در گفتگو با بازیگر«حمید متقی» مطرح شد؛
بازیگر سریال «دادستان» گفت: علی سایبری در «گاندو» با اینکه هکر بود، اما یک جا ساکن می‌نشست و فعالیت زیادی نداشت، اما کاراکتر مرتضی در «دادستان» باید درعملیات‌ها شرکت می‌کرد.
به گزارش«سدید»؛ این شب‌ها سریال «دادستان» به کارگردانی مسعود ده نمکی از شبکه سه در حال پخش است. سریالی که به موضوع‌های مختلفی در دل جامعه می‌پردازد و هدف اصلی اش بیان گفتمان عدالت خواهی و مطالبه گری در مردم است.

«حمید متقی» یکی از بازیگرانی است که در نقش مرتضی یکی از نیرو‌های امنیتی به ایفای نقش پرداخته است. نقشی که مشابهش را در سریال گاندو نیز بازی کرده بود. با متقی درباره جزئیات این نقش و سختی بازنمایی سکانس حمله داعش به مجلس گفتگو کردیم.

* شما این شب‌ها در سریال «دادستان» در نقش یکی از مامور‌های امنیتی بازی می‌کنید. چطور شد که به این سریال پیوستید؟
بخشی از اینکه برای این سریال انتخاب شدم به خاطر حضورم در سریال گاندو بود و آقای خزایی و ده نمکی کار قبلی من را دیده بودند. اما تفاوتی که نقشم در گاندو با دادستان داشت این بود که علی سایبری گاندو یک جا ساکن می‌نشست و زیاد حرکت نداشت، اما در دادستان کاراکتر امنیتی داشتم و باید درعملیات‌ها شرکت می‌کردم و همین افت و خیز داشت و روز‌های ابتدایی متوجه شدم که باید برای این کار که شبیه به کار اکشن است باید خیلی جنب و جوش داشته باشم و همین باعث شد مدام ورزش کنم و از آنجایی که در مدت کرونا کمتر ورزش می‌کردم، این نقش باعث شد که دوباره ورزش را شروع کنم و همین ورزش کردن کمک کرد تا به این نقش نزدیک شوم. حتی یادم است روز‌هایی که با آقای سلیمانی بازی داشتیم به این خاطر که خودشان هم ورزشکار هستند در سکانس‌هایی می‌دویدند.

* شما در سکانس‌های حمله داعش به مجلس شورای اسلامی هم حضور داشتید و فکر کنم بازی در این سکانس‌ها برایتان خیلی سخت بود؟
بله واقعا سخت بود. از اول قرار نبود حمله داعش به مجلس یک قسمت باشد، اما در ادامه یک قسمت شد تا به طور کامل به همه جزئیات این حادثه تروریستی پرداخته شود. در کل با اینکه سکانس سختی بود، اما نتیجه کار صحنه‌های خیلی خوبی بود که پخش شد. همچنین آقای ده نمکی تمام تلاشش را کرده بود تا این حادثه را عین به عین واقعیت به تصویر بکشیم تا مبادا خدای نکرده خانواده شهدای این حادثه تروریستی دلگیر شوند.

* با توجه به اینکه این حادثه در سال ۹۶ و درست سه سال قبل رخ داده بود، شما قبل از اینکه این سکانس را بازی کنید از جزئیات آن خبر داشتید؟ و فیلم‌های مربوط به آن را در رسانه‌های خبری دیده بودید؟
من آن زمان دانشجو بودم و آن روز امتحان داشتم که این خبر را دادند. روزی که برای ضبط این سکانس‌ها وارد مجلس شدیم با قاب عکس شهیدی که در آن حادثه به شهادت رسید روبرو شدیم و فضای غمگینی بر کار حاکم بود. ترس و دلهره برای ایفای این سکانس وجود داشت و در طبقه‌ای که ما تصویربرداری می‌کردیم جای گلوله‌ها روی دیوار مانده بود.



* برای اینکه این سکانس واقعی دربیاید چه کردید؟ یا از فردی یا افرادی کمک گرفتید؟
مامور‌هایی که آنجا بودند به عنوان شاهدان عینی صحنه‌های واقعی را برای ما تعریف می‌کردند که یکی از این دو مامور تروریست‌ها را با گلوله زده بود. من معمولا مستند‌های تروریستی زیاد می‌بینم و بیشتر از آن‌ها الهام می‌گرفتم و کمکم می‌کرد.

* هدف از این سریال بیان گفتمان عدالت خواهی است. فکر می‌کنید چقدر در این زمینه موفق بودید؟
تا به حال بازخورد‌هایی که دریافت کردیم هم مثبت هست و هم منفی. هر سریالی می‌تواند موضوع بی عدالتی را در ابعاد مختلف نشان دهد. فکر می‌کنم موضوع عدالت خواهی یک موضوع کلی است و با توجه به شرایطی که در دنیا و کشور ما حاکم است مسئولین دلسوز باید دلشان به درد بیاید و مردم را درک کنند. بحث گفتمان عدالت خواهی شاید در سریال دادستان کمی شعاری بیان شده است، اما باید بگویم در همه کار‌ها بحث عدالت خواهی را می‌بینیم. اما در دادستان به خاطر نامی که برایش انتخاب شده است این عدالت خواهی مشخص و پررنگ است.

* این سریال در بخش مهمی خیلی با جسارت پیش می‌رود و مطالب را خیلی شفاف و جسورانه بیان می‌کند. آنچه در سریال‌های دیگر کمتر می‌بینیم.
آقای ده نمکی در کارهایشان این حالت انتقادی را هم دارند و حتی در کار‌های طنز و مستندهایشان هم به همین شیوه هستند و این نوع نگاهشان هست و دیگران باید قضاوت کنند. آقای ده نمکی چنین روحیه‌ای دارند و، چون جنگ را از نزدیک دیدند شرایط سخت را تجربه کردند و خیلی مسائل را به چشم دیدند، الان دست روی چنین موضوعی گذاشتند.

* علاوه بر محتوا، برخی منتقدین نقد‌هایی به تدوین و تصویربرداری سریال دارند و می‌گویند به درستی تدوین نشده یا در تمام طول سریال دوربین روی دست بوده است.
بله من هم شنیدم. اگر کلیت کار را اکشن در نظر بگیریم سرعت عمل بالایی می‌طلبد. مثل هکر که در سی ثانیه باید کارش را انجام دهد، مامور امنیتی هم در زمان کوتاهی باید کارش را به نتیجه برساند. حتی زمان پخشی که برای دادستان در نظر گرفتند خیلی خوب بود و من مدام نگران این بودم که نکند با زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر تداخل داشته باشیم که این اتفاق نیفتاد.

* شما نقش یک مامور امنیتی را در این سریال بازی کردید. برای این نقش چقدر با ماموران امنیتی ارتباط داشتید؟ و اینکه چه چالشی با این نقش پیش رویتان قرار داشت؟
من تجربه بازی در نقشی مشابه مرتضی را در گاندو داشتم. ممکن است افرادی در کنار بازیگر قرار بگیرند و اطلاعاتی به او بدهند. حتی در بازخورد‌ها عده‌ای به من گفتند که ما در یک برهه‌ای از زمان نیروی امنیتی بودیم و تجربه مشابه با نقش مرتضی داشتند. تیم‌های امنیتی و نیرو‌های نوپو و تیم اسکورت در کنار ما حین ضبط حضور داشتند و موارد کلی را به ما آموزش می‌دادند. اما بعد از پخش سریال افرادی که دورادور می‌شناختم و در سازمان و موقعیت نیروی امنیتی بودند نقطه ضعف و قوت من را می‌گفت و حتی این را به من گفت که اولین اشتباهی که از تو سر بزند تاثیر منفی در ادامه کارت خواهد داشت.

** چقدر حساسیت‌هایی که برای ایفای این نقش داشتید، شما را در اجرای این نقش محدود می‌کرد؟
درباره محدودیت‌هایی که وجود داشت باید به سکانس مجلس اشاره کنم که باید از دو طرف به تروریست شلیک می‌کردیم و یکی باید جلو می‌رفت و دیگری از پشت او را پوشش می‌داد و یادم است آن زمان روی پله ایستاده بودم و به مامورانی که در کنارمان بودند گفتم چرا باید روی پله بایستم. او گفت تو به این کاری نداشته باش، چون هر لحظه ممکن است اتفاق جدیدی بیفتد. اینطور بود که در لحظه باید درست‌ترین کاری که به ذهنت می‌رسد را انجام بدهی. یا اینکه وقتی یک بار از در ورودی مجلس بیرون می‌رفتیم خیلی سخت باید به داخل برمی گشتیم و سیستم آنجا اینطور بود که برای هر بار ورود باید آفیش می‌شدید و شرایط سختی بود.

یادم است برای ایفای نقش یک آدمی با اچ آی وی مثبت در فیلم آقای جوزانی فردی اینچنینی را دیدم و اصول کاریم به گونه‌ای است که باید قبل از شروع کار شبیه به فردی که می‌خواهم او را بازی کنم را از نزدیک ببینم. اما در کار‌هایی مثل دادستان دسترسی به افراد و مامورین امنیتی سخت است و نمی‌توان هر لحظه سوالی از این افراد پرسید. هرچند این را هم باید در نظر بگیرید که ماموران امنیتی به خاطر اقتضای کاری خودشان نباید اطلاعاتی به کسی بدهند. در قسمت ۱۵ دادستان دیدیم که صادق شهید می‌شود و همسرش را هم نمی‌بیند و احساس می‌کنم افرادی که در چنین موقعیت‌هایی زندگی می‌کنند، افراد خاصی هستند.

** خاطره‌ای از حضور در پشت صحنه این سریال دارید؟
یک روز کارشناس نیروی انتظامی آمده بود سر ضبط سریال دادستان و من باید در سکانسی رانندگی می‌کردم، اما به دلیل اینکه گواهینامه ام را گم کرده بودم پشت فرمان ننشستم.

** تحصیلات شما در زمینه بازیگری است و کار خود را از کجا شروع کردید؟
کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد بازیگری دانشگاه سینما و تئاتر دارم و کارم را از تئاتر شروع کردم و از سال ۹۰ با کار آقای جامی وارد سینما شدم که در جشنواره مقاومت به نمایش درآمد. بعد از آن در سریال آرام می‌گیریم یکی از اعضای تیم عملیاتی آتیلا پسیانی بودم و بعد از آن هم در گاندو بازی کردم.

** گاندو یکی از اولین سریال‌های جاسوسی امنیتی بود که در تلویزیون ساخته شد و بعد از پخش نیز حواشی بسیاری برایش بوجود آمد. در گاندو نقش یکی از اعضای تیم سایبری را بازی می‌کردید؟
بله، در این سریال نقش یک هکر را بازی کردم و برای خودم نقش بسیار جذابی بود. به این خاطر که از دو سال قبل از اینکه نقش علی سایبری در گاندو به من پیشنهاد شود، شخصیت‌های هکر را خیلی دنبال می‌کردم و زندگی شان برایم بسیار جذاب بود. در کل شخصیت‌هایی که در فضای سایبری به سر می‌برند برایم خیلی جذابند.



** یعنی عوامل گاندو از دغدغه و علاقه شما نسبت به این نوع شخصیت‌ها خبر داشتند؟
نه، خیلی اتفاقی بود. اما برایم جالب بود زمانیکه من این شخصیت‌ها را دنبال می‌کردم، پیشنهاد چنین نقشی در سریال گاندو را داشتم. روز‌های ابتدایی حس واقعی شدن آرزویم را داشتم. بعد از پخش گاندو کسانی که این سریال را دیده بودند فکر می‌کردند من واقعا نیروی امنیتی هستم و اصلا به این فکر نمی‌کردند من بازیگرم! تصورشان این بود که برای این سریال یکی از اعضای واقعی نیرو‌های امنیتی را آوردند.

** این روز‌ها فصل دوم گاندو با نام دیگری در سکوت خبری در حال تولید است. شما در فصل دو این سریال بازی می‌کنید؟
هنوز مشخص نشده است و اطلاعی از آن کار ندارم تا ببینم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. اما همان سال که در این سریال حضور داشتم مردم فکر می‌کردند شغل واقعی ام است.

** شاید به دلیل علاقه‌ای که به این شخصیت داشتید، خیلی باورپذیر آن را ایفا کردید.
بله درست است. از طرفی دیپلم من ریاضی بود و شاید اینکه می‌گویند شبیه به نیرو‌های امنیتی و هکر‌ها هستی به این ربط داشته باشد که اهل ریاضی خواندن بودم.

** یعنی معتقدید اگر بازیگری خصوصیات رفتاری و اخلاقی نزدیکی به نقشش داشته باشد و بر همان اساس هم انتخاب شود، در بازخورد‌های مردم موفق‌تر عمل می‌کند و مردم بهتر او را باور می‌کنند؟
بله، اما معمولا در سینما بازیگر‌ها را بر اساس آنچه هستند انتخاب می‌کنند نه اینکه بر اساس توانمندی هایشان. گاهی اوقات کارگردان و نویسنده‌ها زمان زیادی برای ارائه توانایی بازیگر نمی‌گذارند و بیشتر به داشته‌های بازیگر توجه می‌کنند. اگر دقت کرده باشید اغلب بازیگران ما چند کار پشت سر هم دارند که همه یک نوع بازی و در یک قالب را بازی کردند.

* بعد از سریال دادستان، مشغول کار دیگری نشدید؟
پیشنهاد‌هایی هست، اما هنوز به قطعیت درباره آن‌ها نرسیدم و با پروژه‌ای قراردادی نبستم.

* اگر باز هم نقش‌های اینچنینی در قالب نیروی امنیتی به شما پیشنهاد شود قبول می‌کنید؟
نمی‌دانم واقعا. هر نقشی درست است که می‌تواند نیروی امنیتی باشد، اما به نظرم پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. یعنی اگر گاندو را با دادستان قیاس کنید می‌بینید که خیلی از هم متفاوتند و اگر ببینم تفاوتی در آن کار وجود دارد و می‌توانم جنبه جدیدی از خودم را در آن کار نشان دهم احتمالش هست که قبول کنم، اما از الان نمی‌توانم نظری بدهم و باید فیلم نامه را بخوانم و ببینم چقدر نقش جای کار دارد.



*جمله پایانی.
از آقای خزایی بسیار ممنونم که این فرصت را در اختیار ما قرار داد و همین جا از این دوستان تشکر ویژه‌ای دارم.
 مسعود ده نمکی کارگردان و محمد خزایی تهیه کنندگی این سریال را به عهده دارد. محمد کاسبی، جواد هاشمی، برزو ارجمند، علی سلیمانی، هلیا امامی، هومن برق نورد، کاوه سماک باشی، نیا شاهرخ شاهی، علیرضا استادی، سحر قریشی و ... در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha