دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب اسلامی در حوزه «کتاب و نشر» که توسط «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» جمع‌آوری و به محضر شریف مردم ایران گزارش شده است.
به گزارش فرهنگ سدید، انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هرروز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود بنابراین پیشرفت  ایران اسلامی در طول این چهار دهه  بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد، ازاین‌رو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف را احصا و جمع‌آوری کرده است که در قالب سلسله نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» این دستاورد‌ها را ارائه می‌کند. در این گزارش دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «کتاب و نشر» ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

۱- انقلاب اسلامی نشر ­و اندیشه را از بند خفقان و سانسور پهلوی آزاد کرد.

۲- پس از انقلاب شمارگان سالانه چاپ کتاب، ۱۳۶ برابر شده (از یک‌میلیون نسخه در سال ۵۷ به ۱۳۶ میلیون در سال ۹۵) رسیده است.

۳- تعداد عناوین کتاب نسبت به قبل از انقلاب ۷۱ برابر شده است. (از ۱.۵۰۰ کتاب در ۵۶ به ۱۰۷.۰۰۰ در ۹۶) عنوان رسیده است.

۴- قبل از انقلاب اصلاً نمایشگاه کتاب نداشتیم. بعد از انقلاب در سطح ملی و بین‌المللی و استانی نمایشگاه کتاب داریم.

۵- اهمیت انقلاب اسلامی به کتاب، در تأسیس خبرگزاری کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب، خانه کتاب و ... است. برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، ۱۲ عنوان جایزه ملی کتاب و راه‌اندازی خبرگزاری کتاب از پدیده‌های اختصاصی پس از انقلاب است.  

۶- کل عنوان کتاب‌های ثبت‌شده کشور از دوره پهلوی اول تا سال ۵۷،   تعداد ۱۱۰۰۰ بوده­که امروز ۱.۲۸۱.۹۹۶ است. یعنی ۱۱۷ برابر شده است.

۷-  ظهور نویسندگان زن، پدیده پس از انقلاب اسلامی است. قبل از انقلاب به‌اندازه انگشتان دست هم نبوده است. امروز ۷.۳۰۰ نویسنده و ۷۰ ناشر از پدیده‌های انقلاب اسلامی است.

۸-  تعداد ۲۵.۰۰۰ عنوان کتاب هویت‌ساز ملی و ایرانی چاپ‌شده است که قبل از انقلاب کتاب هویت‌ساز نداشتیم.  

۹-  آزادی در حوزه نشر قبل و بعد از انقلاب قابل‌مقایسه نیست.

۱۰- بزرگ‌ترین ناشر قبل از انقلاب ایران"مؤسسه آمریکایی فرانکلین" بود.

۱۱- اغلب کتب قبل از انقلاب، ترجمه بود.

۱۲- رهبران انقلاب اسلامی مؤلفان برجسته، ناقدان توانمند کتاب، کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای و مروجان اصلی کتاب در کشور بودند.

۱۳- رشد کتابخانه‌های عمومی نسبت به گذشته ۶ برابر شده است.

۱۴- بعد از انقلاب در حوزه نظری هیچ کتابی سانسور نشد و درحالی‌که کمونیست‌ها با نظام جنگ مسلحانه می‌کردند، مبانی نظری و اعتقادی آن‌ها با مجوز چاپ می‌شد.
ارسال نظر
captcha