رکورد گرانی آلبوم‌های موسیقی شکست؛
از سوی دیگر، به همت تلوزیون‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها و سازمان‌هایی همچون شهرداری و ...، کنسرت‌های آنلاین رایگان بسیار طی این یک سال کرونایی برپا شد تا کمک‌حال مردم و روحیه‌بخش در این شرایط سخت باشد. به عنوان نمونه، کنسرت ماه گذشته فرزاد فرزین که به مناسبت روز مادر به صورت رایگان و آنلاین پخش شد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تماشاچی داشت و رکورد تماشای کنسرت آنلاین در ایران را شکست.
به گزارش «سدید»؛  انتشار آلبوم موسیقی در ماه‌ها و روز‌های منتهی به نوروز، یکی از سنت‌های نانوشته این حوزه است. هر چند با گسترش اینترنت، افزایش تعداد خوانندگان و عمر کوتاه هنری آن‌ها، این موضوع کمرنگ شده است، اما تهیه‌کنندگان صنعت موسیقی با استفاده از ضریب نفوذ اینترنت و تبلیغات مجازی، سعی می‌کنند بیشترین بهره را از انتشار یک آلبوم موسیقی ببرند.

* کاهش انتشار تک‌آهنگ‌ها
برخی از تهیه‌کنندگان، تک‌آهنگ‌ها یا حتی آلبوم یک خواننده نوظهور را به صورت رایگان منتشر کرده و با ذائقه‌سازی برای مخاطب و به شهرت رساندن آن خواننده، روی بلیت‌فروشی کنسرت‌های او حساب باز می‌کنند. با این وجود، طی یک سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا که امکان برپایی کنسرت در اکثر شهر‌های کشور وجود ندارد، انتشار تک‌آهنگ‌ها به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر، نرخ آلبوم‌های موسیقی هم افزایش یافته است.

به عنوان نمونه، تا سال گذشته گرانترین آلبوم‌های موسیقی متعلق به نسخه‌های فیزیکی خراسانیات (محمدرضا شجریان)، افسانه چشم‌هایت (شجریان، قربانی) و بی‌نام (محسن چاوشی) با قیمت ۳۰ هزار تومان بود.

آلبوم «نام من عشق است» (فرهاد مدیری، فرزند مهران مدیری) هم با ۲۵ هزار تومان در رتبه بعدی قرار داشت که برای خواننده‌ای ناشناس و بازخوانی ۹ قطعه فولکلور، رقم زیادی محسوب می‌شد.




* افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آلبوم‌ها
اما طی سال جاری، آلبوم‌های موسیقی با افزایش قیمت صددرصدی عرضه می‌شوند. به عنوان نمونه، نسخه فیزیکی آلبوم «هزار هیچ» با صدای حامد بهداد که توسط نشر موسیقی کوک عرضه شده، ۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

رتبه دوم آلبوم‌های گران پاپ در سال جاری هم به «حواست به من باشه» رضا صادقی تعلق می‌گیرد. این آلبوم که در مؤسسه فرهنگی هنری لیما تهیه شده، شامل ۱۰ قطعه موسیقی است که به قیمت ۴۰ هزار تومان برای نسخه فیزیکی (۳۵ هزار تومان برای نسخه دیجیتال) عرضه شده؛ این در حالی است که علاوه بر قیمت آلبوم، ۱۵ هزار تومان هزینه پست و ۳۶۰۰ تومان هم تحت عنوان مالیات از خریدار دریافت می‌شود تا قیمت مجموع آن به ۵۸ هزار ۶۰۰ تومان برسد!

جالب اینکه رضا صادقی در بخشی از کاور آلبوم «حواست به من باشه» نوشته: این آلبوم را با همه قلبم تقدیم می‌کنم به همه مردم شریف ایران که سالی سخت‌تر از زهر را گذراندند و کماکان می‌جنگند برای روز‌های بهتر...

* آلبومی گرانتر از کنسرت!
اما گران‌ترین آلبوم امسال متعلق به برادران عدل‌پرور است. «هر روز هر شب» که دومین آلبوم رسمی «مسیح و آرش» محسوب می‌شود، توسط مؤسسه فرهنگی هنری آراد تهیه شده و شامل ۹ قطعه است. قیمت رسمی نسخه فیزیکی این آلبوم ۶۵ هزار تومان است، اما در سایت تونز ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که با احتساب مالیات و هزینه پست، برای داشتن آن باید ۸۰ هزار و ۴۰۰ تومان هزینه کرد!




عجیب اینکه آلبوم «هر روز هر شب» فقط دو نوازنده (گیتاریست) دارد و مابقی سازها، زنده نیستند! همچنین ترانه تمامی قطعات توسط برادران عدل‌پرور سروده شده است و این موارد می‌تواند قیمت نهایی تهیه آلبوم را تا حد چشمگیری کاهش دهد، اما در عمل چنین نشده است.

این در حالی است که طی سال جاری حداکثر قیمت کنسرت‌های آنلاین ۵۰ و ۵۵ هزار تومان به ترتیب متعلق به سیروان خسروی و بابک جهانبخش بود که جنجال‌های بسیاری به‌پا کرد.

* چرا موسیقی گران‌تر از سینماست؟!
از سوی دیگر، به همت تلوزیون‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها و سازمان‌هایی همچون شهرداری و ...، کنسرت‌های آنلاین رایگان بسیار طی این یک سال کرونایی برپا شد تا کمک‌حال مردم و روحیه‌بخش در این شرایط سخت باشد. به عنوان نمونه، کنسرت ماه گذشته فرزاد فرزین که به مناسبت روز مادر به صورت رایگان و آنلاین پخش شد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تماشاچی داشت و رکورد تماشای کنسرت آنلاین در ایران را شکست.

برخی تهیه‌کنندگان و ناشران موسیقی، افزایش قیمت ساخت هر قطعه موسیقی را دلیل بر افزایش هزینه تهیه آلبوم عنوان می‌کنند، اما می‌توان به آن‌ها حوزه سینما را یادآور شد که با وجود افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید یک فیلم، نرخ بلیت سینما برای سال آتی حداکثر ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

سپید‌هایی بین سطح و لطافت

بررسی سریال‌های رمضان‌ ۱۴۰۰

عدم ارتباط منسجم میان نمایش خانگی، تلویزیون و سینما

از روز اول شرطم عدم استفاده از چهره‌ها بود

مسئولانی که «می‌دانند» اما «نمی‌خواهند»

مهمانان ناخوانده نقده عاملان جنگ خونین ۳ روزه!

حمله به «اچ ۳» در ابتدای جنگ نیروی هوایی عراق را زمینگیر کرد

نگاهی به سریال‌های ماه رمضانی و جای خالی کمدی!

چرا کیفیت سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی رو به افول است؟

پخش تلویزیونی و اکران آنلاین راه نجات سینمای یخ‌زده

تعویق معنا در غزل صائب

اعتراف آمریکا در حمایت از عراق

شعر هیأت باید عامیانه باشد، ولی در ورطه عوام‌زدگی نیافتد

آنتن ما نیاز به قهرمانان واقعی دارد، اما نه شتاب‌زده!

کتاب‌ها چگونه تبلیغ می‌شوند؟

مستندسازی توان مقابله با «مافیا» را دارد؟

کاریزمای آوینی دست مخالفینش را برای پول‌سازی بسته بود

زن شهیدی که مهریه‌اش یک عملیات نظامی بود

وقتی امینی از چشم امریکا افتاد!

صیاد خودش را بدهکار انقلاب می‌دانست

سلیقه‌های مختلف فرهنگی مخاطب ما هستند

بوفی که واقعا کور است!

روایت قلم آوینی

کامران، غزاله، آوینی و چند روایت گم‌شده دیگر

گره عجیب و غریب دو قسمت پایانی با دادگاهی بی‌اساس

بزن و برو‌های تلویزیون مخاطب را به ماهواره سوق می‌دهد

از تقدس‌گرایی پرهیز کردیم

زیر سقف موزه‌های جامعه و جهان مدرن

برخلاف ما جریان «نفوذ» بی‌کار نیست

«نون. خ» برند محبوبی که نیاز به صیانت دارد