اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، به همت مرکز نیکوکاری (خیریه) دانش‌آموزی امام حسن مجتبی (ع) پویشی را راه‌اندازی کرد و نام آن را «دوشنبه‌های کریمانه» گذاشت تا با مدد الهی به حمایت از دانش‌آموزان یتیم و کم‌بضاعت بپردازد. این طرح به‌منظور تحقق فرمایشات نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه مبنی بر گسترش فرهنگ احسان و مواسات و در راستای اجرای طرح حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت برگزار شده است.
به گزارش «سدید»؛ مناقب ابن شهرآشوب می‌نویسد: روزی امام مجتبی (ع) برای عمره به سوی مکه عزیمت می‌کردند. در راه، فرزند زبیر ایشان را همراهی می‌کرد. پس از طی بخشی از راه، زیر یک درخت خرمای خشکیده به استراحت پرداختند. ابن زبیر به امام (ع) عرض کرد: «ای‌کاش این درخت، خرمای تازه داشت و از آن می‌خوردیم» امام (ع) فرمودند: «آیا تو به خرمای تازه اشتهایی داری؟» او گفت: آری. امام‌حسن (ع) سر را به سوی آسمان بلند نمودند و دعایی خواندند. در این هنگام درخت، سبز شد و پر از برگ گردید و دارای خرمای فراوانی شد و یاران ایشان از آن درخت بالا رفتند و خرمای زیادی چیدند. کرامت صفتی است که صرفا اختصاص به یکی از امامان ما ندارد و تمامی اهل‌بیت (ع) از آن برخوردارند، اما جلوه آن در امام مجتبی (ع) بیشتر از سایر اهل‌بیت (ع) بوده است. شیعیان امام‌حسن (ع) در طول تاریخ به تاسی از آن حضرت تلاش کرده‌اند این صفت را در خود بپرورانند و با دست گشاده با مردم روبه‌رو شوند. در چند سال اخیر پویش‌ها و اقدامات کریمانه‌ای در کشور ما صورت گرفته که در قالب آنها، شیعیان امام مجتبی (ع) با همه وجود پای کار آمده‌اند. در این گزارش گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را از نظر خواهیم گذراند.

هیات‌ها؛ همواره در خط مقدم
ماه رمضان سال گذشته که پویشی به نام «خدمت مومنانه» به‌راه‌افتاد و در روزگار کرونا کمک‌رسان مردمی بود که با مشکلات معیشتی روبه‌رو بودند، رهبر معظم انقلاب پویش‌های این‌چنینی را بسیار باارزش و گره‌گشا از زندگی قشر‌های ضعیف دانستند و فرمودند این نهضت تعاون و احسان باید رشد و توسعه پیدا کند، همان‌طورکه در ماه مبارک رمضان توسط مردم انجام شد و سبد کالا برای محرومان ایجاد گردید.

فرمایشات رهبر سبب شد که هیئات مذهبی کارویژه خود در روزگار کرونا را به‌درستی بشناسند و نقشه راه برایشان مشخص شود. مانند بسیاری از توصیه‌های دیگر و مخصوصا توصیه‌های پزشکی که در سال گذشته بیش از هر قشر دیگر توسط هیئات مذهبی رعایت شد، این سفارش رهبر معظم انقلاب نیز بیش از هر بخش دیگر با استقبال هیئات محله‌های مختلف در کشور روبه‌رو شد. احتمالا خود شما نیز در اطراف‌تان هیات‌های زیادی را می‌شناسید که از ماه رمضان گذشته تا همین سال مشغول تهیه بسته‌های معیشتی برای اقشار محروم و کم‌درآمد بوده‌اند و هستند.
فقط در یک فقره از این کمک‌های مومنانه، رئیس سازمان بسیج مداحان و مدیران هیات‌های مذهبی کشور در سال گذشته اعلام کرد که ۱۵هزار بسته معیشتی توسط هیأت‌ها در هفته بسیج توزیع شده است. خیریه همدردی وابسته به هیات ریحانه‌النبی (س)، خیریه برکات وابسته به هیات عبدا... بن‌حسن (ع)، موسسه خیریه مکتب‌الرضا (ع) و خیریه باقیات وابسته به هیات روضه مقدس آل‌یاسین ازجمله فعال‌ترین تشکل‌های مذهبی در حیطه کمک‌رسانی به اقشار ضعیف در سال کرونا بوده‌اند.

یک پویش شریف
در این یک سال اخیر و در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکار‌ها در زمانه کرونا با تعطیلی و کسادی مواجه شده‌اند، بسیاری از دانشجویان و جوانان جهادی با راه‌اندازی پویش‌های مردمی به دنبال یاری‌رساندن به آن‌ها بوده‌اند. یکی از همین پویش‌ها، پویش کریمانه هیات‌الزهرا (س) دانشگاه صنعتی شریف است که در کنار دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌ها به اقدامات نیکوکارانه مشغولند.

آن‌ها سال گذشته اولین گام را در راستای کمک مومنانه انجام دادند و امسال بار دیگر پا به میدان گذاشته‌اند تا به تاسی از امام مجتبی (ع) با دستانی گشاده پذیرای محرومین باشند. هیأت‌الزهرا (س) دانشگاه شریف سال گذشته ۱۰هزار بسته حمایتی ۳۰۰هزار تومانی میان نیازمندان در ماه مبارک رمضان تهیه و توزیع کرد. هر بسته دارای مواد خوراکی بود که این روز‌ها آرزوی هزاران خانواده شده است. آن‌ها امسال هم سخت مشغول کارند.

امامزاده‌ها؛ میراث‌دار کرامت حسنی
از هیئات مذهبی، مساجد و دانشگاه‌ها که بگذریم، یکی دیگر از مکان‌ها و تشکل‌هایی که در ماجرای کمک‌های مومنانه بسیار فعال بوده‌اند و ریشه این تشکل‌ها نیز کاملا فرهنگی است، امامزاده‌ها هستند. بسیاری از امامزاده‌های کشور در همین ماه رمضان پیشتاز عرصه مواسات و کمک مومنانه بوده‌اند و توانسته‌اند با جمع‌کردن عده زیادی از جوانان مومن و انقلابی، فضایی برای کار خیر و باقیات‌الصالحات پدید آورند.

ازجمله این امامزاده‌ها می‌توان به امامزاده قاضی‌الصابر (ع) اشاره کرد که به‌تازگی خبردار شده‌ایم یک ۱۲۰۰ بسته معیشتی به همت خیران در آن آماده شده است. از این تعداد ۵۰۰ بسته به مناسبت میلاد امام‌حسن (ع) بین نیازمندان توزیع خواهد شد و بقیه بسته‌ها نیز به‌تدریج در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد. این بسته‌های معیشتی به ارزش حدودی ۸۰۰هزار تومان که در امامزاده قاضی‌الصابر (ع) بسته‌بندی شده است، تا چهارشنبه در بین نیازمندان با محوریت مناطق محروم غرب تهران توزیع خواهد شد.

سفره احسان امام‌حسن (ع) برای دانش‌آموزان
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، به همت مرکز نیکوکاری (خیریه) دانش‌آموزی امام حسن مجتبی (ع) پویشی را راه‌اندازی کرد و نام آن را «دوشنبه‌های کریمانه» گذاشت تا با مدد الهی به حمایت از دانش‌آموزان یتیم و کم‌بضاعت بپردازد. این طرح به‌منظور تحقق فرمایشات نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه مبنی بر گسترش فرهنگ احسان و مواسات و در راستای اجرای طرح حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت برگزار شده است. نوجوانان قرار است در این طرح دوشنبه‌ها را به نام خود رقم بزنند و با کمک به همکلاسی‌های خود به این احسان بپیوندند. هر دانش‌آموز می‌تواند با کمک‌های کوچک و جمع‌آوری پول توجیبی‌هایش کمک‌های زیادی به همکلاسی‌های خود کند.

دانش‌آموزان در این طرح علاوه‌بر شناسایی دانش‌آموزان بی‌بضاعت و اطلاع به این مرکز نیکوکاری می‌توانند با کمک‌های هرچند کوچک خود کار‌های بزرگی را رقم زنند. این طرح نه‌تن‌ها حمایت‌های تحصیلی را به دانش‌آموزان بی‌بضاعت خواهد داشت، بلکه به تامین بسته‌های معیشتی برای کمک به خانواده‌های کم‌بضاعت دانش‌آموزان در سراسر کشور خواهد پرداخت.

پویش برای ساخت مدرسه.
اما خوب است بدانید همه پویش‌های امام‌حسنی‌ها در این ایام، محدود به بسته‌های ارزاق نمی‌شود. از آنجا که پانزدهم ماه مبارک مصادف با روز ولادت امام مجتبی (ع) به عنوان روز ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز نیز نامگذاری شده است، خبر رسیده که به مناسبت ماه مهمانی خدا پویشی با نام «آجر‌های مهربانی» در راستای بسته تحولی طرح «آجر به آجر» در کشور راه‌اندازی شده است. این پویش قرار است به ساخت مدارسی تازه و با امکانات مناسب برای دانش‌آموزان بپردازد و نقطه آغاز آن از استان البرز بوده است.
 
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha