جولان ابتذال در سایه غفلت مدیران فرهنگی
سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که وزارت ارشاد دقیقا دارد چه کار می‌کند؟! و این سریال بر چه اساسی مجوز انتشار گرفته است؟ مگر وظیفه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممانعت از تولید و انتشار محصولاتی نیست که واضحا مصداق فساد و ترویج فحشا هستند؟
به گزارش فرهنگ سدید، این روزها حال و هوای فرهنگ به همان اندازه وخیم است که حال و هوای اقتصاد! محصولات فرهنگی بیش از پیش به سمت ابتذال می رود و مسئولان و مدیران وزارت ارشاد گویا در خواب عمیقی به سر می برند. محصولات سینمایی در افزایش فضای اروتیک و دیالوگ های مبتذل از هم سبقت می گیرند و در شبکه نمایش خانگی، محصولات منتشر شده، سبک زندگی مدرن و مبتذل را به مخاطبانشان ارائه می دهند. و گویا دیگر هیچ نهادی هم متولی حفظ و صیانت از حریم خانواده نیست. در همین راستا سریال جدیدی از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است که سطح ابتذال در آن را شاید بتوان در نوع خود بی سابقه دانست.
 
«ممنوعه» نام سریال جدید نمایش خانگی است که تا به حال دو قسمت آن توزیع شده  و قرار است قسمت‌های بعدی این مجموعه نیز به صورت هفته‌ای به دست مخاطبانش برسد. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است:
«ممنوعه داستان سه نسل را به صورت همزمان و پیوسته روایت می کند، از دغدغه‌های امروز جوانان تا آسیب مسائل روز خانوادگی و اجتماعی...»

نکته قابل توجه این است که سازندگان این مجموعه با بیان این گزاره که دارند مسائل و آسیب‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهند، هر چه دلشان می‌خواهد را برای فروش بیشتر به مبتذل‌ترین شکل به تصویر می کشند. این ادعا زمانی روشن تر می‌شود که مدیر تولید این سریال در مصاحبه با روزنامه جام جم نکته قابل تاملی را به زبان می‌آورد، او در پاسخ به سوال‌های جام جم نسبت به جنسی و مبتذل بودن سریال پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد و در آخر از خبرنگار جام جم می خواهد که درباره آنها خوب بنویسد، و در ادامه می گوید:

«برای این‌که این صنعت زنده بماند باید بفروشیم. هر قدر فروش بد باشد و پایین‌تر بیاید، این صنعت هم زمین خواهد خورد»
 
از همین جمله می شود فهمید که این حجم از ابتذال در سریال از کجا آب می‌خورد؛ تولیدگنندگان این مجموعه به دنبال افزایش مخاطب و فروش بیشتر هستند و چه چیزی جذاب‌تر و بفروش تر از مدل سریال‌های ترکیه‌ای و مبتذل.
در اوایل قسمت یکم این سریال، چند دختر و پسر جوان را می‌بینیم که در ویلایی در شمال کشور مشغول بازی هستند؛ ورق‌های بازی بین افراد پخش می‌شود و حاکم باید حکم کند که برای هرکس چه اتفاقی بیوفتد، در این بخش حاکم که پسری از اعضای گروه است حکم می کند شماره ۳ و ۵ باید امشب باهم بخوابند و طبیعتا رابطه جنسی برقرار کنند. با موافقت اکثریت اعضای گروه، بازی اجرا می شود و دختر و پسری برای اجرای این حکم انتخاب می شوند. در همین لحظه پدر دختر از راه می رسد و به خانه می روند.
 
5215
بخشی از سکانس سریال ممنوعه که بی‌ بندوباری جنسی را بین خانواده‌ها ترویج می‌کند.
 
نکته جالب این جاست که مدیر تولید این سریال در پاسخ به سوال جام جم به این که این صحنه ترویج رابطه ضربدری و ابتذال است می گوید:
«خب مگر بعدش را دیده‌ایم؟! انجام کار را دیده‌ایم؟!»
گویا ابتذال از منظر مدیر تولید این سریال تنها به تصویر کشیدن رابطه‌ی جنسی است، و بیان این مسائل و عادی سازی این مدل از زندگی ابتذال به حساب نمی‌آید!
 
در بخش‌های دیگر قسمت اول این مجموعه شاهد استفاده متعدد از مواد مخدر و مشروبات الکی هستیم. شاید بتوان قسمت اول این مجموعه را برپایه سکس، مواد مخدر و مشروبات الکی تعریف کرد. استفاده از کلمات و حرکات اروتیک و بی بندوباری اعضای گروه به قدری زیاد است که به نظر می‌رسد این سریال بیش از بقیه آثار مبتذل ساخته شده از خط قرمزها عبور کرده است. 
 
2192

ترویج علنی شرب خمر در قسمت اول این مجموعه

 
سوالی که به ذهن متبادر می شود این است که وزارت ارشاد دقیقا دارد چه کار می‌کند!؟ و این سریال بر چه اساسی مجوز انتشار گرفته است؟ مگر وظیفه وزارت ارشاد جمهوری اسلامی ممانعت از تولید و انتشار محصولاتی نیست که واضحا مصداق فساد و ترویج فحشا هستند؟ جالب است که با این حال، حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی، مستند و کوتاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه این سریال مبتذل بازدید کرده و با عوامل آن به گفت‌و‌گو نشسته است. 
 
آن چه از ظاهر ماجرا بر می آید مدیران وزارت ارشاد در جریان کامل تولید این محصول ضدفرهنگی بوده اند و با این اوصاف بازهم جلوی انتشار آن را نگرفته اند. باید پرسید اگر وزارت ارشاد متولی صیانت از فرهنگ ایرانی اسلامی جامعه نباشد از چه نهادی باید چنین توقعی داشت؟ انتشار این محصولات مبتذل که مروج زندگی مدرن و بی قید و بند هستند، قطعا صدماتی را بدنه جامعه و قشر نوجوان و جوان وارد می کنند که شاید نتوان به این سادگی ها آنها را ترمیم کرد.
 
 
 
منبع:رجا
Iran, Islamic Republic of
قاسم
۱۳:۵۸ سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷
كم كم سينماي ايران واقعيت و اتفاقات پشت صحنه را به روي صحنه مي آورد و مسئوليني كه بايد مجوز
چنين صحنه هائي را بدهند ، چون چنين اتفاقات مبتذل در ميان اعضائ خانواده آنان عادي است و خودشان
نيز از روابط ضربدري بي بهره نيستند فكر ميكنند مردم ايران همه مثل خودشان بي غيرتند . و اما والدين
بي غيرت هنرپيشه هاي بي شعوري كه تن به بازي در چنين فيلم هائي ميدهند و فرزندان خود را اجازه بازي
در چنين سريالهائي ميدهند را بايد گفت واقعا" بي غيرتيد . كم كم اگر جلوي چنين حركاتي گرفته نشود حتما"
در همين نزديكيها شاهد لخت شدن هنرپيشه هاي خانم ايراني و پخش فيلم هاي سوپرشان خواهيم بود . وحتما" خودشان و خانواده هاشون و شوهراشون افتخار هم خواهند كرد . خاك تو سر هر چي آدم بي غيرت.
Iran, Islamic Republic of
بدون نام
۱۷:۳۳ سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
خیلی خوب بود ولی الان مدتیه می‌کنم پس فردا آسفالت می کشم انشاالله
Iran, Islamic Republic of
اعظم
۱۷:۵۰ سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
بابا این حرفا چیه کی میخاید امروزی بشید تا کی میخاید مثل اوملا باشید کی میخاید از این نقاب بیرون بیاید به خدا مردیم ما ازادی نداریم
Iran, Islamic Republic of
مرتضی
۲۲:۲۳ چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
یعنی یکی بیاد پیش یکی از اعضای خانوادت و بخواد هرکاری دلش خواست بکنه (چه مرد چه زن) اسمش میشه آزادی
فرهنگ بالا و والا
والله تو اروپاشم این جوری نیست
هرکی دست یکی رو میگیره تا اخر با همونه
دست مال کاغذی نیست که هر روز یکی بخوای برداری از تو جعبه
انصافا خودتون دوست دارید دستمال کاغذی باشید (چه مردش چه زنش)
هر کی بیاد خودشو تمیز کنه و بره
به نظرتون تهش چطوری میشید؟
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

روایت صبح آخر؛درباره زندگی شهید مجید شهریاری

خواب آمریکا را آشفته کردند!

تضاد‌های جامعه آمریکا در آثار هالیوود

فجر ۳۹ شاید بهار ۱۴۰۰

این شعر، هیولایی است؟

کتاب‌های میلیون دلاری داروین گم شدند!

آرشیو «روایت فتح» انحصاری نیست

آیا تعداد فیلم‌ها برای برپایی جشنواره کافی است؟

جمعه‌بازاری به نام «بلک فرایدی»

در عدالت، عمل بر سخن باید سبقت گیرد

جشنواره فیلم مقاومت می‌تواند در مسائل منطقه نقش‌آفرینی کند

مستندسازان ایرانی دست پر از «ژان روش» برگشتند

سینما و تلویزیون به وقت امنیت

امواج توئیتری و بازآفرینی کنش‌گری سیاسی در ایران

شیخ حسن راستگو؛ معلم خلاقیت

«عدالت‌خانه» یا دغدغه فراگیرِ ملیِ «سفارت‌خانه»

ایثار محمد با اهدای اعضای بدنش کامل شد

نگاهی به چهره‌های محبوب و مؤلفه‌های چهره شدن در سینمای پس از انقلاب

از یاد سردار سلیمانی تا مسابقه‌ای برای منتقدان سینمایی

نیازی به کار‌های عجیب و غریب برای جذب بیننده نیست

نفوذ به لانه جاسوسان

عقاب‌های پرسوخته در اوج آسـمان‌ها

منتظر حوادث غافلگیرکننده باشید

از دوران نمایندگی مجلس تا تولید «شب‌های مافیا»

تاریخ شفاهی حاج‌صادق آهنگران

امام را به عنوان الگوی زندگی خود انتخاب کردم

نگاهی به مصرف فرهنگی کودکان به بهانه روز کودک

فضای سایبر چقدر به رنگارنگ شدن سینما کمک می‌کند؟

هنوز فرصت‌هایی برای دسترسی به کتاب هست

پیدایش گروه­‌های ‌تروریستی با شعار جهادی