نگاهی به تولیداتی که با موضوع شهدای لشکر فاطمیون عرضه شده‌اند؛
فاطمیون، مجموعه‌ای از ۴۰حکایت و خاطره شنیدنی از شهدای لشکر فاطمیون است که از زبان آن‌ها و پیش از شهادت یا از زبان خانواده آن‌ها گردآوری شده و به همراه تصاویری از این شهدا همراه شده است.
به گزارش «سدید»؛ فاطمیون مجموعه‌ای از نیرو‌های فعال شیعه و مبارز افغانستانی است که برای دفاع از حرم قهرمان کربلا، حضرت زینب کبری (س) و حضرت رقیه (س) در مقابل تروریست‌های داعش در سوریه تشکیل شد. فاطمیون در سال ۱۳۹۰هجری شمسی با استعداد یک گروهان اعلام موجودیت کرد، بعد تبدیل به تیپ مستقل شد و اکنون به نام لشکر شناخته می‌شود. با ادامه یافتن جنگ در سوریه، تعداد نیرو‌های این لشکر به بیش از۲۰ هزار نفر رسید. در میان همه شهدای مدافع حرم شاید باید شهدای افغانستانی لشکر فاطمیون و شهدای پاکستانی لشکر زینبیون را از مظلوم‌ترین آن‌ها دانست؛ شهدایی که علاوه بر تحمل رنج دوری از خانه و خانواده به‌واسطه هجمه‌های انبوه تبلیغاتی، همیشه در مظلومیت بیشتری به‌سر می‌بردند. نام مقدس «فاطمیون» برای این گروه به این دلیل انتخاب شد که شکل‌گیری این یگان نظامی در ایام شهادت حضرت زهرا (س) بود و از آنجایی که آن حضرت در دفاع از ولایت، صدمات زیادی را به جان خرید و در غربت شهید شد، آنان نیز فدایی ولایت بوده و غریبانه وارد این عرصه شدند. لشکر فاطمیون که بسیاری آن‌ها را در میدان نبرد با داعش به انجام سخت‌ترین ماموریت‌ها می‌شناختند، خاطرات گفته و ناگفته بسیاری دارند؛ خاطراتی که هرکدام ارزش نگارش یک کتاب جداگانه را دارد. از همین‌رو آثار هنری بسیاری درباره شهیدان فاطمیون تولید شده است. در ادامه نگاه کوتاهی به این تولیدات خواهیم داشت.

فاطمیون؛ خواندنی و جذاب
فاطمیون، مجموعه‌ای از ۴۰حکایت و خاطره شنیدنی از شهدای لشکر فاطمیون است که از زبان آن‌ها و پیش از شهادت یا از زبان خانواده آن‌ها گردآوری شده و به همراه تصاویری از این شهدا همراه شده است.

این کتاب که توسط انتشارات شهید ابراهیم هادی منتشر شده همچون اغلب کتاب‌های منتشر شده توسط این انتشارات در ارتباط با شهدا، مبتنی بر الگوی روان و ساده‌نویسی است. حکایت‌های موجود در این کتاب در نهایت سادگی و به دور از پیچیدگی‌های زبانی مرسوم در برخی از آثار ادبی مشابه روایت می‌شود.

اما آنچه این ۴۰حکایت را خواندنی و دلنشین می‌کند جذابیت موجود در اصل روایت‌ها و رفتار‌های مخلصانه این رزمندگان عزیز و مظلوم است. در بخشی از این کتاب در ارتباط با نگاه و تفکرات پدر شهید محمدحسین خداپناه، یکی از شهدای مدافع حرم فاطمیون می‌خوانیم: «هرچند حضور فرزندش در تیپ فاطمیون در کنار دیگر مدافعان افغانی حرم برای او وجه تمایز بود، اما وجه دیگری هم داشت، این‌که محمدحسین تک فرزند بود و خواهر و برادری نداشت و البته تنها ۲۱ سال از خدا عمر گرفته بود.»

پدر شهید خداپناه به عبارتی همه‌چیزش را در راه خدا داده بود؛ همه زندگیش را. با این حال چندین‌بار شنیده بودم که می‌خواست خودش هم به سوریه برود، اما اجازه ندادند. ایشان مصاحبه را این‌گونه آغاز کرد: «ما کوچک‌تر از آن هستیم که بخواهیم از شهدا حرف بزنیم. شهدای فاطمیون شهدای دفاع از اعتقادات بوده و هستند و اعتقاد و ایمان، هیچ مرز و محدودیتی نمی‌پذیرد. تمام کسانی که می‌گویند پول می‌دهند تا این فرزندان برای نبرد به سوریه اعزام شوند، به من بگویند که آدمی همچون من که تنها فرزندم و تنها پسرم را در این راه دادم چگونه می‌شود که یک مرد بعد از ۵۰ و چند سال همه محصول زندگی خود را که تک‌فرزندش است برای مادیات بدهد؟!»

یکی دیگر از نکات جالب توجه در ارتباط با کتاب فاطمیون آن است که پیش از روایت هرکدام از خاطرات رزمندگان، بخش‌هایی از زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده است که درواقع این اثر را تبدیل به دو کتاب کرده است؛ یکی مجموعه خاطراتی از شهدا و دیگری که روایتگر زندگانی و روایات حضرت زهرا (س) است.

درباره ابوعلی
مرتضی عطایی (ابوعلی) از شاخص‌ترین شهیدان لشکر فاطمیون است. درباره ابوعلی آثار زیادی نداریم، اما بدون شک کتاب «ابوعلی کجاست؟» یکی از بهترین تولیدات در همین تعداد محدود است. کتاب «ابوعلی کجاست؟» حاصل ۱۰ساعت گفتگو با ابوعلی است. این مصاحبه‌ها در مرداد ۹۵ در شهر مشهد ضبط شد تا در کتاب خاطرات شهید مصطفی صدرزاده استفاده شود، اما با شهادت او فرصتی برای چاپ خاطرات ابوعلی پیش آمد.

سوال «ابوعلی کجاست؟» در زمان جنگ توسط سه دسته پرسیده می‌شد و امروز نیز توسط این دسته‌ها پرسیده می‌شود. نویسنده در معرفی این سه دسته می‌گوید:
دسته اول داعشی‌ها و فتنه‌گران تکفیری بودند که در عملیات بصرالحریر، عکس شاخص فاطمیون دست‌شان بود و دربه‌در دنبال ابوعلی می‌گشتند. آن‌ها مدام با ترس از اسرا می‌پرسیدند ابوعلی کجاست؟

دسته دوم به دلبستگان به مذاکره و لبخند دشمن‌اند که از رزم ابوعلی و امثال او متعجب‌اند و درحال تمسخر. به این‌ها باشد، کل توان دفاعی کشور را تعطیل می‌کنند و ابوعلی‌ها را تنها می‌گذارند.

دسته سوم با افسوس و آرزو می‌گویند: «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ‌ا... أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یرزقونَ» و افسوس می‌خورند و آرزو می‌کنند که مانند ابوعلی، روزی‌خور آستان الهی شوند و جاودانه بمانند.

بخشی از کتاب ابوعلی کجاست؟
در عملیات بصر الحریر دشمن ۹ نفر اسیر گرفت که ۵ نفر از آن‌ها را به شهادت رساند و ۴ نفر دیگر در ماه رمضان سال ۹۵ با اسرای مسلحین معاوضه شدند؛ یکی از این اسرا حیدر محمدی بود. مسلحین موقع اسارتش عکس شاخص فاطمیون را به او نشان داده و گفته بودند: «ابوعلی کجاست؟» می‌گفت: «ابوعلی دیگر به منطقه نرو، اگر رفتی اسیر نشو که برایت نقشه‌ها دارند!»

رونمایی مستند در حرم امام رضا (ع)
مستند «نبرد پالمیرا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ساسان فلاح‌فر، روایتگر رشادت‌های مجاهدان فاطمیون در نبرد‌های سوریه علیه نیرو‌های تکفیری است که توسط خانه مستند انقلاب‌اسلامی و به همت گروه رسانه‌ای فاطمیون تهیه و برای پخش از شبکه‌های مختلف سیما آماده شد. رونمایی از مستند «نبرد پالمیرا» و آیین پاسداشت شهدا و جاویدالاثر‌های فاطمیون به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و آستان قدس رضوی چندسال پیش در حرم مطهر رضوی برگزار شد. مستند نبرد پالمیرا روایتی از عملیات بازپس‌گیری شهر تدمر (پالمیرا) در سوریه است. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک و همچنین ذخایر و منابع طبیعی که داشت، برای تروریست‌های داعش بسیار مهم و راهبردی به حساب می‌آمد.

مجری طرح این مستند مرکز رسانه فاطمیون و تصویربرداران آن سیدمیرآقا موسوی، سیدرضا صابری، مصطفی احمدی و سیدزهیر مجاهد بوده‌اند.
 
انتهای پیام/
منبع: جام جم
ارسال نظر
captcha