ادای دین جشنواره تئاتر فجر به سردار سلیمانی در «سرباز انقلاب»؛
یکی از آثار بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که از شهر کرمانشاه در این رویداد حضور پیدا کرد، نمایش «او پهلوان اکبره» به نویسندگی افشین سلطانی و کارگردانی مصطفی دهشت بهار بردبار بود.
به گزارش«سدید»؛  «سرباز انقلاب» یکی از بخش‌های ویژه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بود که با حمایت و همکاری اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف ترویج فرهنگ مقاومت، ایثار، ولایتمداری، دفاع مقدس، مدافعان حرم، استکبارستیزی و بصیرت انقلابی و با پرداختن به شخصیت تأثیرگذار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت.

«سرباز انقلاب» حال و هوای متفاوتی را برای بخش تئاتر خیابانی و همچنین فضای کلی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر رقم زد. برگزاری این بخش بیانگر این مهم بود که جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهمترین رویداد تئاتری کشور می‌تواند با تعامل و همکاری سازنده با نهاد‌ها و مراکز دغدغه‌مند در زمینه ترویج فرهنگ انقلابی و مقاومت همچون بنیاد شهید و امور ایثارگران، هر چه بیشتر رنگ و بوی جشن فجر انقلاب اسلامی ایران را به خود بگیرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم نیز در بازدید خود از سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بر اهمیت تأثیرگذاری بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تأکید کرد و گفت: یکی از نکات جالب توجه در جشنواره امسال توجه به سردار دل‌ها سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است. همانطور که نام و یاد او همواره زنده است، در جشنواره تئاتر فجر نیز پرداختن به شخصیت ایشان بسیار ملموس بود و بیش از ۱۰ تئاتر با این مضمون در جشنواره روی صحنه رفته‌اند.

همچنین محمد لارتی رئیس اداره هنر‌های نمایشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن مثبت ارزیابی کردن همکاری بنیاد شهید و سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در برگزاری بخش «سرباز انقلاب»، اعلام کرد که بنیاد شهید و امور ایثارگران این آمادگی را دارد تا در دوره‌های بعدی جشنواره تئاتر فجر نیز از برگزاری بخش ویژه «سرباز انقلاب» حمایت‌های لازم را به عمل آورد و این بخش را به صورت گسترده‌تر و با موضوعات بیشتر برگزار کند.

بخش «سرباز انقلاب» با حضور ۱۲ اثر در عرصه تئاتر خیابانی همراه بود که در فضا‌های باز میزبان سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شدند و مورد استقبال مخاطبان و اقشار مختلف جامعه قرار گرفتند.

شهر‌های اصفهان و کرمانشاه هر کدام با ۲ اثر و خمینی شهر، پرند، همدان، زاهدان، ساری، لاهیجان، کرمان و آبادان هر کدام با یک اثر در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور داشتند.

«او پهلوان اکبره» و روایت پهلوانی که مرید حاج قاسم می‌شود
یکی از آثار بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر که از شهر کرمانشاه در این رویداد حضور پیدا کرد، نمایش «او پهلوان اکبره» به نویسندگی افشین سلطانی و کارگردانی مصطفی دهشت بهار بردبار بود.

در این نمایش که به شیوه نقالی و با استفاده از شیوه‌های نمایش و موسیقی ایرانی تولید شده، پرداختن به خصیصه پهلوان شهید حاج قاسم سلیمانی مدنظر قرار گرفته و ماجرای پهلوانی را روایت می‌کند که از دل تاریخ بیرون آمده و با دیدن خصایص پهلوانی حاج قاسم سلیمانی، مرید او می‌شود.

هومن روح تافتی، مجتبی مرادی، سارا قنبری راد و بهاره کرمی در نمایش «او پهلوان اکبره» به ایفای نقش پرداختند.

۳ روایت مستند از حاج قاسم و یارانش در «سرباز سردار»
امین پورمند با کارگردانی نمایش «سرباز سردار» نوشته مرتضی شاه کرم از ساری یکی دیگر از آثار شرکت کننده در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر بود که به ۳ روایت مستند از حاج قاسم سلیمانی، یاران و سربازانش پرداخت.



در این نمایش با استفاده از تصویر حضور حاج قاسم در ۸ سال جنگ تحمیلی، دوران جنگ با داعش و در نهایت شهادت عماد مغنیه و حاج قاسم سلیمانی بر صحنه روایت شد.

طراح فضا: امین پورمند، طراح لباس: معصومه امیدی و آسیه میرزازاده، آهنگساز: مسعود علاجی، تهیه کننده: مهدی مشایخی و طراح پوستر: امید پورمند از دیگر عوامل نمایش «سرباز سردار» بودند.

قصه یک پستچی و نامه‌هایی که بعد از شهادت حاج قاسم برگشت خورده‌اند در «آن سالها»

«آن سالها» از آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر، با نویسندگی مرتضی اسدی مرام و کارگردانی بهاره سعیدی پناه از کرمانشاه، روایتگر قصه یک پستچی است که از طریق نامه‌هایی که برای حاج قاسم سلیمانی ارسال شده، ولی بعد از شهادت ایشان برگشت خورده‌اند، با افرادی که نامه‌ها را ارسال کرده و در ارتباط با زندگی سردار بوده‌اند، مواجه می‌شود.

در این اثر نمایشی مصطفی کولیوندی و نرگس خاک کار به ایفای نقش پرداختند و مهدی حبیبی طراح فضا، احمد جعفری موسیقی و مهدی اسدی تبار طراح پوستر نمایش بودند.

پیدایش و مرگ داعش در «زهی خیال باطل»
سیدمهرداد کاوسی حسینی از همدان، با نویسندگی و کارگردانی نمایش «زهی خیال باطل» در بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، به پیدایش و مرگ داعش پرداخت.

در این اثر که به صورت تلفیقی از ملودی و حرکت اجرا می‌شود، سیدمهرداد کاوسی حسینی، ادیب مبارکی، یاسر بیگ زاده، امیرحسین شاه قدمی و افشین حسنی به ایفای نقش پرداختند.

علی رجبی نیز پخش و اجرای موسیقی «زهی خیال باطل» را عهده دار بود.

از به تصویر کشیدن حملات تروریستی داعش تا مبارزه و شهادت حاج قاسم سلیمانی در «سردار و حرم»

نمایش «سردار و حرم» از دیگر آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با نویسندگی و کارگردانی امیر امینی از لاهیجان، به روایت حملات تروریستی داعش و نهایت مبارزه و شهادت حاج قاسم سلیمانی پرداخت.


آرزو علیپور، امیر امینی، احمد شریفی، سینا ایمانی، الهه یوسفی، مینا حقانی، مجتبی محمدی، معین گوهری، فاطمه جعفرپور، صبا جهانگل و فاطمه میرمؤید بازیگران «سردار و حرم» بودند که با اجرای آیین «کرب زنی» از آیین‌های عاشورایی استان گیلان به پایان رسید.

نحوه آشنایی یک مدافع حرم با حاج قاسم سلیمانی در «انگشتری»
نمایش «انگشتری» نوشته مصطفی جعفری خوزانی با کارگردانی نسا سلیمانی از خمینی‌شهر از جمله آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم بود که با نقش آفرینی سعید براتی به نحوه آشنایی یک سرباز مدافع حرمم با حاج قاسم سلیمانی پرداخت. در این اثر ماجرای کشته شدن یک داماد به دست داعش برای حفاظت از عروس خود و در نهایت نجات بسیاری از زنان به دست حاج قاسم سلیمانی که داعش قصد اسیرکردن آن‌ها را داشت، روایت شد.

نجمه مهرابی دستیار کارگردان، علیرضا آقایی و نسا سلیمانی طراح فضا و همچنین پریسا آقایی منشی صحنه نمایش «انگشتری» بودند.

روایتی متفاوت از شهدای گروه «فاطمیون» در «زندگی با طعم باروت»
معلمی افغانستانی به دنبال گمشده‌ای می‌گردد و در نهایت آن را در سوریه پیدا می‌کند. این روند به روایتی متفاوت از شهدای گروه «فاطمیون» در جنگ با داعش ختم می‌شود که با نویسندگی و کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان در نمایش «زندگی با طعم باروت» به تصویر کشیده شد.

این اثر با نقش آفرینی سیدپویا امامی، نجمه مهرابی خوزانی، روشا مستاجران و کیان حاج هاشمی در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر حضور داشت.

آدینه رحیم نژاد و مجتبی خلیلی طراح فضا و لباس، محمد نادری موسیقی و قربان نوری، سید محمد صادق سجادیه، حمید صفری و محمد نادری به عنوان گروه نوازندگان، دیگر عوامل نمایش «زندگی با طعم باروت» بودند.

«به نام» و روایت شهادت حاج قاسم سلیمانی در قالب تعزیه
نمایش «به نام» به نویسندگی و کارگردانی اکبر قهرمانی از شهرستان پرند که از آثار حاضر در بخش «سرباز انقلاب» سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بود، با استفاده از هنر آیینی تعزیه به روایت شهادت حضرت ابوالفضل عباس (ع) و حاج قاسم سلیمانی پرداخت.

در این نمایش مصطفی رجبی، سیدمحمد میرنقی، حسین پیروج و حسین زقانی به ایفای نقش پرداختند و رحمت امینی به عنوان مشاور کارگردان، حسین زرقانی به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز، سید محمد میر نقی به عنوان نویسنده اشعار تعزیه، سیروس زرقانی به عنوان طراح پوستر و بروشور، عباس حیدری و جواد چراغعلی به عنوان گروه موسیقی و اکبر قهرمانی به عنوان طراح صحنه و لباس حضور داشتند.

«پیله انقلاب» و روایت تأثیرگذاری حاج قاسم سلیمانی در تاریخ انقلاب
پرداختن به تاریخ و نحوه شکل گیری انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری حاج قاسم سلیمانی در این عرصه موضوع کلی نمایش «پیله انقلاب» بود که با نویسندگی محمدجواد صرامی و با کارگردانی سیدپویا امامی از اصفهان در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور داشت.

این نمایش با حضور ۱۱ بازیگر و در قالب طراحی حرکت و موسیقی تولید شد.
«ژنرال» و روایتی از حضور حاج قاسم سلیمانی در هشت سال دفاع مقدس تا نابودی داعش

تأثیرگذاری حاج قاسم سلیمانی در هشت سال دفاع مقدس تا نقش این سردار شهید در جنگ ۳۳ روزه لبنان و همچنین نابودی داعش موضوع نمایش خیابانی «ژنرال» بود که با نویسندگی و کارگردانی سعید بادینی از زاهدان تولید شد و در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور داشت.



سعید بادینی، مرتضی مودی، شایان غلامیان، رضا آسوده، پوریا جلالوند و امید روحی گروه بازیگران و روح الله عربشاهی موسیقی، سعید بادینی طراح صحنه و فضا، ساغر کیخا طراح لباس و امیرمحمد حسین زاده گریمور نمایش «ژنرال» بودند.

«قاصد» و روایت جانبازی که باید نامه همرزمانش را به حاج قاسم برساند

یک جانباز اعصاب و روان که در زمان جنگ نامه رسان بوده قصد دارد نامه تعدادی از همرزمانش را به دست حاج قاسم سلیمانی برساند اما...

این ماجرا روایت تئاتر خیابانی «قاصد» را شکل داد که با نویسندگی روح الله اریس و کارگردانی حسام الدین ایرانمنش از کرمان در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره سی و نهم تئاتر فجر حضور داشت که با نقش آفرینی آرزو جعفری و رسول حسنی اجرا شد.

دیگر عوامل نمایش «قاصد» عبارت بودند از اکرم زارع: مدیر صحنه، مهران پوردهقان: منشی صحنه، زهرا اسدی: دستیار صحنه، مهدی کرمی: سرپرست گروه موسیقی، حدیث امام حسینی: طراح پوستر و محمد صالح حسنی: پشتیبانی.

روایت رشادت‌های حاج قاسم در خوزستان توسط «هیچکس همچون تو مرد میدان نیست»
بهنام کاوه از آبادان با نمایش «هیچکس همچون تو مرد میدان نیست» از دیگر شرکت کنندگان و حاضران در بخش «سرباز انقلاب» جشنواره تئاتر فجر بود که در این اثر نمایشی به حضور، رشادت‌ها و کمک‌های حاج قاسم سلیمانی به مردم خوزستان پرداخت.

کاوه علاوه بر نویسندگی و کارگردانی، نقش آفرینی در این نمایش را نیز بر عهده دار بود و محمد رنجبر کار موسیقی «هیچکس همچون تو مرد میدان نیست» را انجام داد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
* نظر:
* captcha:

درگیر شدن با مسائل مردمی از دریچه سیستم تأمین مالی جمعی

پیش به سوی فرهنگ مردم بنیاد

دیپلماسی رسانه‌ای، واجب فراموش‌شده زمان

قصه سریال برگرفته از آیات قرآن است

موسوی: جهادگری روی اخلاق و رفتار جهادگران تأثیر می‌گذارد

ساختار سازمان سینمایی را کوچک می‌کنم

نگاه چاپخانه‌دار نصف شدن چاپ کتاب‌های کمک‌درسی

وضعیت تئاتر با بازگشایی مجدد سالن‌ها

مأموریت قرارگاه نصر برای باز پس‌گیری شلمچه

سینما در حال نازل شدن است

می‌خواستم بگویم که نسل جدید هم مثل قدیمی‌ها معنای رفاقت را می‌فهمد

فرار از کرونا با سینمای روباز

دیده‌بان‌ها و نهادهای مردمی، بازیگر مغفول حوزه فرهنگ

خاطرات همجواری با حاج قاسم

اداره دولت کار یک «مدیر سیستم‌ساز» است

مردم از من می‌خواهند از پدر و مادر فوت شده‌شان برایشان خبر بیاورم

فرماندهی یک ضد انقلاب در جبهه

مقطعی از تاریخ را نوشتم که به چشم دیده بودم

«قاسم آهنین‌جان» شاعری که در سیل خوزستان لباس امداد پوشید

فرصت‌هایی که در رمضان تباه شد

فجایعی که تحت عنوان احضار روح رخ می‌دهد

قومیت های مختلف چگونه به استقبال رمضان می روند؟

جنگ، بدترین اتفاق دنیاست

سازمانی شدن فرهنگ تا چه میزان تأمین کننده اهداف مردم است؟

برخی از کشور‌های منطقه از پشت به فلسطین خنجر زدند

نسل جدید مبارزان فلسطینی متأثر از انقلاب اسلامی هستند

جوان نخبه‌ای که روز قدس در دفاع از حرم عمه سادات شهید شد

فیلم ببینید، اما تقلید نکنید!

«زندگی پس از زندگی» ثمره چندین سال پژوهش علمی است

جنگ ۳۳ روزه، هرجای دنیا رخ داده بود، ده‌ها فیلم درباره‌اش ساخته می‌شد