به گزارش «سدید»؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در شبهای قدر یکی از درهای بهشت بر انسان گشوده میشود، گفت: باتوجه به اهمیت و فضیلت شبهای قدر که بهخصوص برای شب بیستوسوم در آیات و روایات تأکید ویژه شده است، شبزندهداری و توبه و انابه کنیم و این شبها را از دست ندهیم. این گفتگو با آیتالله سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره جنبههای روحی و معنوی انسان و تأثیرات آن بر تقویت قوای جسمانی بشر در برابر عوامل بیماریزا از جمله کرونا و فضیلت شبهای قدر انجام شد که متن آن در ذیل از نظر میگذرد.
آیتالله غروی در گفتگو با ایکنا در سخنانی بیان کرد: براساس روایت پیامبر(ص) ثواب واجباتی از جمله خمس، نماز، زکات و... که بر گردن انسان است ۷۰برابر در ماههای دیگر میشود و در ادامه روایت پیامبر؟ ص؟ فرمود «وَ مَنْ أَکثَرَ فِیهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی ثَقَّلَ اللَّهُ مِیزَانَهُ یوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِینُ» کسی که بر من درود بفرستد خدا در روزی که میزانها سبک باشد، ترازوی عمل او را سنگین میفرماید.
بشارت پیامبر(ص) به مردم
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: در ادامه این روایت آمده است «وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیةً مِنَ الْقُرْآنِ کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیرِهِ مِنَ الشُّهُورِ» کسی که آیهای از قرآن را تلاوت کند به اندازه ختم قرآن در ماههای دیگر برای او ثواب نوشته میشود. آیتالله غروی اظهار کرد: پیامبر(ص) در این ماه به مردم بشارت میدهد که درهای بهشت در این ماه باز است، در واقع انواع عبادت در این ماه زمینهای برای گشایش درهای بهشت به سوی انسان است «وَ أبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَقَةٌ» و روزهداری و قداست معنوی که در انسان بهوجود میآید زمینهای برای بستن دوزخ است و تأکید میکند «اسْأَلُوا رَبَّکمْ أَنْ لایفَتِّحَهَا عَلَیکمْ» و «وَ الشَّیاطِینَ مَغْلُولَة» و شیاطین در بند هستند، زیرا شما با روزهداری راه را بر آنها بستید.
عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: در روایت آمده است که امیرالمؤمنین(ع) از رسول خدا؟(ص) در خصوص بهترین اعمال در ماه رمضان سؤال کردند و ایشان در پاسخ فرمود «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» بالاترین اعمال در این ماه آن است که انسان از گناهان و شبهات دوری کند. غروی اظهار کرد: انسان در ماه مبارک رمضان با اعمال و رفتار خویش راه را بر شیطان میبندد و درهای بهشت بهسوی انسان باز و درهای جهنم بهسوی او بسته میشود و اعمال خوبی که انسان در این ماه انجام میدهد قابل مقایسه با ماههای دیگر نیست.
روزهداری در تمام شئون
استاد حوزه درباره لزوم روزه در تمام شئون تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان لازم است که چشم، گوش، زبان و حتی فکر انسان نیز روزه باشد و تلاش کند تا با آیات قرآن مأنوس باشد و با عبادت خداوند در این ماه معنویت و قداستی در خویش بهوجود آورد تا بتواند قداست را در طول سال با خود همراه کند، زمانی که انسان گناه انجام میدهد به علت نبود قداست روحی در اوست.
وی با بیان اینکه فضیلت شبهای قدر در ماه مبارک رمضان از هزار ماه بالاتر است، گفت: شبزندهداری و توبه کردن در این ماه بسیار اهمیت دارد و بهطور کلی ماه رجب و شعبان برای این است که انسان بتواند خود را آماده ماه رمضان کند و درگیر گناهان و وابستگیهای دنیوی نباشد. استاد حوزه علمیه بیان کرد: در شبهای قدر یکی از درهای بهشت بر انسان گشوده میشود همانطور که در سوره قدر میخوانیم
«لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»؛ باتوجه به اهمیت و فضیلت شبهای قدر که بهخصوص برای شب بیست وسوم در آیات و روایات تأکید ویژه شده است، شبزندهداری و توبه و انابه کنیم و این شبها را از دست ندهیم.
حدیث «صوموا تصحوا»
غروی با بیان اینکه حدیث «صوموا تصحوا» از پیامبر(ص) تنها اختصاص به جنبههای مادی و جسمانی ندارد، گفت: براساس این حدیث، انسان با افزایش جنبههای معنوی و روحیه توکل، مقاومت روحی و جسمانی خویش را افزایش میدهد و علاوه بر اینکه انسان با تقویت روحی و معنوی میتواند از مشکلاتی از جمله ویروس کرونا عبور کند.
وی افزود: یکی از عوامل مؤثر در تسلط بیماریها از جمله کرونا بر انسان کاهش جنبههای معنوی اوست و انسان علاوه بر رعایت دستورالعملهای بهداشتی، با روزهداری در ماه مبارک رمضان با افزایش روحیه معنوی خویش میتواند بر آنها غلبه کند. غروی تصریح کرد: افزایش روحیه معنوی انسان به شرطی تحقق مییابد که انسان خود را در ضیافت ماه مبارک رمضان قرار دهد، زیرا عدهای در این ماه صرفا روزه زبان هستند و بدخلق و ناسازگار میشوند.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه کشور بیان کرد: زمینه تحول اخلاق و روحیات انسانی، با بررسی علل بدخلقیها و کنترل خشم، غضب و مراقبت نفسانی فراهم میشود؛ علاوه بر آن، تغییر اخلاقیات ناپسند و برجسته کردن اخلاقیات نیکو در شخصیت بارز انسانی است.
انتهای پیام/