درباره حذف بازی موبایلی از از مارکت‌های داخلی؛
پابجی سریع در لیست بازی‌های پرطرفدار ایرانی نشست و به ناگاه نیز خبر حذف این بازی از مارکت‌های داخلی بدون ارائه هرگونه دلیل منتشر شد، موضوعی نگرانی گیمرها و کاربران را همراه داشته است. هرچند مدیریت فضای مجازی و پالایش محتواها امری بدیهی و ضروری است بااین‌حال انجام این دست اقدامات بدون رویکرد اقناعی در درازمدت اثرات معکوسی دارد.
گروه فرهنگ و هنر «سدید»؛ خبر حذف بازی پابجی از فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن‌ها و سایت‌های دانلود به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) طی روز‌های اخیر با واکنش‌های رسانه‌ای همراه شد. شاید در نگاه اول حذف یک بازی از اهمیت چندانی برخوردار نباشد با این حال مرور آمار تعداد کاربران بازی‌های دیجیتال در ایران، جایگاه این بازی در بین کاربران ایرانی، هم‌زمانی این موضوع با اختلال در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس و استفاده از این موضوع به منظور القا و برجسته‌سازی دوگانه فیلترینگ و آزادی در نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ضرورت توجه به این مسئله را نمایان می‌کند.


درباره بازی پابجی

بازی پابجی (PUBG) یک بازی چندنفره آنلاین است که توسط یک شرکت در کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. نسخه موبایلی این بازی در سال ۲۰۱۸ توسط شرکت چینی تنسنت منتشر شد. بازی پابجی از جمله بازی‌هایی بود که در سطح جهان با اقبال گیمر‌ها مواجه شد. طبق آمار جدیدی که منتشرشده است این بازی بیش از یک میلیارد بار دانلود شده است.


بازی پابجی در ایران

آخرین گزارش منتشرشده توسط مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک) وابسته به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران باعنوان "نمای باز ۱۳۹۸" شاخص‌ترین اطلاعات در مورد الگوی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران را مورد بررسی و نظر قرار داده است.

طبق این گزارش از میان ۸۳ میلیون جمعیت ایران در سال ۱۳۹۸، ۳۲ میلیون نفر از بازی‌های دیجیتال استفاده می‌کنند و حدود نیمی از این جمعیت هر روز از این رسانه استفاده می‌کنند. این افراد به صورت متوسط حدود یک و نیم ساعت از بازی‌ها استفاده می‌کنند.

در بخشی از این گزارش ۱۵ بازی برتر در بین گیمر‌های ایرانی را بیان نموده است. در بین این بازی‌ها بازی پابجی در رتبه پنجم قرار دارد.
 
بررسی و نظر حذف بازی پابجی
نمودار: پرطرفدارترین بازی‌های پرطرفدار در بین گیمر‌های ایرانی

 
البته بازی‌های مورداستفاده در رده‌های سنی مختلف متفاوت است. بانگاهی به گزارش‌ها مبتنی بر رده‌بندی سنی در بین نوجوانان (۱۲ تا ۱۷ سال) بازی پابجی در رتبه چهارم قرار دارد و این رده سنی به صورت میانگین ۱۴۷ دقیقه از بازی‌های استفاده می‌کنند که از متوسط بازی کل گیمر‌های ایران بیشتر است و در بین جوانان (۱۸ تا ۳۴ سال) نیز بازی پابجی در رتبه پنجم قرار دارد هرچند که این بازی در میان بازی‌های مورد علاقه رده‌بندی سنی کودکان (۳ تا ۱۱ سال)، میانسالان (۳۵ تا ۵۵ سال) و کهنسال (بالای ۵۵ سال) قرار ندارد.


دسترسی به بازی پابجی در ایران

مایکت به عنوان یکی از این فروشگاه‌ها نیز در صفحه خود در توییتر خبر از حذف برنامه پابجی موبایل به دستور مقامات بالاتر داد. مایکت در صفحه توئیتری خود نوشته است: «یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایل با بیش از ۵ میلیون نصب روی مایکت، به دستور «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» از مایکت حذف شد. افزایش هزینه دانلود این بازی از منابع خارجی برای بازیکنان ایرانی و خروج ترافیک و به تبع آن ارز از کشور تنها دو مورد از معایب چنین تصمیم‌هایی است.»

لازم به ذکر است که این محدودیت تقریباً با اختلال در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس همراه بود و موضوع فیلترینگ و مباحث مرتبط با آن را در زمان نزدیک شده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران موردتوجه قرار گرفت. هم‌چنین هم‌زمانی این فیلترینگ دوگانه کلاب هاوس و از دسترس خارج شدن بازی ندای وظیفه برای کاربران ایرانی بدلیل مسائل تحریمی، به سرخوردگی بیشتر گیمر‌های ایرانی نیز دامن زد.

با این حال این دو موضوع از منظر دیگر به هیچ وجه شبیه به هم نیستند. شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس اخیراً موردتوجه کاربران ایرانی قرار گرفت و پس از مدت کوتاهی دسترسی به آن با اختلال مواجه شد. (موضوعی که اخبار مرتبط به آن هنوز در جریان است)، ولی بازی پابجی بازی است که مدت‌هاست مورداستفاده کاربران ایرانی قرارگرفته است و همان‌گونه که اشاره شد در سال ۱۳۹۸ در زمره ۵ بازی پرطرفدار قرارگرفته است.

علاوه بر این البته برخی از گیمر‌ها با ارسال نظر در ذیل خبر مذکور در وب‌سایت‌های خبری مدعی شدند که دسترسی به این بازی نیز با اختلال مواجه شده است. هرچند که این بازی از طریق فروشگاه‌ها و سایت‌های خارجی در دسترس است.


وب‌سایت‌ها خبری پای چین را وسط کشیدند!

برخی از وب سایت‌های خبری همچون ویجیاتو، زومجی، دیجیاتو و... صرفاً به بیان خبر اکتفا نمودند با این حال کامنت‌های منتشرشده توسط مخاطبین می‌تواند مورد تأمل قرار گیرد.

البته در این میان سایت سخت‌افزار در پایان خبر مذکور این متن را بیان می‌کند. "در حال حاضر مشخص نیست که دلیل این تصمیم کارگروه چه بوده و آیا قرار است محدودیت جدیدی برای این بازی محبوب موبایلی اعمال شود یا خیر. اما با استناد به اظهارات مقامات کشور در خصوص اینکه قرارداد ۲۵ ساله با چین به هیچ‌وجه باعث محدودسازی اینترنت نخواهد شد، می‌توانید مطمئن باشید که این تصمیم هیچ ارتباطی با توافق با چین ندارد. "

بدون هیچ ارتباط موضوعی خبر فوق به قرارداد ایران با چین ذکر می‌کند "با استناد به اظهارات مقامات کشور در خصوص اینکه قرارداد ۲۵ ساله با چین به هیچ وجه باعث محدودسازی اینترنت نخواهد شد، می‌توانید مطمئن باشید که این تصمیم هیچ ارتباطی با توافق با چین ندارد. " در حقیقت تلاش نموده بین این موضوع با فیلترینگ و قرارداد چین ارتباط معنایی برقرار کند هرچند که در ظاهر از عدم ارتباط این موضوعات سخن گفته است.


واکنش گیمر‌ها

مجددا تاکید می‌شود که جمعیت گیمر ایران حدود ۳۲ میلیون نفر است و این بازی در گروه سنی نوجوان و جوان از طرفدار برخوردار بوده است.

در این باره برخی کاربران در  اظهارنظر‌هایی که در ذیل سایت‌هایی چون زومجی و ویجیاتو منتشر شده، این اتفاق را اتفاق غیر مهم تلقی نموده چرا که قبلاً هم از فروشگاه‌های ایرانی برای دانلود اقدام نمی‌کرده‌اند و امکان دسترسی به فروشگاه‌های خارجی حتی فروشگا‌هایی که فیلتر هستند چندان کار دشواری نیست.

برخی مخاطبین در خصوص چرایی این اتفاق خواستار توضیح و ارائه دلیل شدند که به چه دلیل این اتفاق رخ‌داده است.


در نهایت اینکه...

همان‌گونه که اشاره شد بازی پابجی، بازی است که چندین سال است توسط گیمر‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اتفاقاً در میان بازی‌های پرطرفدار گیمر‌های ایرانی است حذف این بازی از مارکت‌های داخلی بدون ارائه هرگونه دلیل آن هم در نزدیک انتخابات که برخی جریان‌ها در تلاش‌اند دوگانه فیلترینگ و آزادی را القا و برجسته‌سازی نمایند بایستی مورد تامل قرار گیرد. از سوی دیگر هم‌زمان با این رخداد موضوع اختلال در دسترسی به شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس هم رخ‌داده و هنوز هم از سوی رسانه‌ها با اظهارنظر برخی مسئولین برجسته‌سازی می‌شود.
 
نکته جالب توجه درباره باز حذف پابجی این است که پس از این اقدام، عبارت «علت ممنوعیت بازی پابجی» و «دانلود بازی pubg mobile از گوگل پلی» دو موضوع مهم پیگیری شده از سوی کرابران گوگل بوده است. پرواضح است که کاربران فضای مجازی پس از این اقدام تلاش کرده اند تا از برنامه‌های خارجی نیاز خود را تامین کنند. همچنین اینکه دلیل حذف این بازی از سوالات پرتکرار کاربران بوده است.

هرچند که ضرورت مدیریت فضای مجازی و پالایش محتوا‌ها امری بدیهی و ضروری است با این حال انجام این اقدامات بایستی با رویکرد اقناعی و اتخاذ تصمیمات مناسب رسانه‌ای صورت پذیرد وگرنه بجای تائید از سوی افکار عمومی ممکن است به عنوان یک اقدام غیر مستدل و اعمال سلیقه برداشت شود که می‌تواند در دراز مدت بر تصمیمات مرتبط با حکمرانی در فضای اثر گذار باشد و در کوتاه مدت مورد سو استفاده برخی جریایان سیاسی نیز قرار گیرد.

/انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha