دستاورد‌های چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «روستاها، عشایر و جهاد سازندگی» که توسط «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» جمع‌آوری و به محضر شریف مردم ایران گزارش‌شده است.
به گزارش فرهنگ سدید، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود بنابراین پیشرفت  ایران اسلامی در طول این چهار دهه  بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد، ازاین‌رو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف را احصا و جمع‌آوری کرده است که در قالب سلسله نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» این دستاورد‌ها را ارائه می‌کند. در این گزارش دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «روستاها، عشایر و جهاد سازندگی» ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

بخش روستا

الف) زیرساختی و فیزیکی

۱ - پوشش بیش از ۹۵ درصدی مراقبت‌های اولیه بهداشتی در مناطق روستایی بعد از انقلاب و افزایش امید به زندگی به میزان ۲۱ سال.

۲ - کاهش بی‌سابقه مرگ‌ومیر‌های ناشی از عدم دسترسی به مراکز خدمات درمانی به‌واسطه استقرار پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ در تمامی مراکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی روستایی

۳ - افزایش پایگاه‌های اورژانس هوایی به ۳۳ مورد در سراسر کشور و استفاده از آن برای ارائه خدمات درمانی و آمبولانس هوایی در مناطق روستایی و محروم صعب‌العبور.

۴ - ارتقاء تعداد خانه‌های بهداشت از ۱۳۴۰ واحد در قبل از انقلاب به ۲۰۰۰۰ واحد و رشد ۱۵ برابری آن.

۵ - افزایش ۴۲۱ درصدی مراکز بهداشتی - درمانی روستایی از ۵۱۸ واحد به تعداد ۲۶۹۷ واحد.

۶ - ریشه‌کنی بیماری‌های واگیردار با پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون که به‌واسطه آن مرگ‌ومیر‌های دسته‌جمعی به تاریخ پیوست.

۷ - جهش ۵۰۰ برابری راه‌های روستایی آسفالته از ۲۰۰ کیلومتر به ۱۰۷۰۰ کیلومتر بعد از انقلاب.

۸ - پیش از انقلاب تنها یک‌هزارم روستا‌ها به جاده آسفالته دسترسی داشتند، ولی اینک ۹۱ درصد روستا‌ها جاده آسفالته دارند.

۹ - ارتقاء لوله‌کشی به نزدیک ۱۰۰ درصد درحالی‌که پیش از انقلاب نزدیک ۲۰ درصد بوده است.

۱۰ - دسترسی ۹۵ درصد مردم روستا به آب شرب بهداشتی بعد از انقلاب نسبت به دسترسی ۵ درصدی قبل از انقلاب.

۱۱ - رشد ۷ برابری تعداد روستا‌های تحت پوشش شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی نسبت به قبل از انقلاب.

۱۲ - برق‌دار شدن ۱۰۰ درصد روستا‌های بالای ۱۰ خانوار درحالی‌که پیش از انقلاب تنها حدود ۷ درصد روستا‌ها برق داشته‌اند.

۱۳ - برق‌دار شدن تعداد ۲۱۷ روستا به‌وسیله انرژی‌های نو (فتوولتائیک)، برای اولین بار در کشور.

۱۴ - پیش از انقلاب تنها یک روستا لوله‌کشی گاز داشته است امروز بیش از  ۲۶۰۰۰ روستا از نعمت گاز لوله‌کشی برخوردارند.

۱۵ - افزایش ۱۷۷ برابری مخابرات روستایی از ۳۱۲ روستا قبل از انقلاب به ۵۵۱۳۵ روستا بعد از انقلاب.

۱۶ - ۹۸ درصد مناطق تحت تردد کل کشور ازجمله روستا‌ها تحت پوشش شبکه سیار مخابرات قرار دارند.

۱۷ - تعداد روستا‌های تحت پوشش آموزش‌وپرورش بیش از ۹۵ % است درحالی‌که قبل از انقلاب حدود ۲۰ درصد بوده است.

۱۸ - افزایش حدود ۱۰۴ برابری مدارس شبانه‌روزی پس از انقلاب اسلامی از ۹ واحد به ۹۳۰ واحد.

۱۹ - بازسازی و بهسازی بخش عمده‌ای از مساجد روستایی در سراسر کشور.

۲۰ - فعال شدن نهاد‌های انقلابی طی سال‌های بعد از انقلاب در رفع نیاز روستا‌ها به مسجد. به‌طوری‌که فقط در سه نمونه طی سال‌های اخیر حدود ۱۰ هزار پروژه مسجد توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی، بیش از ۶ هزار پروژه توسط بسیج سازندگی کشور و حدود ۱۰۰۰ پروژه توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در روستا‌های کشور اجراشده است.

۲۱ - رشد ۱۹۳ برابری در تجهیز روستا‌های کشور به زمین‌های مجهز ورزشی (از ۱۲ زمین در سال‌های قبل از انقلاب به ۲۳۱۸ زمین).

۲۲ - برخورداری ۹۸.۴ درصد جمعیت روستایی از پوشش شبکه‌های سیما در روستاها. در حال حاضر نیز تغییر مبدل‌های آنالوگ به مبدل دیجیتال به‌طور گسترده در حال انجام است.

۲۳ - تهیه طرح هادی برای ۹۹ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار  تا سال ۱۳۹۵ (۳۷۰۰۰ روستا از ۳۹۴۰۰ روستا)، حال‌آنکه پیش از انقلاب هیچ‌گونه طرح توسعه‌ای برای روستا‌ها وجود نداشت.

۲۴ - نوسازی و مقاوم‌سازی  سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی جمعاً ۲.۸ میلیون مسکن از سال ۱۳۸۴ تاکنون که این امر باعث کاهش چشمگیر تلفات انسانی در مخاطرات طبیعی شده است.

۲۵ - بازسازی حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی که در اثر حوادث و سوانح مختلف انسانی (جنگ) و طبیعی (سیل و زلزله و ...) طی ۴۰ سال گذشته از بین رفته بودند، از افتخارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوره جمهوری اسلامی است.

۲۶ - تمام منحنی‌های کشاورزی قبل از انقلاب منحنی‌های منفی و رو به افول بوده و هرسال وابستگی رو به افزایش بوده است درحالی‌که پس از انقلاب منحنی‌ها رو به رشد قرارگرفته و کاهش وابستگی اتفاق افتاده است.

۲۷ - تأمین بالغ‌بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی در داخل کشور که بخش عمده‌ای از آن در سایه زحمات روستائیان تولید می‌شود.

۲۸ - ایجاد و توسعه گسترده زیرساخت‌های صنعتی پشتیبانی از تولیدات کشاورزی روستائیان ازجمله شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت کمباین سازی ایران که علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی محصولات آن‌ها به خارج از کشور نیز صادر می‌شود و در خارج از کشور خط تولید دارند.

۲۹ - تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصولات مختلف کشاورزی در سایه انقلاب اسلامی ایران و تلاش روستائیان و کشاورزان  به‌گونه‌ای که علاوه بر تأمین مواد غذایی کشور، وابستگی به خارج از بین رفته است حال آن‌که در سال ۵۳، مجموع تولید محصولات کشاورزی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

۳۰ - با ایجاد زمینه مناسب بعد از انقلاب و در سایه زحمات روستائیان، امروزه بالغ‌بر ۹۰ درصد از نیاز کشور به محصولات کشاورزی و راهبردی نظیر گندم، برنج و جو، در داخل تأمین می‌شود و در مرز خودکفایی قرار داریم. همچنین ایران در رتبه اول تولیدکننده محصولاتی نظیر پسته، زعفران و انار در جهان است.

۳۱ - حمایت هرچه بیشتر از تولیدکنندگان بخش کشاورزی در روستا‌ها بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن سیاست‌های حمایتی ازجمله تأمین به‌موقع تسهیلات، خرید‌های تضمینی، حمایت از خسارت دیدگان خشک‌سالی و گسترش بیمه محصولات کشاورزی و دامی.

۳۲ - قبل از انقلاب  بسیاری از محصولات کشاورزی موردنیاز کشور نظیر گوشت، مرغ، شیر از طریق واردات تأمین می‌شد، اما هم‌اکنون صادرکننده محصولات لبنی، مرغ، تخم‌مرغ و گندم هستیم.

ب) فرهنگی_معنوی

۱ - قبل از انقلاب ۷۰ % جمعیت بالای ۶ سال روستاییان بی‌سواد بودند. امروز بیش از ۸۰ % روستاییان بالای ۶ سال باسواد هستند.

۲ - رشد ۱۳۵ برابری تعداد دانشجویان روستایی از ۳۷۲۴ نفر قبل از انقلاب به ۵۰۳۹۳۸ نفر بعد از انقلاب.

۳ - مدیریت روستا‌ها از خان محور به شورا محور تبدیل‌شده است. تأسیس شورا‌ها و دهیاری‌ها در کشور و تبدیل نظام ارباب‌رعیتی روستا‌ها به‌نظام مردم‌سالاری دینی طی سال‌های بعد از انقلاب از افتخارات جمهوری اسلامی است.

۴ - ارتقاء رونق گردشگری کشاورزی (اگروتوریسم) و گردشگری روستایی از طریق شناسایی و ثبت ۴۶۵ روستای هدف گردشگری در ایران و تجهیز و برنامه‌ریزی جهت رونق اقتصاد گردشگری در آن‌ها و تعمیق آداب‌ورسوم و فرهنگ‌های خاص هر روستا، طی سال‌های بعد از انقلاب که زمینه اشتغال را نیز افزایش داده است.

۵ - امروزه برخلاف زمان قبل از انقلاب، همه روستا‌های کشور به همت نیروی انتظامی و بسیج مردمی به‌مانند شهر‌ها دارای امنیت کامل هستند.

بخش عشایر

الف) زیرساختی و فیزیکی

۱ - با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۱۳۹۶، ۷۲ درصد عشایر کشور از آب آشامیدنی بهداشتی بهره‌مند شده‌اند.

۲ - تا پایان سال ۱۳۹۶، ۶۴ درصد عشایر کشور از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

۳ - با تلاش‌های مجدانه دولت جمهوری اسلامی ۷۶ درصد عشایر کشور تا پایان سال ۱۳۹۶ به مخابرات دسترسی یافته‌اند.

۴ - تا پایان سال ۱۳۹۶ و با تلاش‌های پیگیرانه دولت جمهوری اسلامی ۹۶ درصد عشایر کشور از راه‌های دسترسی مناسب جهت کوچ برخوردار شده‌اند.

۵ - تا پایان سال ۱۳۹۶، ۸.۵ درصد جمعیت عشایر به غسالخانه‌های تجهیز شده و مناسب دسترسی یافته‌اند.

۶ - برخورداری عشایر کشور از مراکز آموزشی در سطوح مختلف از مراکز آموزش ابتدایی تا مراکز پیش‌دانشگاهی و مدارس کوچ رو از برکات انقلاب اسلامی است.

۷ - با تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۱۳۹۶، ۳۷ درصد عشایر کشور از مراکز مذهبی برخوردار شده‌اند.

۸ - امروز و به برکت انقلاب اسلامی ۲.۷ درصد عشایر کشور از کتابخانه برخوردارند.

۹ - به یمن انقلاب اسلامی ایران تا پایان سال ۱۳۹۶، ۶.۵ درصد عشایر کشور از مراکز ورزشی برخوردارند.

۱۰ - تغییر رویکرد از اسکان اجباری عشایر به اسکان اختیاری پس از انقلاب اسلامی. پیش از انقلاب طرح اسکان اجباری عشایر با عنوان تخت قاپو در ایران توسط رضاشاه صورت پذیرفت که تأثیرات بسیار منفی بر ساختار عشایر ایران و عملکرد آن‌ها در چرخه اجتماعی و اقتصادی کشور برجای گذاشت؛ اما در سال‌های بعد از انقلاب با تغییر رویکرد‌ها اسکان اختیاری عشایر مدنظر قرار گرفت. پس از انقلاب اسلامی اسکان عشایر کوچنده کاملاً اختیاری و تنها با درخواست خودشان صورت می‌گیرد.

۱۱ - پس از انقلاب اسلامی یکی از گام‌های مؤثر در جهت اسکان اختیاری عشایر در کشور، الگوسازی اسکان اختیاری عشایر با ایجاد کانون‌های توسعه است که برای نمونه می‌توان به ایجاد کانون توسعه شهسوار در فاصله ۲۵ کیلومتری سمیرم و ۱۳۰ کیلومتری اصفهان اشاره کرد. کانون توسعه شهسوار که یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های اسکان عشایر در کشور به شمار می‌آید.

۱۲ - ارائه و اجرای طرح خدمات پشتیبانی به کوچندگان پس از انقلاب اسلامی در راستای تسهیل زندگی و ارتقاء کیفیت زیستی عشایر. این طرح  باهدف ارائه خدماتی از قبیل: راه‌سازی، تأمین آب شرب و همچنین ارائه خدمات زیرساختی تولیدی به عشایر کوچنده کشور در مناطق ییلاقی و قشلاقی و در مسیر کوچ عشایر اجرا می‌شود.

۱۳ - اجرای طرح جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی‌های نو از دیگر خدمات جمهوری اسلامی ایران برای عشایر بوده است.

۱۴ - ایجاد ۹۳ مرکز سوخت فسیلی برای دسترسی آسان‌تر عشایر تا پایان سال ۱۳۹۶،

۱۵ - راه‌اندازی خانه بهداشت عشایری و استخدام و تربیت بهورز عشایری در قالب طرح تحول سلامت و نوسازی شبکه بهداشتی کشور از اقدامات اثرگذار جمهوری اسلامی در ارتقا سلامت و بهداشت عشایر است که در زمان‌های قبل از انقلاب خبری از آن نبود.

۱۶ - راه‌اندازی بالغ‌بر ۷۰ خانه بهداشت عشایری از سال ۹۵، برای اولین بار مطابق آیین‌نامه ساماندهی عشایر مصوب هیئت دولت.

۱۷ - تا پایان سال ۱۳۹۶، ۶۰ درصد جمعیت عشایر کشور از خدمات خانه بهداشت برخوردار شده‌اند.

۱۸ - در سایه حمایت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، عشایر ایران با دارا بودن بالغ‌بر ۲۴ میلیون واحد دامی (۲۸ درصد دام سبک و ۴ درصد دام سنگین کشور)، بیش از ۲۰ درصد گوشت قرمز را تولید کرده و نقش بارزی در سایر تولیدات دامی نیز دارند.

۱۹ - با توجه به سیاست‌های حمایتی جمهوری اسلامی ایران، عشایر حدود ۳۸ درصد مراتع خوب کشور را در اختیاردارند و در عرصه‌ای حدود ۵۹ درصد مساحت کشور پراکنده هستند.

۲۰ - از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران نسبت به عشایر، اجرای طرح پرواربندی دام عشایر با اصلاح و افزایش بهره‌وری زنجیره تولید است.

۲۱ - با حمایت جمهوری اسلامی ایران، جامعه عشایر ایران ۵ % تولیدات کشاورزی و باغی کشور را تأمین و به بازار عرضه می‌کند.

۲۲ - دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء توانمندی‌های فرهنگی - مذهبی عشایر ایران اقدام به تهیه «طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری» نموده است.

۲۳ - تعداد استان‌هایی که قبل از انقلاب در آن‌ها آموزش‌وپرورش عشایری وجود داشت استان بود در سال ۱۳۸۴ به ۲۱ استان رسیده است و ۱۶۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

۲۴ - در حالی است که پیش از انقلاب سطح سواد عشایر تنها ۰/۰۸ درصد بوده است به‌واسطه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده پس از انقلاب در جهت ارتقاء سطح سواد عشایر، بر مبنای سرشماری اجتماعی - اقتصادی عشایر کوچنده کشور که در سال ۱۳۸۷، ۶۳ درصد از جمعیت ۶ سال به بالای عشایر باسواد بوده‌اند.

۲۵ - قبل از انقلاب تنها یک واحد شبانه‌روزی عشایری وجود داشت که در شیراز مستقر بود، اما پس از انقلاب اسلامی و تا سال ۱۳۸۴ تعداد مدارس شبانه‌روزی عشایری از یک واحد در استان فارس به ۱۳۲ واحد رسیده است که رشد ۱۳۲ برابری را نشان می‌دهد.

۲۶ - امروز به برکت انقلاب اسلامی امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان عشایری در مراکز آموزش عالی فراهم است و تعداد قابل‌توجهی از عشایر ایران دانشجو و یا فارغ‌التحصیل رشته‌های دانشگاهی هستند. برمبنای سرشماری اجتماعی اقتصادی عشایر کوچنده کشور سال ۱۳۸۷، تعداد ۱۵۴۸۲ نفر دانشجو و تعداد ۱۲۸۷۲ نفر فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف دانشگاهی از میان جمعیت عشایری کشور هستند.

۲۷ - دولت جمهوری اسلامی ایران به‌منظور ارتقاء کمی و کیفی سطح دانش و مهارت عشایر اقدام به تهیه «برنامه ویژه ارتقاء سطح دانش، سواد و مهارت جامعه عشایری» نموده است.

۲۸ - تولید حدود ۴۸.۱ میلیون مترمربع صنایع دستی کشور توسط عشایر هنرمند و مولد ایران،   با همه ارزش‌های تاریخی و فرهنگی که این صنایع به‌واسطه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پس از انقلاب.

۲۹ - عشایر ایران ۳۵ درصد صنایع‌دستی کشور را تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

بخش مشترک روستا‌ها و عشایر

۱ - حضور پرشمار روستائیان و عشایر در جبهه‌های دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید و جانباز از نقطه‌های درخشان انقلاب اسلامی در دمیدن روح حماسه و ایمان و ایثار در روستا‌های کشور بود.

۲ - حضور پرشور و پرشمار روستائیان و عشایر درصحنه‌های مشارکت سیاسی ازجمله انتخابات مختلف همانند شهرنشینان به‌عنوان یک شهروند با حقوق برابر؛ این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب روستائیان و عشایر فراموش‌شده بودند و در روند‌های اجتماعی - سیاسی مشارکت فعالی نداشتند.

۳ -  مشارکت همه روستائیان و عشایر در انتخابات به‌عنوان یک کنشگر واقعی و اهتمام نظام به این امر حتی با ارسال صندوق رأی با بالگرد به دوردست‌ترین روستاها؛ این درحالی‌که است که در معدود انتخابات برگزارشده در زمان قبل از انقلاب، عمدتاً رئیس ایل و عشیره و یا خان روستا تعیین می‌کرد که روستائیان و عشایر به چه کسی رأی دهند.

۴ - حضور چشمگیر روستائیان و عشایر در راهپیمایی‌های مناسبتی مختلف ازجمله راهپیمایی ۲۲ بهمن که نشان از پیوند‌های عمیق بین مردم روستایی و انقلاب و نظام اسلامی است.

۵ - فراهم شدن زمینه گردش نخبگان و مردمی شدن حکومت در سال‌های بعد از انقلاب به‌گونه‌ای که بسیاری از مسئولین کشور افتخار به روستایی بودن دارند.

۶ - جامعه عشایری کشور به‌عنوان اولین مدافعان نظام اسلامی در جریان جنگ تحمیلی، با دارا بودن کمتر از ۲ درصد جمعیت کشور با تقدیم ۱۰۰۰۰ نفر شهید به‌نظام مقدس اسلامی، سهم ۵ درصدی را برای خود در تاریخ انقلاب به ثبت رسانده است.

۷ - قبل از انقلاب اسلامی نهاد‌ها و سازمان‌هایی جهت مدیریت روستا‌ها و عشایر وجود داشته است مانند تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های کشاورزی و سازمان امور عشایر ایران که بانام دیگری فعال بوده، اما دامنه فعالیت و اهداف آن‌ها محدود بوده است که پس از انقلاب اسلامی تشکل‌یافته‌تر شده‌اند و گسترش چشم‌گیری داشته‌اند و نقش مهمی را در مدیریت و خدمات‌رسانی به روستاییان و عشایر برعهده‌گرفته‌اند.

۸ - به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی نهاد‌های متعددی در راستای حمایت از روستائیان و عشایر کشور ایجادشده‌اند که زائیده انقلاب و تفکر انقلابی هستند و نشان‌دهنده توجه ویژه به این مناطق است. ازجمله این نهاد‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

- کمیته امداد امام خمینی (ره)

- جهاد سازندگی

- دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی روستایی

- تعاونی‌های روستایی زنان

- نهضت سوادآموزی

- معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری

- قرارگاه پیشرفت و آبادانی

- سازمان بسیج سازندگی کشور

- سازمان بسیج عشایری کشور

- قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

- صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر
Iran (Islamic Republic of)
علي اصغر كريمي
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
ياد و خاطره جهاد سازندگي گرامي باد.
ارسال نظر
captcha