گزارشی از وضعیت فعلی کرونا در کشور؛
پایان سال فرا رسیده است و روز‌های هراس و نگرانی مردم از بابت وضعیت شیوع کرونا در کشور ادامه دارد؛ در حالی که تا دو هفته قبل رعایت پروتکل‌ها موجب شده بود تا وضعیت کرونا در کشور تا حدودی کنترل شود، اما در همین مدت کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شده است تا به یکباره شاهد چرخش مجدد ویروس کرونا درکشور باشیم.
به گزارش «سدید»؛ ایان سال فرا رسیده است و روز‌های هراس و نگرانی مردم از بابت وضعیت شیوع کرونا در کشور ادامه دارد. در حالی که تا دو هفته قبل رعایت پروتکل‌ها موجب شده بود تا وضعیت کرونا در کشور تا حدودی کنترل شود، اما در همین مدت کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شده است تا به یکباره شاهد چرخش مجدد ویروس کرونا درکشور باشیم. اوج وضعیت وخیم هم‌اکنون در خوزستان است که به دلیل بازبودن مرز‌ها از یک‌سو و بی‌توجهی برخی هموطنان نسبت به توصیه‌های بهداشتی، حالا موجب پرشدن ظرفیت بیمارستان‌ها با بیماران کرونایی است و بسیاری از آن‌ها به نوع انگلیسی آن مبتلا شده‌اند.

دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان روز گذشته در جریان سفر به شهر قم و دیدار با مراجع عظام نکات مهمی درباره وضعیت کرونایی کشور گفت: نگرانی ما نسبت به شعله‌های بیماری در اثر ویروس سرکش جهش‌یافته است و امیدواریم آن را هم با همان مدلی که در موج‌های قبلی مدیریت کردیم، با همکاری و رعایت بیشتر مردم و مسوولان، بتوانیم مدیریت کنیم.

وضعیت دقیق کرونا در کشور
دکتر علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته با اشاره به اینکه کرونا یک RNA ویروس است، به ایسنا گفت: با گذشت یک‌سال از شیوع بیماری در کشور قطعا انتظار داریم که جهش‌هایی در آن صورت گرفته باشد. برای درک بهتر موضوع می‌توانیم در مورد ویروس آنفلوآنزا صحبت کنیم که واکسن آن با توجه به جهش‌های مداوم آن باید هرساله تغییر کند تا اثربخشی مناسب را داشته باشد. این موضوع مثالی برای شناسایی بهتر ویروس است که به طور طبیعی پس از یک‌سال، تغییر و جهش در آن‌ها طبیعی است. وی درباره جهش ویروس کرونا در انگلیس ادامه داد: جهشی که در انگلیس در مورد ویروس کرونا اتفاق افتاد، در قسمتی از ویروس بود که بیماری‌زایی (چسبندگی بیشتر ویروس به سلول‌های بدن) و کشندگی ویروس را افزایش داده است. به این ترتیب اگر یک فرد مبتلا به گونه قبلی کرونا (ویروس ووهان) می‌توانست بیماری خود را در بین ۱۰ نفر به سه نفر انتقال دهد، در صورت ابتلا به ویروس جدید می‌تواند هشت نفر را بیمار کند. رییسی تاکید کرد: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در جهان، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قدرت سرایت ویروس انگلیسی بیشتر است و حدود ۳۰ درصد قدرت کشندگی آن نسبت به نوع پیشین بالاتر است.

۷ استان ویروس جهش‌یافته دارند
سخنگوی ستاد ملی مقابله باکرونا در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته تا روز ۵ اسفند سال‌جاری، ۱۱۲ نفر مبتلا به ویروس جهش‌یافته انگلیسی کرونا در کشور شناسایی کردیم که هشت نفر آن‌ها فوت کردند. این جهش در استان‌های خوزستان، تهران، مشهد، البرز، قزوین و فارس به‌ویژه شهرستان لارستان و هرمزگان شناسایی شده است؛ بنابراین این یک پیام مهم دارد که ویروس در سطح کشور در حال گردش است. دکتر رییسی در ادامه تاکید کرد: حدود چهار هفته پس از تغییر در روند میزان بستری‌های روزانه، میزان فوتی‌ها هم تغییر می‌کند؛ بنابراین تعداد فوتی‌های کرونا تابعی از میزان بستری‌شدگان در بیمارستان است. به عنوان مثال اگر میزان بستری روزانه کشور ۷۰۰ نفر باشد، چهار هفته بعد میزان مرگ‌ومیر کرونا حدود ۷۰ نفر خواهد بود؛ اما این شیوه و درصدگیری فقط برای اعداد بستری کمتر از هزار نفر روزانه صدق می‌کند؛ در حالی که اگر تعداد بستری روزانه مثلا به دو هزار نفر برسد تعداد فوتی‌ها تا حدود ۴۰۰ نفر هم پیش خواهد رفت.

رییسی در باره وضعیت استان خوزستان تاکید کرد: در مورد خوزستان، شهر اهواز روزانه حدود ۱۲۹۰ بیمار کرونا مثبت سرپایی و حدود ۱۴۰ بستری روزانه دارد که خیلی رقم بالایی است. مگر ظرفیت بیمارستان چقدر است؟ خب معلوم است تخت‌ها پر می‌شود. از سوی دیگر با نگاه به نمودار بیماری در استان خوزستان می‌بینیم که شیب بیماری تند است و یعنی میزان بستری روزانه بالاست. اگر در نظر بگیریم روزانه ۱۵۰ نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و میانگین مدت ترخیص افراد ۱۰ روز است، تا زمان ترخیص اولین بیمار از بیمارستان ۱۵۰۰ بیمار دیگر طی ۱۰ روز بستری شده‌اند که این نشان دهنده وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها در آن شرایط خواهد بود؛ البته تمام امکانات برای جلوگیری از بروز چنین بحرانی بسیج شده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنان خود به ساده‌انگاری برخی مسوولان هم اشاره و تاکید کرد: مدام نگوییم سهل‌انگاری مردم، باید بر ساده‌انگاری و سهل‌انگاری مسوولان هم تاکید کنیم که تاکید بر آن بسیار مهم است. ساده‌انگاری مسوولان محلی و ملی می‌تواند القاکننده عدم‌رعایت پروتکل‌ها باشد. الان حتی در برخی شهرستان‌ها فرمانداران اندکی ساده‌انگاری می‌کنند. رییس دانشگاه علوم پزشکی، رییس شبکه بهداشتی و... هم ممکن است دچار این حالت شوند که متعاقب آن نظارت و رسیدگی بر وضعیت بیماری کاهش می‌یابد و به تبع آن مردم هم به سوی ساده‌انگاری می‌روند و می‌گویند حالا که پاساژ‌ها باز است، عروسی و عزا به راه است و... پس دیگر خبری از بیماری نیست.

فوت ۶۹ بیمار مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فوت ۶۹ فرد مبتلا به کرونا در فاصله ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه، ۸ اسفند گفت: با این حساب مجموع جان‌باختگان به ۵۹هزار و ۸۹۹ تن رسید. خانم دکتر سیماسادات لاری گفت: در مدت یادشده و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸۱۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۸۴ نفر رسید. لاری در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۹۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین متاسفانه ۳۷۲۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون ۱۰ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۳۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. لاری گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. به گفته وی، شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha