دکتر اصغر قاسمی
مهر که از راه می­رسد، جنب‌وجوش دانش آموزان فضای کوچه و خیابان‌ها را پر از عطر کاغذ و قلم می­کند و سپس به آبان و هفته کتاب و کتاب‌خوانی قدم می­گذاریم. چه خوب و شایسته است که پیوسته در حال و هوای مهر و مهربانی سیر کنیم. با کتاب، قلم و کاغذ پیوندمان را ناگسستنی سازیم و همواره از فیض حضورش بهره ببریم.

گروه هنر فرهنگ سدید - دکتر اصغر قاسمی: گویند مریدی به منزل عالم عارفی وارد شد و عالم را دید که در خلوت خود با کتابی همدم است، عرضه داشت، استاد! تنها نشسته‌اید، عالم جواب داد: اکنون‌که تو آمدی تنها شدم.

کتاب خوب، یار مهربان و بی‌زبانی است که با سکوت خود، راه‌های نارفته و قصه‌های ناگفته را  با محرم خویش بیان می­ دارد. مهر که از راه می­رسد، جنب‌وجوش دانش آموزان فضای کوچه و خیابان‌ها را پر از عطر کاغذ و قلم می­ کند و سپس به آبان و هفته کتاب و کتاب‌خوانی قدم می­ گذاریم. چه خوب و شایسته است که پیوسته در حال و هوای مهر و مهربانی سیر کنیم. با کتاب، قلم و کاغذ پیوندمان را ناگسستنی سازیم و همواره از فیض حضورش بهره ببریم.

آری چند قدم تا بیست و چهارم آبان ماه باقی نمانده است. هفته کتاب و کتاب‌خوانی را می­ گویم. چشم‌به‌راهش هستیم. اما این میهمان عزیز از دوستدارانش، انتظارات و توقعاتی هم دارد.

  • نویسندگان، خوب بنویسند
  • متولیان چاپ، نشر و توزیع، خوب عمل کنند
  • خوانندگان، با رغبت و اشتها بخوانند و به کاربندند

به رهنمود رهبر عزیز و الگوی کتاب‌خوانی کشورمان گوش فرا دهیم که فرمودند: «کتاب، محصول فکر و مغز و تجربه و هنر و ذوق یک کسی است یا کسانی است که این کتاب را تهیه و تولید کرده‌اند. لزوماً هر کتابی مفید نیست و هر کتابی غیر مضر نیست. بعضی کتاب‌ها مضر است. این یک خوراک معنوی است؛ اگر فاسد بود، اگر مسموم بود، اگر مضر بود، ما به‌عنوان ناشر، به‌عنوان کتابدار، به‌عنوان کتابخانه‌دار، به‌عنوان متصدی پخش - به هر عنوانی که با کتاب ارتباط دارد - حق نداریم این را در اختیار افرادی قرار بدهیم که آگاه نیستند، ملتفت نیستند.» (دیدار مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران، 29 تیر 90)

بنابراین توجه به محتوای کتاب به‌عنوان خوراک فکری جوانان دانش‌دوست میهن مان از اهمیت بسیاری برخوردار است. رسالت دوم اصحاب فرهنگ هموار کردن راه رساندن کتاب خوب به دست مخاطبان است. همان‌گونه که رهبر فرزانه می­ فرمایند: تولید کتاب مهم است یا تولید فیلم و تولید هنری مهم است؛ منتهی در کنار این، پیدا کردن مخاطب یا به یک معنا تولید مخاطب هم مهم است. سعی کنید کتاب را بتوانید به ذهن مخاطبین برسانید. امروز جوان‌های ما احتیاج دارند به خوراک‌های فکری. مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است. این هنر لازم دارد، دقّت لازم دارد، ظرافت‌هایی دارد که بایستی بتوانید این‌ها را وارد ذهن این‌ها بکنید.(دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهار هزار شهید استان گلستان، 15 آذر 95)

در این راستا موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ابتکاری نوآورانه اقدام به برپایی نمایشگاه کتاب در چهل دانشگاه سراسر کشور بانام "چهل سال عزت" نموده است.

این نمایشگاه از 19 آبان به مدت ده روز و با تخفیف 50 % در دانشگاه­ها و با موضوع تاریخ معاصر دایر است.

Iran (Islamic Republic of)
جهان
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۴
این الان یاداشت علمی است یا انشاء ؟
چرا شعور مخاطب رو در حد کودک دبستانی فرض کردید؟
الان عبارت های بالا چه ربطی و چه قرابت مفهومی با عبارات پایینی دارد؟ باشه کتاب خوب، یار مهربان و بی‌زبانی؛ اما چه ربط داره به اینکه الان اول مهر شده بچه ها تو کوچه و خبابونا هستن؟ باشه اینم قبول اما در یاداشت علمی نویسنده از جانب خودش اینطور میگه: (هفته کتاب می­ گویم. چشم‌به‌راهش هستیم. اما این میهمان عزیز از دوستدارانش، انتظارات و توقعاتی هم دارد) ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در آخر هم حرف برای ارائه نداره از جای دیگه مطلب میزنه که صفحه پر بشه؟؟؟؟
فاجعه زمانی معلوم میشه که در عبارت های پایینی میگید: در این راستا موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت..... در کدوم راستا؟؟؟؟؟ مگه بالا توضیح دادید که در این راستا حالا قراره 40 تا نمایشگاه برگزار بشه.... حالا برپا کنید حرفی نداریم ولی وجداناً برگزاری 40 تا نمایشگاه ابتکاری نوآورانه محسوب میشه؟؟؟؟؟
ارسال نظر
captcha