اولین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با پخش اجرای چهار گروه از ایران و یک گروه از اتریش سه شنبه ۲۸ بهمن برگزار شد.
به گزارش«سدید»؛ به نقل از روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرا‌های اینترنتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری کنسرت گروه موسیقی «ایستم» از خراسان شمالی آغاز شد. تمامی این اجرا‌ها در تالار رودکی تهران پیش از برگزاری جشنواره تولید و ضبط شده‌اند.

در بخش ابتدایی این کنسرت که از ساعت ۱۷ آغاز شد، گروه موسیقی «ایستم» چند قطعه موسیقی حماسی را اجرا کرد. ضمن اینکه «الله مزار»، «شوان» و «صنم لیلی» از قطعاتی بود که گروه ایستم اجرا کرد.

در بخش دیگری از این کنسرت، گروه موسیقی «ایستم» متشکل از شاهین علیزاده نوازنده دایره و مهدی باغچقی نوازنده قُشمه به اجرای مقام رقص چوب و یک قرصه و دو قرصه پرداختند.

ساز «قُشمه» یکی از ساز‌های بادی و محلی شمال خراسان است که مردمان کرمانج و ترک‌های خراسان از این ساز در مجالس شادی و حرکات نمایشی خود استفاده می‌کنند. در واقع قشمه بیشتر نوایی شاد و حماسی دارد. «قرصه» نیز به معنی دست یا بشکن است. در این نوع قطعات نوازنده ابتدا آهنگ را با ترانه آرام و سرعت پایین که یک قرصه نامیده می‌شود آغاز می‌کند، اما در ادامه رفته رفته رقص و ریتم سرعت پیدا کرده و رقصندگان با ضربات هماهنگ و منظم حرکات ریتمیک دست و پا را اجرا می‌کنند.
 
 

سوییت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا
سوییت برای قیچک و قانون با همراهی کوئینتت زهی «رسپینا» به سرپرستی بهزاد عبدی کنسرت دوم روز اول جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می‌داد. این کنسرت اینترنتی از ساعت ۱۸:۳۰ روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه پخش شد.

کوئینتت زهی رسپینا قطعاتی برگرفته شده از موسیقی محلی ایران را به رهبری بهزاد عبدی اجرا کردند. کوارتت زهی به گروه نوازندگان یا قطعهٔ موسیقی برای چهار ساز زهی نوشته شده که معمولاً شاملِ دو بخش برای ویولن (ویولن اول و دوم)، یک بخش برای ویولا و یک بخش برای ویولنسل است گفته می‌شود.

«چشمون مریم»، «نبات»، «چهارمضراب اصفهان»، «کامران»، «رقص سایه‌ها» با ساز قیچک و نوازندگی شیما شاه‌محمدی و قطعات «سکوت»، «شورج‌بار»، «خاطره‌ها» و «در قفس» نیز قطعاتی بودند که توسط صدا سدیفی نوازند قانون اجرا شدند. این در حالی است که آرش اسدزاده نوازنده ویولن اول و آرمان قضاوتی نیز نوازنده ویولن دوم بودند.

در قسمت پایانی این کنسرت، قطعه «به‌زندان» با دونوازی قانون و قیچک اجرا شد.

اتریشی‌ها اولین کنسرت خارجی جشنواره سی و ششم را اجرا کردند
اولین اجرای بخش بین‌الملل سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر از ساعت ۲۰ سه شنبه ۲۸ بهمن ماه به دوئت ویلا مادلنا از اتریش اختصاص داشت که نوازندگان این گروه، موسیقی متأثر از محله کولی‌نشینان برزیل را اجرا کردند.

نیکولا زاریچ نوازنده آکاردئون و فرانز اوبرتالر نوازنده کلارینت و ساکسوفون، اعضای این گروه دو نفره بودند که در شروع این کنسرت، قطعه‌های «آسیب» و «شیرینی نارگیل» از ساخته‌های جیکوب دو باندولیم یکی از آهنگسازان فقید برزیلی را اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه «رویای بالکان» که از ساخته‌های خود نیکولا زاریچ است توسط این نوازنده اجرا شد.

در بخش دیگری از این کنسرت، نوبت به اجرای قطعات «کافه بوئمی»، «هم‌جوار»، «ویلا مادلنا» و «تابستان در هبارت» رسید که همگی آن‌ها ساخته فرانتز اوبرتالر بودند. ارانتز اوبرتالر به تنوع در آهنگسازی معروف است.
 
اعضای کوارتت نماد فکر نمی‌کردند تا مدت‌ها بتوانند اجرا کنند
کنسرت کوارتت زهی نماد هم یکی دیگر از اجرا‌های روز اول بود که نوازندگان این گروه از ساعت ۲۱:۳۰ سه شنبه ۲۸ بهمن ماه به اجرای قطعاتی از موسیقی کلاسیک پرداختند.

گروه موسیقی «نماد» متشکل از مازیار ظهیرالدینی، بابک کوهستانی، نوید حمیدی و ستاره بهشتی در این کنسرت رزونانس موتزارت و یک موومان از چایکوفسکی را اجرا کردند. قطعات «آندانته کانتابیل»، «مِنوئتو» و «مولتو آلگرو» سایر قطعاتی بود که توسط این گروه اجرا شدند.

ستاره بهشتی سرپرست گروه در رابطه با تجربه اجرای آفلاین در جشنواره موسیقی فجر گفت: همین که جشنواره برگزار می‌شود خوب است، چون ما فکر نمی‌کردیم که تا مدت‌ها بتوانیم اجرا برویم. به هر حال خوشحال هستم که این جشنواره به این شکل برگزار شد.
 

گروه موسیقی «ژاو» و اجرای «مرغ شبخوان» به یاد محمدرضا شجریان
در آخرین اجرای شب اول سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز کنسرت گروه موسیقی «ژاو» به سرپرستی سیاوش کامکار ساعت ۲۳ پخش شد.

قطعه «مرغ شبخوان» اولین قطعه‌ای بود که این گروه در سوگ استاد محمدرضا شجریان اجرا کردند. سپس در ادامه قطعه «گیسوان خاطره» تک‌نوازی سنتور شد تا نوبت به اجرای تصنیف‌های «عشق رویت» و «بسته دام» برسد. در انتهای این برنامه به عنوان حسن ختام، مخاطبان شاهد دونوازی سه تار و کمانچه و همچنین تصنیف «از عشق» این گروه موسیقی بودند.

اغلب قطعات اجرایی در این کنسرت به سبکِ نوعی از موسیقی ملی ایران تعلق داشت که در آن فقط از ساز‌های ایرانی با استفاده از تکنیک‌های رایج موسیقی کلاسیک غربی از جمله هارمونی مناسب ملودی‌ها، فنون کنترپوانتیک و پلی‌فونیک ساخته شده‌اند.

سیاوش کامکار (سنتور)، نوید نوروزی (خواننده)، امیرناصر رنجبر (کمانچه)، پارسا شرافتی (کمانچه)، صابر محمدی (کمانچه آلتو)، سامرند فقیه زاده (ویولنسل)، شادی رحمانی (سنتور)، محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار (تار)، مرتضی مومنیان (تمبک) و احسان امامی و امیررضا نصیری (عود) اعضای گروه موسیقی «ژاو» را در این کنسرت تشکیل می‌دادند.

امیرناصر رنجبر یکی از اعضای گروه «ژاو» درباره اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای آفلاین ذاتاً می‌تواند چیز خوبی باشد و می‌تواند کنسرت باکیفیت‌تری باشد، به شرط اینکه با آرامش بیشتری برگزار شود. در هر صورت ما خوشحال هستیم که در این شرایط مشغول فعالیت هستیم.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

نامزد‌های بخش نمایشنامه جایزه هنری «سردار دل‌ها»

هنرمندان در همه‌جای دنیا مالیات می‌دهند

کارگردا‌ن‌های مطرح سینما و تلویزیون این روز‌ها فعال‌تر شده اند

تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» از جوایز جشنواره فجر امسال می‌گوید

چرچیل و همدستانش کودتا را در ایران کارسازی کردند

مرزبانی یعنی هر لحظه آماده شهادت بودن

فعلاً کار نمی‌کنم تا دوباره کرونا نگیرم

باز هم نقش مامور امنیتی بازی می‌کنم

ماجرای جابه جایی «تفتی» با «دیرباز»

«لذت سادگی» می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های جدید باشد

مردم باید فیلم خوب را در سینما با خیال راحت تماشا کنند

معضل سینمای ایران فیلمنامه‌های بدون قهرمان است

از کتابخانه شتری تا کتابخوانی داخل بشقاب پرنده

آینده نگری یک کار صرفا پژوهشی نیست

معیارهایی برای تشخیص موسیقی حرام از حلال

پرواز ۲ کبوتر باهم در کربلای ۵

چرا رضا خان را از سوی دولت انگلستان برکشیدند

فروکش تب کتاب‌های کمک‌درسی

نقش مهم ایران در پیدایش نهضت جنگل

شهیدی که اعتقاد داشت اسلام بدون مرز است

چالش‌های بازیگری در سریال «روز‌های ابدی»

کریمی: شعار برای ذات سریال «ده نمکی» است

تایپوگرافی «شهادت ثالثه» مهجور مانده است

نوروز «سیما» چگونه می‌گذرد؟

جنگال عامل موفقیت عملیات کربلای ۵»

رضاخان چگونه رضا شاه شد؟

والفجر ۸ یکی از شگفت‌انگیز‌ترین عملیات‌ دفاع‌مقدس

تخلف ساواک در ثبت اسناد رضاخان

چرا سیاسیون به‌سمت ثبت خاطرات روزانه نمی‌روند؟

فیلم «شیشلیک»، اولین تجربه کمدی محمدحسین مهدویان