سال ۹۹ تلویزیون دست پری به لحاظ سریال‌سازی نداشت، اما برخی از این ۲۵ سریال شاخص رسانه ملی در جای خود بحث‌برانگیز بودند.
به گزارش «سدید»؛  تلویزیون هر سال، از نوروز کار خود را شروع می‌کند و می‌توان گفت مناسبتی مثل عید نوروز، ویترین سال رسانه ملی است. به همین خاطر هر سال تلاش دارد تا در این مناسبت، سریال‌های در خور و بهتری را برای مخاطبانش تدارک ببیند. مناسبت بعدی با فاصله کوتاهی ماه رمضان است و بعد از آن محرم و صفر. از کنار سریال‌های مناسبتی که فاصله بگیریم به سریال‌های کمدی می‌رسیم که امسال تلویزیون در این بخش خیلی پربار نبود و در ادامه سریال‌هایی که به یوم الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب مرتبط است.

برخی سریال‌هایی که امسال پخش شد، به قدری ضعیف، کش دار و بی جان بودند که هیچ موفقیتی در جذب مخاطب نداشتند و در کنار آن سریال‌هایی هم بودند که نمی‌گوییم خیلی خوب، اما ماندگار شدند.

در سال ۹۹ تعداد سریال‌های شاخص تلویزیون به ۳۰ سریال هم نرسید، اما همین تعداد کم و بیش مخاطبانی را برای خود داشت. در این گزارش مروری خواهیم داشت روی ۲۵ سریالی که امسال مهمان خانه‌های شما شدند.

** «پایتخت ۶» و حاشیه‌های فراوانش
با اینکه انتظار‌ها از فصل ۶ سریال پایتخت خیلی بیشتر از آنچه که به پخش رسید بود، اما در این فصل نبود نویسنده‌ای مثل خشایار الوند به وضوح پیدا بود. نویسنده‌ای که از فصل یک با این سریال و شخصیت هایش همراه بود و برخی از این شخصیت‌ها را خلق کرده بود.

این فصل از سریال پایتخت با حواشی‌های بسیاری همراه بود. استفاده از سکانس‌های فیلم فارسی‌های زمان طاغوت یکی از این موارد بود که بعد از آن بسیاری از رسانه‌ها به آن واکنش نشان دادند و علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در نامه‌ای خطاب به مرتضی میرباقری معاون وقت سازمان صداوسیما از عوامل این سریال به عنوان ستون پنجم فرهنگی دشمن یاد کرد!



اما باز با این حال و با گذشت یک سال گروه تولید این سریال در حال ساخت دو قسمت پایانی فصل ۶ هستند که به دلیل شرایط کرونایی در سال گذشته ساخته نشد!

پایتخت ۶ به کارگردانی سیروس مقدم و بازی محسن تنابنده، احمد مهرانفر، هومن حاجی عبداللهی، ریما رامین فر، نسرین نصرتی و ... بروی آنتن رفت.

** «کامیون» و بازیگری که راننده کامیون شد
مهدی هاشمی در این سریال نقش یک راننده کامیون را داشت و به طور اتفاقی با چند دانشجویی که با صاحب خانه خود مشکل داشتند آشنا شد.



مسعود اطیابی کارگردان و ابراهیم آرزو و شهرام دانشپور تهیه کنندگی این سریال را به عهده داشتند. بهنام شرفی، هادی مرتضی زاده، علی عامل هاشمی، لعیا زنگنه، جهانبخش سلطانی و ... از بازیگران این سریال نوروزی شبکه دو بودند.

** «دوپینگ» و قرص‌هایی که توانایی بدنی را افزایش می‌داد
داستانی فانتزی از دوپینگ کردن در سریال نوروزی شبکه سه دستمایه اصلی قصه را تشکیل می‌داد.

داستان دو همسایه که درست در یک شب صاحب فرزند شدند، مادر یکی از نوزاد‌ها از پشت بام سقوط کرد و فوت شد و پدر وظیفه بزرگ کردن از نوزاد را به عهده داشت. ماجرا از جایی آغاز شد که خانواده حسن با بازی هادی حجازی فر، از خانواده فریدون با بازی محمد بحرانی تقاضا کرد تا همسر فریدون به فرزند حسن شیر دهد. اما فریدون قبول نکرد و همین باعث شد زکریا دانشمندی که در خانه حسن زندگی می‌کرد، از طریق شیشه شیر جا مانده از فرزند فریدون و با فعل و انفعالات شیمیایی قرص‌هایی انرژی زا را اختراع کند.



کاربری این قرص‌ها در حدی بود که تا سال‌ها بعد از بزرگ شدن شیوا و کامران هم روی قدرت و توانایی بدنی این دو اثر داشت و باعث می‌شد این دو نفر بتوانند کار‌هایی عجیب و غریب را با توجه به قدرتی که دارند انجام دهند.

رضا مقصودی برای اولین بار یک سریال نوروزی برای تلویزیون و شبکه سه کارگردانی کرد و البته با نقد‌هایی هم مواجه شد. از نکات جالب توجه در این سریال ترانه تیتراژ پایانی آن بود که با تصنیف (آی نسیم سحری) محمد همایون فال و تلفیق آن با بخش‌هایی از ترانه خوانی محمد بحرانی بروی آنتن رفت.

** «میانبر» و قصه‌های آپارتمانی
یکی از سریال‌های آپارتمانی شبکه پنج که برای احیای سریال سازی این شبکه پا به میدان گذاشته بود، میانبر به کارگردانی یزدان فتوحی بود.



بهنوش بختیاری، سیاوش چراغی پور، غلامرضا نیکخواه، اشکان اشتیاق، کمند امیرسلیمانی و ... از بازیگران این سریال نوروزی برای شبکه پنج بودند.

محمد صالحیان تهیه کنندگی این سریال را به عهده داشت.

** «پدر پسری» و ماجرا‌های یک پدر و پسر
ماجرا‌های پسری دانشجو با پدرش قصه اصلی این سریال بود که در ماه رمضان از شبکه پنج سیما پخش شد.



محمدرضا حاجی غلامی برای اولین بار در تلویزیون سریالی را کارگردانی کرد و عزت الله مهرآوران، محمد جواد جعفرپور، مریم سرمدی از جمله بازیگران این سریال بودند.
 
** «زیر خاکی» و قصه‌های فریبرز باغ بیشه
فریبرز باغ بیشه شخصیت اصلی این سریال است که در دهه ۵۰ در تهران رخ می‌دهد. او به دنبال یک عتیقه یا همان زیرخاکی است و کار‌هایی انجام می‌دهد از جمله تعمیر موشک و پخش اعلامیه ضد شاه و ... و با شخصیت طنزی که دارد وانمود می‌کند که از وضعیت موجود در ایران در آن زمان بی اطلاع است.



جلیل سامان بعد از سه گانه ارمغان تاریکی، پروانه و نفس این سریال را در فضای متفاوتی تجربه کرد. زیر خاکی در ماه رمضان از شبکه یک سیما بروی آنتن رفت و شخصیت اصلی آن را پژمان جمشیدی ایفا کرده بود. ژاله صامتی، هادی حجازی فر، نادر فلاح، اصغر نقی زاده، گوهر خیراندیش و ... از بازیگران این سریال بودند.

این روز‌ها فصل جدید این سریال نیز در حال تصویربرداری است.

** «سرباز» و کشمکش‌های زن و شوهری
دومین سریال مشترک حمید نعمت اله در نقش مشاور کارگردان و هادی مقدم دوست در مقام کارگردان و نویسنده، سریال رمضانی شبکه سه بود. سریالی به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی که قرار بود به معضلات سربازی بپردازد، اما تا بیش از نیمه داستان کشمکش‌های زن و شوهری که تازه عقد کرده بودند دیده شد.




آرش مجیدی یحیی و الیکا عبدالرزاقی یلدای داستان سرباز را ایفا می‌کردند. در این سریال ناصر طهماسب به عنوان راوی داستان حضور داشت.

** «بچه مهندس ۳» و جوانی‌های جواد جوادی
داستان زندگی جواد جوادی از فصل یک تا فصل سه و در هر برهه از زمان جذابیت‌های خاص خودش را داشت. در فصل یک یونا تدین، در فصل دو مانی رحمانی و در فصل سه روزبه حصاری ایفاگر نقش جوادی بودند.

جوادی از نوزادی در یک پرورشگاه به نام خانه خورشید بزرگ شده و رشد کرده و حالا در ورود به جوانی یکی از نخبه‌های دانشگاهشان شده است که پروژه‌های امنیتی را نیز در دست می‌گیرد.



فصل یک تا سه این سریال توسط علی غفاری ساخته شد، اما در فصل چهار که این روز‌ها در حال ساخت است، محمدرضا رهبری نقش جوادی را بازی می‌کند و احمد کاوری جایگزین علی غفاری شده است.

فصل یک و سه بچه مهندس به تهیه کنندگی سعید سعدی و نویسندگی حسن وارسته در ماه رمضان و فصل دو آن در پاییز ۹۸ از شبکه دو سیما پخش شد.

** «نون خ ۲» و ادامه داستان‌های نورالدین خانزاده
سعید آقاخانی بعد از سریال‌های خروس، دزد و پلیس، روزای بد بدر، نقطه سر خط و ... با یک سریال دنباله دار به تلویزیون آمد.

نون خ روایتی از مردم کرد نشینی است که در کردستان زندگی می‌کنند و در کنار نشان دادن سادگی و صداقت شان، به مسائل مختلف زندگی این مردم نیز ورود می‌شود.



داستان این سریال درباره نورالدین خانزاده است که سعید آقاخانی نقشش را بازی می‌کند. مردم شهر طی اتفاقی فکر می‌کنند نورالدین از آن‌ها اختلاس کرده و به همین دلیل در برهه‌ای از زمان او را به نام مخفف (نون خ) صدا می‌زنند. در ادامه و در فصل دو آقاخانی در کنار نشان دادن اقلیم مناطق کرد نشین، به زندگی تک تک شخصیت‌های این سریال ورود کرده و قصه‌ای با زبان طنز را بیان می‌کند.

این سریال به تهیه کنندگی مهدی فرجی مدیر اسبق شبکه یک سیما ساخته شده است. فصل یک این سریال در نوروز ۹۸، فصل دو در بهار ۹۹ و فصل سه در نوروز ۱۴۰۰ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

** «بوم و بانو» قصه‌ای عاشقانه در بستر تاریخ
داستان این سریال در زمان رضاشاه می‌گذرد و برهه‌ای از تاریخ را در یک خانواده ارتشی روایت می‌کند. دختر این خانواده که ماهور نام دارد طی اتفاقی دلبسته نقاشی می‌شود که از لحاظ فرهنی با خانواده اش تفاوت‌هایی دارد.

این خط اصلی داستان بوم و بانو است و سعید سلطانی بعد از ساخت سه فصل ستایش دوباره فضای کار‌های تاریخی قبلی خود را در این سریال برای شبکه دو تجربه کرده است.



دیبا زاهدی، مهدی احمدی، مسعود رایگان، ساغر قناعت، شیوا خنیاگر، مهوش افشار پناه، بهراد خرازی و ... از بازیگران این سریال به تهیه کنندگی آرمان زرین کوب بودند.

** «سرزده» و روایتی در مشهد مقدس
قصه دزد و پلیس خط اصلی داستان سریال سرزده بود که به تهیه کنندگی و کارگردانی بهادر اسدی و به قلم زامیاد سعدوندیان برای شبکه یک تولید شد.

علاوه بر این سریال با مشارکت معاونت استان‌های صداوسیما در شهر مقدس مشهد مقابل دوربین رفته بود.



مرحوم علی انصاریان پلیس و بهرنگ علوی دزد از کودکی با هم دوست و هم محله‌ای بودند و درست چند سال بعد به فراخور حرفه‌هایی که دارند مقابل یکدیگر قرار گرفتند و همین موقعیت‌های جالبی را برای داستان رقم زد. این سریال آخرین نقش آفرینی علی انصاریان برای تلویزیون بود.

نسیم ادبی، مریم مومن، بهرنگ علوی، کیمیا خلج و ... در این سریال بازی می‌کردند.

** «صفر بیست و یک» و کمدی ناموفق تلویزیون
یکی از سریال‌های کمدی امسال تلویزیون صفر بیست و یک بود. سریالی که سیامک انصاری و جواد رضویان بعد از تجربه موفق همبازی شدن در سریال‌های مهران مدیری ساخته بودند. اما متاسفانه نتوانست مثل بازی شان مورد قبول مخاطبان قرار بگیرد. تا جایی که از ابتدا قرار بود فصل‌های بعدی صفر بیست و یک ساخته شود، اما با توجه به بازخورد‌های منفی که داشت، ساخت ادامه آن منتفی اعلام شد.



مهدی فرجی تهیه کنندگی این سریال را برای شبکه سه به عهده داشت و رضویان و انصاری خود بازیگران دو نقش اصلی این سریال بودند.

همچنین نگار عابدی، رویا میرعلمی، امیرحسین رستمی و ... از دیگر بازیگرانی بودند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

** «از سرنوشت۳» و ادامه داستان‌های هاشم و سهراب
یکی از سریال‌های موفق تلویزیون در سال‌های اخیر از سرنوشت نام داشت. سریالی که با معرفی دو شخصیت اصلی به نام هاشم و سهراب که دو کودک پرورشگاهی بودند، قهرمانی را به مردم شناساند و در ادامه به زندگی و جزئیات هویتی آن‌ها ورود کرد.

هاشم و سهراب از کودکی در پرورشگاه بزرگ شدند و هاشم خانواده اش را از دست داده و سهراب که می‌داند خانواده اش زنده هستند به دنبال هویت خود می‌گردد.



در فصل یک نقش کودکی‌های هاشم و سهراب را امیر رضا فرامرزی و راستین عزیزپور ایفا کردند و در فصل دو و سه دارا حیایی و کیسان دیباج، ایفاگر نقش این دو بودند.

محمدرضا خردمندان کارگردانی فصل یک و سه و علیرضا بذرافشان نیز فصل دو این سریال را ساخت.

همچنین محمد محمود سلطانی، روح الله صدیقی، سارا خسروآبادی، مسعود کرمی از نویسنده‌های این سریال هستند که این روز‌ها گروه تولید در تدارک فصل چهار این مجموعه تلویزیونی هستند.

** «آخر خط» و قصه‌ای که بی منطق به مدافعان حرم رسید
اولین سریال کمدی علی مسعودی به شبکه سه رسید. سریالی که بیشتر تمرکزش معرفی علی صبوری کمدین خندوانه و فعال اینستاگرامی بود. سوژه اصلی قصه درباره دو پسرخاله بود که برای بدست آوردن کار و شغل به هر دری می‌زدند و دست خالی برمی گشتند. قصه این سریال در قسمت‌های پایانی بدون منطق مشخصی به مدافعان حرم مرتبط شد و همین بازخورد‌ها و اعتراض‌های بسیاری را در بین کاربران شبکه‌های مجازی در پی داشت.



این سریال در تابستان ۹۹ از شبکه سه بروی آنتن رفت. عباس جمشیدی فر، محمدرضا هدایتی، کمند امیرسلیمانی، اشکان اشتیاق و ... از جمله بازیگران این سریال بودند.

** «شاهرگ» و ماجرای بمب گذاری‌های دهه ۶۰
این سریال به بمب گذاری‌های دهه شصت توسط منافقین در تهران می‌پرداخت. گروهی متشکل از چهار نفر برای خنثی کردن بمب‌های منافقین دور هم جمع شده بودند و هر کدام وظیفه‌ای را قبول کردند.

سید جلال دهقانی اشکذری و محمدرضا شفیعی کارگردانی و تهیه کنندگی این سریال را به عهده داشتند.

سیروس گرجستانی یکی از آخرین بازی‌های خود را در این سریال به نمایش گذاشته است.




عباس غزالی، عطا عمرانی، مهدی سلوکی، نیما رئیسی، حسین پاکدل، سید جواد هاشمی و ... از بازیگران این سریال برای شبکه دو بودند.

** «ایل دا»؛ روایتی از مقاومت مرزنشین‌ها
سریال «ایلدا» با موضوع اتحاد و حماسه مردان و زنان عشایر مرزنشین در برابر متجاوزان به خاک این مرز و بوم و قصه ایستادگی و ایثار آن‌ها از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ساخته شده بود.

این سریال در حقیقت ایستادگی مرزنشین‌ها را بعد از پیروزی انقلاب به تصویر کشیده بود.



راما قویدل و علیرضا سبط احمدی کارگردانی و تهیه کنندگی این سریال را به عهده داشتند.

فاطمه گودرزی، مجید مظفری، پوریا پورسرخ، آوا دارویت، خسرو شهراز و ... از بازیگران این سریال برای شبکه یک بودند.

** «زمین گرم» و قصه‌ای در مذمت دروغ
علی یار مردی با ظاهری شبیه به طلبه‌ها در روستایی در کنار پدربزرگش بزرگ شده است. حالا بعد از سال‌ها بی خبری برادرش که خلاف کار است می‌خواهد او را ببیند. اصلان برادر بزرگتر در این دیدار وصیتی می‌کند که علی یار باید به آن عمل کند و آنهم این است که از همسر و فرزندش مراقبت کند.

فروغ همسر اصلان در نقطه مقابل علی یار قرار دارد، اما علی یار برای عمل کردن به وصیت برادرش قبل از مرگ، فروغ را به عقد خود در می‌آورد و با اینکه دختری نشان کرده در روستا دارد، اما همه حرف و حدیث‌ها را به جان می‌خرد.



نیمی از داستان زمین گرم در روستا و نیمی از آن در تهران می‌گذرد.

در این سریال تقابل خیر و شر، احترام به بزرگتر و بالاخص والدین، پای بندی به اصول شرعی، مذمت دروغ و ... از نقاط قوت به شمار می‌رود.

سعید نعمت اله نویسنده برای اولین بار پشت دوربین قرار گرفت و زمین گرم را هم نوشت و هم کارگردانی کرد.

صادق برقعی، علیرضا خمسه، اصغر همت، مرجان شیرمحمدی، کامران تفتی و ... از بازیگران این سریال برای شبکه سه به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی بودند.

** «نجلا» و قصه‌ای در بستر عراق
نجلا داستانی درباره دختری عراقی و ماجرایی عاشقانه بین او و پسری جنوبی است. عبد با بازی حسام منظور با یک نگاه دلباخته نجلا شده و تمام تلاشش را می‌کند تا به وصال او برسد.

سارا رسول زاده که قبلتر در تئاتر فعالیت داشت، در این سریال یکی از نقش‌های اصلی را بازی می‌کرد و همه شخصیت‌های سریال «نجلا» لهجه جنوبی یا عراقی داشتند.



خیرالله تقیانی پور برای اولین بار سریالی را برای تلویزیون کارگردانی کرده بود که به تهیه کنندگی سعید سعدی از شبکه سه پخش شد. همچنین این روز‌ها صحبت‌هایی است مبنی بر تولید این سریال در فصل دو.

** «شرم» و دروغی که بزرگ شد!
نام ابتدایی این سریال پای بست بود، قصه‌ای به قلم سعید فرهادی. ماجرای شرم از پیوند کبد آغاز می‌شود، دختری که سال‌ها است در نوبت عمل پیوند است و حال جسمی خوبی ندارد و مادرش برای نجات جان دختر، دستش به قتلی آلوده می‌شود.

این پنهانکاری ۱۰ سال دیگر سر باز می‌کند و سرنوشت چندین خانواده را دست خوش تغییراتی می‌کند.



گرجستانی در میانه بازی در این سریال بر اثر ایست قلبی درگذشت و ادامه نقش او به سیاوش طهمورث سپرده شد.

فاطمه گودرزی، ابوالفضل پورعرب، سیروس گرجستانی، سیاوش طهمورث، الهام طهموری، نیما نادری، میاد میرزایی و ... از بازیگران این سریال شبکه سه به کارگردانی احمد کاوری و تهیه کننده امیر مهدی پوروزیری هستند.

** «خانه امن» و داستانی درباره نیرو‌های امنیتی
تنها سریال جاسوسی امنیتی امسال تلویزیون خانه امن بود. سریالی که به نوعی تحولی در کارنامه کاری کارگردانش احمد معظمی داشت. بخشی از تمرکز داستان این سریال روی ورود داعش به ایران است و از این رو برخی بازیگران ایرانی را در قالب نیرو‌های داعش دیدید.

همچنین تنها سریال امنیتی بود که به زندگی خصوصی و شخصی نیرو‌های امنیتی ورود کرده بود.



در این سریال نیرو‌های داعشی در قالب‌های مختلف نشان داده شدند چه ایرانی و چه خارجی همه یک هدف مشترک داشتند.

حمیدرضا پگاه، امین زندگانی، پرویز فلاحی پور، سیما تیرانداز و ... از بازیگران این سریال تلویزیونی هستند.

ابوالفضل صفری تهیه کنندگی این سریال را به عهده داشت.

** «بیگانه‌ای با من است» و آخرین حضور مرحوم پورحسینی
ماجرای جا به جایی یک خدمتکار با عروس همان خانواده کلیت داستان این سریال را شامل می‌شود و در دل همین جا به جایی چالش‌هایی بوجود می‌آید که جذابیت داستان را بالا می‌برد.

شبنم قلی خانی نقش اصلی را در این سریال بازی می‌کرد و پرویز پورحسینی نیز آخرین ایفای نقشش را در زمان حیات خود در بیگانه‌ای با من است ایفا کرده است.



این سریال در دو فصل ۳۳ و ۱۴ قسمتی به تهیه کنندگی بهروز مفید برای شبکه دو تولید شد. فصل یک آن را احمد امینی و فصل دو را آرش معیریان کارگردانی کرده است.

** «باخانمان» قصه‌ای برای خنداندن
مسعود استاد دانشگاه است و در میانه زندگیش پی به کشف حقیقتی می‌برد که ادامه مسیر را برایش متفاوت‌تر می‌کند، او در یک خانواده مرفه زندگی می‌کند، اما متوجه می‌شود خانواده اصلی اش همان خانواده قشر متوسط هستند.

فضای این سریال کمدی است و بازیگران با تکیه بر متن‌ها و هدایت کارگردان فضایی شیرین را بوجود می‌آورند.



برزو نیک نژاد کارگردانی این سریال را به عهده داشت. او قبلتر دودکش، دردسر‌های عظیم، قرعه و ... را برای تلویزیون ساخته بود همچنین زینب تقوایی تهیه کننده این سریال برای شبکه سه بود.

** «روز‌های ابدی» سریالی درباره نفوذ بیگانگان در ایران
یکی از دو سریال تلویزیون برای دهه فجر، روز‌های ابدی نام داشت. سریالی که به رغم تلاش‌های صورت گرفته برای ساختش خیلی مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت.

این سریال به نفوذ نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مرتبط بود.



جواد شمقدری و محسن علی اکبری کارگردانی و تهیه کنندگی این سریال را برای شبکه یک به عهده داشتند.

** «دادستان» و ادامه عدالت خواهی از جنس ده نمکی
یکی از سریال‌های بحث برانگیزی که امسال به پخش رسید، اثری دیگر از مسعود ده نمکی بود. کارگردانی که همیشه با سریال‌ها و فیلم هایش جوی به راه می‌اندازد و آنهم عدالت خواهی و مطالبه گری است.

ده نمکی در این سریال نیز قصد داشت به موضوع عدالت خواهی و مبارزه با ظلم بپردازد. او با دست مایه قرار دادن زندگی یک نماینده مجلس و مشکلاتی که سر راه او وجود داشت، شهامت یک نماینده واقعی مردم را نشان داد.
 


در این سریال، محمد کاسبی، سید جواد هاشمی، برزو ارجمند، کاوه سماک باشی، هومن برق نورد، هلیا امامی، نیما شاهرخ شاهی، سحر قریشی و ... بازی می‌کردند.

** «جلال۲» و نشان دادن زندگی اولین و دومین شهید محراب
به طور معمول سریال‌هایی که اغلب مخاطبان زیادی دارند در فصل‌های بعدی نیز ساخته می‌شوند و این موضوع در مورد سریال جلال نیز صدق می‌کند و با اینکه سریالی برای امور استان‌های صداوسیما است، اما از مخاطبان خوبی برخوردار است.



داستان این سریال پیرامون مردی است که از جوانی با سختی‌های بسیاری مواجه می‌شود و همین سختی‌ها از او فردی محکم می‌سازد. او در رابطه با همسرش راضیه نیز چالش‌هایی را از سر می‌گذراند.

در فصل دو، اما قصه به زمان انقلاب و مبارزه‌های سیاسیون در تبریز می‌رسد و علاوه بر تلاش‌ها و مبارزه‌های شخصیت جلال و مردم شهر، به زندگی اولین و دومین شهید محراب نیز می‌پردازد.

شهید آیت الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در این سریال جایگاه ویژه‌ای دارد و «علیرضا مهران» نقش این شخصیت مهم و برجسته تاریخی را ایفا می‌کند. مهران پیش از این در سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی در نقش جوانی‌های رهبر معظم انقلاب نیز ظاهر شده بود.

حسن نجفی و علیرضا جلالی کارگردان و تهیه کننده این سریال برای شبکه یک بودند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha