حریم‌سازی مرکزبزرگ فرهنگی تهران ؛
«قطب‌الدین صادقی» بازیگر، نمایشنامه‌نویس، مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر ایران است که بیشترین آثار نمایشی خود را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است، وضعیت پیرامون تئاترشهر را بسیار شرم‌آور توصیف کرده است.
به گزارش«سدید»؛ تئاترشهر را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه تئاتر کشور می‌دانند. ساختمانی که ساخت آن از سال‌۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ به طول انجامید. این مجموعه در روز یکشنبه، هشتم بهمن‌ماه‌۱۳۵۱ با نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف و کارگردانی آربی آوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فریده سپاه‌منصور، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به‌عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر تهران و ایران افتتاح شد. این مجموعه معماری زیبایی داشته و جزو میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

تئاتر شهر پنج سالن برای اجرا را در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌دهد. سالنِ اصلی تئاتر شهر تنها سالن این مجموعه است که روی سطح واقع شده و تالار‌های قشقایی، چارسو، سایه و پلاتو اجرا در زیر سطح زمین واقع شده‌اند. محوطه بیرونی تئاتر شهر که متعلق به این مجموعه است نیز فضایی مناسب را برای اجرای نمایش‌های خیابانی به‌وجود آورده که در دوران جشنواره تئاتر فجر همیشه میزبان نمایش‌های خیابانی از تمام نقاط کشور است و همینطور در ایام محرم میزبانی نمایش‌های تعزیه را بر عهده دارد. از همه اقشار، از کودک و زن و مرد، از پیر و جوان و نوجوان، از کارگر و خانه‌دار و مهندس همه می‌توانند در ایام برگزاری نمایش‌های خیابانی لذت دیدن نمایش در فضایی باز را رایگان تجربه کنند.

حال بد این روز‌های تئاترشهر
این بنای ارزشمند که ۴۸‌سال است در تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب و جنب پارک دانشجو جا خوش کرده، اما این روز‌ها دستخوش ناملایماتی است از سوی مردمی که قدر هنر را نمی‌دانند. محوطه باز تئاتر شهر که همیشه میزبان مهربانی هم برای مردم هنردوست است و هم رهگذران و غیرهنری‌ها، این روز‌ها در حال آسیب دیدن از سوی کسانی است که قدر این محیط و بنا را نمی‌دانند. افراد معتادی که در گوشه گوشه این محوطه خود را پنهان کرده یا دزد‌هایی که جیب و موبایل مردم را می‌زنند، همه به حریم این مجموعه آسیب وارد کرده است و دوباره بحث حصارکشی و حریم‌سازی برای آن را سر زبان‌ها انداخته. در این راستا جلسات زیادی نیز برگزار شده و نظرات ضد و نقیضی نیز به گوش می‌رسد. عده‌ای معتقدند باید از امنیت تئاتر و مخاطبان با حریم‌سازی این مجموعه دفاع کرد و عده‌ای دیگر اعتقاد دارند حریم‌سازی باعث جدایی هنر و مردم می‌شود و زیبایی تئاترشهر به این است که تنها بنای تئاتری تهران است که حریمی ندارد. در ادامه به بررسی برخی نظرات اهالی تئاتر در این راستا می‌پردازیم:

حریم یعنی حرفِ الکی
از جمله کسانی که مخالف حریم‌سازی تئاتر شهر است، «اکبر زنجان‌پور»، بازیگر و کارگردان با سابقه تئاتر است. او در مصاحبه‌ای تلفنی با برنامه زنده رادیو نوفل در تاریخ شانزدهم اسفند‌ماه چنین گفت: «بعد از انقلاب، از ابتدا هیچ‌گاه مدیران، نظر مساعدی و خوبی را درباره «تئاتر شهر» و وجود چنین بنایی نداشتند. این مسأله برای اهالی تئاتر همیشه وجود داشته که چگونه این مکان حفظ شود و به یک فضای امن برای خانواده‌ها، دانشجویان و هنردوستان تبدیل شود. اما چه می‌شود که همه‌چیز خراب می‌شود؟ این به‌دلیل آن است که مسوولیت‌پذیری وجود ندارد. چرا باید «پارک دانشجو» به این روزگار بیفتد؟ فضایی که آبروی فرهنگی مملکت است، باید حفظ شود و در شرایط خوب حفظ شود. باید با مدیریت درست، کاری کنیم که مردم بتوانند با حضور در «پارک دانشجو» هم هواخوری کنند و هم تئاتر ببینند. نکته این‌جاست که این موقعیت باید از لحاظ مفهومی پاکیزه شود. حریم یعنی حرف الکی. حریم غلط است؛ باید شهر سالم باشد.»

«رضا بابک» هم در مصاحبه‌ای تلفنی در این برنامه گفت: «مسأله حضور معتادان این روز‌ها در همه پارک‌های سطح شهر وجود دارد و فقط مختص به پارک دانشجو نیست. متأسفانه، پارک‌ها در شکلی وسیع، به محلی برای مصرف مواد مخدر تبدیل شده‌اند.»

از سوی دیگر، اما تعداد بی‌شمار هنرمندان و مسوولانی هستند که معتقدند تئاترشهر هم باید مانند هر ساختمان مهم دیگری حریم داشته باشد. در این راستا نیز به بررسی برخی نظرات می‌پردازیم:

بزرگ‌ترین نگرانی
«ابراهیم گله‌دارزاده»، رییس مجموعه تئاترشهر، در نشستی که در دی‌ماه‌۹۹ با حضور معاون میراث فرهنگی برگزار شد، با اشاره به آنکه پیرو جلسه و دیداری که طی روز‌های قبل‌تر با مدیر موزه ملی ایران در تئاترشهر داشته، تاکید بر این شده است که موضوع تعیین حریم مجموعه تئاترشهر می‌تواند به‌عنوان یکی از موضوعات مهم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد، او همچنین افزود: به هر حال شرایط این سال‌های تئاترشهر به‌گونه‌ای رقم خورده که متاسفانه شاهد اتفاقات ناخوشایندی در محیط پیرامونی این مجموعه هستیم و لازم است هرچه زودتر اقدام عاجلی برای کاهش این آسیب‌ها انجام داد.
«قادر آشنا» مدیرکل هنر‌های نمایشی نیز در این جلسه مطرح کرد که تئاترشهر اثری دارای ثبت ملی است و نگهداری و مرمت آن اولی‌تر از هر مساله دیگری است.

وضعیت پیرامون تئاترشهر
«قطب‌الدین صادقی» بازیگر، نمایشنامه‌نویس، مدرس و کارگردان با سابقه تئاتر ایران است که بیشترین آثار نمایشی خود را در مجموعه تئاتر شهر به صحنه برده است، وضعیت پیرامون تئاترشهر را بسیار شرم‌آور توصیف کرده است. وی درباره شرایط محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر و رسیدگی و تغییر این شرایط گفت: «محیط پیرامون تئاتر شهر مکانی برای حضور اراذل و اوباش، خلاف‌کاران و دگرباش‌ها شده است که قداست فرهنگی این مجموعه را رعایت نمی‌کنند. اینجا اروپا نیست که بگوییم تئاتر شهر نیاز به حریم ندارد. مدام در پای دیوار‌های مجموعه تئاتر شهر آتش روشن می‌کنند و این محیط تبدیل به مکانی ناامن برای جوان‌ها، خانواده‌ها و مخاطبان تئاتری شده است. باید از تئاتر شهر و محیط آن با تعیین کردن حریمی مشخص، محافظت کرد.»

باید به داد تئاترشهر رسید
«امیر دژاکام» نویسنده و کارگردان تئاتر که این روز‌ها نمایش «ایوب خان» را در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه دارد در این باره چنین گفته است: «گروه خاصی از آقایان و گروه خاصی از خانم‌ها با رفتار‌های مشخص در اطراف تئاتر شهر جمع شده و ناهنجاری‌هایی را به وجود آورده‌اند. بچه‌های تئاتری به هنگام خروج از تئاتر شهر تا خیابان واقع در ضلع جنوبی مجموعه را به سرعت طی می‌کنند و حتی می‌دوند، زیرا تردد در آن فضا با ترس و لرز همراه است. چند وقت پیش بود که تلفن همراه یکی از بچه‌ها در ضلع جنوبی مجموعه تئاتر شهر به سرقت رفت و سارق به راحتی فرار کرد. یک سری بزهکاری در محیط اطراف تئاتر شهر در حال رخ دادن است و باید جلوی این وضعیت گرفته شود. خانواده‌ای که یک مرتبه با این وضعیت در پیرامون مجموعه تئاتر شهر مواجه شود بار دوم به این مجموعه نمی‌آید. مردمی نیز که از کنار مجموعه عبور می‌کند و با تئاتر آشنا نیست، با دیدن محیط پیرامون تئاتر شهر و ناهنجاری‌هایی که در آن رخ می‌دهد درباره داخل این بنا نیز تصورات نادرستی پیدا می‌کند. این مجموعه در ابتدا دارای یک حریم امن بود و نگهبانی داشت و بعد از معرفی وارد محوطه تئاتر شهر می‌شدید. برداشته شدن حریم تئاتر شهر اشتباه بوده است. مطلع هستم که وزارت میراث فرهنگی با حریم تئاتر شهر موافق است و نیاز است که شهرداری تهران با دستور شهردار تهران در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد و باید به داد این مجموعه رسید.»

با توجه به اینکه حریم‌سازی تئاتر شهر از نگاه بسیاری از اهالی تئاتر و مخاطبان این هنر ضروری تلقی می‌شود باید منتظر ماند و دید در نهایت آیا اتفاقی در راستای نگهداری از این مهم‌ترین ساختمان تئاتری کشور می‌شود یا خیر!
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha