حذف میوه از سبد خرید خانواده‌های ایرانی؛
این روز‌ها در کنار گرانی سایر مایحتاج زندگی، میوه شرایط وخیم‌تری دارد؛ به‌نحوی‌که مطابق بررسی‌ها و همچنین اظهارات کارشناسان، میوه از سبد خرید بسیاری از شهروندان حذف شده و دیگر برخی از آن‌ها توان خرید هیچ‌کدام از اقلام میوه را ندارند.
به گزارش «سدید»؛  برخی مسوولان می‌گویند قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه با حذف ارز دولتی ۶ برابر شده‌اند و برای مثال، یک لیتر سم دلتامترین که در اردیبهشت امسال ۴۷هزارتومان بود، درحال‌حاضر به بیش از ۱۱۰هزار تومان رسیده یا سم اکسی کلرور مس ۴۴هزارتومانی در بازه سه‌ماهه به ۱۳۰هزارتومان و سم فنیتروتیون نیز که در اردیبهشت ۱۰۸هزارتومان بود، درحال‌حاضر به ۴۳۴هزار تومان رسیده است. این در حالی است که فارغ از گرانی کود، بذر و سم یا سایر مایحتاج تولید میوه باز هم قیمت اولیه آن در مزارع و باغات تفاوت فاحشی با میوه‌فروشی‌های شهر دارد. درعین‌حال تفاوت میان قیمت میوه در مناطق بالایی شهر به نسبت مناطق پایینی نیز اختلاف زیادی دارد.

همیشه یکی از متهمان ثابت گرانی میوه دلال‌ها بوده‌اند. چرخه معیوب توزیع میوه باعث شده به‌جای کشاورز که بیشترین زحمت را برای تولید میوه برعهده دارد، دلالان سود بیشتری را ببرند. البته تعداد بالای واسطه بین کشاورز و مصرف‌کننده هم به افزایش قیمت میوه کمک می‌کند. برای این منشور کافی است که این چرخه را بررسی کنیم. عباس محمدی، یکی از جایگاه‌داران میادین میوه و تره‌بار درباره واسطه‌گری در بازار میوه می‌گوید: «انباردار‌ها میوه را از کشاورز می‌خرند و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنند، سپس میوه‌ها به بنکداران میوه فروخته می‌شود و بنکداران میوه را به جایگاه‌داران در میادین میوه‌وتره‌بار می‌فروشند و بعد از آن خرده‌فروشان میوه را از جایگاه‌داران خریداری می‌کنند تا به دست خریدار برسانند.» نگاهی به این روند نشان می‌دهد که تا میوه از کشاورز به دست مصرف‌کننده برسد، حداقل چهار واسطه را باید پشت سر بگذارد. بااین‌حال معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه گرانی‌های اخیر در بازار میوه به دلال‌بازی و واسطه‌گری از باغ تا بازار برمی‌گردد، می‌گوید: «برخی مدعیان گرانی میوه، تفاوت قیمت تولید تا مصرف را به دلال‌بازی و واسطه‌گری ارتباط می‌دهند، درحالی‌که دلال و واسطه جزو زنجیره است و امکان حذف آن وجود ندارد و تنها باید آن را سامان‌دهی کرد چراکه یک عده تخصص این کار را دارند و سال‌ها در این زمینه کار کرده‌اند.»

گران می‌خریم، گران می‌فروشیم
اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره دلایل گرانی میوه به «صبح‌نو» می‌گوید: ما میوه را از میدان اصلی میوه‌وتره‌بار گران می‌خریم و، چون مجبوریم سود خودمان را لحاظ کنیم قاعدتا گران نیز به فروش می‌رسانیم. او در پاسخ به این پرسش که پس چرا قیمت میوه‌ها در میادین میوه‌وتره‌بار زیر نظر شهرداری ارزان‌تر است درحالی‌که آن‌ها هم میوه را از میدان مرکزی تهیه می‌کنند، می‌گوید: مثل این است که شما ماشین بنز را با پراید مقایسه کنید؛ کیفیت میوه‌ها در میوه‌فروشی‌های سطح شهر با میادین میوه و تره‌بار قابل قیاس نیست. کارگر در پاسخ به این پرسش که کیفیت میوه‌ها در برخی میادین با وجود ارزان بودن بالاست، می‌گوید حرف شما را قبول ندارم.

موانع از پیش روی تولیدکنندگان برداشته شود
عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام خانه کشاورز دراین‌باره نیز می‌گوید: درحال‌حاضر هزینه کارگر، هزینه برداشت، کرایه‌های حمل‌ونقل و هزینه جابه‌جایی محصول از مزرعه و باغ تا بازار فروش بالاست و این هزینه‌ها سبب می‌شود قیمت انواع میوه و محصولات کشاورزی از مبدأ تولید تا بازار مصرف تا این حد تفاوت داشته باشد. او اضافه می‌کند: از سوی دیگر، همه کالا‌ها و اجناس گران است و دولت باید فکر اساسی در این زمینه بکند چراکه نباید در عرض دو سال قیمت اجناس مختلف ۵۰ درصد با افزایش قیمت مواجه شود و چنین مشکلاتی از وجود مشکل در ساختار و بخش‌های مختلف تولید ایجاد شده است. به‌عنوان‌مثال، وقتی کود با افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی مواجه می‌شود و این افزایش قیمت در دیگر حوزه‌ها ازجمله بذر، سبد و... نیز اتفاق می‌افتد مسلما در بازار میوه‌وتره‌بار نیز رشد قیمتی این‌چنینی رخ می‌دهد. قائم‌مقام خانه کشاورز ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی عرضه محصولات کشاورزی و انواع میوه‌وتره‌بار توجیه اقتصادی ندارد. در ارتباط با تولید تنها هزینه‌های تولید عامل گرانی نیست، بلکه عدم برنامه‌ریزی و نبود زیرساخت‌های مناسب نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیستند؛ بنابراین باید ساختار درستی از مبدأ تولید تا بازار مصرف داشته باشیم تا این نابسامانی‌ها و مشکلات در بازار به وجود نیاید.

بیابانی توضیح می‌دهد: دلال و واسطه‌گر هم خودش یک سربار برای افزایش هزینه تولید محصولات کشاورزی است. باید وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌حل‌های مشکل افزایش قیمت‌ها را بررسی کرده تا تولید را ارزان‌تر دست مردم برسانند. باید متولیان بخش‌های مختلف اقتصادی و کشاورزی حمایت‌های مناسبی از تولیدکنندگان کشاورزی کنند و تولید روی دست کشاورزان و باغداران نماند و به‌موقع و با قیمت مناسب به دست مردم برسد؛ بنابراین باید موانع در زمینه بازاررسانی محصولات از پیش روی تولیدکنندگان بخش کشاورزی برداشته شود. به‌هرحال بازار میوه از تعادل قیمتی خارج شده و به نظر می‌رسد عده‌ای با به هم زدن نسبت عرضه و تقاضا قصد گران‌فروشی را دارند. تفاوت قیمت میوه از باغ تا خرده‌فروشی تا ۳۰۰ درصد، نبود نظارت کافی در این چرخه را نشان می‌دهد که وجودش می‌تواند در کاهش قیمت‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. به نظر می‌رسد غفلت سازمان‌های نظارتی در این امر باعث شده برخی دلالان و واسطه‌ها کنترل بازار را در دست بگیرند و باعث شوند یکی دیگر از کالا‌های موردنیاز و مصرفی خانواده‌ها از سبد آن‌ها حذف شود. شاید عرضه مستقیم میوه به مصرف‌کننده بدون دخالت دلالان و ایجاد بازارچه‌های محله ازسوی شهرداری‌ها راهکار مناسبی باشد که می‌تواند تا حدودی تب افزایش قیمت میوه را کاهش دهد. با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد و تورم حاکم بر جامعه مردم باید به نخوردن، نپوشیدن و درمان نشدن عادت کنند چراکه معمولا مسوولان اجرایی کشور پاسخی برای این گرانی‌های افسارگسیخته ندارند و متاسفانه نه با این حجم از گرانی‌ها کسی استعفا می‌کند و نه مسوولی کنترل بازار را به دست می‌گیرد، تنها به‌جای تلاش برای کنترل اوضاع از مردم می‌خواهند برای پایین آمدن قیمت‌ها دعا کنند. بااین‌حال از مسوولان اجرایی کشور می‌خواهیم دوران خدمت را تمام‌شده ندانند و در این چند ماه باقی‌مانده برای کنترل اوضاع تلاش‌شان را چند برابر کنند شاید روز‌های بهتری در پیش رو رقم بخورد.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha: