سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی به نیمه راه رسیده‌ است که اکران نسخه مرمت‌شده فیلم سینمایی «دختر لر» پس از ۸۸ سال،‌ با استقبال ویژه مخاطبان همراه شده است.
به گزارش «سدید»؛  «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

چهره روز؛ محمود کلاری
در کنار آثار ایرانی، چهره‌هایی هم هستند که جنبه بین‌المللی سینمای ایران را نمایندگی می‌کنند و از رهگذر حضور و فعالیت همان‌ها اتفاقات کلان فرهنگی رخ می‌دهد. محمود کلاری یکی از آن‌هاست، چهره‌ای که او را سوپراستار پشت دوربین لقب داده‌اند که می‌تواند با خود مخاطب به سینما بیاورد.

دوستانش محمود کلاری را جزو افرادی می‌خوانند که متواضعانه اندوخته‌هایش را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهد، هم او بود که پل ارتباطی داریوش خنجی فیلمبردار آثار دیوید فینچر، وودی آلن و… شد تا در کارگاه‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران تجربه‌هایش را به دوستداران سینما منتقل کند.

فیلمبردار صاحب سبک سینمای ایران علاوه بر موفقیت‌های داخلی، افتخارات بین‌المللی کم ندارد، هم او بود جایزه قورباغه نقره‌ای «کمر ایمیج» را از نوزدهمین دوره جشنواره «پلاس کمر ایمیج» برای فیلمبرداری فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی دریافت کرد تا مسیر همکاری‌های بین‌المللی او همواره شود.

موزه هنر‌های معاصر نیویورک هم در دوره‌ای شاهد بزرگداشت و نمایش آثار او بود، کلاری خودش، اما می‌گوید خودش هم فکر نمی‌کرده است روزی فیلمبردار شود، او که بار‌ها از استادانش شنیده بود «تو برای عکاسی ساخته شدی»

کارگاه آموزشی «تجربه‌های فیلمبرداری / از محدودیت تا خلاقیت» امروز در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود تا محمود کلاری آنچه در این سال‌ها در زمینه فیلمبرداری تجربه کرده به دوستداران سینما بیاموزد.

فیلم روز؛ دختر لر
«اولین فیلم ناطق سینما به زبان فارسی»؛ این خلاصه‌ترین و مشهورترین معرفی‌نامه برای فیلم سینمایی «دختر لر» است. فیلم سیاه و سفیدی که در سال ۱۳۱۲ اردشیر ایرانی آن را کارگردانی کرد و تبدیل به نقطه عطفی در روند تثبیت و شکل‌گیری سینمای ایران شد.

حالا نسخه مرمت‌شده این فیلم مهم تاریخ سینمای در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده در جدول اکران سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر قرار گرفته است. نسخه‌ای که تماشای آن به‌شدت مورد توجه سینمادوستان قرار گرفته و این فیلم کلاسیک را در جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های جشنواره قرار داده است.
 
 
استقبال از فیلم ۸۸ ساله در جشنواره فجر!/ سوالاتی که بی‌جواب ماند

سعید عقیقی منتقد سینما در آئین رونمایی از نسخه مرمت‌شده این فیلم سینمایی گفت: این اثر به نوعی اولین فیلم صنعتی و تجاری سینمای ایران است. در تئوری ژانر در هالیوود، فیلم‌ها یک رویکرد اصلی دارند، مثل ملودرام، جنایی، اکشن، موزیکال و غیره، اما در غرب آسیا ما گرایشی به نام رویکرد خاورمیانه‌ای داریم که برای سرگرم کردن بیننده در یک اثر، ملودرام، کمدی، اکشن و فضای موزیکال دارند.

این منتقد سیما ادامه داد: «دختر لر» کهن الگو و نمونه آغاز این سبک از سینما در ایران است، سبکی که ادامه آن را تحت عنوان جریان اصلی سینمای ایران یا فیلمفارسی می‌شناسیم.

استقبال از اکران فیلم «دختر لر» تا به اینجا از اتفاقات جذاب سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بوده است.

اتفاق روز؛ بزرگداشت اشکان منصوری
نوشتن درباره او نه دشوار که غمبار است؛ نوشتن درباره رفیقی که او را با لبخندها، اخلاق حرفه‌ای و از آن فراتر با مهربانی وصف نشدنی‌اش می‌شناختیم. او که حتی تا آخرین لحظات نزدیکترین دوستانش را هم در جریان بیماری‌اش نگذاشت که درد دوری‌اش را برایشان دوچندان کند.

اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران سینمایی می‌توانند عنوان بهت‌برانگیزترین و سیاه‌ترین خبر پنجشنبه ۲ اردیبهشت‌ماه را به خبر «اشکان منصوری درگذشت» اطلاق کنند.

در باور ما نمی‌گنجید که باید او را در کنار عدد‌ها بنشانیم همان عدد‌هایی که حالا گویی گزندگی خود را از دست داده‌اند و بیشتر از روز‌های ابتدایی فراگیری کرونا تنها یک «عدد» هستند نه عزیزانی که پشت به پشت این ویروس از ما می‌دزد، صف به صف از دست می‌دهیم، این غم، اما مو به مو از دلمان می‌رود.

«اشکان منصوری با سینه‌ای پر از آرزو رفت» این تنهاترین جمله‌ای است که در همه روز‌های نبود او در ذهنمان می‌چرخد می‌چرخد و یادمان می‌آورد که گریزی نیست از این نبودن و نشدن.

روز گذشته نکوداشت او در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو و در حاشیه سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد تا عنوان اتفاق روز این گزارش روزانه را روز را به اشکان منصوری اختصاص بدهیم. نکوداشتی که طی آن برادرش ایمان از همه دوستانش طلب امداد کرد تا بتواند پرونده پزشکی او را به سرانجام برسند، او که می‌گفت برادرش با نتیجه منفی کرونا به بیمارستان برای انجام عمل جراحی رفت، اما در همان بیمارستان مبتلا به کرونا شد و نه از عارضه کلیوی که از آلودگی بیمارستان برادرش را از دست داد.

سوالاتی که با گذشت چهل روز از فوت اشکان منصوری، اما هم‌چنان در ذهن خانواده‌اش بی پاسخ باقی مانده است.

پیشنهاد ویژه؛ هجده هزار پا
«هجده هزار پا روایتی از هواپیمایی است که در آسمان ادلب برای مردم آذوقه می‌ریزد و به آن تیراندازی می‌شود. من چهار سال برای تولید این فیلم زمان گذاشتم و بخاطر آن گوش چپ‌ام را از دست دادم.» این روایت مهدی شامحمدی مستندسازی است که با مستند «هجده هزار پا» روایتی متفاوت از جریان مقاومت در منطقه به تصور درآورد است.

این مستند که در جشنواره سینماحقیقت در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی نامزد شده بوده، سرانجام جایزه بهترین مستند در بخش شهید آوینی را از آن خود کرد و مورد توجه مخاطبان این رویداد نیز قرار گرفت.
 
استقبال از فیلم ۸۸ ساله در جشنواره فجر!/ سوالاتی که بی‌جواب ماند

مخاطب در ابتدای شروع فیلم متوجه می‌شود که راوی در ارتفاع هجده هزار پایی بالای سوژه که شهرش است، قرار دارد. ۱۸ هزار در این فیلم عدد عجیبی است؛ ۱۸ هزار نفر در محاصره گیر می‌کنند و تعداد شهدای عملیات اول ۱۸ نفر است.

شامحمدی درباره شرایط سخت ساخت این مستند اینگونه توضیح داده است: ما در دمای هوای منفی ۳۰ درجه قرار داشتیم و از همه بدتر اینکه از پایین به سمت ما شلیک می‌شد و ما این را می‌بینیم و با این شرایط باید کار را ادامه می‌دادیم.

این مستندساز به بازخورد‌های صورت گرفته در خصوص این فیلم مستند اشاره کرد و گفت: فیلم را برای یک مستندساز نمایش دادم که نسبت به موضوع مقاومت رویکرد مثبتی نداشت؛ او خودش اذعان کرد نگاهم نسبت به چنین فیلم‌هایی که با موضوع مقاومت تولید می‌شود منفی است؛ اما بعد از دیدن فیلم شما به نظرم رسید که چقدر برای این جریان کم کار کرده‌ایم و فیلم هجده هزار پا حالم را خوب کرد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha