برنامه میدون؛ ثمره یک فرآیند ۴ ساله؛
تهیه کننده برنامه تلویزیونی «میدون» گفت: میدون از ابتدا مدام درحال تغییر و رشد است، چون احساس می‌کنیم اگر ثبات داشته باشیم، با شکست جدی مواجه خواهیم شد.
«میدون» چگونه ساخته شد؟ / 

«میدون» چگونه ساخته شد؟ / تلاش یک برنامه برای مردمی کردن کار و کارآفرینی
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، برنامه «سلام؛ صبح بخیر» شبکه سه سیما جمهوری اسلامی ایران، امروز (۱۴ بهمن ماه) میزبان عوامل برنامه «میدون» بزرگترین مسابقه کسب و کاری کشور بود. تهیه کننده میدون؛ محمدحسین هاشمی گلپایگانی و دو تن از داوران آن (علیرضا یونچی و حسین مصطفی زاده) در این برنامه صبحگاهی حضور یافتند و به سوالات مجری آن پاسخ دادند.

برنامه میدون؛ ثمره یک فرآیند ۴ ساله
در ابتدا هاشمی گلپایگانی در پاسخ به سوال "چگونه میدون شکل گرفت" توضیح داد: برنامه میدون، فرآیندی چهار ساله را برای رسیدن به این نقطه طی کرده است؛ ما یک تیم دغدغه‌مند برای حل مشکل اشتغال کشور بودیم که بعداز پایان مقطع کارشناسی ارشد، تصمیم گرفتیم با راه اندازی یک استارت آپ به این حوزه ورود کنیم و اینگونه بود که سامانه میدون شکل گرفت. برای معرفی این سامانه به مردم، از همکاری یک دقیقه‌ای با برنامه پایش شبکه یک شروع کردیم و رفته رفته با وسعت گرفتن این همکاری، به برنامه‌هایی همچون از کجا شروع کنم، یه روز به دردت می‌خوره و جشنواره کارآفرینی حرف حساب رسیدیم. بعداز این اتفاقات هم، به لطف خدا و با اعتماد مدیران شبکه سه، وارد پروژه بزرگ مسابقه میدون شدیم.

او با تاکید بر غیرمنتظره بودن استقبال مردم از میدون گفت: مردم در زمینه اشتغال و راه اندازی کسب و کار چالش‌ها و مشکلات جدی دارند، ولی ما درحال تلاش برای برطرف کردن آن‌ها هستیم؛ مثلا فقط در ۴ رویداد سرمایه‌گذاری آخر برنامه، ۱۸۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شد. این یعنی چی؟ یعنی مردم در این زمینه دغدغه داشته و دارند و تنها منتظر اتفاقی مثل میدون بودند.

**میدون خارج از روند معمول صداوسیما حرکت کرد
هاشمی با نام بردن از صداقت و مردمی بودن بعنوان اصلی‌ترین ویژگی‌های برنامه میدون تصریح کرد: ما می‌توانستیم مثل برنامه‌های معمول صدا و سیما، از سلبریتی‌ها و افراد مشهور بعنوان داور استفاده کنیم، اما به دنبال صاحبین صنعت و کسانی رفتیم که در این زمینه دارای سابقه هستند و کار کردند. این افراد شاید ازنظر تلویزیونی در ابتدا خیلی شناخته شده نبودند، اما در فضای کسب و کار جزو بهترین‌ها و شناخته شده‌ترین‌ها بوده و هستند.

اگر برنامه میدون بود، دولت و ملت گرفتار صندوق‌های مضاربه‌ای نمی‌شدند
پس از تهیه کننده، نوبت به مسن‌ترین داور میدون، علیرضا یونچی رسید. او در پاسخ به سوالی مبنی بر عقبه و تجربه کسب و کاری اش اظهار کرد: من هم مثل خیلی از عزیزان دیگری که در بازار مشغول به فعالیت هستند، یک شبه به اینجا نرسیدم. پدر و پدر بزرگ من در زمینه حلاجی نخ، پشم ریسی و قالیبافی فعالیت می‌کردند.

او در ادامه گریزی هم به صندوق‌های قرض الحسنه زد و گفت: اگر برنامه‌هایی مثل میدون زودتر ساخته می‌شد، دیگر مردم پس اندازشان را در صندوق‌های مضاربه‌ای نمی‌ریختند و این مشکلات برای دولت و ملت پیش نمی‌آمد. همین رقم ۱۷۸ میلیارد تومان نشان می‌دهد اگر بستر فراهم باشد، مردم می‌توانند کار‌های بزرگی انجام دهند که تولید را نیز رونق خواهد داد.

از میدون حسن آباد تا استودیو برنامه میدون
پس از آقای یونچی، حسین مصطفی زاده در رابطه با سابقه خود در کسب و کار گفت:

پایه پولی و اقتصادی من از میدون حسن آباد تهران شکل گرفته، از اول ابتدایی کار می‌کردم و به کسب و کار علاقمند بودم.

وی در ارتباط با چگونگی انتقال تجربیات خود به کارآفرینانی که در مسابقه میدون شرکت می‌کنند اذعان کرد: بسیاری از کسب و کار‌های میدون، نو، دانش بنیان و تازه کار هستند. من نمی‌توانم تجربیات و دانشی که درحال حاضر در اختیار دارم را به آنان انتقال دهم؛ بنابراین باید برروی موارد ابتدایی تمرکز کنم که موجب انتقال آن‌ها به مسیر درست، پیشرفت و پیشرو بودنشان می‌شود.

آینده برنامه میدون؛ مردمی کردن کار و کارآفرینی
در پایان، محمدحسین هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر ترسیم آینده میدون، با اشاره به نو و بدیع بودن ایده این برنامه کارآفرینی گفت: میدون از ابتدا مدام درحال تغییر و رشد است، چون احساس می‌کنیم اگر ثبات داشته باشیم، با شکست جدی مواجه خواهیم شد. ما در این مدت رشد قابل توجهی در بخش‌های مختلف داوری، اجرا و شرکت کنندگان داشتیم. در آینده نیز اصلی‌ترین هدفمان، مردمی کردن هرچه بیشتر میدون و درگیر کردن آنهاست.

میدون، مسابقه‌ای کارآفرینی در زمینه کسب و کار‌های خرد و نوپاست که از حدود یکسال و نیم پیش، از امواج آنتن شبکه سه سیما پخش می‌شود. در هر قسمت از این برنامه، سه کارآفرین توسط ۴ داور موردبررسی قرار می‌گیرند که درنهایت، کارآفرین برنده به همراه کسب و کار خود، بلیت ورود به رویداد سرمایه گذاری آخر ماه را به دست خواهد آورد. برای شرکت در این مسابقه، به سایت میدون مراجعه کنید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha