هر مخاطبی به صورت فطری علاقه به اخلاق و ارتقای سبک زندگی دارد، علاقه دارد با بهترین رفتار‌ها در قبال دیگران آشنا شود، نه اینکه در قالب طنز‌ها و برنامه‌های بی‌محتوا آنچه دارند از دست دهند.
به گزارش «سدید»؛  ماه مبارک رمضان از با فضیلت‌ترین ایام سال است؛ ماهی که قرآن از سوی خداوند بر قلب رسول الله (ص) نزول یافت و سرنوشت‌سازترین شب سال، یعنی شب قدر در آن قرار داده شد. معنویت این ماه به قدری است که مردم، مقید به عالی‌ترین ارزش‌های اخلاقی می‌شوند و در کنار یکدیگر جامعه‌ای شکل می‌دهند که ایمان، معنویت و مودت و همدلی پایه آن است.

از این جهت ضروری است متولیان امر فرهنگ و اشاعه فرهنگ در جامعه برنامه‌های خویش را همسو با اهداف الهی در این ماه قرار دهند؛ چه اینکه متأسفانه شاهدیم برنامه‌هایی در این ایام ترتیب داده می‌شود که نه تنها روح معنویت در آن‌ها ساکن نیست، بلکه مردم و مخاطبان با حضور در این برنامه‌ها با حجمی از محتوا‌های غیر اخلاقی مواجه می‌شوند.

حجت‌الاسلام سرلک، کارشناس خانواده و سبک زندگی و مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگو با تسنیم درباره اهمیت ماه مبارک رمضان و ضرورت تولید برنامه‌هایی همسو با این ایام صحبت کرد.

تولیدکنندگان برنامه به ظرف زمانی ماه رمضان توجه داشته باشند
وی گفت: آنچه مسلم است، ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت خداوند است. روزه‌دار بناست در این ایام به قرب الهی دست یابد. خداوند نیز فضای این ماه را به گونه‌ای تدارک می‌بیند که وسایل قُرب به او بیش از گذشته فراهم شود. شاعر گفت «گر شبی در منزل جانانه مهمانت کنند، گول نعمت را نخور مشغول صاحبخانه شو» در طول حیاتمان ما مهمان و مسافر خداوند هستیم، اما ماه مبارک رمضان مهمانخانه اختصاصی و بزم پذیرایی ویژه اوست؛ به این لحاظ در ساحت فرهنگ، هنرمندانی که قصد تولید برنامه در این ماه را دارند و مجریانی که بناست به اجرای برنامه‌های رمضانی بپردازند و مدیران ناظری که بناست به محتوای برنامه‌ها نظارت داشته باشند، باید به این وجه اساسی و ظرف زمانیِ ماه مبارک رمضان توجه کنند؛ به این صورت که جهت برنامه‌ها، جهتی الهی و به سمت افزایش معنویت در مخاطبان باشد.

از معنویت ماه رمضان جهت انتقال ارزش‌های ناب به مخاطبان بهره بگیریم
سرلک افزود: اینکه می‌گوییم برنامه‌ها سمت و سویی الهی داشته باشند، به این معنا نیست که از اسماء و صفات خدا صحبت کنیم بلکه هر آنچه در دایره ایمانیات و اخلاقیات فردی و اجتماعی و در صورت کلی هر آنچه به ارتقای سبک زندگی اسلامی منجر می‌شود، مدنظرمان است؛ مباحثی مثل غیرت، حیاء، حریم محرم و نامحرم، حق فرزند بر والدین، حق والدین بر فرزند، اصلاح ارتباط بین همسران، حق همسایه، همدردی و مواسات و سایر مقولاتی که به سبک زندگی ارتباط دارد؛ چرا که فضای معنوی ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای دغدغه‌مندان حریم اسلام و اهل‌بیت (ع) است و مردم در این ایام قدرت پذیرش حق را دارند.

برنامه‌های سیما باید منجر به تقویت اخلاق و اصلاح سبک زندگی شود
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مسئله دیگر اینکه رعایت شئون ضیافت الهی در گروی تقید به همین اخلاقیات و رفتار‌ها است. در احادیثی که درباره مراقبات ماه مبارک رمضان وارد شده، بسیار بر اصلاح اخلاقیات تأکید شده است. رسانه به ویژه رسانه ملی یا تلویزیون، رادیو و حتی سینما هرچند در این دنیای پر اضطراب و تشویش باید وجه سرگرمی به انضمام وجه حلالش داشته باشند،، اما نکته اینجاست که همین برنامه‌های سرگرمی و مفرّح می‌تواند جهت‌دار باشند و ذیل فضای کلی ضیافت الهی قرار گیرند. می‌توان این برنامه‌ها را به سمت مقولات مثبت و ارزشی سوق داد تا به تقویت ایمانی، فکری و عاطفی مخاطبان منجر شود. هرچند تولید چنین برنامه‌هایی آن هم در قالب‌های مختلف دشواری خاصی خودش را دارد، اما ناممکن نیست و باید به سمت مهندسی فرهنگی حرکت کرد. در هر صورت، این عرصه بزرگ رسانه‌ای فرصتی برای تفکر در همین زمینه‌ها و وارد شدن در همین میدان‌ها است. ما در این سالیان اخیر برنامه‌های داشتیم که در عین سرگرمی، دارای جذابیت‌های معنوی و اخلاقی بودند.

سرلک با ابراز تأسف نسبت به تولید برخی برنامه‌های هنجارشکن گفت: برخی سریال‌ها به اسم طنز و سرگرمی هیچ حریم و حرمتی را نه برای خانواده، نه والدین، نه همسایه و نه فامیل قائل نیستند و با ورود به مسائل غریزی و جنسی موجبات انحراف فضای جامعه و افول فرهنگ مردم را فراهم می‌کنند و به ساحت انسانِ مأنوس با خدا و سراسر معنویت در ایام نورانی ماه مبارک رمضان لطمه می‌زنند. به هر حال رسانه مسئولیت مهمی بر عهده دارد، اما اگر دارای چشم‌انداز روشنی باشد و با مهندسی وارد عرصه هنر شود، به مرور زمان جامعه رشد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ظرف زمانی ماه مبارک رمضان فرصت بزرگی برای بروز استعداد‌های خانواده هنر است، افزود: به شرطی که تحت مدیریت هوشمند و عاقلی قرار گیرند و مخاطب متدین به گونه‌ای که مخاطبانی با گرایش‌هایی متعدد بتوانند راضی از پای برنامه بلند شوند. هر مخاطبی به صورت فطری علاقه به اخلاق و ارتقای سبک زندگی دارد، علاقه دارد با بهترین رفتار‌ها در قبال دیگران آشنا شود نه در قالب طنز‌ها و برنامه‌های بی‌محتوا آنچه دارند از دست دهند و به جای آن مسائل بی‌خود به آن‌ها منتقل شود.

باید موقعیت‌ها را گرامی بداریم و سوءتفاهمی که بین خانواده هنر و جامعه دینی وجود دارد، به زودی برطرف شود. در شهادت حاج قاسم دیدیم که هنرمندان وارد عرصه شدند و آثار بسیار زیبایی خلق کردند. تصور می‌کنم اگر انگیزه و دغدغه وجود داشته باشد، تصور می‌کنم ضمن خلاقیت، می‌توان آثار پر محتوا و جذاب تولید کرد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha