درگفتگو با دبیر اجرایی دومین دوسالانه «جایزه شهید حاج‌حسین همدانی» مطرح شد؛
دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم؛ «جایزه شهید حاج‌حسین همدانی» با هدف ارج‌گذاری به صاحبان قلم در حوزه دفاع از حرم و گردآوری تالیفات ارزشمند این حوزه، شناسایی نویسندگان و شاعران توانمند و مستعد و آسیب‌شناسی و جریان‌سازی ادبیات جدید مقاومت با توجه به رویداد‌های سال‌های اخیر در منطقه خاورمیانه و... برگزار می‌شود. دبیری علمی این رویداد را گلعلی بابایی و دبیری اجرایی آن را حسن علایی‌فعال بر عهده دارند.
به گزارش «سدید»؛ در دوره نخست این دوسالانه بر اساس نظر هیات داوران، در شاخه «پژوهش» تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به کتاب‌های «داعش زیرساخت‌های معرفتی و ساختار»، «داعش معماری جذاب» و «داعش نوستالژی خلافت» اعطا شد. همچنین تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی در بخش ترجمه پژوهش به کتاب «دولت اسلامی دیجیتالی» و کتاب «رستاخیز داعش» تعلق گرفت. علاوه بر این، کتاب «منتصر» به خاطر تالیف شدن به زبان عربی تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی دریافت کرد. در شاخه شعر، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به کتاب‌های «ما را مدافعان حرم آفریده‌اند»، «حبیب حرم» و «سلام سردار» اعطا شد. داوران در بخش داستان و مستند داستانی تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی را به کتاب‌های «خانه‌ای با عطر ریحان» و «پسران دوزخ، فرزندان قابیل» اهدا کردند و به رمان «ابدی»، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق گرفت. در بخش خاطره نیز تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی به کتاب‌های «قرار بی‌قرار» و «شام برفی» رسید و تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نصیب کتاب «ام‌الرصاص تا خان‌طومان» شد.

حسن علایی‌فعال، دبیر اجرایی دومین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر مدافعان حرم؛ «جایزه شهید حاج‌حسین همدانی» در گفتگو درباره جزئیات برگزاری این دوره گفت: این، دوره دوم جایزه «شهید حاج‌حسین همدانی» است و در این رویداد فرهنگی تمام آثار مربوط به مدافعان حرم اعم از رزمندگان، شهدا، خانواده آنها، ایثارگران و هر فردی که با این موضوع مرتبط بوده و درباره آن‌ها کتابی تالیف شده، مورد ارزیابی و داوری قرار خواهد گرفت. وی افزود: معمولا برخی رسانه‌ها به اشتباه در اخبار خود این نکته را ذکر کرده بودند که کتاب‌های مربوط به شهدای مدافع حرم در این جشنواره مورد داوری قرار می‌گیرد، در صورتی که ما به تمام مدافعان حرمی که به این پیکار رفته‌اند و احیانا جانباز شده یا سالم و سلامت هستند نیز پرداخته‌ایم.

اشتباه مصطلح دیگر این است که، چون عنوان این جایزه به شهید همدانی متبرک شده، برخی ناشران و مولفان این اشتباه را داشتند و فکر می‌کردند در این جشنواره فقط آثار مربوط به شهید همدانی قرار است بررسی و داوری شود که همین ۲ نکته باعث شد در دوره نخست این جشنواره که سال ۹۸ برگزار شد، استقبال گسترده‌ای از این دوسالانه انجام نشود، اما در این دوره سعی کردیم با تبلیغات گسترده‌تر و شفاف‌تر این ابهامات پیشین به کلی رفع شود.

علایی‌فعال با توجه به این نکته که دوره اول این دوسالانه در زمان حیات شهید سلیمانی برگزار شد، گفت: شهید سلیمانی با توجه به شأن و جایگاه شهید همدانی و همه مدافعان حرم، بسیار تاکید داشتند که این جشنواره حتما برگزار شود و این کار را پسندیده بودند و مورد تایید ایشان بود. به همین دلیل دوستان اجرایی با انگیزه مضاعفی دوره اول را در آبان‌ماه ۹۸ برگزار کردند.

وی ادامه داد: از آنجا که در این جشنواره‌ها معمولا برخی ناشران و مولفان به دلایلی انگیزه کافی برای ارسال آثارشان ندارند، لذا ما کارگروهی تشکیل دادیم و این دوستان به شکل میدانی وارد عرصه شدند و لیست کتاب‌هایی را که با موضوع جشنواره، به دبیرخانه ارسال نشده بود را جست‌و‌جو کرده و برای بررسی و داوری به لیست ارسالی اضافه کردند به همین دلیل ما فراخوان خود را تا آخر تیرماه تمدید کردیم تا همه آثار مربوط ارسال و بررسی شود. در ۲۰ مهرماه اختتامیه دومین دوره این جایزه برگزار می‌شود.

جایزه شهید همدانی با تایید سردار سلیمانی رقم خورد
حمید حسام*: تجربه بنده و آقای گلعلی بابایی در برگزاری کتاب سال دفاع‌مقدس، سرمایه بزرگی بود تا به ما کمک کند و ما را واقف کند به اینکه در فضای فعلی فرهنگی، خلأ جایزه بزرگ ملی و بلکه بین‌المللی با نام و عنوان مدافعان حرم احساس می‌شود. بنده حدود ۸ سال مسؤولیت مستقیم برگزاری کتاب سال دفاع‌مقدس را در سطح کشور داشتم و اطلاع داشتم جریان تولید کتاب، معدل کتاب و فراوانی کتاب و تراز کتاب در مجموعه کتاب جمهوری اسلامی و کتاب‌های ارزشی چیست. چیزی که ما در کتاب سال دفاع‌مقدس شاهد بودیم، ژانر‌ها و موضوعات متعدد و متنوعی بود و اتفاقا یک وقفه چندساله در برگزاری‌اش باعث شد کتاب‌های زیادی در حوزه مدافعان حرم جمع شود. این تجمیع دقیقا از شروع غائله و فتنه شام یعنی از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۷ که به فکر برگزاری این کار افتادیم، صورت پذیرفت. دلیل اینکه نام حاج‌حسین همدانی باید در پیشانی این کار مطرح شود این بود که شهید همدانی به عنوان یک پیش‌قراول و طلایه‌دار، به تشخیص سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه سوریه معرفی می‌شود. این معرفی دقیقا در تاریخی اتفاق می‌افتد که بحران در سوریه آغاز می‌شود. نکته اینجاست که زمانی شهید همدانی کار را شروع می‌کند که دقیقا تا زمان شهادت حاج‌قاسم ۸ سال تمام طول می‌کشد. یک اتفاق خیلی معنادار است! بعد از اینکه از لبنان به تهران بازگشتیم و آن تیم اولیه را شکل دادیم و قرار شد شورای علمی متشکل از آقای مؤمنی، سردار گلعلی بابایی را ایجاد کنیم. قرار شد بنده کار را تعریف و سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط را اضافه کنم، یکی از مجموعه‌ها، نیروی قدس سپاه بود که آن موقع مسؤول حوزه نمایندگی وقت حجت‌الاسلام شیرازی بودند. در آن جلسه مطرح کردیم که جایزه «مقاومت» یک معنای عام و گسترده است یعنی شامل همه اتفاقاتی است که در فلسطین، یمن، سوریه، لبنان و عراق می‌افتد، اما موضوع «مدافعان حرم» فقط در سوریه و عراق است. از این جهت موضوعات لبنان و یمن و جا‌های دیگر موضوعاتی نیست که در بحث مدافعان حرم بگنجد. ما چنین استدلال کردیم که جایزه مدافعان حرم نسبت به جایزه مقاومت نسبت جزء به کل دارد. حجت‌الاسلام شیرازی این مطلب را خدمت شهید سلیمانی مطرح کردند و حاج‌قاسم خیلی به گرمی از این موضوع استقبال کردند. بعد از این موضوع، مهر دوسالانه به نام شهید همدانی ثبت شد و به تایید حاج‌قاسم رسید. طبیعتا تولیدات در حوزه مدافعان حرم به جغرافیای ایران منحصر نمی‌شد و فرامرزی بود. کشور‌های جبهه مقاومت هم تولیداتی داشتند که باید آن آثار هم دیده می‌شد. از این جهت ترکیبی به عنوان شورای سیاست‌گذاری انتخاب شد که به شکلی مرتبط با بحث‌های عراق و سوریه باشند. نمایندگانی از نیروی قدس، معاونت فرهنگی سپاه، سازمان فرهنگی و هنری اوج، صداوسیما، موسسه انتشاراتی ۲۷ بعثت وابسته به لشکر ۲۷، موسسه شهید همدانی، شهرداری تهران، حوزه هنری و مجموعه‌های دیگری عضو این شورا بودند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha