به گزارش«سدید»؛ سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز (۳۰ بهمنماه) به کار خود پایان میدهد. در این دوره، عداد کل آثاری که جشنواره رسیده ۷۷۵۳ اثر بود که ۷۰ درصد آثار راهیافته به نمایشگاه متعلق به هنرمندان استانی است و در این میان، سهم بانوان از آقایان بیشتر است.
امسال و در بخش نگارگری، ۴۱۳ اثر از ۲۱۰ هنرمند در جشنواره شرکت کرده بودند که در نهایت ۸۸ اثر به بخش نهایی داوری جشنواره راه یافتند. کمترین استقبال هم مربوط به رشته سرامیک (۱۲۷ اثر از ۷۶ هنرمند) بود. به بهانه آخرین روز سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر، با سه تن از داوران و اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره گفتگو کردیم.
* مشارکت بالای دانشجویانبهمن شریفی هنرمند نگارگر و عضو شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره استقبال از جشنواره در شرایط کرونایی گفت: خوشبختانه آثار خوبی به جشنواره آمد و شاهد حضور چهرههای جدید بودیم. بیشتر جوانها و دانشجویانی که هنوز در حال تحصیل هستند کار فرستادند و بخش زیادی از شرکت کنندهها را تشکیل میدادند. در کل کمیت و کیفیت جشنواره نسبت به سالهای قبل بالاتر بود.
وی با بیان اینکه مسئله مهم در این رویداد دیده شدن هنرمند است افزود: در چنین رویدادهایی جوانترها فرصت پیدا میکنند تا داشتههای خود را رو کنند. در طول سال جشنوارههای زیادی در رشتههای مختلف تجسمی برگزار میشود، اما چون زمان برگزاری آنها ثابت و مشخص نیست، خیلی قابل اعتنا نیستند. در صورتی که بازه زمانی برگزاری جشنواره فجر مشخص است و من در طول سال هنرمندانی را میبینم که خود را برای حضور چشمگیر در جشنواره آماده میکنند. از طرفی کارگاههای جدید که امسال برگزار شد، خیلی در استقبال هنرمندان جوان موثر بود. زیرا هم کارگاههای آموزشی هستند و هم میتوانند سنجشی از ظرفیت آن هنر داشته باشند.
* حساسیت داوری آثار بالا بود
شریفی درباره داوری آثار اظهار کرد: فکر میکنم هرسال حساسیت داوری بیشتر میشود. به خصوص در رشته نگارگری و طبق آماری که من از سالهای قبل دارم میدانم که حساسیت خیلی بالا بود و امسال هم همینطور پیش رفت به طوریکه شاید ۴۰ دقیقه روی دو تابلو بحث میشد. اما باید گفت تجربه خوب هیات داوران و سلامت اخلاقی آنها باعث شد که داوری خوبی روی آثار صورت بگیرد. مهمترین مورد سلامت اخلاقی داوران است که بدون غرض شخصی و با تخصص نظر دهند، زیرا باعث میشود که هنرمندان دلگرمتر شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه مشکلی که در رشته نگارگری وجود دارد و ما همیشه آن را گوشزد میکنیم این است که از بین گرایشهای مختلف فقط باید یک نفر برگزیده شود. این مسئله کمی باعث دلخوری بین شرکتکنندگان میشود.
این نگارگر درباره تمایل جوانترها به فعالیت در رشتهای مانند نگارگری توضیح داد: در چند سال اخیر گرایش جوانان به این رشته هنری خیلی بیشتر شده، زیرا هم در دانشگاهها به آن میپردازند و هم اساتیدی در جامعه داریم که بسیار شاگردمحور هستند و سعی میکنند هنرجو پرورش دهند. همچنین یکی دیگر از دلایل این رشد، وجود انتشارات تخصصی است که بیشتر کارهای قدمایی را چاپ میکند.
* دانشگاههای داریم که به نگارگری آسیب میزنند
وی در خصوص مشکلات هنرمندان نگارگر افزود: اساتید دانشگاههایی مانند الزهرا و سوره در رشته نگارگری خیلی خوب کار میکنند، اما در مقابل، دانشگاههایی هم داریم که بسیار ضعیف پیش میروند و به این رشته آسیب میزنند. یکی دیگر از مشکلات این است هنرمندان اول از همه با بی پولی و گرانی مواد اولیه مواجه میشوند. در صورتی که هنرمند نباید دغدغه مالی داشته باشد، اما حتی اساتید پیشکسوت هم برای خلق یک اثر باید هزینههای سنگین بپردازند.
شریفی ایجاد گفتگو بین هنرها را منوط به شناخت دانست و گفت: جشنواره در این راستا گام بزرگی برداشته است. کارگاههایی که امسال برگزار میشود زمینه آشنایی هنرمندان رشتههای مختلف را فراهم میکند. هرچه از رشتههای دیگر آگاهی بیشتری کسب کنیم موجب دوستی و نزدیکی و در نتیجه هنر به نگاه نو و نگرش جدید تبدیل میشود.
* هنرمندان نگارگر خوبی در شهرستانها داریمعبدالله محرمی هنرمند نگارگر و از اعضای هیأت داوری بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره روند برگزاری جشنواره و کیفیت و کمیت آثار بخش نگارگری گفت: کلا سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خوب است نه این جشنواره بلکه همه جشنوارهها معمولا خوب هستند، همین که عدهای به بهانه کار کردن دور هم جمع میشوند، اتفاق خوبی است؛ ولی من شخصاً در بخش نگارگری توقع دارم که آثار خوبی در جشنواره باشد.
وی افزود: ما هنرمندان نگارگر خوبی به خصوص در شهرستانها داریم و توقع دارم کارها، کارهای بهتری باشد، ولی در مجموع آثار خوب بود هم تعداد آثاری که به جشنواره آمده هم آثاری که در نمایشگاه ارایه شده است به لحاظ کیفی آثار قابل قبولی است.
* حال نگارگریمان خوب نیستمحرمی درباره داوری آثار بخش نگارگری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: داوران داوری آثار سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را خیلی سخت و دقیق انجام دادند؛ به همین دلیل خیلی از آثار حذف شد اگر به طور معمولی داوری میشدند خیلی از آثار میتوانستند در نمایشگاه حضور داشته باشد.
عضو هیات داوری بخش نگارگری درباره انتخاب آثار این بخش گفت: در این اتفاق ما به سبک، کاری نداشتیم؛ ما کار قوی و خوب را انتخاب میکردیم، حالا هر سبکی که بود اگر قدما بود یا مستندسازی شده بود، ما کار خوب را انتخاب کردیم آنچه برای ما مهم بود، قدرت کار بود.
محرمی درباره حضور جوانان نگارگر در جشنواره هنرهای تجسمی فجر و آیندهنگری نگارگری اظهار کرد: حال نگارگریمان کلا خوب نیست، اما ما امیدواریم؛ بچههای نگارگر فقط با امیدواری کار میکنند، همین که در این شرایط بد کرونایی و وضعیت اقتصادی دشوار، عدهای جوان کار میکنند، باید دست آنها را بوسید!
* رشد تعداد آثار با وجود محدودیتهای کروناییعلی قلمسیاه عضو شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره کیفیت آثار سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و به ویژه آثار بخش عکس گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نسبت سالهای گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است، آثار به لحاظ کمی بیش از ۲۰ درصد در همه بخشها به رغم محدودیتهای کرونایی رشد دارد؛ البته کیفیت آثار سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در همه بخشها رشد ملموسی دارد.
وی با اشاره به شرکت قابل توجه جوانان در این جشنواره اظهار کرد: در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر آثار جوانان رشد قابل توجهی داشته است، جشنواره سیزدهم فجر کمابیش راه خود را پیدا کرده است و وضعیت مطلوب تری خواهد داشت.
انتهای پیام/