علی محمد مودب، شاعر در گفتگو درباره پویش مجازی «بیت قدس» و اهمیت زنده نگه داشتن روز قدس گفت: «قدس» یک کلید و رمز است که گشایش‌های بسیاری برای جهان خواهد داشت. اغلب فکر می‌کنیم این ماییم که باید به آرمان روز قدس کمک کنیم، اما این قدس است که به ما کمک می‌کند و یک نمادی از آخرین فریاد‌ها و موثرترین فریاد‌های انسان در حال ظلم است.
به گزارش «سدید»؛  امسال «روز جهانی قدس» به خاطر شیوع ویروس کرونا شرایط متفاوتی را پشت سر می‌گذارد به طوری که به‌خاطر رعایت نکات بهداشتی، راهپیمایی روز قدس برگزار نخواهد شد، اما با وجود عدم برپایی راهپیمایی «روز جهانی قدس»، شاعران و نویسندگان همانند سایر اقشار هنری کشور بیکار ننشسته‌اند و پویش عصر شعر مجازی «بیت مقدس» را به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار کردند. گردهمایی شاعران آیینی کشور به مناسبت روز جهانی قدس در راستای همکاری‌های مشترک پیرامون برگزاری کنگره بین‌المللی شعر قدس و به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور دبیران محافل ادبی نهاد، مجمع شاعران مقاومت و انجمن شاعران بیداری و جمعی از شاعران مطرح کشور برگزار شد. در این مراسم، ضمن شعرخوانی شاعران مطرحی، چون مصطفی محدثی خراسانی، حسین اسرافیلی، علیمحمد مودب، علی فردوسی، ولی‌الله کلامی و اصغر عظیمی‌مهر، اعضای مجمع شاعران مقاومت به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، کردی، اردو و انگلیسی شعرخوانی کردند، همچنین در پایان این عصر شعر، کتاب «سنگ بر طاغوت» مجموعه سروده‌های مرتضی حیدری آل‌کثیر درباره قدس و یمن نیز معرفی شد. در ادامه این گزارش گزیده‌ای از اشعار سروده شده این عصر شعر از نظرتان می‌گذرد.
نهضت آزادی قدس
روز بیداری وجدان زمین
تپش خاطره‌ها در افلاک
فرصت آینه‌گردانی عشق
صبح قد قامت انسان از خاک
خشم و فریاد خمینی، چون رعد
لرزه بر پیکر غاصب انداخت
بعثت نام محمد در قدس
امت واحده‌ای دیگر ساخت
فلسطین داغ انسان است امروز
فلسطین داغگاه شرمساری است
جهان در نقطه عطف بزرگی است
جهان در انتظار رستگاری است
صبح قدقامت یاران حسین
در افق‌های شهادت پیداست
مصطفی محدثی‌خراسانی
***
آسمان پشت سر یار خراسانی ماست
باد‌ها جمله به فرمان سلیمانی ماست
پا به دریا بگذارید شناور باشید
صولت «مهدی لطفی نیاسر» باشید
شاهد اینکه ز ما ترس و تعلق دور است
تن بی‌سر شده اصغر پاشاپور است
در شب غیبت دیدار عجب شیرین است
حجت این سخنم خنده «بدرالدین» است
عقل سرخ است که تابیده، حلب توفانی‌ست
شیخ اشراق زمانه علی زنجانی‌ست
همه هستند، شهیدان همه در این راهند
همه هستند شهیدان و تو را می‌خواهند
بشتابید همه نیزه‌سواران رفتند
بشتابید ابوحامد و یاران رفتند‌ای خوشا معرفت لحن خراسانی‌ها
بامیانی‌ها، طوسی‌ها، یمگانی‌ها
حرف فردوسی بر خاک نخواهد ماندن
«گنگ دژهوخت» به ضحاک نخواهد ماندن
رستم است اینکه پر از غیرت حی درخوانی‌ست
آرش است اینکه شبیه «حسن تهرانی»‌ست
...
فرصت خواستن خون خدایی‌ای قدس
قدس رویای دل‌انگیز شهیدانی تو
علی‌محمد مؤدب
***
قدس نمادی از آخرین فریاد‌های انسان در حال ظلم است
علیمحمد مودب، شاعر در گفتگو درباره پویش مجازی «بیت قدس» و اهمیت زنده نگه داشتن روز قدس گفت: «قدس» یک کلید و رمز است که گشایش‌های بسیاری برای جهان خواهد داشت. اغلب فکر می‌کنیم این ماییم که باید به آرمان روز قدس کمک کنیم، اما این قدس است که به ما کمک می‌کند و یک نمادی از آخرین فریاد‌ها و موثرترین فریاد‌های انسان در حال ظلم است.

وی افزود: با وجود شرایط کرونایی حاضر، اگر نمی‌شود با یاد قدس خودمان را زنده نگه داریم، این تجمعات مجازی و گفتگو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود، در واقع فرصتی است برای اینکه ما متذکر شویم به حقیقتی که آنجا هست و درگیر‌ی‌ای که بین جنود شیطان و مومنان جریان دارد.

مودب ادامه داد: به هر حال اصل مساله هم بیشتر در ذهنیت ما است تا در میدان و خیابان؛ و این است که ما در ذهن خود باید خود را در این جبهه ولایت‌الله ببینیم و قطعا برگزاری همایش‌های مجازی هم موثرند و اگر تاثیری نداشتند، سربازان شیطان با انتشار تصویر سردار سلیمانی نمی‌جنگیدند. بدون شک این کار‌ها آنقدر تاثیرگذار است که این نام و تصویر اصلا تحمل نمی‌شود و حذف می‌شود؛ همان اتفاقی در صحنه واقع هم اتفاق می‌افتد و می‌کشند، حالا می‌بینند این قهرمان بزرگ ما با کشتن، نکشتنی و نمردنی شد و حالا دیگر برای همیشه زنده است و این کار جنود شیطان را عصبانی‌تر می‌کند.

امیدوارم همه توفیق داشته باشیم متذکر باشیم به نعمت‌های خدا که یکی از این نعمت‌ها همین فریاد‌های مظلومان علیه ظالمان است و ان‌شاءالله که ما هم جزو دادخواهان باشیم.
وی در پایان متذکر شد: در این سرودی که در این همایش قرائت شد، از نام‌های شهدای مدافع حرم نیز استعانت گرفتیم.

کعبه در ظاهر ابتدای تو بود
۱۶ اردیبهشت‌ماه سالروز درگذشت «حسین منزوی» شاعر برجسته است. عموما حسین منزوی را به عاشقانه‌هایش می‌شناسند، اما او اشعار آیینی زیبایی هم در مدح اهل‌بیت (ع) سروده است. این وجهی از ذوق اوست که آنچنان که حقش بوده، برجسته نشده است. حسین منزوی را با غزل‌های عاشقانه‌اش می‌شناسند؛ غزل‌هایی که از نمونه‌های برتر غزل عاشقانه امروز است و از ماناترین آنها. اگر به دقت مجموعه اشعار قطور حسین منزوی را وارسی کنیم به غیر از غزل‌های عاشقانه و اشعار دیگر او به بخشی می‌رسیم که نمایانگر روح و منش شیعی این شاعر بزرگ معاصر است. بخشی که به اشعار آیینی او اختصاص دارد، اشعاری که با ستایش خداوند و قرآن کریم آغاز شده و با ستایش ولیعصر (عج) به انجام می‌رسد و در منقبت همه ۱۴ معصوم شعر دارد، بخشی از ذوق اوست که برجسته نشده بود. برخی از بزرگان شعر فارسی معتقدند اشعار آیینی حسین منزوی که به وصیت خودش بعد از مرگ او انتشار یافت، یکی از بهترین نمونه‌های شعر آیینی معاصر است. شعر زیر که در قالب مثنوی است، شعری است از حسین منزوی در نعت مولای متقیان حضرت علی (ع):‌ای نماز تو عاشقانه...
علی‌ای میر پهلوان عرب!
زیر تیغت سر یلان عرب‌ای در خیبر از تو کنده شده!
وز تو لات و هبل فکنده شده!
خصم شد هر که کردگار تو را
بوسه زد تیغ ذوالفقار تو را‌ای مناجاتی شبانه! علی!‌ای نماز تو عاشقانه! علی!
آن چنانی که تیر، وقت دعا
کشد از پا برون طبیب، تو را
نیز در وقت سجده بر سر تو‌
می‌زند تیغ خصم کافر تو
شانه‌های تو، آه! قامت تو
آن ستون‌های استقامت تو
بار اندوه عالمی می‌برد
دل تو غصه جهان می‌خورد
شب که می‌شد تو بودی و غم تو
- عالم رنج و راز- عالم تو
تا که پنهان ز خلق زیر گلیم
ببری شام کودکان یتیم
علی!‌ای پر و بال هم قفسان!
خود پر از درد و دردمند کسان!‌ای درِ شهر علم مصطفوی!
عَلَم سبز حلم مرتضوی!‌ای علی!‌ای تو را هنوز فغان
در دل چاه‌های کوفه نهان
حق که دیوار کعبه منشق کرد
هم تو را طفل دامن حق کرد
کعبه در ظاهر ابتدای تو بود
کوفه در ظاهر انتهای تو بود
تو ولی، بی‌زمان و هنگامی
هم بی‌آغاز و هم بی‌انجامی
بودی و آسمان نبود هنوز
هم زمین، هم زمان نبود هنوز
گر به شوقت نیافرید خدا
از چه کرد این جهان پدید خدا؟
 
 
انتهای پیام/
 
ارسال نظر
captcha