خط خبری دروغ درباره استفاده جنسی عراقی‌ها از زنان ایرانی موجب واکنش عموم کاربران فضای مجازی در ۲ روز اخیر با هشتگ‌هایی، چون «#مثل_ شرق_ دروغ_میگی» شد، وزیر کشور نیز به این موضوع ورود کرده است.

به گزارش فرهنگ سدید، وزیر کشور شایعه سوءاستفاده‌ زائران عراقی از زنان ایرانی را تکذیب کرد و خواستار برخورد قاطع قضایی با عاملان نشر این مطالب اختلاف‌برانگیز و خلاف‌واقع شد. این شایعه تفرقه‌افکنانه در روزهای اخیر نخست توسط رسانه‌های حامی دولت کلید خورد و به سرعت به موضوعی داغ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

نخستین‌بار خبرآنلاین 28 مرداد 97 در گزارشی با عنوان «چرا از سفر مجردی عراقی‌ها به مشهد جلوگیری نمی‌شود؟» خط خبری دروغ درباره استفاده جنسی عراقی‌ها از زنان ایرانی را کلید زد. چند روز بعد روزنامه شهروند در تاریخ 4 شهریور گزارشی در همین باره می‌نویسد و ادعای 6 هزار خانه غیرمجاز را با این عنوان مطرح می‌کند: «رفت و آمد بعضی مردان مجرد عراقی به خانه مسافرهای مشهد بیشتر شده، آنها که با زنان ایرانی همراه‌شان راه ورود به هتل‌ها را بسته می‌بینند، راهی بیش از ٦هزار خانه مسافر غیرمجاز این شهر زیارتی می‌شوند».

صفحه توئیتر «شرق» هم این موضوع را به نقل از «شهروند» منتشر می‌کند و مساله فراگیر می‌شود. این در حالی است که رئیس اتحادیه هتلداران که نخستین بار خبر ارائه خدمات جنسی ۶۰۰۰ خانه‌مسافر در مشهد به نام او منتشر شده بود این ادعا را در گفت‌وگو با مهر تکذیب کرد. قانعی در این گفت‌وگو به صراحت اعلام کرد «من چنین چیزی نگفته‌ام» و آنچه دست به دست می‌شود ناشی از استنباط اشتباه اهالی رسانه و کاربران فضای مجازی است. وی اصل ماجرا را چنین شرح می‌دهد: من هرگز تایید نکرده‌ام که در مشهد از زنان ایرانی استفاده جنسی صورت می‌گیرد برای همین هم این استنباط و نقل قول از حرف‌هایم را کاملا تکذیب می‌کنم؛ چون من در مصاحبه‌ای که داشتم به این موضوع اشاره کردم که در مشهد ۶۰۰ خانه مسافر مجوز قانونی دارند و حتی آنهایی که مجوز قانونی ندارند هم خدمات اقامتی ارائه می‌دهند و لزوما به این معنا نیست که این خانه‌های مسافری در زمینه خدمات جنسی و غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

همچنین در گزارش منتشر شده از سوی روزنامه شهروند، اشاره‌ای به حضور عراقی‌ها در منطقه آزاد اروند هم شده است. نویسنده این گزارش بر اساس شنیده‌ها(!) از منابعی که هویت‌شان هم معلوم نیست با طرح ادعای «شایع‌شدن ازدواج موقت گردشگران عراقی با زنان ایرانی!» مدعی شده «منطقه آزاد اروند که از آذر سال پیش با لغو روادید، میزبان مسافران عراقی شده، در ماه‌های گذشته از این حاشیه‌ها دور نبوده و میان پچ‌پچ‌ها می‌توان رد خانه‌های موقت غیرمجازی را گرفت که گاه و بیگاه برای استفاده جنسی از زنان به راه می‌افتد!» این در حالی است که پیش از این مرتضی نعمت‌زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد اروند به صراحت گفته بود «بخشی از مسائلی که مطرح می‌شود ناشی از نگرانی‌هاست و این نگرانی‌ها باعث می‌شود شایعاتی از برخورد میان شهروندان 2 کشور مطرح و هر روز بیشتر منتشر شود».

به گزارش وطن امروز، در همین راستا در شرایطی که عموم کاربران فضای مجازی در 2 روز اخیر با هشتگ‌هایی چون «#مثل_ شرق_ دروغ_میگی» خواستار برخورد جدی با عاملان انتشار این شایعه مشکوک و تفرقه‌افکن بوده‌اند، وزیر کشور نیز به این موضوع ورود کرد.

روح‌الله‌ جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور روز گذشته در توئیتی نوشت: هشدار! پس از عدم موفقیت دشمنان ملت ایران در بلواسازی، این‌بار دشمنان فتنه‌گر و اختلاف‌افکن، با پخش شایعاتی در صدد تفرقه‌ میان 2 ملت برادر و همسان ایران و عراق هستند. هیچ گزارش رسمی و مستندی درباره شایعاتی مبنی‌بر تعرض به زنان ایرانی وجود ندارد.

باید مراقب شیطنت تفرقه‌افکنان بود. وزیر کشور خواستار برخورد قاطع قوه‌قضائیه با عاملان تولید و بازنشر شایعات اختلاف‌برانگیز که عفت عمومی را هم هدف قرار داده‌اند، شده است و تصریح کرده استانداران استان‌های مربوط با هماهنگی مراجع قضایی موضوع انتشار این مطلب نادرست از منابع خبری متخلف را در اسرع وقت پیگیری کنند.

ارسال نظر
captcha