گزارشی از حواشی برنامه «زاویه»؛
«زاویه» برنامه‌ای مناظره محور و زنده است و قسمت اخیر آن با حضور حجت‌الاسلام جهان بزرگی و عماد افروغ روی آنتن شبکه چهار سیما رفت. سخنان مهمان برنامه باعث ایجاد انتقاداتی به برنامه شد. اما ظاهرا حواشی این برنامه قرار نیست تمام شود.
به گزارش«سدید»؛ پس از صحبت‌های نامناسب جهان بزرگی، بلافاصله در فضای مجازی و رسانه‌ها انتقاداتی نسبت به آن شکل گرفت. نکته جالب این‌جا بود که بخش زیادی از اعتراض‌ها از طرف منتقدان دولت بود. آن‌ها تاکید داشتند ضمن لزوم نقد جدی مسوولان، باید اخلاق و انصاف را هم رعایت کرد، اما دولت هم نسبت به این برنامه واکنش نشان داد. پس از اعتراض رسمی در رسانه‌ها خبر شکایت دولت از این برنامه منتشر شد. هرچند برخی معتقد بودند این ادبیات نامناسب قبلا توسط خود دولتی‌ها هم علیه منتقدان استفاده شده است.

واکنش‌های رسانه ملی
پس از این اتفاق، ابتدا شبکه چهار وارد مساله شد. شبکه چهار سیما طی یک بیانیه رسمی اتفاق فوق و ادبیات نامناسب مهمان برنامه را محکوم و عذرخواهی کرد. در بیانیه این شبکه ضمنا به این نکته هم اشاره شد که مسوولیت صحبت‌های مهمانان در یک برنامه زنده با شخص آن‌هاست، اما مجموعه بعدی شورای نظارت بر صداوسیما بود. شورای نظارت بر صداوسیما به‌طور رسمی وارد عمل شد و نسبت به اظهارات مطرح‌شده در برنامه تذکر داد و همچنین از رییس سازمان صداوسیما خواست که با عوامل مؤثر برخورد قاطع کند. اما بالاخره نوبت به علی‌عسکری، رییس صداوسیما رسید. او هم نسبت به اتفاق مذکور واکنش نشان داده و از روحانی عذرخواهی کرد. به گزارش مهر، رییس رسانه ملی دراین‌باره گفت: «این اظهارات باعث تکدر خاطر بینندگان فهیم شبکه چهار سیما و خدمتگزاران دلسوز نظام شد و اینجانب با ابراز تأسف، از مخاطبان فرهیخته رسانه ملی و ریاست محترم جمهوری به نوبه خود عذرخواهی می‌کنم.»

رییس رسانه ملی همچنین عنوان کرده بود: «هر چند بار‌ها تاکید شده مسوولیت اظهار‌نظر در برنامه‌های زنده بر عهده کارشناس مدعو است، اما بیان چنین اظهاراتی از آنتن صدا و سیمای جمهوری اسلامی
به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و با هرگونه قصور و تقصیر برخورد قاطع می‌شود.»

پاک کردن صورت‌مساله
پس از واکنش‌ها و اظهارنظر‌های صریح رسانه ملی این انتظار می‌رفت که ماجرا ختم‌به‌خیر شده و تبدیل به یک تجربه قابل‌تامل شود، اما انگار طبق معمول چنین مواقعی قرار است با پاک کردن صورت‌مساله یک‌نفر قربانی شود تا هم دولت آرام شود و هم مدیران سیما خیال‌شان راحت شود. از دوشنبه‌شب خبر‌هایی مبنی بر تعطیلی برنامه «زاویه» و اخراج سردبیر و مجری‌اش شنیده شد. طبق این خبر حبیب رحیم‌پور‌ازغدی، سردبیر و مجری «زاویه» از این برنامه حذف شده است. هرچند که آقای معینی‌پور، مدیر شبکه چهار سیما در توییتر این خبر را رد کرد، اما برخی شواهد نشان می‌دهد این موضوع منتفی نیست. این گمانه زمانی افزایش پیدا کرد که رحیم‌پور‌ازغدی در گفتگو با فرهیختگان خبر مذکور را تأیید کرد.

اخراج شده‌ام
مجری و سردبیر «زاویه» در پاسخ به صحت مطالب منتشر شده گفت: حقیقت دارد و من اخراج شده‌ام. او ادامه داد: به نظر می‌رسید دنبال بهانه می‌گشتند. به این دلیل که برنامه انتقادی بود، استقلال رأی داشت و به‌دنبال این بود که فضا را از تک‌صدایی دربیاورد. مساله‌اندیش بود و به‌طور کل چند مؤلفه اینچنینی داشت که این هزینه‌ها را برایش می‌تراشید.
او درباره حضور مهمان این برنامه بیان کرد: درمورد مهمان که همه‌چیز هماهنگ می‌شود. مدیر گروه، مدیر شبکه، حراست سازمان و خیلی‌های دیگر می‌دانند که چه کسی می‌آید. غیر از این‌ها مدیر پخش، پای پخش زنده نشسته است. مگر برنامه زنده تلویزیونی توییتر است که کسی مثل من در آنجا به‌تن‌هایی تصمیم بگیرم چه چیزی منتشر کنم؟ این برنامه اکانت شخصی من نیست بلکه در صداوسیما روی آنتن می‌رود و صداوسیما ساختار مشخصی دارد.

اتفاقاتی که درس عبرت نمی‌شود
در روز‌های آینده تکلیف این برنامه و فعالیت سردبیر و مجری‌اش مشخص خواهد شد، اما این سؤال برای چندمین‌بار در چنین مواقعی ایجاد می‌شود؛ چرا مدیران سازمان صداوسیما عادت دارند در زمان مشکلات سراغ آسان‌ترین راه بروند؟ آیا گمان نمی‌کنند حذف یک مجری یا یک برنامه هرچند دل شاکی را خنک خواهد کرد، اما در بلندمدت چه آسیب‌هایی به پیکره رسانه ملی وارد می‌کند؟ نمی‌دانند در شرایطی که رقبای رسانه ملی از طریق تولید برنامه‌های صریح و چالشی هرچه می‌خواهند دروغ و راست را به خورد مخاطب می‌دهند، حذف باعث محدودیت و عقب‌ماندگی بیش‌تر رسانه ملی در این رقابت می‌شود؟ آیا برخورد‌های سلبی موجب عافیت‌طلبی و ترس برنامه‌سازان برای ورود به مسائل مهم و اساسی کشور نمی‌شود؟ خروجی این شرایط چیزی غیر از خنثی‌سازی یک رسانه و ترسو شدن برنامه‌سازان خواهد بود؟ کسی چه می‌داند، شاید در پشت این برخورد‌ها افراد بیرون سازمان و شاکیان آن برنامه قرار داشته باشند، اما به‌هرحال مدیران ارشد رسانه ملی نباید استقلال خودشان را از دست بدهند.
 
انتهای پیام/
منبع: صبح نو
ارسال نظر
captcha