به گزارش «سدید»؛ تهران در شرایط فوق قرمز کرونایی قرار دارد و بر اساس آمار، تعداد متوفیان ناشی از «کووید-۱۹» در این شهر به ۱۳۰ نفر در روز رسیده است. این آمار که به صورت فزاینده در حال رشد است، بیمارستانها را به حد اشباع رسانده و وضعیت مراکز درمانی برای پذیرش بیماران جدید مبتلا به کرونا را بحرانی کرده است.
شیوع ویروس کرونا در شهر تهران چنان وخیم گزارش شده که علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در تشریح این موضوع گفت: «تهران روی لبه تیغ مرگ ایستاده است».
مجموع بستریهای تهران هماکنون به ۸ هزار و ۵۵۰ نفر و مجموع بستریشدگان در بخش مراقبتهای ویژه به ۲۱۰۰ نفر رسیده که این یعنی اگر از تمام ظرفیتهای موجود برای کنترل بیماری در شهر تهران استفاده نشود باید چشمانتظار افزایش سرسامآور میزان ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کرونا در این شهر باشیم، هر چند که امروز نیز تهران بالاترین سهم را از نظر میزان شیوع، فوتی و بستری به خود اختصاص داده است.
برای نمونه صرفا در تاریخ ۲۶ فروردین بالغ بر ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت سرپایی به مراکز درمانی تهران مراجعه کردند. این در حالی است که بالاترین عدد ثبت شده در دورههای قبلی معمولا حداکثر به عدد ۱۲ هزار نفر میرسید.
* درخواست حذف طرح ترافیک
بخش عمدهای از علل افزایش چشمگیر آمار مبتلایان و متوفیان در شهر تهران را میتوان در استفاده گسترده مردم از شبکه حملونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس یافت که به دلیل عدم حمایت دولت از مدیریت شهری در تقویت این بخش هماکنون مردم بالاجبار میبایست به صورت فشرده از این سیستم استفاده کنند. این در حالی است که دولت و مدیریت شهری میتوانستند طی ۱۵ ماه گذشته با تزریق تعداد مناسبی اتوبوس و واگن قطار به شبکه حملونقل عمومی، شرایط را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در تهران فراهم کنند. با این وجود
متاسفانه در شرایط حاضر نه ستاد ملی مقابله با کرونا و نه مدیریت شهری طرحی را برای حذف طرح ترافیک در این روزهای بحرانی در تهران در نظر ندارند.
در همین زمینه سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت حفظ سلامت مردم، خواستار حذف طرح ترافیک در شهر تهران شد.
وی گفت: مترو یکی از پرتراکمترین مکانهاست لذا درخواست داریم در مقطعی طرح ترافیک برداشته شود و مردم بتوانند از خودروهای شخصی استفاده کنند.
مقام ارشد انتظامی ادامه داد: اجرای این طرح میتواند برای سلامتی مردم مناسب باشد، هر چند که برای ما مشکلات زیادی از جمله افزایش ترافیک ایجاد خواهد شد، ولی وسایل حملونقل عمومی ما وضعیت خوبی ندارند. ما وقتی برای بستن واحدهای صنفی مراجعه میکنیم، مردم به ما میگویند شما اول به مشکلات اتوبوس و مترو رسیدگی کنید.
* مشکل اصلی کمبود اتوبوس و واگن مترو است
همچنین زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در این زمینه گفت: ویروس جهشیافته ویروس غالب است و نسبت به ویروس کلاسیک سرایتپذیری و قدرت انتقال بیشتری دارد و در جمعهای خانوادگی و عمومی بیشتر افراد را مبتلا میکند.
وی ادامه داد: مطالعات قبلی ما نشان داد همیشه بین میزان رعایت پروتکلها و میزان بروز بیماری ارتباط مستقیم و پیوسته وجود دارد. در تهران در بهترین شرایط ۵۲ درصد شیوهنامهها رعایت میشود، اما مهمترین فاکتور در بحث شیوهنامههای بهداشتی فاصلهگذاری اجتماعی است که در تهران مخدوش و در برخی جاها رعایت آن غیرممکن است. در محیطهای پرازدحام مثل بازار نیز این شدنی نیست. مهمتر از زدن ماسک بحث فاصلهگذاری اجتماعی است. حتی موارد زیادی از بستریها را سؤال کردیم که عنوان کردند ماسک میزدند، اما دلیل ابتلایشان عدم رعایت فاصلهگذاری اجتماعی است. فاصلهگذاری اجتماعی شرط لازم بر عدم ابتلا به بیماری است. اینطور نیست که کسی که ماسکزده حتما کرونا نمیگیرد، در محیطهای پرازدحام با ماسک هم آلوده میشویم.
زالی تاکید کرد: از طرفی تهران معادل ۵ الی ۶ استان جمعیت دارد، فقط منطقه ۴ شهری تهران نزدیک یک میلیون جمعیت دارد، یعنی یک منطقه از مناطق بیستودوگانه شهری با یک استان با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر برابری میکند؛ جمعیتی در تهران معادل جمعیت یک استان در زیر زمین و با مترو تردد میکنند. در بحث حملونقل عمومی ما با چالش روبهرو شدیم، هر چند از روز اول شهرداری تهران همراه ما بود؛ ضدعفونی کردن و غربالگری رانندگان، بازتوزیع خطوط مترو و همه اقدامات انجام شد، اما مشکل اصلی کمبود اتوبوس و واگن است.
* ضرورت ورود ۵ هزار اتوبوس به شبکه حملونقل عمومی
به گفته برخی مسؤولان شهری، حذف طرح ترافیک در سال گذشته تنها ۵ درصد در کاهش میزان ابتلا موثر بود، به همین دلیل مدیریت شهری از خود در برابر حذف طرح ترافیک در روزهای کرونایی مقاومت نشان میدهد. این در حالی است که مقابله با کرونا در شرایط فوق قرمز نیازمند استفاده از تمام ظرفیتهای ممکن است.
در همین رابطه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران در گفتگو با «وطنامروز» گفت: در موضوع محدودیتهای ترافیکی، شورای شهر تهران از نظر قانونی جایگاهی ندارد و این موضوع به شورای عالی ترافیک و در شرایط کرونا به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی دارد.
وی گفت: لغو طرح ترافیک در سال گذشته اجرا شد، اما خروجی چندانی نداشت، چرا که بسیاری از مردم از وسایل شخصی استفاده کردند و این موضوع باعث قفل شدن خیابانها و کاهش سرعت حملونقل عمومی و خودروهای امدادی شد؛ همچنین زحمات زیادی برای پلیس ایجاد کرد.
علیخانی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در ساعات طرح ترافیک، گفت: هماکنون طرح ترافیک از ساعت هشت و نیم صبح آغاز میشود تا کارمندان سازمانها و دستگاهها بتوانند با خودروهای شخصی به محل کار بروند، همچنین در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه اجازه یک بار خروج رایگان برای آنان در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: تا زمانی که بیشتر مشاغل در حال فعالیت هستند و مردم در شهر جنب و جوش دارند، نمیتوان با شیوع کرونا مبارزه کرد و صرفا برداشتن طرح ترافیک راهکاری برای مبارزه با کرونا نمیتواند باشد.
علیخانی با بیان اینکه هماکنون طرح ترافیک به حال خود رها شده است، گفت: اگر چنانچه بخواهند طرح ترافیک را حذف کنند باید تصمیمات گذشته را نیز مدنظر قرار دهند تا طرحی جامع در نظر گرفته شود.
وی تاکید کرد: به جای حذف طرح ترافیک، دولت میتواند با انجام تعهدات خود در حوزه حملونقل عمومی با ورود ۵ هزار دستگاه اتوبوس به این شبکه، مشکلات عمده حملونقل مردم را مرتفع و تا حدودی در کنترل شیوع کرونا موفق باشد. هماکنون شبکه حملونقل عمومی در زمینه رعایت فاصلهگذاریهای اجتماعی با مشکل روبهرو است و باید تجهیز و نوسازی این شبکه در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام/