مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری:
محمدی با بیان اینکه انقلاب به معنای لغوی یعنی دگرگونی و انقلاب اسلامی هم انقلاب فرهنگی بود و همراه هنر‌ها خود را ارائه داد، گفت: انقلاب به معنای لغوی یعنی دگرگونی و انقلاب اسلامی به این دلیل که فرهنگی بود در مرام‌نامه و نقشه راهش که در شعار‌ها مطرح می‌شد، همگی به زبان هنر سروده می‌شدند و این مرام‌نامه در آن‌ها بیان می‌شد.
به گزارش«سدید»؛  نشست خبری دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب صبح امروز با حضور عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، حسینعلی جعفری، دبیر علمی بخش داستان و علی‌محمد مؤدب دبیر علمی بخش شعر در حوزه هنری برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محمدی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ضمن یادبودی از زنده‌یاد امیرحسین فردی، بنیان‌گذار جشنواره اظهار داشت: امیدوارم همانطور که این جشنواره از صدقه جاریه ایشان است، روح ایشان نیز مادام در آرامش باشد.

* انقلاب یعنی دگرگونی/ انقلاب ما فرهنگی بود و نقشه راهش را در شعار‌های مردمی منعکس کرد
وی با بیان اینکه انقلاب به معنای لغوی یعنی دگرگونی و انقلاب اسلامی هم انقلاب فرهنگی بود و همراه هنر‌ها خود را ارائه داد، گفت: انقلاب به معنای لغوی یعنی دگرگونی و انقلاب اسلامی به این دلیل که فرهنگی بود در مرام‌نامه و نقشه راهش که در شعار‌ها مطرح می‌شد، همگی به زبان هنر سروده می‌شدند و این مرام‌نامه در آن‌ها بیان می‌شد.

محمدی به وظیفه جشنواره شعر و داستان انقلاب در سه بخش اشاره کرد و آن را عمل به نقشه راه دانست و گفت: اول پاسداری از انقلاب که با آفرینش آثار ماندگار ادبی در مواجهه با تهاجم فرهنگی و جهان سلطه و غرب برای ما رقم می‌خورد، دوم عمل به آرمان‌ها و ایستادن در مقابل کج‌روی‌ها و بیان کاستی‌ها است که اغلب در قالب هنر اعتراضی بیان می‌شود و سوم ارائه انقلاب به زبان هنری به جهان است و مهمتر از همه این‌ها و در واقع کارویژه جشنواره پاسداری از زبان فارسی است که به شکل ویژه در جشنواره‌های آتی هم به این مسأله توجه خواهیم کرد.

* وصول ۲۸۳ اصر در بخش داستان/ سهم بانوان بیش از مردان بود
در ادامه این نشست، حسینعلی جعفری دبیر بخش داستان جشنواره نیز با بیان اینکه همانگونه که اعلام شد نقشه راه و اهداف جشنواره مشخص بود، اما اگر قرار است ارزش‌ها تبیین و ماندگار شود باید در قالب هنر بیان شوند، گفت: در این ماجرا داستان سهم بزرگی دارد.

وی به آمار ارائه شده در بخش داستان اشاره کرد و گفت: در بخش داستان ۲۸۳ اثر واصل شده است که داستان کوتاه بزرگسال بیشترین سهم را با ۱۷۹ اثر داشت و داستان کوتاه کودک و نوجوان ۵۰ اثر، رمان بزرگسال ۳۸ اثر و رمان کودک و نوجوان ۱۶ اثر را در کارنامه این دوره ثبت کرد. بیشترین شرکت‌کنندگان از استان تهران و کمترین آن‌ها از ایلام و کردستان هستند و در مجموع ۱۹۴ نفر برای جشنواره داستان و رمان فرستاده‌اند.

وی افزود: تعداد شرکت‌کنندگان خانم ۱۶۴ نفر بوده است که تعداد بانوان بیش از آقایان بوده است.

وی در بخش دیگر گفت: ۱۵ اثر هم به بخش نهایی راه یافته است که در این بخش سهم مردان بیشتر از زنان بوده است.

جعفری داوری‌ها را در دو بخش مطرح کرد و گفت: ابتدا در مرحله اول آثار بازخوانی شد و آثار مناسب به مرحله دوم راه یافتند، اما در زمینه انتخاب داوران تأکید ما بسیار گسترده بود و روی بخش فنی کار تأکید داشتیم؛ یعنی افرادی انتخاب شوند که اهل فن باشند و در این وادی به معنایی استخوان خرده کرده باشند. از این رو در بخش بزرگسال مصطفی جمشیدی، شهریار زمانی و محمدرضا شرفی خبوشان آثار را داوری کردند و در بخش کودک و نوجوان عبدالرحمان اونق، هادی خورشاهیان و شهرام شفیعی آثار را داوری کردند. البته خسرو باباخانی و محمدحسن جمشیدی نیز در بخش بازخوانی آثار ما را کمک کردند.

* وصول ۳۵۶ اثر در بخش شعر انقلاب/ توجه به بخش شعر نو
در ادامه این نشست، علی‌محمد مؤدب دبیر بخش شعر جشنواره درباره مظلومیت شعر و داستان انقلاب اظهار داشت: انقلاب اسلامی گاهی در نسبت با برخی فرزندان خود مظلوم ماند، چرا که بلافاصله شاهد دفاع مقدس بودیم که هر چند آن هم فرزند انقلاب بود، ولی توجه بیشتر به آن جلب شد و تمرکز هنرمندان نیز به آن زیاد بود، اما شعر و داستان انقلاب نیازمند توجه خاصی بود. از این رو این جشنواره هر سال یادآور می‌شود که حرف‌های گفته هنوز بسیار است و هر یک می‌تواند دستمایه خلق یک اثر باشند.

مؤدب ضمن اشاره به وصول ۳۵۶ اثر در بخش شعر گفت: تعداد آثار تک اثر بیشتر بود ما در این بخش ۳۰۰ اثر دریافت کرده‌ایم، اما در بخش مجموع کتاب ۲۲ مجموعه نو با گرایش‌های نو و ۳۴ مجموعه شعر سنتی همچنین ۷ مجموعه شعر کودک و ۱۴ مجموعه شعر نوجوان دریافت کردیم.

وی به اسامی هیأت داوران اشاره کرد و گفت: یوسفعلی میرشکاک، زکریا اخلاقی، رضا شیبانی‌اصل، علی هوشمند، میلاد عرفان‌پور و سیده تکتم حسینی، در بخش شعر سنتی داوری آثار را عهده‌دار بودند. البته هیأت انتخاب نیز متشکل از آقایان سیدوحید سمنانی و مبین اردستانی بود و در بخش کودک و نوجوان نیز مریم زندی و سیدحبیب نزاری داوری را عهده‌دار شدند.

* آئین اختتامیه دوازدهمین دوره شعر و استان انقلاب با حضور برگزیدگان/ تقدیر از دو پیشکسوت انقلاب
محمدی مدیر مرکز آفرینیش‌های ادبی حوزه هنری در پاسخ به سوالی درباره برنامه اختتامیه نیز اظهار داشت: مراسم اختتامیه روز ۲۷ بهمن از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار اندیشه برگزار می‌شود، اما فردا پس از نماز مغرب و عشاء شب شعر را با حضور برگزیدگان جشنواره همچنین پیشکسوتان شعر انقلاب خواهیم داشت؛ ضمن اینکه فردا عصر مراسم افتتاحیه تالار زنده‌یاد طاهره صفارزاده برپا می‌شود و روز دوشنبه دو کارگاه شعر و د استان را در همین تالار خواهیم داشت و پس از نماز مغرب و عشاء آئین اختتامیه را با حضور برگزیدگان برپا می‌کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه این مراسم به شکل مستقیم از آپارات و اپلیکیشن حوزه هنری و اینستاگرام سپهر سوره پخش می‌شود، گفت: به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مراسم مجازی است و تنها با حضور برگزیدگان برپا می‌شود.

* کیفیت آثار در دو بخش شعر و داستان دوره دوازدهم
در ادامه این مراسم، جعفری دبیر علمی بخش داستان در پاسخ به سوالی درباره کیفیت بخش داستان و آثار واصله گفت: آثاری که امسال واصل شد، نسبت به سال‌های گذشته کیفیت خوبی داشتند و برخی از آن‌ها خاص، نو و بدیع بودند.

مؤدب دبیر بخش شعر نیز درباره کیفیت آثار گفت: همین که جوانان به موضوعاتی، چون انقلاب می‌پردازند، امیدبخش است، زیرا قالب‌های نو سهم خاصی دارند و به شکل خاصی به شعر نو و سپید پرداخته شده است و حتی ما در میان برترین‌ها نیز قالب شعری برگزیده خواهیم داشت و به نوعی در انقلاب، نگاه نوگرایانه دیده می‌شود. هر چند راه نجات ما هم نوگرایی است، زیرا می‌توانیم انقلاب را تازه‌تر به مخاطب منتقل کنیم و خوشحالیم نگاه نوگرا در آثار زیاد دیده می‌شود.

محمدی درباره تقدیر از پیشکسوتان در مراسم اختتامیه هم گفت:‌د‌ر آئین پایانی از دو تن از شاعران و نویسندگان تراز انقلاب با نام‌های محمدرضا بایرامی و محمدرضا سهرابی‌نژاد که در عرصه شعر و داستان انقلاب قلم زده‌اند، تجلیل خواهد شد.

* کارویژه جشنواره بخش توجه به زبان فارسی است
وی درباره حمایت از آثار برگزیده و انتشار کتاب جشنواره هم گفت: ما انتشار کتاب جشنواره را خواهیم داشت، اما از آنجا که در کنار تک اثر ما مجموعه آثار را هم پذیرفته‌ایم، عملا امکان انتشار در قالب یک کتاب وجود ندارد، اما کتاب‌های برگزیده شعر و داستان را در کم‌ترین زمان ممکن از سوی سوره مهر منتشر می‌کنیم.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره بخش ویژه و کارویژه این دوره و دوره‌های آتی جشنواره که توجه به زبان فارسی است، توضیح داد: از دوره پیش موضوع ویژه جشنواره زبان فارسی بود، امسال هم تأکید داوران و دبیران توجه ویژه به نگاه نویسنده‌ها و شعرا به زبان فارسی و رعایت آن در آفرینش آثار بود.

* انتقاد دبیران علمی بخش شعر و داستان به وزارت ارشاد و حوزه هنری برای اندک بودن جوایز ادبی
در پایان این نشست، علی‌محمد مؤد ب دبیر بخش شعر جشنواره از مدیران حوزه هنری و وزارت ارشاد درخواست کرد: با توجه به حجم کار بالا در حوزه ادبیات انقلاب در بخش بودجه نیز سهم قابل توجهی به آن اختصاص یابد. او گفت: از مدیران حوزه و ارشاد خواهش می‌کنم برای سال‌های پیش‌رو توجه جدی به این حوزه داشته باشند؛ چرا که حجم کار زیاد است، اما به این دلیل که ادبیات لجستیک سنگین ندارد در نظام بودجه‌ریزی سهم اندکی بر آن قائل می‌شوند؛ در حالی که به نظرم باید مبالغ جایزه‌ها برای سال‌های آتی بالاتر رود.

جعفری نیز مبالغ جایزه را اندک دانست و عنوان کرد: گاهی برای خلق یک داستان یا رمان نویسنده سال‌ها وقت می‌گذارد، اما جایزه کمتر از زحمت اوست و نکته دیگر اینکه یکی از اساتید حرف از بحران فیلم‌نامه می‌زد و به نظرم حرف جالبی می‌زد، چرا که می‌گفت سینمای ما، چون ادبیات را نمی‌شناسد دچار بحران است و این برای ما معضل محسوب می‌شود، اما اگر دوستان حوزه هنری ارتباطی میان سینماگران به سمت ارتباط از رمان‌ها ایجاد کنند در ادامه فرآیند هم به نویسنده توجه شده و هم معضل سینما حل خواهد شد. در پایان هم باید بگویم ارتباط مستمری با برگزیدگان این جشنواره صورت گیرد تا پس از جشنواره نویسنده و شاعر رها نشود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

سینمای کودک نیازمند برخورد‌های حرفه‏‌ای‌تر است

برای ترسیم شمایل مولا، بر لبه تیغ راه رفتیم

برخورد پهلوی دوم با فساد چگونه بود؟

«دیدمان» با ۷۰ عنوان در نمایشگاه تاریخ معاصر

«دیدمان» با ۷۰ عنوان در نمایشگاه تاریخ معاصر

هدف «فجر» شناسایی نیرو‌های جوان و کاربلد است

«جشن جهانی نوروز» یونسکو و ارتباطش با جشن تصویر سال

رمز هم‌کفو بودن امام علی (ع) با حضرت زهرا (ع) چه بود؟

راه و مقصد شهدا، حق است

اندیشه انگلیسی تجزیه ایران یا قیمومیت بر آن

از ماجرای دستگیری تا رسیدگی به تهیدستان

چرا تاریخ‌نگاری برای بهبودی مهم است؟

پدری کردن را از پدرم آموختم

زیست کرونایی اهالی تئاتر

شعار‌های گل‌درشت «دادستان»

هوای این روز‌های همرزم حاج‌قاسم

نطفه استقلال‌یابی با مجید شاه‌حسینی

بازدیدکنندگان این دوره جشنواره موسیقی کمتر از یک قسمت سریال ضعیف

ترکتازی انگلستان، به موازات تضعیف دولت قاجار

سازنده پل وحدت با لباس جهاد به استقبال شهادت رفت

نگاه غرب به زن یک نگاه کالایی و ابزاری است

جایزه کتاب سال، کارنامه نشر و کتاب ایران است

به تاریخ وفادار ماندیم

دوست دارم فقط یک روز طعم زندگی در کنار بابا را بچشم

مرز الگوبرداری و کپی برداری برنامه‌های تلویزیونی کجاست؟

«روز‌های ابدی» ماندگار می‌شود مثل «طوفان شن»

کامکار: بستر زردی، چون اینستاگرام هنر را به ابتذال می‌کشد

چرا رضاشاه به سمت تغییر فرهنگ ایران رفت؟

مکتب تاریخ‌نگاری مشروطه؛ کاستی‌ها و آفات

شهادت محمد در سوریه تداوم راه برادرانش در گنبد و فتح‌المبین بود