، انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی، براساس اصل ۲۶ قانون اساسی برای اهل سنت به عنوان حق قانونی و رسمی شناخته شده است.
۲۱- براساس اصل ۶۴ قانون اساسی، اهل سنت همانند سایر هموطنان، حق شرکت در نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دارا بوده و اکنون در مجلس شورای اسلامی دارای ۲۰ نماینده می‌باشند.
۲۲- برابر با ماده ۳ و ۸ از فصل پنجم قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، علمای اهل سنت کشور در انتخاب رهبری نظام اسلامی نقش آفرینی می‌کنند.
۲۳- ۹۰% اعضای شورا‌های حل اختلاف از معتمدین اهل سنت در مناطق سنی نشین انتخاب و توسط دادگستری استان‌ها برای آن‌ها حکم صادر شده است.
۲۴- برادران اهل سنت فارغ التحصیل در رشته حقوق به تعداد مورد نیاز توسط قوه قضائیه انتخاب شده و در محاکم بعنوان دادیار، بازپرس، و قاضی به خدمت اشتغال دارند.
۲۵- در دادگاه‌های مناطق سنی نشین در احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن با تشکیل و فعالیت شورا‌های روحانیت و افتاء اهل سنت، بر مبنای احکام فقهی اهل سنت قضاوت می‌شود.
۲۶- ایجاد و راه اندازی شبکه‌های رادیو و تلویزیونی استانی و پوشش برنامه‌های بومی و مورد نیاز محلی (پخش اذان، سرود‌های محلی، جشن‌های مردمی و مراسمات قرآنی و...) از اقدامات ج. ا. ا. ایران می‌باشد که در مناطق سنی نشین و شیعه نشین به طور عادلانه اجرا گردیده است.
۲۷- بر اساس اصل دوازدهم قانون اساسی و با اهتمام جدی مسئولان نظام جمهوری اسلامی، نه تنها هیچ مانعی برای آموزش علوم دینی برادران اهل سنت وجود ندارد؛ بلکه تلاش شده است تا زمینه و امکانات لازم جهت تحصیل علوم دینی برای برادران اهل سنت فراهم شود. نگاهی گذرا به آمار مقایسه‌ای ایجاد مدارس علوم دینی در مناطق مختلف سنی نشین کشور دلیل روشنی بر این موضوع است. تا آنجا که در برخی استان ها، تعداد مدارس علوم دینی اهل سنت متناسب با جمعیت منطقه، چندین برابر حوزه‌های علمیه شیعی است.
۲۸- رشد کیفی حوزه‌های علمیه باعث شده بسیاری از هموطنان اهل سنت از نقاط مختلف کشور و حتی کشور افغانستان و ایالت بلوچستان پاکستان برای تحصیل علوم دینی به مراکز دینی کشور در مناطق سنی نشین مراجعه کنند. هم اکنون عالی‌ترین سطوح دینی در حوزه‌های علمیه اهل سنت سیستان و بلوچستان تدریس می‌شود.
۲۹- پیش از انقلاب اسلامی تربیت روحانیون اهل سنت ایران وابسته به حوزه‌های علمیه خارج از کشور بوده، اما امروز مدارس دینی اهل سنت ایران نه تنها مستقل شده اند، بلکه تربیت طلاب غیر ایرانی را نیز برعهده گرفته اند.
۳۰- حضور طلاب شیعه و سنی از کشور‌های مختلف جهان در دانشگاه جامعه المصطفی و دانشگاه مذاهب اسلامی در کنار یکدیگر از مظاهر وحدت مذاهب اسلامی است.
۳۱- در حالی که در بسیاری از کشور‌ها خطبه‌ها و مضمون سخنرانی‌های ائمه جمعه باید از سوی حکومت‌ها تعیین شوند، در ایران هیچ گونه دستوری در جهت کنترل محتوای خطبه‌ها از سوی دولت انجام نمی‌شود.
۳۲- در سال ۱۳۸۶ و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت جهت تامین نیاز‌های فرهنگی و آموزشی اهل سنت بخصوص طلاب و روحانیون و با هدف تربیت طلاب متعهد، متخلق و پاسخگو به نیاز‌های مذهبی جامعه اهل سنت و ساماندهی امور آموزشی و فرهنگی و نشر فرهنگ تقریب، اتحاد و انسجام اسلامی و ارتقای کیفی مدارس علوم دینی اهل سنت زیر نظر شورای نمایندگان، ولی فقیه در امور اهل سنت تشکیل گردید و هم اکنون ۹ نفر از علمای تراز اول اهل سنت از مناطق مختلف کشور عضو رسمی این شورا بوده و در تصمیم گیری‌های آن دارای رأی مستقیم می‌باشند.
۳۳- با شکل گیری این شورا و فعالیت خانه دبیرخانه آن در تهران و استان ها، تا کنون بیش از ۳۵۸ مدرسه علوم دینی و ۱۱۰۰۰ طلبه تحت پوشش قرار گرفته و بیش از ۲۰۰۰ مدرک رسمی در سطح ۱ تا ۴ یعنی از فوق دیپلم تا دکتری برای طلاب و روحانیون اهل سنت صادر گردیده و برای ۲۰۰۰ نفر از مدرسین اهل سنت مجوز رسمی تدریس صادر شده و کلیه خدمات رفاهی طلاب کشور به طلاب تحت پوشش دبیرخانه ارائه گردیده است.
۳۴- همچنین فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای در سطح مناطق اهل سنت نشین صورت گرفته و حدود ۱۷۰۰۰ مسجد اهل سنت تحت پوشش قرار گرفته و برنامه‌های فرهنگی مناسبی در راستای تقویت وحدت اسلامی و نشر آموزه‌های تقریبی برگزار شده است. در این میان می‌توان به برگزاری ۵ دوره مسابقه حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم قرآن کریم ویژه طلاب و روحانیون اهل سنت در سطح شهرستانی، استانی و کشوری توسط این دبیرخانه اشاره کرد.
۳۵- در ج. ا. ا. توزیع مناصب و مسئولیت‌ها مطلقاً براساس تمایزات قومی و مذهبی نیست و طی یک فرایند مردم سالارانه شیعه و سنی توانمند می‌توانند تمام مناصب کشور را عهده دار شوند. براساس همین فرایند بسیاری از مناصب کشور در مناطق قومی در اختیار اهل تسنن می‌باشد.
۳۶- در حال حاضر حضور گسترده ده‌ها هزارنفری برادران اهل تسنن در نهاد‌های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی کشور بیانگر اعتماد عمیق شیعه و سنی به یکدیگراست.
۳۷- از لحاظ استخدام در نهاد‌ها و ادارات کشوری و لشگری هیچ محدودیتی برای اهل سنت وجود ندارد؛ همچنانکه بسیاری از مسئولیت‌های شهری و استانی در مناطق سنی نشین در اختیار برادران اهل تسنن است.
۳۸- مسئولیت اکثر دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌های مناطق سنی نشین کشور، به برادران و خواهران اهل سنت واگذار شده است که بصورت عادلانه و با رای مردم منتصب گردیده اند.
۳۹- حضور ۷۵ درصدی اهل سنت کشور در انتخابات ریاست ج. ا. ا، بیانگر اعتماد آنان به نظام و اطمیان به جدی بودن نقششان در تعیین سرنوشت کشور است.
۴۰- حضور اهل سنت در کنار شیعیان در تمامی صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی (راهپیمایی ها، مقابله با تهدیدات، اعلام مواضع داخلی و جهانی ...)، نشانه همبستگی و مظاهر وحدت شیعه و سنی در کشور است.
۴۱- در مقابل پرچم وحدت طلبانه انقلاب، آمریکا و انگلیس پرچم تفرقه را برافراشتند؛ و ده‌ها رادیو تلویزیون با زبان‌های مختلف و با هدف تفرقه انگیزی بین مسلمانان به راه انداختند. اما کوچکترین تغییری در رفتار و گفتار وحدت طلبانه نظام ج. ا. ا. پدید نیامد.
۴۲- آمریکا و انگلیس گروه‌های متعدد مزدور و تروریست را به جان امت اسلامی انداختند و با شعار دفاع از اهل سنت، هزاران شیعه را قطعه قطعه کردند. اما هیچگاه نظام اسلامی این جنایت‌ها را به پای اهل سنت ننوشت و شیعه و سنی را بطور مشترک به جنگ علیه این گرو هها دعوت کرد و پیروزی‌های بزرگ جهان اسلام براین مزدوران ثمره وحدت و ایثار شیعه و سنی در کنار یکدیگر است.
۴۳- جمهوری اسلامی مهمترین عامل شکست گسترده استکبار برای تجزیه کشور‌های اسلامی بود.
۴۴- وحدت اسلامی و همزیستی دینی و مسالمت آمیز مسلمانان یکی از اولویت‌های دینی و از دغدغه‌های اصلی و همیشگی مسئولان ج. ا. ا. بوده است.
۴۵- حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های مسلمان منطقه (سوریه و عراق و...)، توطئه‌ها و دخالت‌های کشور‌های استکباری و فعالیت‌های وحدت شکن آن‌ها را بی اثر نمود.
۴۶- رزمندگان لبنانی پیرو آرمان‌های انقلاب اسلامی، تفنگداران متجاوز آمریکایی- اسراییلی را از لبنان مفتضحانه فراری دادند.
۴۷- جریان مقاومت اسلامی در عراق ارتش متجاوز آمریکا را شکست داد و آن را وادار به خروج از کشور نمود.
۴۰-۴۸ سال است که همه طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا برای فلسطین بدون استثناء شکست خورده است؛ اما در مقابل سیاست‌های انقلاب اسلامی همواره در حال تحقق و در مسیر پیشرفت به سمت اهداف غایی می‌باشد.
۴۹- تمامی توطئه‌های وحدت شکن استکبار با سردمداری آمریکا برای براندازی حکومت سوریه با دخالت و پشتیبانی مستشاری ج. ا. ا. به شکست انجامیده است.
۵۰- خطا‌های راهبردی برخی از جریانات مبارز فلسطین، کوچکترین تزلزلی دراراده ملت ایران در حمایت از مقاومت فلسطین ایجاد نکرد و این ایستادگی منجر به اصلاح خطا‌های راهبردی و بازگشت آنان به جرگه وحدت گردید.
۵۱- انقلاب اسلامی برنامه شیطانی آمریکایی- اسرائیلی داعش را با نابودی داعش و برباد دادن تمام سرمایه گذاری آن‌ها برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان شیعه و سنی بی اثر کرد.
۵۲- انقلابیون یمن با پشتوانه تفکر استکبارستیزی ج. ا. ا. توانسته اند در مقابل چندین کشور از حیث مذهبی افراط گرای عربی- اروپایی مقاومت نماید و آن‌ها را به زانو درآورد.
۵۳- انقلاب اسلامی با برنامه ریزی مناسب، مانع تجزیه عراق شد و در مقابل تمام توطئه‌های وحدت شکن استکبار در این زمینه ایستادگی کرد.
۵۴- تقدیم بیش از ۱۱۰۰۰ شهید اهل سنت بخصوص ۱۰۰ عالم اهل سنت منادی وحدت به انقلاب اسلامی، به خوبی بیانگر آنست که اهل سنت فریب القائات مذبوحانه دشمنان را نخورده است.
۵۵- دشمنان وحدت اسلامی برای نیل به اهداف شوم خود اقدام به راه اندازی سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای (مانند وصال، کلمه و...) و شبکه‌های مختلف مجازی نموده اند. در مقابل انقلاب اسلامی سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی مختلفی را در راستای مقابله با تفرقه افکنی‌ها پایه ریزی نموده است.
۵۶- جمهوری اسلامی در راستای بی اثر ساختن نقشه‌های استکباری وحدت شکن میان مسلمانان اقدام به نام گذاری هفته وحدت در جهان اسلام و برگزاری برنامه‌های گوناگون در این موسم نموده است. از مهمترین برنامه‌های این هفته برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی است که باعث شکل گیری ارتباط سازمان یافته میان مسئولان، علما و نخبگان جهان اسلام می‌شود.
۵۷- در دفاع از برادران اهل سنت در فلسطین و کمک به استقلال و استرداد تمامیت ارضی این کشور مسلمان، به دستور امام راحل (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس تعیین گردیده است.
۵۸- مراسم برائت از مشرکین در مراسم حج به منظور جلب وحدت مسلمانان در برابر دشمنان وحدت اسلام برگزار می‌گردد.
۵۹- توطئه‌های شدید آمریکا و استکبار جهانی نتوانسته است خللی در برابر پایبندی به نظریه وحدت اسلامی در مسئولان جمهوری اسلامی ایجاد نماید. به نحوی که علیرغم شکل گیری گروه‌های تروریستی ضد وحدت مانند طالبان، داعش و... و کشتار وسیع شیعیان و نیز عملیات بمب گذاری در حرم امام رضا (ع) و...، انقلاب اسلامی نقطه نگاه خود را از اهل سنت افراطی به سمت استکبار جهانی معطوف داشته و آنرا به حساب اهل تسنن قلمداد ننمود.
۶۰- در راستای کمک به تحقق عملی وحدت بین پیروان مذاهب اسلامی، علیرغم افراطی گری‌های موجود در جهان اسلام، رهبر انقلاب اسلامی هرگونه توهین به نماد‌های اهل سنت را تحریم و تقبیح نموده اند.
۶۱- برادران اهل سنت کشور در راستای حفظ و تثبیت وحدت اسلامی بطور گسترده در نیروی مقاومت بسیج حضور یافته و در عرصه‌های دفاع از اسلام از بذل جان خود مضایقه ننموده اند. بطوریکه برای مقابله با داعش به خیل مدافعان حرم پیوسته و تاکنون حدود ۳۰ نفر از آن‌ها به جرگه شهدا پیوسته اند.
۶۲- از دستاورد‌های انقلاب اسلامی، تشکیل نیروی مقاومت جهان اسلام نظیر بسیج مستضعفین در ایران و حشد الشعبی در عراق و... متشکل از جوانان مسلمان شیعه و سنی در کنار یکدیگر برای مقابله با دشمنان اسلام می‌باشد.
۶۳- در توزیع منابع کشور اعم از بودجه زیرساخت‌ها امکانات آموزشی، خدمات بهداشتی و رفاهی بین مناطق شیعه و سنی نه تنها عدالت رعایت شده است بلکه در بسیاری از موارد مناطق اهل سنت مورد عنایت بیشتری قرار گرفته اند.
۶۴- خدمات جمهوری اسلامی ایران در مناطق سنی نشین بطور عادلانه و همگام با سایر استان ها، با رشد چند صد برابری زیرساخت‌های توسعه، ارتقای وضعیت رفاهی مردم تجلی یافته است. این دستاورد‌های بزرگ در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کشاورزی و برقراری امنیت کاملا مشهود و ملموس است.
۶۵- راه‌ها به عنوان زیر ساخت پیشرفت، یکی از مواردی است که توجه به آن در استان‌های سنی نشین در دوران قبل از انقلاب مغفول مانده بود، اما هم اکنون در این حوزه با رشد ۱۰۰۰ برابری راه‌های آسفالته مواجه هستیم.
۶۶- به برکت رویکرد عادلانه در انقلاب اسلامی بطور متوسط بالای ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سنی نشین کشور از نعمت برق بهره‌مند هستند.
۶۷- یکی دیگر از شاخص‌های پیشرفت لوله کشی گاز طبیعی به مناطق شهری و روستایی است. تنها به عنوان نمونه می‌توان به استان کردستان با برخورداری ۶/۹۹ درصدی از گاز طبیعی، به عنوان سومین استان برتر کشور در حوزه برخورداری از گاز اشاره نمود.
۶۸- مناطق سنی نشین در حوزه بهداشت و درمان بسیار مورد توجه قرار گرفتند به نحوی که خانه‌های بهداشت با رشد ۷۰۰ درصدی، بیمارستان‌ها با رشد ۲۵۰ درصد، و تعداد پزشکان شاغل با رشد ۸۵۰ درصدی در حال ارائه خدمات به مردم می‌باشند. همچنین تاکنون درمانگاه‌های روستایی فراوانی نیز احداث شده است.
۶۹- تاسیسات زیربنایی جاده ای، دریایی، ریلی و هوایی، صنایع کشتی سازی و وجود مرز‌ها و بازارچه‌های مرزی از دیگر ظرفیت‌های استان‌های سنی نشین می‌باشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته اند.
۷۰- در مناطق سنی نشین به شکل عادلانه و برابر با سایر مناطق کشور، اکثر راه‌های منتهی به روستا‌ها آسفالت شده اند. همچنین توسعه فضا‌های آموزشی، فرهنگی و دانشگاهی، به گونه‌ای است که مثلا مراکز دانشگاهی شهرستان چابهار از همه نقاط دنیا دانشجو می‌پذیرد.
۷۱- ساخت مسکن برای محرومین یکی از برنامه‌های نظام ج. ا. ا. می‌باشد که در مناطق مرزی محل سکونت اهل تسنن با قوت و شدت بیشتری دنبال می‌شود.
۷۲- حمایت از اقشار کم درآمد در مناطق اهل سنت با نگاه عادلانه در مقایسه با استان‌های شیعه نشین، شامل پرداخت مقرری ماهانه به خانواده‌های کم درآمد، حمایت از مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار، پرداخت وام‌های بلاعوض، حمایت از دانشجویان تحت پوشش، تهیه جهیزیه برای عروس و... می‌باشد. برای نمونه فقط در استان کردستان بیش از ۱۳۳ هزار کردستانی از خدمات کمیته امداد بهره‌مند هستند. زیرا ماهیت کمیته امداد امام خمینی (ره) خدمت به نیازمندان بدون توجه به گرایش سیاسی، مذهب، دین و موارد دیگر است و این نهاد انقلابی در راستای خدمت صادقانه به اقشار مختلف تلاش می‌کند.
۷۳- تدریس معلمان اهل سنت در مناطق شیعی نشین و معلمان شیعی در مناطق اهل سنت، بیانگر مودت و محبت و اعتماد بین پیروان دو مذهب تشیع و تسنن می‌باشد.
۷۴- بنا بر آمار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اکنون سه هزار و ۲۰۰ مدرسه در قالب ۱۵ هزار و ۴۵۰ کلاس. وجود بیش از ۸۰ هزار دانشجو با ۴۰ مرکز آموزش عالی، نشانگر اهتمام نظام جمهوری اسلامی به توسعه علم و دانش در مناطق قومی می‌باشد.
۷۵- توسعه فضا‌های ورزشی- آموزشی- فرهنگی و دانشگاهی، یکی از اولویت‌های نظام در کنار سایر به گونه‌ای که مراکز دانشگاهی شهرستان چابهار از همه نقاط دنیا دانشجو می‌پذیرد.
۷۶- هم اکنون استان کردستان با ۳۷ واحد دانشگاهی آموزش بیش از ۶۵ هزار دانشجو را در بیش از ۲۵۰ رشته و مقطع تحصیلی بر عهده دارد که این میزان حدود چهار و نیم درصد جمعیت استان است. در دوران پیش از انقلاب تنها ۲۹ درصد از مردم استان از نعمت سواد برخوردار بودند که هم اکنون نرخ باسوادی در این منطقه عدد ۹۰ درصداست.
۷۷- طبق آماری که سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه داد، ۱۵۲ نشریه و رسانه در سطح کشور با مدیر مسئولی اهل سنت مجوز فعالیت گرفته اند.

ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha: