به گزارش فرهنگ سدید، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاوردها و پیشرفتهای آن در عرصه داخلی و بینالمللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همهجانبه استکبار جهانی و تحریمهای ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادیخواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده میشود بنابراین پیشرفت ایران اسلامی در طول این چهار دهه بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاوردها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیشازپیش مردم در برابر این توطئهها خواهد شد، ازاینرو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاوردهای انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصههای مختلف را احصا و جمعآوری کرده است که در قالب سلسله نشستهای «شنبههای انقلاب» این دستاوردها را ارائه میکند. در این گزارش دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «سرود و موسیقی» ارائه میشود که به شرح زیر است:
الف. - رویکرد و نوع نگاه در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به موسیقی
۱ - انقلاب اسلامی، موسیقی بیهویت را به هنری هدفمند و مبتنی بر بنیانهای اجتماعی و اصول اصیل هنری تبدیل کرد.
۲ - انقلاب اسلامی، موسیقی را از انحصار اهداف تخدیری خارج کرد و به عرصه عدالتخواهی و کرامت انسانی وارد نمود.
۳ - سیاستهای رژیم پهلوی، سهم عرضه موسیقی وارداتی را به ۹۰ درصد رسانیده بود که انقلاب اسلامی، روند غلبه دادن موسیقیهای وارداتی به موسیقی ملی و نواحی ایران را متوقف کرد
۴ - انقلاب اسلامی، موسیقی نواحی و مقامی ایران، که پایه و مادر موسیقی ملی است را احیاء کرد.
۵ - انقلاب اسلامی، هنر موسیقی را از ابتذال نجات داد.
۶ - انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و دربار را به موسیقی حماسی و مجاهد پرور تبدیل کرد.
ب) خدمات دوسویه انقلاب اسلامی و موسیقی به همدیگر (سیاستهای کلان)
۱ - موسیقی و ترانه از مؤثرترین هنرها به جهت آگاهی دهی عمومی و تهییج و حضور مردم در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی بود.
۲ - تولیدات موسیقی در قبل از انقلاب به دنبال تعالی جامعه نبود.
۳ - ریشه ابتذال نهادینهشده در تمامی اجزا و پیکره موسیقی، با پیروزی انقلاب اسلامی خشک شد.
۴ - مراکز لهو و لعب در پیش از انقلاب با نشر ابتذال، علاوه بر آسیب رساندن به پیکره موسیقی، ذائقه شنونده را مخدوش میکردند.
۵ - از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، پرداختن به موسیقی اصیل و کنترل موسیقیهای وارداتی (بهویژه راک و متال) بود.
۶ - پس از انقلاب اسلامی، با ایجاد هستههای نظارت مستمر بر آثار تولیدی در قالب شوراهای موسیقی و شعر و ترانه، در نهادهای رسمی ذیربط، سلامت محتوا و هنجارمند بودن ساختار آثار، تمهید گردید.
ج) ایجاد زیرساختهای هنر موسیقی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱ - صدور مجوز و تأسیس دانشکدهها و مؤسسات آموزش عالی
۲ - دانشکدهها و مراکز آموزش عالی موسیقی، از یک دانشکده در پیش از انقلاب به کثرتی در حدود ۲۰ دانشکده و گروه موسیقی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی افزایش یافت.
۳ - زیرساختهای تولید (ساخت و تجهیز استودیوهای موسیقی)
۴ - افزایش استودیوهای صدابرداری، صداگذاری و ضبط آثار صوتی از تعداد ۱۵ استودیو در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از ۱۵۰ استودیو در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.
۵ - زیرساختهای اجرا (ساخت سالنها و تالارهای اجرای صحنهای و ارائه موسیقی)
۶ - پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سالنها و تالارهای ویژهای برای اجراهای صحنهای موسیقی، طراحی و ساخته شد؛ که از این میان میتوان به مجموعه سالنهای برج میلاد تهران، سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران، سالن هتل اسپیناس و مراکز متعدد در سطح تهران، مراکز استانها و شهرستانها اشاره نمود.
۷ - ارتقای سطح کمی مراکز تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی از تعداد ۲۰ مرکز در قبل از انقلاب اسلامی به بیش از ۴۰۳ مرکز در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
۸ - اعطای مجوز و اجازه تأسیس آموزشگاههای موسیقی
۹ - افزایش آموزشگاههای موسیقی از تعداد ۲۲ آموزشگاه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تعداد ۱۴۲۶ آموزشگاه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.
د) رویکرد و کارکرد رسانه در عرصه موسیقی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱ - محتوای رسانهای شبه مجلات زرد به موسیقی در قبل از انقلاب اسلامی، به نشریات محتوا محور و آموزش مدار تخصصی در بعد از انقلاب اسلامی تبدیل گردید.
۲ - تبلیغ موسیقیهای وارداتی و الگوسازی از فعالان عرصه موسیقیهای ضد ارزش غربی، از مهمترین اقدامات متولیان فرهنگی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این روند متوقف گردید.
۳ - با توجه به عدم وجود حتی یک نشریه تخصصی در عرصه موسیقی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش انتشار نشریات وزین و صاحبنظر در مقولات مختلف موسیقی، اعم از فلسفه، محتوا و ساختار، به تعداد ۱۳ نشریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردی ارزشمند است.
ه) رخدادهای موسیقایی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱ - پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ جشنواره مستقلی در عرصه موسیقی وجود نداشت، هماکنون، ۱۱ جشنواره تخصصی موسیقی بهصورت سالانه و مستمر در حال برگزاری است.
۲ - انقلاب اسامی، موجبات حضور مقبول موسیقی ملی، موسیقی اقوام و پاپ ایرانی در رخدادهای بینالمللی موسیقایی را فراهم آورده است.
و) دفاع مقدس، مقاومت و موسیقی
۱ - روحیه سلحشوری و ایثارگری برخاسته از آموزههای انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس، در قالب هستههای خودجوش تولید آثار موسیقایی، به منصه ظهور رسید.
۲ - تأثیر تولیدات موسیقی در عرصه دفاع مقدس بر وحدت، همدلی و ایجاد روحیه مقاومت در جامعه انکارناپذیر است.
۳ - فضای انسانساز دفاع مقدس، زیباترین و دلنشینترین موسیقیها را پدید آورد.
۴ - انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و ابتذال را به ترازی رساند که در معنویترین جشنوارههای مذهبی، نظیر جشنواره امام رضا (ع)، بخش موسیقی فعال است.
ز) موسیقی اقوام و نواحی ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱ - نگاهی نازل و شکلی متولیان فرهنگ در دوران ستمشاهی به موسیقی اقوام، به توجه به وجوه کارکردی این موسیقی، بهسان حماسه، در دوران پس از پیروزی انقلاب، تغییر پیدا کرد.
۲ - انقلاب اسلامی، ضامن و باعث حضور موفق و چشمگیر استادان و پیشکسوتان موسیقی اقوام و نواحی ایران در رخدادها و جشنوارههای بینالمللی موسیقی گردید.
۳ - انقلاب اسلامی با پیوند دادن موسیقی با عرفانیترین و حکمیترین اشعار و آثار ادبی، محتوای آن را رفعت و تعالی بخشید.