به گزارش «سدید»؛ کلابهاوس در آوریل سال۲۰۲۰ راهاندازی شد. این شبکه توانست در مدت یکماه محبوبیت قابلتوجهی پیدا کند و براساس اطلاعاتی که در بخش ویکیپدیای این شبکه اجتماعی دیده میشود، از دسامبر سال۲۰۲۰، این برنامه۶۰۰هزار کاربر ثبتشده داشت که فقط با دعوتنامه برای کاربران سیستم عامل ios در دسترس است. در اوایل سال۲۰۲۱، این اپ، بیش از پنجمیلیون دانلود از اپلاستور داشته و ارزش آن نزدیک به یکمیلیارد دلار رسیده است. درحالحاضر تنها از طریق دعوتنامه، افراد میتوانند عضو کلابهاوس شوند. در این پلتفرم افراد میتوانند بهطور زنده با یکدیگر صحبت کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند. در این اپلیکیشن برخلاف سایر شبکههای اجتماعی تنها از صوت برای برقراری ارتباط استفاده میشود.
از زمان راهاندازی، کلابهاوس بهطور فزایندهای به یک پدیده فرهنگی در سراسر جهان تبدیل شده است. از این رو سیاستمداران، افراد مشهور و کارشناسان از همه اقشار جذب این برنامه شدهاند. طبق گفته پاول دیویسون، یکی از بنیانگذاران، تعداد کاربران فعال این برنامه دوبرابر شده و به دومیلیون نفر رسیده است.
آنچه کلابهاوس را از سیستمعاملهای دیگر جدا میکند، قدرت صداست. یک مکالمه زنده کوتاه با لحن متفاوت میتواند روابط نزدیکتری از دهها پست نوشته شده و پیامهای متنی که از طریق شبکههای اجتماعی معتبری مانند فیسبوک و توییتر ارسال میشوند، ایجاد کند. کلابهاوس همچنین در مرحلهای است که تقریبا بهصورت هفتگی نوآوریهای جدیدی مانند انواع اتاقهای مختلف، خبرهای اعلان مبتنی بر فعالیت و تقویمهای رویداد را اضافه کرده است.
این اپلیکیشن در زمان شیوع ویروس کرونا در مدتزمان اندکی توانسته کاربران بسیاری را با خود همراه کند؛ زیرا مردم درحالیکه از تعاملات حضوری و فعالیتهای بیرونی پرهیز میکنند، بهدنبال راههایی برای معاشرت هستند، اما استفاده از کلابهاوس ممکن است ماندگارتر از آن باشد که بسیاری پس از بازگشت زندگی روزمره به حالت عادی باور دارند. این برنامه زمینهساز یک روش مناسب برای ملاقات افراد جدید از طریق مکالمه و گوش دادن به رویدادهای مشابه کنفرانس است که پیش از این حضور فرد در آن اجتماعات دشوار بود.
با اینکه نزدیک به یکسال از راهاندازی این شبکه اجتماعی میگذرد؛ اما از اواسط بهمنماه سال گذشته، استفاده از کلابهاوس در بین کاربران داخل کشور افزایش یافته است.
روزانه در سایر پلتفرمها نظیر توییتر یک کاربر بهدنبال دعوتنامه برای حضور در این شبکه اجتماعی است. کار تا جایی پیش رفت که دعوتنامههای حضور در کلابهاوس در برنامه دیوار با قیمتهای مختلف به فروش میرسد.
آمار دقیقی از حضور کاربران ایرانی در کلابهاوس موجود نیست، اما مرکز پژوهشی بتا به بررسی کاربران و رومهای این اپلیکیشن پرداخته است. در دو ماه گذشته فعالیت کاربران ایرانی در آن بسیار بیشتر شده است. اکثر اتاقهای مجازی تشکیلشده جنبه سرگرمی دارند و حتی برخی از اتاقها با نام سکوت، ایجاد شدهاند تا کاربران جذب فالوور کنند. البته در این شبکه بحثهای تخصصی درمورد نحوه توسعه کسبوکار، وضعیت اکوسیستم استارتاپی ایران، دیجیتال مارکتینگ، انتخابات۱۴۰۰ و … در اتاقهایی با حضور صدها نفر به گفتگو گذاشته میشود.
با بالاگرفتن فعالیت ایرانیان در کلابهاوس و تب دعوت در آن، پای سیاستمداران نیز به آن باز شد. شاید یکی از اولین دولتمردانی که به این شبکه وارد شد، محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات بود که در اکثر اتاقهای مربوط به حوزه ICT یا موضوعات غیر ICT حضور دارد.
پیوستن جواد ظریف، وزیر امورخارجه با دعوت وزیر ارتباطات یکی از پرسروصداترین اتفاقهای کلابهاوس برای جامعه ایرانی بود. او اواسط هفته گذشته و بعد از بالا گرفتن انتقادها نسبتبه همکاری ۲۵ساله چین و ایران به این شبکه پیوست و در عرض چند ثانیه توانست هزاران فالوور را بهسمت خود جذب کند. در ایران این برنامه تاکنون بهطور رسمی فیلتر نشده است؛ بااینحال در ۱۹ فروردین دسترسی کاربران همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران به شبکه اجتماعی کلابهاوس با مشکلاتی مواجه شد که شائبه فیلتر شدن این برنامه را ایجاد کرد. با این همه، وزیر ارتباطات و دولت فیلتر شدن این برنامه را شایعه خوانده و اعلام کردند تصمیمی برای فیلتر کردن کلابهاوس گرفته نشده است.
معرفی کاربران برتر
در این قسمت به معرفی کاربران برتر کلابهاوس پرداخته میشود. کاربرانی که از نظر میزان فالوور یا میزان بازدید محتوا پرطرفدار و تاثیرگذار محسوب میشوند و معرفی و محتوای تولیدشده ازسوی آنان بررسی میشود.
معرفی محتوای پربازدید
در قسمت معرفی محتوای پربازدید به معرفی آن دسته از محتواهایی پرداخته میشود که در کلابهاوس محبوب و پرطرفدار بوده است. بهطورکلی میتوان گفت که در کلابهاوس محتوایی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که افراد سرشناس در حوزههای مختلف مانند سیاست و فرهنگ و هنر در آن گفتگوها حضور دارند.
انتهای پیام/