جایگاه کتاب و کتاب­خوانی از منظر رهبر معظم انقلاب؛
رهبر معظم انقلاب سال 95 در دیدار جمعی از دانش‌آموزان به مناسبت مراسم جشن تکلیف تاکید کردند: سلامت فکری را با کتابخوانی تامین کنید؛ از کتاب­‌های خوب، راه‌گشا، راهنما که از سوی متفکران و نویسندگان خوب ما تهیّه شده و در اختیار ما گذاشته شده، استفاده کنید و بخوانید.
به گزارش «سدید»؛ یکی از شاخص­‌های ارزیابی رشد و توسعه فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر، میزان مطالعه و کتابخوانی تمام اقشار مردم آن جامعه است. ایران اسلامی ما با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه‌های متعدد معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد جهانیان بوده و هست؛ به طوری که در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی شبیه خورشیدی درخشان می­‌درخشد و فرزندان نیک‌سرشتش هنرنمایی می­‌کنند.

پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه‌های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می‌کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده ماندگار می‌شود. اهمیت به مطالعه و کتاب از سفارشات مهم دین اسلام است که جامعه در پرتو آن به رشد و تعالی می ­رسد. در این رابطه مقام معظم رهبری نیز برای رساندن جامعه به نقطه مطلوب کتابخوانی، توصیه‌های بسیار زیادی داشته‌­اند. رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت کتاب و کتابخوانی در جایی فرمودند: «کتابخوانی و علم‌آموزی نه‌تن‌ها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است.»

از آنجایی که وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران یکی از دغدغه­‌های مهم مقام معظم رهبری در چند سال گذشته بوده است، ایشان همواره توجه زیادی به کتاب داشته اند و در مناسبت­‌های مختلف بیاناتی را در زمینه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه داشته‌اند. در این گزارش رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌­ای ارائه
می‌­شود. بازخوانی این پیام‌­ها می‌تواند راهگشای مسیر فرهنگی جامعه باشد.

توجه و اهمیت به محتوای کتاب
تولید کتاب مهم است یا تولید فیلم؟ تولید هنری مهم است، منتها در کنار این، پیدا کردن مخاطب یا به یک معنا تولید مخاطب هم مهم است. سعی کنید کتاب را بتوانید به ذهن مخاطبان برسانید. امروز جوان ­های ما احتیاج دارند به خوراک­‌های فکری. مشکل‌تر از کتاب نوشتن، رساندن کتاب به چشم و ذهن مخاطب است؛ این خیلی مهم است. این هنر لازم دارد، دقّت لازم دارد، ظرافت­‌هایی دارد که بایستی بتوانید این‌ها را وارد ذهن این‌ها بکنید. (دیدار اعضای ستاد بزرگداشت چهار هزار شهید استان گلستان، ۱۵ آذر ۹۵).

ترغیب جوانان به کتابخوانی
مساله مطالعه و کتابخوانی مهم است. در جامعه ما بی‌اعتنایی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم می‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال می‌کنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه می‌کنید یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی می‌گوید پنج دقیقه، یکی می‌گوید نیم‌ساعت! انسان تعجب می‌کند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراه‌شان خواهد بود. کتابخوانی در سنین بنده -که البته بنده چندین برابر جوان‌ها کتاب می‌خوانم- غالبا تأثیرش به مراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوان ­ها و شما عزیزانی که اینجا حضور دارید. آنچه همیشه برای انسان می‌ماند، کتابخوانی در سنین پایین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه می‌توانند، کتاب بخوانند. (بیانات درباره فرهنگ کتابخوانی در جوانی، ۲۰ مهر ۹۱).

کتاب در سبد مصرفی خانواده­‌ها
باید جوری بشود که در سبد کالای مصرفی خانواده‌ها، کتاب یک سهم قابل قبولی پیدا کند و کتاب را بخرند برای خواندن، نه برای تزئین اتاق کتابخانه و نشان دادن به این و آن. این هم یک نکته است که مساله کتابخوانی در جامعه است. (دیدار مسوولان کتابخانه‌ها و کتابداران، ۲۹ تیر ۹۰).

سلامت فکری با کتابخوانی
سلامت فکری را با کتابخوانی تامین کنید؛ از کتاب­‌های خوب، راه‌گشا، راهنما که از سوی متفکران و نویسندگان خوب ما تهیّه شده و در اختیار ما گذاشته شده، استفاده کنید و بخوانید. (دیدار جمعی از دانش‌آموزان به مناسبت مراسم جشن تکلیف، ۲۴ آذر ۹۵).

کتاب، محصول فکر و مغز و تجربه و هنر و ذوق یک کسی یا کسانی است که این کتاب را تهیه و تولید کرده‌اند. لزوما هر کتابی مفید نیست و هر کتابی غیرمضر نیست. بعضی کتاب‌ها مضر است. این یک خوراک معنوی است؛ اگر فاسد بود، اگر مسموم بود، اگر مضر بود، ما به عنوان ناشر، به عنوان کتابدار، به عنوان کتابخانه‌دار، به عنوان متصدی پخش و به هر عنوانی که با کتاب ارتباط دارد، حق نداریم این را در اختیار افرادی قرار بدهیم که آگاه نیستند، ملتفت نیستند. (دیدار مسوولان کتابخانه‌ها و کتابداران، ۲۹ تیر ۹۰).

کتاب، جزو لوازم لوکس زندگی است!
اگر کتاب واقعا جزو ضروریات زندگی به حساب بیاید، گران نیست. شما یک جفت جوراب یا یک عدد دستمال را چند می­ خرید؟ آدم یک بسته آدامس را که برای بچه می­ خرد، چند می­ خرد؟ کتاب را با این­ها مقایسه کنید. الان کتاب جزو لوازم نیست، جزو کالا‌های لوکس و تشریفاتی است؛ جزو چیز‌های خوبی است که اگر باشد، بهتر است، اگر هم نبود، آسمان به زمین نمی‌آید! باید از این حالت خارج شویم و از این پس جزو لوازم زندگی حسابش کنیم. کتاب‌خریدن باید یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود؛ مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتیِ لازمی که در خانه هست، کتاب هم باید از این قبیل باشد.

باید‌های حوزه کتاب و کتابخوانی
باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فضای کتابخوانی در کشور توسعه و تعمیق پیدا کند.

باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و تعیین اهداف مرحله‌ای در هر سال، همگام با برگزاری نمایشگاه کتاب و افزایش جمعیت بازدیدکننده، در فضای کتابخوانی کشور نیز پیشرفت چشمگیری به وجود آید. این ارزیابی نشان می­دهد که آیا هر دوره نمایشگاه از نظر محتوا، نسبت به دوره قبل، تغییر و رشد داشته است یا خیر.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با کمک دولت، باید موانعی همچون گرانی کاغذ را برطرف کند. مهم‌ترین تولید ملی، تولید امتداددار است و با برطرف‌شدن مشکلات کارخانه‌های کاغذ، قطعا راه برای کتابخوانی بیشتر و ارزان‌شدن قیمت کتاب باز می‌شود.

دولت باید زمینه‌ای فراهم کند تا تولیدات خوب کتاب در کشور از جمله در بخش‌های مذهبی، تاریخی، ادبیات و علوم، به زبان‌های مختلف ترجمه و در معرض دید جهانیان قرار گیرند.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha