پرونده ویژه «فرهنگ سدید» درباره رفتار متناقض برخی از رسانه‌ها در مواجهه با مفاسد اقتصادی- (۳)
حسن‌پور گفت: متأسفانه رسانه‌ها یک‌سویه عمل می‌کنند و با این آزادی‌هایی که در کشور هست زمانی علیه کشور قلم می‌زنند و بعد به‌جای عذرخواهی طلبکار نظام و مردم می‌شوند. به‌جای این کار‌ها اگر رسانه‌ها به دنبال ریشه‌یابی و کالبدشکافی فساد بودند و تا انتها می‌رفتند و مطالبه گری می‌کردند این روزنه‌بسته می‌شد و احتمال وجود یک فساد تازه داده نمی‌شد.

به گزارش فرهنگ سدید، پیشتر در مطلبی با عنوان «وقتی رکن چهارم دموکراسی در خدمت مفسدان اقتصادی قرار می‌گیرد!» به موضوع رفتار متناقض برخی از رسانه ها در مواجهه با مفاسد اقتصادی اشاره شد. فرهنگ سدید در گفت‌وگوهای مختلفی با چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و رسانه‌ای به ریشه‌یابی این موضوع و چرایی دروغ پردازی جریاناتی پرداخته است که در عین حال که رسانه را رکن چهارم دموکراسی می دانند، این ابزار مهم را در خلاف جهت حقوق مردم استفاده کرده و در اختیار مفسدان اقتصادی قرار می دهند. البته با توجه به اینکه چهره‌هایی که مخاطب گفت وگو قرار گرفته اند از جناح های مختلف فکری هستند طبیعتا نظرات آن‌ها نیز در موضوعاتی متفاوت است. فرهنگ سدید در سومین گفت‌وگو از سلسله گفت‌وگوهای مورد اشاره به سراغ شهباز حسن‌پور بیگلری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم رفته است.

 

انقلاب اسلامی چهل ساله شد، به نظر شما در این چهاردهه، در چه دوره‌هایی فساد وجود داشته است؟

من نمی‌خواهم خدمات جمهوری اسلامی را نادیده بگیرم به هر صورت در انقلاب خیلی کارهای بزرگی شده است. خیلی خدمات زیادی شده و خیلی از مدیران در چهل سال گذشته آبرو و زندگی خودشان را فدای دیگران کردند و با پاک دستی آمدند و پاک دستی از مسئولیت کنار رفتند. هزاران ماهواره و رسانه که علیه نظام و اسلام و ایران فعالیت می‌کنند و یا افرادی در داخل به دنبال پمپاژ یاس و ناامیدی در کشور هستند درحالی‌که واقعیت این نیست. اما من نمی‌خواهم منکر فساد اقتصادی بشوم و یا بگویم که فساد نیست. متأسفانه الآن در جامعه به‌طوری برخورد می‌شود که فکر می‌کنند هر هشتاد میلیون متخلف هستند. یا هر ده هزار نفر مدیری که در کشور هستند این‌ها مفسد هستند این واقعیت ندارد. اگر یک نفر تخلف می‌کند سریع برجسته می‌شود؛ سریع تیتر یک روزنامه‌ها می‌شود و این باعث شده است که ما یاس و ناامیدی را در بین جوان‌ها بیشتر تزریق بکنیم و مردم هم بدبین بشوند.

در موضوعاتی که مطرح کردید، آیا نظارت هم نقشی دارد و چه میزان موفق عمل کرده است؟

مشکل این است که نظارت در کشور ضعیف است. دستگاه‌های نظارتی ضعیف عمل می‌کنند. شاید بعضی از مشکلات و معضلات این است که کسانی که توسط مردم انتخاب می‌شوند باید پاسخگو باشند از یکسری رانت‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود. وقتی این رانت‌های ایجاد می‌شود خودبه‌خود فساد می‌آورد. من اعتقادم این است که برای جلوگیری از رانت‌ها باید ابتدا مجلس را اصلاح کنیم تا خیلی از مشکلات کشور اصلاح شود. اینکه فساد را در این ببینیم که یک فردی فساد سه هزارمیلیاردی می‌کند این‌ها تنها فساد نیست  فساد بالاتر از این‌ها داریم. بعضی‌ها متأسفانه بر سر مسائل سیاسی سعی می‌کنند همدیگر را تخریب کنند و از میدان خارج کنند. اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور، سرمایه‌های انسانی هستند و سرمایه دوم، سرمایه‌های مادی کشور است. وقتی من، نماینده یک شهر یا روستا می‌شوم در زمان رأی‌گیری هزاران وعده حق و ناحق به مردم می‌دهم و در طول این چهار سال می‌خواهم به هر قیمتی شده است این وعده‌ها محقق بشود. در پی تحقق وعده‌ها سرمایه‌های کشور به سمت‌وسویی سوق پیدا می‌کند که اگر شما بیش از پانصد هزار میلیارد پول هم داشته باشید باز پروژه‌های نیم تمامتان تمام نمی‌شود.

می‌خواهم خیلی صادقانه‌تر و شفاف‌تر با مردم حرف بزنم! اگر بیست سال بودجه کشور را بگذارند برای پروژه‌های نیمه‌تمام، تمام نمی‌شوند. این فسادی هست و بسیار بزرگ‌تر از آنچه که تیتر روزنامه‌ها می‌شود. بایستی بگوییم همه مقصر هستیم. یکی از کسانی که در کشور مقصر هستند خود مطبوعات و رسانه ملی است. متأسفانه آنچه که امام (ره) می‌خواست و آنچه که مسئولین امروز در کشور اجرا و پیاده کرده‌اند، کیلومترها فاصله پیداکرده است و هرروز که جلوتر می‌رویم این فاصله طبقاتی بیشتر می‌شود. ما برای جلوگیری از این باید ابتدا فقر مطلق را از کشور ریشه‌کن کنیم. برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق باید تولید رونق پیدا کند تا مشکل اشتغال حل بشود. وقتی سه هزار نفر جوان بیکار در کشور دارید خودبه‌خود نمی‌توانید شفاف عمل کنید و به هر جهت یک تقاضا در کشور به وجود می‌آید. این فساد زمانی به وجود می‌آید که کارمندی به‌ناحق پشت یک میزی می‌نشیند و در همان ابتدا به راه کج می‌رود و با شیوه‌ای وارد یک سازمان و یک دستگاهی می‌شود این دیگر نمی‌تواند در این سی سال صادقانه برای این ملت و مردم خدمت کند. در بحث فساد باید به آنچه که دست‌به‌دست هم داده‌شده است تا امروز زمینه‌ساز این مسائل و مشکلات در کشور بشود یک نگاه عمیق داشته باشیم یک نگاه جامعه نگر داشته باشیم. شما می‌بینید آقای مهاجرانی که روزی وزیر  این کشور بوده اما امروز از کشور رفته، دیگر هم کاری با این انقلاب و نظام ندارد. زمانی که یک خبرنگار خارجی در مورد بیت رهبری از مهاجرانی می‌پرسد می‌گوید صادقانه و وجدانا باید بگویم که فاقد هرگونه مفاسد اقتصادی است و این مجموعه سالم باقی‌مانده است. پس می‌توانیم خیلی از  ارگان‌ها را سالم پنداریم. این‌طور نیست که بگوییم فساد سازمان‌یافته و در همه‌جای کشور سرایت کرده است باید نظارت را از خودمان شروع کنیم و همه هم باید کمک کنند. تنها نگوییم که دستگاه قضا، پلیس یا غیره هستند این‌ها کارساز نیست.

بعضی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که فساد از دو دوره سازندگی آغازشده است نظر شما چیست؟

بنده با هرگونه یک‌سونگری مخالف هستم. چرا سؤال را به‌گونه‌ای دیگر نباید مطرح کنیم؟ بگوییم به برکت هشت سال دفاع مقدس  آن‌کسانی که در دولت سازندگی بودند در زمان جنگ هم مسئولیت داشتند و حضور داشتند. اما چرا به‌یک‌باره فضای معنوی در آن زمان از بین رفت، این موضوع هیچ ربطی به دولت ندارد شاید همه در این مورد مقصر باشند. آیا مجلس ما مجلس دفاع مقدسی بود یا رسانه کشور دفاع مقدسی بود یا مهم‌تر از همه فرهنگ حاکم به کشور فرهنگ دفاع مقدس بود نه این‌طور نبود. زمانی که جنگ تمام شد و سازندگی آغاز شد همه به فکر این بودند که یک مقامی بگیرند و حقوق دریافت کنند این موارد زمینه‌ساز فساد شد و تنها دولت نبود. کشور از روحیه جهادی تبدیل به کشور مصرف‌گرا و تجمل‌گرا شد و بعضی‌ها متأسفانه تاریخ را تحریف کردند و بیشتر مسائل سیاسی را به مسائل عقلی حاکم کردند.

چرا بعضی از رسانه‌ها از مفاسد حمایت می‌کنند و علت آن چیست شما با حمایت از این مفاسد موافق هستید؟

بنده موافق نیستم و علت آن این است که خوشبختانه انقلاب کردیم و 8 سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشتیم اما متأسفانه مدیران لایقی تربیت نکردیم. قلم در دین اسلام یک حرمتی دارد سؤال اینجا مطرح می‌شود که آیا حرمت قلم در این سال‌ها نگه‌داشته شده است یا حرمت تریبون‌های مقدس را نگه‌داشته‌اند یکی از ضعف‌های اساسی در این 40 سال بحث زیرساخت‌های مدیریتی است. جالب است این را بگویم که من را یک‌شبه از یک مجموعه‌ای که هیچ ربطی به کار شهرداری نداشت انتخاب کردند برای شهرداری و رفتم شدم شهردار و من الفبای کار شهرداری را هم بلد نبودم و نمی‌توانستم کار را به اهداف خود برسانم قطعاً باید در هر بخش دانشکده‌ای داشته باشد تا نیرو متخصص تربیت کنند. اما رسانه سلطنتی بی‌بی‌سی جانب‌دارانه رفتار می‌کند و شفاف نیست رسانه‌های ما باید با شفافیت با مردم حرف بزنند همان‌طور که حضرت امام با مردم شفاف بود. در داخل اگر در این کشور ناخدایی نداشتیم این دو جناح چطور می‌توانستند با این فضای بسیار خوب کشور استفاده کنند همین جناح اصلاح‌طلب بعضاً نامهربانی می‌کنند با نظام و انقلاب آیا غیر از حمایت‌های مقام معظم رهبری نبوده که این‌ها دولت را بر عهده گرفتند. جالب است که این‌ها بعد می‌شوند منتقد نظام فرقی نمی‌کند جناح اصولگرا هم همین‌طور است. تا جایی پای نظام هستند که منافع حزبی، گروهی و خانوادگی این افراد تأمین شود و این به خاطر این است که آزادی بیش‌ازحد به این آدم‌ها داده‌شده است که راحت در تریبون مجلس یک کشور علیه نظام آن کشور صحبت کند یا در رسانه‌هایشان علیه نظام تیتر بزنند. بعد طلبکار هم می‌شوند آیا این رسانه‌ها قدر چنین امنیت را می‌دانند و چند تا تیتر درباره حافظان امنیت زده‌اند این افراد کسانی هستند که جان‌برکف حافظ امنیت و اقتدار این کشور هستند. متأسفانه در رسانه‌ها نبود افراد متخصص باعث جهت‌گیری رسانه می‌شود. رسانه‌ها به‌جای صحبت کردن از داشته‌هایمان از نداشته‌هایمان در این 40سال حرف می‌زنند. یکی از شاخص‌های رسانه‌ای است که باید شفاف و صادق باشد و وابسته به هیچ جریان و گروهی نباشد و همیشه پشتیبان مردم باشند. ولی متأسفانه رسانه‌ها یک‌سویه عمل می‌کنند و با این آزادی‌هایی که در کشور هست زمانی علیه کشور قلم می‌زنند و بعد به‌جای عذرخواهی طلبکار نظام و مردم می‌شوند. به‌جای این کارها اگر رسانه‌ها به دنبال ریشه‌یابی و کالبدشکافی فساد بودند و تا انتها می‌رفتند و مطالبه گری می‌کردند این روزنه‌بسته می‌شد و احتمال وجود یک فساد تازه داده نمی‌شد.

چرا ستاد مبارزه با مفاسد زمانی متزلزل شد؟

ستاد مبارزه با مفاسد زمانی که در دولت و مجلس تغییراتی انجام شد دچار تزلزلاتی شد. در این ماه‌های اخیر جلساتی هم که برگزار می‌شد همان هم نشد. من معتقد هستم که فساد حتی از دو نرخ بودن ارز  هم به وجود می‌آید و تا زمانی این ارز دو نرخ باشد خود زمینه‌ساز فساد می‌شود. یا چطور می‌شود که یک سایتی شب باز بشود و ثبت سفارش خودروهای لوکس انجام دهد و صبح بسته شود و ستاد مبارزه با فساد هیچ اطلاعی نداشته باشد. و بیش از 100 میلیارد سود از ثبت سفارش خودرو عایدشان شود و کسی اطلاعی نداشته باشد. مطمئن باشید پشت همه این‌ها جریانات سیاسی است و مربوط به این دولت و آن دولت نیست. من یک‌زمانی پیشنهاد دادم که همه یک حساب بانکی داشته باشند. آن موقع مشخص می‌شود که عملکرد مالی واردکننده در سال قبل چگونه بوده و الآن چگونه است. یا به سراغ سازمان مالیاتی بروند مثال یک شخصی 18 هزار میلیارد تومان در یک صرافی سال گذشته تراکنش بانکی داشته است که یک ریال مالیات نپرداخته است. اما اگر یک کارمندی که دو میلیون حقوق می‌گیرد باید اول مالیات خود را بدهد. همین بحث در مؤسسات بانکی هم اتفاق افتاد یک فردی از کارمندان بانک که اخراج شده بود می‌تواند اجازه تأسیس بانک فرشتگان را بگیرد و یا مجوز داشته باشد بیش از 800 میلیارد سرمایه مردم را جمع‌آوری کند و با این کار کشور را دچار مشکل می‌کند. به وجود آمدن چنین اتفاقاتی نبود نظارت است. برای حل مشکلات و معضلات کشور باید به یک وحدت عمومی برسیم و سیاست‌بازی‌ها را کنار بگذاریم و به فکر آینده کشور باشیم و این نارضایتی‌هایی که الآن در بین مردم است به خاطر عملکردهای مسئولین است و باید رویکرد مدیریتی خود را تغییر بدهیم تا کشور به یک کشور عاری از فساد تبدیل شود

ارسال نظر
captcha