گفتگو با سازندگان ویژه‌برنامه سحر شبکه افق؛
پناهیان اظهار داشت: «مردم در سحر با آرامش به چیز‌هایی که علاقه دارند، فکر می‌کنند. من فکر می‌کنم یکی از بهترین وقت‌ها برای تأمل و دقت سحر است ضمن این که مردم آن لحظه‌ها سحری می‌خورند و ضمن اینکه در سکوت هستند و آمادگی ذهنی به خوبی دارند و برای نماز صبح آماده می‌شوند؛ لذا یکی از بحث‌هایی که خیلی خوب است در این زمان مطرح شود همین بحث‌هاست که بتواند اصل اسلام را بشناساند و جا بیندازد.»
به گزارش «سدید»؛ شاید بیش از هر زمان دیگری مخاطب در زمان سحر است که منتظر شنیدن صحبت‌های دلنشین معنوی و دیدن صحنه‌های عارفانه و تأثیرگذار است، به همین جهت در یکی از معنوی‌ترین ساعات ماه مبارک رمضان شنیدن مناجات‌های سحر و ادعیه‌های ماه رمضان قطعا لحظات نابی را برای مخاطبان خواهد ساخت. از قدیم هم رسم بوده است که وقتی سفره سحری برپا می‌شود، در کنار آن رادیو یا تلویزیون هم روشن شده و نوای دلنشین دعای سحر طنین‌انداز می‌شود؛ البته با گذشت سال‌ها، رفته‌رفته برنامه‌های سحر‌های رادیو و تلویزیون متفاوت‌تر از گذشته شده و تنوع و کیفیت آن‌ها نیز بهتر شده است. شبکه «افق» نسبت به دیگر شبکه‌های تلویزیون، چندسالی بیشتر نیست که پا به میدان فعالیت نهاده است؛ اما در این مدت کوتاه نیز توانسته مخاطبان قابل‌توجهی را همراه خود کرده و در راستای جذب مخاطبان بیشتر، خصوصا نسل جوان برنامه‌های متنوع و نوآورانه‌ای داشته است؛ لذا این شبکه نیز همانند شبکه‌های دیگر به‌مناسبت ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه‌ای را برای مخاطبان خود تدارک دیده است؛ خصوصا برنامه سحرگاهی‌اش که با نام ساده و دلنشین «وقت سحر»، همراه با اجرای صابر خراسانی، کارشناسی حجت‌الاسلام پناهیان و میهمانان نام‌آشنای خود، بر سفره‌های سحری مردم معنویت بیشتری بخشیده است.
«وقت سحر» آیتم‌های مختلفی دارد؛ از شعرخوانی‌های مجری و پخش فراز‌هایی از دعای ابوحمزه‌ثمالی و دعای سحر‌های ماه مبارک رمضان گرفته تا سخنرانی کارشناس مشهورش، نمایش‌نامه‌خوانی (رادیو نمایش) و حضور میهمان‌های مختلف؛ اما اینکه این برنامه با تلاش‌های چه‌کسانی روی آنتن می‌رود و عوامل پشت صحنه چگونه برای هرچه بهتر شدن کیفیت این برنامه تلاش می‌کنند تا لحظاتی معنوی را برای سحر‌های مردم رقم بزنند، موضوعی است که شاید خیلی مورد توجه بینندگان و مخاطبان قرار نگیرد.

«وقت سحر» در میان مخاطبان جای خود را باز کرده است
باید گفت یکی از جاذبه‌های این برنامه مجری آن است که پیش از این به‌عنوان شاعر آیینی در بین مردم شناخته می‌شد. صابر خراسانی به‌عنوان مجری برنامه «وقت سحر» اجرای متفاوت خود را در این برنامه تجربه می‌کند که تا به امروز نیز خوب درخشیده است و به راحتی فضای معنوی خاصی را به مخاطب منتقل می‌کند. «صابر خراسانی» را بیشتر با شعرخوانی‌هایش به درگاه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)  می‌شناسیم؛ اما وی چندوقتی نیز پا به عرصه مجری‌گری گذاشته است؛ بنابراین از او می‌خواهم تا درباره تجربه مجری‌گری خود در برنامه «وقت سحر» بگوید و وی نیز پاسخ می‌دهد: «با توجه به پیام‌هایی که از فضای مجازی و نظراتی که از جامعه به گوش من می‌رسد، احساس می‌کنم که مخاطبان من را به‌عنوان یک مجری پذیرفته‌اند، که این محبت مردم را به من می‌رساند؛ البته طبیعی است که برخی هم نپذیرفته و انتقاد هم دارند.»

خراسانی تصریح کرد: «من حدودا ۲۰‌سال است که به صدقه‌سری حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا؟ ع؟ در کنار مردم شعرخوانی کرده‌ام و مردم من را در این قالب شناخته‌اند و شاید برخی توقع دارند که «صابر خراسانی» در همان کاراکتر و شخصیت برای آن‌ها باقی بماند، من نیز سعی می‌کنم تا بین این دو کار، یعنی مجری‌گری و شعرخوانی، یک خطی بکشم تا خدای‌ناکرده همدیگر را خراب نکنند؛ البته در درجه اول، شعرخوانی برای من خیلی مهم است و این کار را دوست دارم.»

وی افزود: «معتقدم کار مجری‌گری، به کار شعرخوانی کمک می‌کند؛ مثلا من سال‌ها بود که تئاتر کار می‌کردم و این کار را برای شعرخوانی انجام می‌دادم؛ البته با این‌که می‌توانستم بازیگر شوم؛ اما این کار را نکردم و آن را در خدمت کار شعرخوانی قرار دادم.

در حقیقت، من مجری نیستم، من «صابر خراسانی» هستم که دارم کار مجری‌گری انجام می‌دهم و پیش از این هم گفته‌ام که «صابر خراسانی» همین است که هست؛ «صابر خراسانی» ممکن است خطا کند، سوتی بدهد، کلمه‌ای را اشتباه بگوید، اما سعی می‌کند که در قالب یک مجری باشد.»

وی همچنین رمز حضور پرانرژی خود مقابل دوربین برنامه «وقت سحر» و چگونگی انتقال حس و حال خود به مخاطبان را اینگونه تشریح می‌کند: «گاهی‌وقت‌ها برای برخی سؤال به‌وجود می‌آید که من چه زمانی سحری می‌خورم که اینگونه سرحال مقابل دوربین می‌آیم.

این درحالی است که من خیلی‌وقت‌ها هم بوده که خیلی خسته بودم؛ اما با این وجود طبیعی است که مخاطب توقع داشته باشد مجری سرحال باشد؛ چراکه مخاطبان سحر، مخاطبانی هستند که اغلب تازه از خواب بیدار شده‌اند و وقتی مجری هم خسته و خواب‌آلود باشد.
حال و هوای مخاطبان را به‌هم می‌ریزد؛ بنابراین مردم باید یک قاب تمیز و برنامه‌ای مرتب نسبت به حال و هوایی که در سحر دارند ببینند.»مجری برنامه وقت سحر افزود: «من سعی می‌کنم که بعد از برنامه، با عوامل صحبت کنم و با همدیگر ایرادات و نواقص کار را بررسی کنیم و وقتی هم به منزل می‌روم، مجبورم دو تا سه ساعت مطالعه کنم تا برای موضوع برنامه سحر روز بعد آمادگی داشته باشم، از طرفی دیگر، به‌دلیل اینکه شعرخوانی می‌کنم، مطالعه‌هایی هم برای خودم انجام می‌دهم و در طول سال درحال آماده کردن برخی مطالب هستم. اما با این حال عقیده دارم؛ وظیفه کسی که یک مسوولیتی را قبول می‌کند، این است که به بهترین نحو آن کار را انجام دهد و به قول قدیمی‌ها، «نان خود را حلال کند»؛ چراکه بیت‌المال دارد برای او هزینه می‌شود.»

«صابر خراسانی» در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما مخاطبان کدام قسمت از اجرای شما را بیشتر می‌پسندند؟»، می‌گوید: «من در اجرا‌های خود، چند وجه را دنبال می‌کنم؛ اول این‌که شعرخوانی را در اجرا‌های خود دوست دارم؛ چراکه خاطرات زیادی از آن دارم و سال‌ها با آن زندگی کردم، دوم این‌که مخاطب قصه‌گویی را از «صابر خراسانی» می‌پسندد که منشأ آن، داستان‌های حقیقی است که من درباره حضرت امام رضا؟ ع؟ تعریف کرده‌ام. برای همین من از نویسنده برنامه خواسته‌ام که به‌جای متن، برای من داستان بنویسید؛ چراکه ممکن است مخاطبان متن ادبی را از صابر خراسانی خیلی نپسندند، خودم نیز معتقدم که خواندن متن ادبی در سحر، کمی خسته‌کننده است؛ اما داستان که می‌تواند چکیده‌ای از متن ادبی باشد برای مخاطبان شیرین است؛ خصوصا این‌که ما ایرانی‌ها اصولا داستان و قصه‌گویی را دوست داریم.»

مجری برنامه وقت سحر در پایان سخنانش گفت: «موضوعی که من در تیم «وقت سحر» مشاهده می‌کنم، این است که یک تیم جوان و پرانگیزه را می‌بینم و جوان طبیعتا پویایی، نشاط و تولید فکر دارد و از طرفی هم ما باید بتوانیم نسل جوان را با این همه گنجینه‌هایی که در دست داریم، راضی و جذب کنیم؛ یعنی برنامه‌ای برای او تولید کنیم که دوست داشته باشد. به نظر من به لطف خدا و حضرت امام رضا «وقت سحر» دیده شده است.»

نمایشنامه‌خوانی بخش نوآورانه «وقت سحر» است پیرامون دیگر بخش‌های برنامه وقت سحر به سراغ طه حکیمی، تهیه‌کننده جوان برنامه رفتیم و در خصوص تجربه وقت سحر با او به گفتگو نشستیم. در ابتدای بحث در خصوص بخش‌های مختلف برنامه سؤال کردیم که حکیمی نیز در پاسخ توضیح داد: «برنامه وقت سحر به لحاظ محتوایی و مضمونی متشکل از ۳۰‌محور است که به همت شورای سردبیری و سردبیر برنامه، آقای سالاری، در هر‌یک از سحر‌های ماه مبارک رمضان که ما خدمت مردم عزیز هستیم به یکی از این سرفصل‌ها و موضوعات می‌پردازیم.»

وی با بیان اینکه برای پرداخت هر یک از سرفصل‌ها چند مجرا در برنامه دیده شده است، گفت: «ابتدا پلاتو‌های آقای خراسانی است که هر روز دو پلاتوی چند دقیقه‌ای درباره موضوع برنامه اعم از احترام به والدین، توبه، احترام به همسایه، حق همسر و فرزند و ... خواهند داشت. آن پلاتو نیز خود شامل چند محور است، محور اول مناسبت روز و توضیح موضوع روز است، محور دوم حکایات و داستان‌هایی است که آقای خراسانی در برنامه می‌خوانند.»
تهیه‌کننده برنامه درخصوص بخش جدید نمایش‌نامه‌خوانی برنامه نیز گفت: «بخشی را امسال به برنامه وقت سحر اضافه کردیم که فکر می‌کنم بخش نوآورانه در برنامه‌های مناسبتی باشد و آن اجرای نمایش رادیویی یا نمایشنامه‌خوانی است. در این بخش از اساتید این حوزه (حوزه تئاتر رادیویی) بهره‌مند شدیم. در این قسمت به کارگردانی و نویسندگی گروه تحت مدیریت آقای سالاری برای هر‌یک از موضوعات یک قصه و حکایت معاصر انتخاب شد و آن داستان معاصر که متشکل از دو یا چهار کاراکتر است، در استودیو وقت سحر اجرا و همانجا صداگذاری مرتبط انجام می‌شود.»

وی در خصوص ادعیه، نماهنگ و مناجات‌خوانی‌هایی که با نوای مداحان مشهور کشور در برنامه وقت سحر تولید شده است، اظهار داشت: «در این بخش سعی شده هر شب سراغ غزل یکی از مداحان برجسته کشور برویم و فرازی از آن را انتخاب کنیم و با تصویرسازی و صداگذاری مناسب پخش کنیم. علاوه بر این سعی شده ادعیه مختص ماه مبارک رمضان به شکل احسنی، تدارک دیده شود، چون معتقدیم این ادعیه، متن‌های جذاب و شنیدنی دارند. بسته‌بندی مناسب و ارائه ظریف و زیبا به مخاطب (صدا‌گذاری و تصویر‌یابی متناسب) لازمه پرداخت به این ادعیه است.»

قطعا یکی از ویژگی‌های برنامه وقت سحر دکور برنامه است که تهیه‌کننده برنامه در این خصوص عنوان کرد: «از آنجا که ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین ماه‌های مسلمانان جهان است که ختم به عید سعید فطر می‌شود که آن هم از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان است. به این دلیل باید تدارک رسانه‌ای درخور و مناسب این ماه و این عید دید. این درخور بودن باید در تمام شئون برنامه خود را نشان دهد، از مجری تا مهمان، از دکور تا گرافیک برنامه. به همین خاطر سعی شده دکور و گرافیک برنامه در سطح دکور و گرافیک برنامه‌های برجسته تلویزیون باشد. سعی کردیم دکور زیبایی را خدمت بینندگان ارائه دهیم که حق این ماجرا ادا شود که الحمدلله با بازخورد‌هایی که از مخاطبان داشتیم، به دل آنان نیز نشسته است.»

در پایان گفتگو ما با تهیه‌کننده برنامه، وی در خصوص چرایی انتخاب صابر خراسانی به‌عنوان مجری برنامه نیز اظهار داشت: «آقای صابر خراسانی از سال گذشته تاکنون به جمع مجریان شبکه افق پیوسته‌اند و اجرا را در همین شبکه شروع کردند. عموما اجرا‌هایی که داشتند مربوط به برنامه‌های مناسبتی دینی و ملی بوده است. با توجه به سابقه ایشان در اجرا و برند شخصی ایشان تصمیم گرفتیم که در خدمت آقای خراسانی باشیم. ایشان چند نقطه قوت دارند که می‌توانست به برنامه سحر ما کمک کند. مهم‌ترین ویژگی ایشان قصه‌گویی و حکایت‌گویی است که از ویژگی‌های بارز آقای خراسانی است و بر مبنای این توانایی روی صحنه می‌رود و در جا‌های مختلف کشور اجرا می‌کند. ما نیز متناسب با این نقطه قوت ایشان، بخش‌هایی را در برنامه قرار دادیم که به شعرخوانی، حکایت‌گویی یا قصه‌گویی می‌پردازد و اجرای منحصر به فردی در برابر دوربین دارد.»

تلاش و هدف تیم محتوا ارتقای نشاط معنوی مخاطبان بود در ادامه تهیه این گزارش با آقای سالاری، سردبیر برنامه وقت سحر نیز به گفتگو نشستیم و از زیر و بم محتوای برنامه سؤال کردیم. وی در این باره اظهار داشت: «در ابتدا که برنامه وقت سحر مطرح شد، یک طرح کلی داشت که آقای حکیمی به‌عنوان تهیه‌کننده با شبکه افق مطرح کرده بود. طبق همان طرحی که ارائه شد قسمت نمایشی رادیویی، قسمت پلاتو‌های مجری، کارشناسی و مهمان برنامه برای برنامه درنظر گرفته شد. برای اجرای هرچه بهتر این قسمت‌ها با تیم کاربلد در این حوزه موضوعات را ارائه کردیم. همچنین از آنجا‌که ماه رمضان ماه نشاط معنوی است، تمام تلاش خود را کردیم که این نشاط معنوی را به‌نحوی در اعمال و رفتار عمومی مردم در فرهنگ عامه و البته در آموزه‌های دینی و ارشاداتی که اهل بیت؟ عهم؟ برای ما به یادگار گذاشتند دنبال کنیم.»

وی با بیان اینکه: «در این راستا با یک تیم مرتبط با موضع برنامه شامل طلاب فاضل و دانشجویان مسائل را بررسی کردیم وکتاب المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء را به‌عنوان مبنا قرار دادیم و در نهایت سه دهه را تعریف کردیم. این سه دهه را بر‌اساس آیات و روایات هر روز را به یک موضوع خاص اخلاقی که مجموع این موضوعات به نشاط معنوی منتهی می‌شود و کسی در زندگی خود این مسائل را رعایت کند دارای یک نشاط معنوی می‌شود اختصاص دادیم و تلاش کردیم این اتفاق به نوعی در برنامه رقم بخورد.»

سردبیر برنامه خاطرنشان کرد: «به همین خاطر هر شب برنامه در دهه اول را در حوزه نمایشنامه به موضوع خاص قناعت، توبه، آداب ضیافت و ... اختصاص دادیم. در دهه دوم به حقوق مسلمانی مثل حق زیردستان، حق پدر و مادر، حق همسایه و ... پرداختیم. در دهه سوم نیز به رفتار‌ها و آدابی می‌پردازیم که به ما آموختند باید از آن‌ها پرهیز کنیم همانند دوری از رذایل و طریقه برائت از برخی صفات که ما را رنج می‌دهد و مانع نشاط معنوی ما می‌شود. چون انسان‌ها بخش‌هایی از درد‌ها و اندوهی را که دارند به‌خاطر رفتار‌های زشتی است که خود دارند و ائمه؟ عهم؟ به ما سفارش کردند این‌ها را کنار بگذارید و حال شما خوب می‌شود.»

سالاری درخصوص جزئیات اضافه شدن بخش نمایش‌نامه خوانی به برنامه سحر عنوان داشت: «تیم نویسنده برای نمایشنامه تعیین شد که سه نویسنده زحمت این نمایشنامه‌ها را کشیدند، اما عمده کار بر دوش آقای کیوانی‌نژاد قرار داشت. تلاش ما این بود داستان‌های تاریخی را تا جایی که می‌شود به روز کنیم، یعنی انسان‌هایی که شاهد نمایش‌ها هستند احساس کنند این‌ها مماس به زندگی خودشان است.»

سردبیر برنامه ادامه داد: «ممکن است این کار ما مورد نقد باشد، ولی چون ما می‌خواستیم مردم، خود را در این نمایشنامه‌ها ببینند و بدانند امروز هم همان مسائل و همان اتفاقات وجود دارد و ما در موقعیت‌های مختلف با همان مصائب طرف هستیم، آن‌ها را به‌روز رسانی کردیم؛ بنابراین نمایشنامه‌ها تیم نویسنده داشت و در اجرا هم یک تیم کاملا حرفه‌ای از رادیو متشکل از بزرگان رادیو و تیم محترم نمایش رادیویی این را اجرا کردند.»

وی در خصوص بخش پلاتو‌ها با اشاره به این که تیم نویسنده برای این کار ترتیب داده شده بود، تاکید کرد: «ما یک تیم نویسنده داشتیم که متن‌ها را آماده کرد، مشخصا باید از حجت‌الاسلام وکیلی تشکر کنم که زحمت زیادی در این زمینه کشیدند. آیات، روایات و احادیث را برای هر موضوع پیدا کردند و در پلاتو‌هایی که مجری برنامه داشت، از آن استفاده می‌شد.» سالاری درخصوص مبنای دعوت از مهمانان در این برنامه نیز گفت: «سعی کردیم در بخش مهمان، افراد فرهنگی و هنری داشته باشیم که در لابه‌لای گفت‌وگوی آنان و مجری برنامه، پاسخ‌هایی بیان شود که به درد مخاطبان بخورد که آن هم انجام شد و امیدواریم در این زمینه موفق عمل کرده باشیم.» سردبیر برنامه ادامه داد: «در بخش کارشناسی گفت‌وگویی که با آقای حجت‌الاسلام پناهیان داشتیم، ایشان سلسله مباحثی داشتند از بعثت تا ظهور بود و لازم بود این مباحث بدون وقفه ادامه یابد. امیدوارم مجموعه بسته بندی که برای این برنامه استفاده شد قابل توجه برای بینندگان عزیز باشد و موضوعاتی که در هر برنامه استفاده کردیم مخاطبان را یک پله به نشاط معنوی نزدیک‌تر کند.»

آمادگی مخاطب برای دریافت مسائل مهم
بخش کارشناس مذهبی برنامه با حضور حجت‌الاسلام پناهیان و پیگیری موضوع تطبیق شباهت‌های عصر بعثت و ظهور و حول محور مهدویت است که بحث‌های مطرح شده در این مدت، نشان می‌دهد در جذب مخاطبان و در راستای شناخت آخرالزمان و عصر غیبت موفق عمل کرده است. در همین خصوص با حجت‌الاسلام پناهیان در خصوص ضرورت طرح مباحث تاریخ بعثت در زمان سحر‌های ماه مبارک رمضان به گفتگو نشستیم که وی در پاسخ گفت: «از نظر من نیاز است این مسائل مطرح شود؛ من احساس می‌کنم لحظات سحر، لحظات تفکر است، مباحثی که نیاز به فکر کردن دارد بهترین زمان سحر است.» پناهیان اظهار داشت: «مردم در سحر با آرامش به چیز‌هایی که علاقه دارند، فکر می‌کنند. من فکر می‌کنم یکی از بهترین وقت‌ها برای تأمل و دقت سحر است ضمن این که مردم آن لحظه‌
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha