دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «آزادی و حقوق بشر» که توسط «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» جمع‌آوری و به محضر شریف مردم ایران گزارش شده است.
به گزارش فرهنگ سدید، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود بنابراین پیشرفت  ایران اسلامی در طول این چهار دهه  بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد، ازاین‌رو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف را احصا و جمع‌آوری کرده است که در قالب سلسله نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» این دستاورد‌ها را ارائه می‌کند. در این گزارش دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «آزادی و حقوق بشر» ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

۱- ایران اسلامی آزادترین کشور دنیاست.

۲- انواع آزادی شامل آزادی مذهب، آزادی اقلیت‌ها، آزادی اقوام، آزادی بیان، آزادی انتقاد، آزادی عقیده، اندیشه و فکر و آزادی مخالفت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی وجود دارد.

۳- انقلاب اسلامی، ملت ایران­را ازاستبداد چندهزارساله شاهی­نجات داد.

۴- شعار آزادی مردم در شعار‌های انقلاب، ناظر به رفع خفقان سیاسی و فکری بود.

۵- در جمهوری اسلامی تفتیش عقاید مطلقاً وجود ندارد؛ یعنی هیچ‌کس به خاطر اینکه فکر و نظرش مخالف نظر حکومت است مورد تهدید و فشار و تعقیب قرار نمی‌گیرد.

۶- جمهوری اسلامی یک نظام تک‌حزبی را به نظامی با ۲۵۱ حزب رسمی و ۵۱۵ انجمن صنفی تبدیل کرد.

۷- غرب از دیکتاتوری شکنجه‌گر شاه حمایت می‌کرد، ولی آزادترین نظام مردم‌سالار منطقه را به بهانه آزادی محکوم می‌کند؛ چنانچه امروز از عربستان که مظهر آزادی‌ستیزی در برابر زنان و مخالفان است حمایت می‌کند.

۸- جمهوری اسلامی، نقد اجتماعی را نهادینه کرد به‌گونه‌ای که همه مردم در محیط‌های عمومی در ارتباط با همه مبانی و ارکان و ساختار و شخصیت‌های نظام آزادانه اظهارنظر می‌کنند.

۹- آزادی انتقادپس از انقلاب اسلامی در کل تاریخ ایران بی‌سابقه است.

۱۰- مقایسه رفتار رحیمانه جمهوری اسلامی در مواجهه با کودتاگران سال ۸۸، با رفتار خشن اردوغان در برابر کودتای ۲۰۱۶، نشانگر سعه‌صدر نظام اسلامی در برابر مخالفان است.

۱۱- ضریب تحمل مخالف در جمهوری اسلامی به حدی است که حتی افرادی که برخی مبانی بنیادین نظام را قبول ندارند تا سطح رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزیر و وکیل بالاآمده‌اند.

۱۲- افزایش تعداد عناوین کتاب منتشرشده در سال از ۱۵۰۰ عنوان سال ۵۷ به ۱۰۷ هزار عنوان در سال ۹۶  نشانه این است که جمهوری اسلامی بر مبنای سانسور، حوزه فرهنگ ملی را اداره نمی‌کند.

۱۳- مردم ایران از حیث دسترسی آزاد به اطلاعات و ارتباطات در رتبه‌های بالای جهانی هستند. چنانچه بیش از ۹۵ درصد خانوار‌های ایرانی به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

۱۴- میزان دسترسی مردم ایران به امواج ماهواره‌ای درجهان بی‌نظیر است.

۱۵- انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، آزادی حیوانی شهوانی افسارگسیخته و خانواده ستیز و کالا پنداری زن را به آزادی انسانی و عقلانی تبدیل کرد.

۱۶- حکومت غربی با مشغول سازی مردم به آزادی حیوانی، مردم را از محدودیت و سلب آزادی‌های سیاسی‌شان غافل کرده اند، اما با انقلاب اسلامی مفهوم انسانی آزادی فعالیت یافت.

۱۷- سرانه فضای عبادی اقلیت‌های مذهبی در ایران دو برابر سرانه مسلمانان ایران است. (۲۵۰ کلیسا، ۱۶ کنیسه و ۷۸ عبادتگاه زرتشتیان در ایران موجود است که هزینه بازسازی و تعمیر آن‌ها با دولت است)

۱۸- بیش از ۹۸۰ هزار پناهنده و ۲ میلیون اتباع خارجی در ایران زندگی می‌کنند.

۱۹- ایران دومین کشور جهان ازنظر پذیرش پناهنده محسوب می‌شود.

۲۰- بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز خارجی در مدارس ایران به‌طور رایگان تحصیل می‌کنند.

۲۱- بیش از ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران وجود دارد و بیش از ۲۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل خارجی داریم.

۲۲- قبل از انقلاب کمتر از ۳ درصد مراکز آموزش عالی کشور در استان‌های قومیتی قرار داشتند، اما اکنون این عدد به بیش از ۳۱ درصد رسیده است.

۲۳- بیش از ۳۵ درصد متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها از اقوام و بیش از ۳۳ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از اقوام هستند.

۲۴- بیش از ۹۰۰۰ مطبوعه با پوشش همه سلایق فکری و سیاسی، نشانه غیرقابل‌انکار از آزادی در ایران است.

۲۵- ۲۸۴ روزنامه فعال، ۵۸۰۰ هفته‌نامه­که به‌راحتی سیاست‌های حاکمیتی را نقد­می‌کنند نشانه پایبندی نظام­اسلامی به اصل­آزادی است.

۲۶- ۸۰۰۰ نشریه دانشجویی دارای مجوز فعالیت هستند و بیش از ۴۰۰۰ نشریه دانشجویی فعال، آزادانه همه مواضع دستگاه‌های نظام را به چالش می‌کشند.

۲۷- بیش از ۱۵۰ رسانه بین‌المللی در ایران اجازه تأسیس دفتردارند و سالانه بیش از ۳۰۰ خبرنگار به‌صورت آزادانه از سراسر ایران گزارش تهیه می‌کنند.

۲۸- تنها دراستان کردستان بیش از ۶۰ نشریه اجازه انتشار دارند.

۲۹- تیتر‌های متعارض روزنامه‌ها در ایران پس از انقلاب در موضوعات مختلف، در دنیا کم‌نظیر است که نشانه آشکاری از فضای آزاد سیاسی، اجتماعی در ایران است.

۳۰- ایران آزادترین کشور دنیا از حیث امکان ثبت‌نام و شرکت به‌عنوان نامزد انتخابات است.

۳۱- ایران از حیث برخورداری از پایین‌ترین سن برای رأی‌دهندگان و شرایط حداقلی برای ثبت‌نام و تائید صلاحیت کاندیداتوری در انتخابات، آزادترین کشور سیاسی دنیاست.

۳۲- نزدیک به ۴۰۰۰ سمن در ایران از وزارت کشور مجوز فعالیت دارند که %۵۸ آن‌ها در حوزه حقوق بشر فعال هستند.

۳۳- نزدیک به ۳۰۰۰ سمن هم از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دارند.

۳۴- در ایران بیش از ۳۱ هزار وکیل، دفتر وکالت دارند که قریب به ۱۰ هزار نفر آن‌ها خانم هستند؛ ۱۱ هزار کارآموز وکالت هم در حال طی مراحل کارآموزی هستند.

۳۵- مطابق ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری سمن‌های با موضوع: حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و دارای ناتوانی جسمی یا ذهنی، محیط‌زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت ازحقوق شهروندی نسبت به جرائم ارتکابی   اعلام‌ جرم کنند.

۳۶- شورای نگهبان بیش از ۱۰۰ مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی را به دلیل تعارض با اصولی مربوط به آزادی‌های ملت در قانون اساسی، رد کرده است.
ارسال نظر
captcha